Pup toch maar op KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

Pup toch maar op KVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:27

Hallo,

Na mijn vorige topics over hondenvoer heb ik toch uiteindelijk besloten om kvv te gaan voeren. Ik had op advies van jullie de brokken van Orijen gekocht, in t begin at ze ze gelijk op, poep is ook netjes. Maaaar nu wil ze der brokjes ook al niet meer eten! Zelfde probleem dus weer met mn vorige brokken.

Dus nu toch besloten om KVV te gaan geven. Nu alleen weer een heleboel vragen.

Op Barfplaats.nl vond ik een rekenhulpje voor hoeveel procent mijn pup moet hebben.
Ik kwam uit op 50% rauwvlees, 10% Rauw/gepureerde groentes, 15% orgaanvlees incl. pens en 25% spiervlees. ALs ik KVV ga geven moet ik hier dan ook opletten?

Wie kan mij verder helpen met een menutje? Ik wil het liefste 4 verschillende soorten vlees geven. Ik lees ook veel over groentes, ei en bot als calciumbron.

Ik heb overigens een Maltezer pup van nu bijna 5 maanden uit.

Wie o wie kan me helpen!!

BraveSpots

Re: Pup toch maar op KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:38

Kvv staat voor kompleet vers voer, dus je hoeft helemaal niets uit te rekenen. Gewoon elke dag potje voer voor z'n neus zetten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:41

Inderdaad, er zijn genoeg complete versie's kvv. Er zijn ook kvv's die speciaal voor pups een lijn hebben, bijvoorbeeld bibi of carnibest.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:41

BraveSpots schreef:
Kvv staat voor kompleet vers voer, dus je hoeft helemaal niets uit te rekenen. Gewoon elke dag potje voer voor z'n neus zetten.

Ja daar zat ik dus even mee in de knoei. Maar het is wel beter om verschillende diersoorten te voeren heb ik gelezen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:43

Als je KVV gaat geven, heb je niet precies de keus welke percentages je gaat voeren. Over het algemeen bevatten KVV's in verhouding meer orgaan/vlees dan bot, in vergelijking met zelf samenstellen (barfen).

De standaardpercentages van barfen zijn:

45% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan waarvan 10% pens
10% groente

Nu zijn dit de standaardpercentages, dus hier kun je iets vanaf wijken. Mijn ene hond krijgt wel precies deze percentages. De andere krijgt iets meer bot, omdat hij het daar nu eenmaal beter op doet.

Als je deze percentages aanhoudt, zit je qua groente in ieder geval goed. Daarnaast kun je nog 1 tot 2 keer per week een rauw ei incl. schil geven, beetje yoghurt... Gaandeweg ontdek je zelf wel waar je hond het goed op doet.

Voorbeeldmenuutjes heb ik hier, maar het is ook een beetje afhankelijk van waar je allemaal aan kunt komen.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:49

Sonja89 schreef:
Als je KVV gaat geven, heb je niet precies de keus welke percentages je gaat voeren. Over het algemeen bevatten KVV's in verhouding meer orgaan/vlees dan bot, in vergelijking met zelf samenstellen (barfen).

De standaardpercentages van barfen zijn:

45% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan waarvan 10% pens
10% groente

Nu zijn dit de standaardpercentages, dus hier kun je iets vanaf wijken. Mijn ene hond krijgt wel precies deze percentages. De andere krijgt iets meer bot, omdat hij het daar nu eenmaal beter op doet.

Als je deze percentages aanhoudt, zit je qua groente in ieder geval goed. Daarnaast kun je nog 1 tot 2 keer per week een rauw ei incl. schil geven, beetje yoghurt... Gaandeweg ontdek je zelf wel waar je hond het goed op doet.

Voorbeeldmenuutjes heb ik hier, maar het is ook een beetje afhankelijk van waar je allemaal aan kunt komen.

Ik woon in Tilburg en heb al beetje uitgezocht waar ik kvv kan kopen. Barfmenu, rodi en Carnibest Zijn in de buurt te koop. Ook vind ik het geen probleem om dingen te bestellen via internet.

Een menutje zou ik wel echt fijn vinden omdat ik er echt niks vanaf weet wat nu goed is ja of nee.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:50

