Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sonja89 schreef:Als je KVV gaat geven, heb je niet precies de keus welke percentages je gaat voeren. Over het algemeen bevatten KVV's in verhouding meer orgaan/vlees dan bot, in vergelijking met zelf samenstellen (barfen).
De standaardpercentages van barfen zijn:
45% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan waarvan 10% pens
10% groente
Nu zijn dit de standaardpercentages, dus hier kun je iets vanaf wijken. Mijn ene hond krijgt wel precies deze percentages. De andere krijgt iets meer bot, omdat hij het daar nu eenmaal beter op doet.
Als je deze percentages aanhoudt, zit je qua groente in ieder geval goed. Daarnaast kun je nog 1 tot 2 keer per week een rauw ei incl. schil geven, beetje yoghurt... Gaandeweg ontdek je zelf wel waar je hond het goed op doet.
Voorbeeldmenuutjes heb ik hier, maar het is ook een beetje afhankelijk van waar je allemaal aan kunt komen.
kel_tje schreef:BraveSpots schreef:Kvv staat voor kompleet vers voer, dus je hoeft helemaal niets uit te rekenen. Gewoon elke dag potje voer voor z'n neus zetten.
Ja daar zat ik dus even mee in de knoei. Maar het is wel beter om verschillende diersoorten te voeren heb ik gelezen?
.Nikka schreef:Je hebt compleet KVV en de niet complete vorm.
Compleet is bijv. Carnibest, AHV, Bibi, Lotgering enz. Maar KVV's als Haaksbarf, Tinlo, Shaweca, kiezenbrink daar moet je minimaal 4 vleessoorten van voeren om compleet te zijn.
Linea schreef:Toen ik de overstap maakte naar KVV zag ik door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk ervoor gekozen om simpel te beginnen met smuldier compleet, merkte binnen een week al verschil bij mijn hond. Vervolgens lekker in ons eigen tempo gaan experimenteren met andere smaken. Nu is het zo dat de basis nog steeds smuldier is, maar ik probeer 1 tot 2 keer in de week wat af te wisselen. Keertje vis, een keer een variant met pens. En inmiddels ook wel eens een verse vis van de markt of kippennek.
Ik geef mensen dan ook vaak het advies om te beginnen met een basis van complete kvv varianten. Dan hoef je je echt niet druk te maken dat je hond tekort komt, en kan je dus gerust eens wat smaken en andere merken uitproberen tussendoor. Als je toch wil beginnen met verschillende smaken is het Tinlo barfmenu compleet wel iets voor jou. Dan krijg je inderdaad een pakket met daarin 5 verschillende smaken en als je die om de beurt geeft krijgt je hond ook alles binnen.
Hoe zwaar is je maltezer? 10 kg is sowieso vrij veel, je moet uitgaan van 20 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht per dag.
kel_tje schreef:http://www.voerwijzer.com/barfmenu
Als ik een doos barfmenu compleet zou kopen hoelang kan ik hier dan ongeveer mee doen? 10 rollen van 1 kg.
Ik neem aan dat een Maltezer geen kilos op een dag weg eet.