Zo lang je kvv voert hoef je in principe niet zelf te letten op de samenstelling. Kvv voor honden bavat vaak groenten (niet altijd! dus even de samenstelling controleren). Allereest zou ik kijken waar je het vandaan wil halen. Misschien verkoopt een dierenspeciaalzaak bij jou ik de buurt een kvv of willen ze het voor je bestellen. Soms zijn er ook kleine bedrijfjes die kvv verkopen vanuit huis. Je kan het ook bestellen via indernet (dan heb je vaak een bredere keuze, bij bestellingen bij dierenspeciaalzaak oid zit je vaak vast aan bepaalde merken die de leverancier kan leveren). Sommige supermarkten verkopen ook kvv (smuldier).
Als je weet hoe je je voer wil bestellen kan je kijken welke merken mogelijk zijn. Sommige merken hebben enkele complete varianten (gezien je pup al snel genoeg heeft van zijn brokken zou ik iig niet 1 complete variant kiezen) anderen hebben meerdere smaken. Merken zoals haaksbarf en tinlo verkopen dozen met gemengde smaken (bijv. 2 rollen kip, 2 rollen konijn, 2 rollen rund en 2 rollen eend). Dat is wel mooi om mee te beginnen, of je moet de rollen apart willen kopen als het mogelijk is (is vaak duurder). Het makkelijkste is gewoon wat te proberen en kijken wat hij wel en niet lekken vindt. Aan de hand daarvan kan je uiteindelijk je menu samenstellen.
Sommige kvv's maken gebruik van bot als calciumbron, anderen hebben een premix. Voor wat ik heb begrepen, word de calcium (en andere componenten) uit bot het makkelijkste opgenomen omdat het een natuurlijke vorm is. Veel mensen hebben om die reden ook de voorkeur voor bot. De premix is bij mijn weten niet (volledig?) natuurlijk. Met de premix zitten er geen stukjes bot in het voer wat het eten wel wat makkelijker maakt. Bij dit onderdeel van barfplaats kan je nog meer info vinden over kvv voor honden. Succes! :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:50

kel_tje schreef:
BraveSpots schreef:

Ja daar zat ik dus even mee in de knoei. Maar het is wel beter om verschillende diersoorten te voeren heb ik gelezen?

Theoretisch maakt dat niets uit, als het compleet is kun je elke dag hetzelfde voeren. In de praktijk als hond lijkt het me wel leuk om wat afwisseling te hebben :j.

Als je gaat barfen is het een ander verhaal, maar laat je niets wijsmaken dat kvv niet (goed) genoeg is hoor.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:54

Op de verpakking staat aangegeven of het compleet is of niet. 1 smaak (bijvoorbeeld kip of konijn) is niet compleet, dan moet je minimaal 4-5 smaken voeren om het compleet te maken. Carnibest bijvoorbeeld verkoopt wel compleet kvv.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:57

http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken

hier kan je kijken welke kvv bij je zou passen...

en er gaat een gerucht dat kvv's vooral meer orgaan bevatten,maar dat valt best wel mee...bv van smuldier wordt dat ook gezegd en daar zit maar 15 % orgaan in..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:58

Je hebt compleet KVV en de niet complete vorm.
Compleet is bijv. Carnibest, AHV, Bibi, Lotgering enz. Maar KVV's als Haaksbarf, Tinlo, Shaweca, kiezenbrink daar moet je minimaal 4 vleessoorten van voeren om compleet te zijn.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:01

energique heeft premix maar er zit ook bot in verwerkt. en is compleet

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:11

Nikka schreef:
Je hebt compleet KVV en de niet complete vorm.
Compleet is bijv. Carnibest, AHV, Bibi, Lotgering enz. Maar KVV's als Haaksbarf, Tinlo, Shaweca, kiezenbrink daar moet je minimaal 4 vleessoorten van voeren om compleet te zijn.

ja, ik wil dus het liefste verschillende diersoorten geven omdat ze op der brokken zo snel is uitgekeken. Ik zou dan een pakket kunnen kopen met verschillende soorten bij elkaar?

En dan nog iets ik lees ook veel over 1 keer in de week vis. KVV makreel zou dan genoeg zijn?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:37

http://www.voerwijzer.com/barfmenu
Als ik een doos barfmenu compleet zou kopen hoelang kan ik hier dan ongeveer mee doen? 10 rollen van 1 kg.
Ik neem aan dat een Maltezer geen kilos op een dag weg eet.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:38

Toen ik de overstap maakte naar KVV zag ik door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk ervoor gekozen om simpel te beginnen met smuldier compleet, merkte binnen een week al verschil bij mijn hond. Vervolgens lekker in ons eigen tempo gaan experimenteren met andere smaken. Nu is het zo dat de basis nog steeds smuldier is, maar ik probeer 1 tot 2 keer in de week wat af te wisselen. Keertje vis, een keer een variant met pens. En inmiddels ook wel eens een verse vis van de markt of kippennek.

Ik geef mensen dan ook vaak het advies om te beginnen met een basis van complete kvv varianten. Dan hoef je je echt niet druk te maken dat je hond tekort komt, en kan je dus gerust eens wat smaken en andere merken uitproberen tussendoor. Als je toch wil beginnen met verschillende smaken is het Tinlo barfmenu compleet wel iets voor jou. Dan krijg je inderdaad een pakket met daarin 5 verschillende smaken en als je die om de beurt geeft krijgt je hond ook alles binnen.

Hoe zwaar is je maltezer? 10 kg is sowieso vrij veel, je moet uitgaan van 20 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:41

Zalm vinden ze ook lekker. Ook kan je bijvoorbeeld 1 x per week pens geven.
20-30 Gr. /kg maar je moet even kijken, de een heeft meer nodig dan de ander. Ook hebben ze van sommige KVV soorten minder nodig bijv Lotgering

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:46

Linea schreef:
Toen ik de overstap maakte naar KVV zag ik door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk ervoor gekozen om simpel te beginnen met smuldier compleet, merkte binnen een week al verschil bij mijn hond. Vervolgens lekker in ons eigen tempo gaan experimenteren met andere smaken. Nu is het zo dat de basis nog steeds smuldier is, maar ik probeer 1 tot 2 keer in de week wat af te wisselen. Keertje vis, een keer een variant met pens. En inmiddels ook wel eens een verse vis van de markt of kippennek.

Ik geef mensen dan ook vaak het advies om te beginnen met een basis van complete kvv varianten. Dan hoef je je echt niet druk te maken dat je hond tekort komt, en kan je dus gerust eens wat smaken en andere merken uitproberen tussendoor. Als je toch wil beginnen met verschillende smaken is het Tinlo barfmenu compleet wel iets voor jou. Dan krijg je inderdaad een pakket met daarin 5 verschillende smaken en als je die om de beurt geeft krijgt je hond ook alles binnen.

Hoe zwaar is je maltezer? 10 kg is sowieso vrij veel, je moet uitgaan van 20 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

Ze weegt nu 3 kilo. Dus zou ze rond de 100 gram per dag mogen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:49

Zou eens met 75 beginnen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:52

ook al is het compleet je mag natuurlijk altijd smaken afwisselen :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:55

met zo'n klein hondje zou ik kijken welk merk kvv rollen pakjes heeft van 250 tot 500gram en niet groter.
www.natudog.nl bezorgd aan huis en heeft ook samengestelde pakketen met verschillende soorten.het bezorgen kost 5,-

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:56

Ik voer lotgering aan mijn pup. Omdat die de brokken niet wil eten en omdat ik achter het voeren van KVV sta.

Hij eet goed, van de fokster uit kreeg die brokken (Royal Canin) maar dat at die helemaal niet. Ik ben zeer tevreden, de ontlasting is altijd goed en ik heb een vrolijke gelijkmatig groeiende pup van bijna 5 maanden nu.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:56

Sorry ik vergat even dat het om een pup van 5 maanden gaat. Wat ik net noemde is echt gebaseerd op volwassen honden. Weet niet precies hoe het met jonge honden zit maar denk dat ze voorlopig nog wel wat meer mag hebben.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:09

O een pup, 120 gram ongeveer

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:21

kel_tje schreef:
http://www.voerwijzer.com/barfmenu
Als ik een doos barfmenu compleet zou kopen hoelang kan ik hier dan ongeveer mee doen? 10 rollen van 1 kg.
Ik neem aan dat een Maltezer geen kilos op een dag weg eet.

Barfmenu van Tinlo: Aanbevolen is ca. 25 g per kilo lichaamsgewicht. Dan kan je misschien beter eerst het menu nemen van de halve kilo rollen.
Deze kost 23,50

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:44

elk merk heeft wel complete en enkelvoudige versies dus gewoon goed opletten of het erbij staat dat het compleet is! Daarnaast moet je minimaal 4 diersoorten voeren en zeker vis en pens vind ik persoonlijk erg belangrijk om in elk geval te voeren. Nu heb ik grote honden wat makkelijker te doseren is haha op dat gebied. Pens zit vaak wel in complete kvv's. Vis moet je wat meer op letten of gewoon een doosje koolvisfilet bij een supermarkt kopen en dat zijn vaak plakken van bijv. 100 gram en dus kan je dan 1 plak in een dag voeren.

Qua hoeveelheid zeg ik eigenlijk altijd het dubbele geven wat je aan brok voert nu. Dus geef je nu 50 gram brok dan dadelijk 100 gram vers vlees.

mocht je gaan barfen naast kvv voor 1 á 2 keer per week dan hoef je niet speciaal rekening daar mee te houden. Als je 5 dagen per week compleet voert is het al oke als je die overige 2 dagen maar niet alleen vlees of alleen orgaan of alleen bot voert. Dit ivm verstopping of diaree. Ik geef wekelijks 1 maaltijd bijv. een kippenpoot, eendenruggen, een complete vis of wat dan ook. In elk geval iets waar ze lekker een poos op aan het knagen zijn. De dag na het knaagwerk neem ik een kvv met veel pens erin of gewoon alleen pens omdat dit in combi met het knaagwerk maakt dat de ontlasting goed is. En dan ga ik weer door met complete kvv's bijv. Je leert vanzelf hier mee om te gaan.