Wie fokt nog meer kleindieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie fokt nog meer kleindieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:06

Een goedenavond!

Vorige week was er bij mij in het dorp een kleindierenshow, een welke elk jaar weer gehouden wordt.
Hierbij worden kippen, konijnen, eenden, fazanten, duiven en cavia's ingezonden die gekeurd worden aan hand van opgestelde criteria.

Nu was mijn vraag, zijn er hier mensen op bokt die deze dieren fokken? En zo ja, waarom juist dit dier/ras? :)

Laptopmuis

Re: Wie fokt nog meer kleindieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:29

Ik fok met kippen, maar niet voor de tentoonstelling. Wel om het ras te verbeteren, dus slechte dieren gaan de soep in of weg als gewoon huis-en-tuin kip.
Wij fokken met Serama kippen, omdat deze gewoon héél leuk zijn en met Vorwerkhoenders en Lakenvelders. Deze vinden we gewoon mooi.
Heb ook met zijdehoenders gefokt, maar helaas kreeg ik ze maar niet kleurzuiver dus ze lopen nu gewoon als gezelschap in de weide en voor te broeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:47

Serama's zijn zeker leuk! Die worden toch op type gefokt, en niet op kleur?
Zonde van de zijdehoenders! Met of zonder baard? :)

En als je niet fokt voor een tentoonstelling, hoe controleer jij de kwaliteit van je kippen? :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:22

Wij fokken met konijnen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:47

Spruitjee schreef:
Serama's zijn zeker leuk! Die worden toch op type gefokt, en niet op kleur?
Zonde van de zijdehoenders! Met of zonder baard? :)

En als je niet fokt voor een tentoonstelling, hoe controleer jij de kwaliteit van je kippen? :)

Je hoeft niet naar een tentoonstelling te gaan met je kippen om op kwaliteit te kunnen fokken :P.
Mijn kippen zouden gek worden op een tentoonstelling, in tegenstelling tot vele fokkers lopen mijn kippen gewoon buiten op het gras in rennen van 30 m2.
Meeste fokkers houden hun serama's in hondenbenches en hebben ze dus 1m2 om te lopen.

Voorbeeld:
Dit haantje is geschikt om op te laten groeien en te kijken hoe zwaar die wordt en hoe zijn type uitgroeit:
Afbeelding

Dit haantje heeft wel een mooie vleugelstand, maar zijn rug is te lang. Dus deze is weggegaan als krielhaantje of in de soep gegaan.. dat weet ik niet meer :P.
Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:48

xRomana schreef:
Wij fokken met konijnen.

Welk konijnenras fok je?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:14

Laptopmuis schreef:
xRomana schreef:
Wij fokken met konijnen.

Welk konijnenras fok je?

Van alles en nog wat teveel om op te noemen eigenlijk. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:17

Wij fokken cavia's :)
Sheltie en Coronet voor de show.

Waarom... Cavia's zijn lieve dieren en de Sheltie en Coronet vinden wij een erg mooie soort.
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:09

xRomana schreef:
xRomana schreef:
Wij fokken met konijnen.

Van alles en nog wat teveel om op te noemen eigenlijk. :)

vast geen fokker voor de show dan gezien het van alles en nog wat

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:13

Wij fokken cavia's. Driekleuren choco-creme/buff/rood-wit gladhaar en US-Teddy en gladhaar Dalmatiner zwart en zwart. We gaan ook naar shows.
Waarom? Tja, ik vind dit leuker dan breien :+ Het zijn gewoon hele leuke dieren :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:15

@ Daphne, Hoe zijn jullie bij de fokkerij gekomen dan? :) Die kleine cavia :+

@Girlsgamer, Dat zijn een hele hoop! Heb je ook een favoriet? Dit jaar bij de keuring hier vielen de driekleuren helaas tegen, een zwarte is daar kampioen geworden in de A-klasse, de B-klasse weet ik zo neit meer en de C-klasse werd vertegenwoordigd door een mooie buff :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:24

Daphne__ schreef:
Wij fokken cavia's :)
Sheltie en Coronet voor de show.

Waarom... Cavia's zijn lieve dieren en de Sheltie en Coronet vinden wij een erg mooie soort.

Coronetjes zijn gewoon leuk haha :D Zijn hele leuke cavia's! Maar nu zijn cavia's over het algemeen erg leuk. Ik fok zelf niet heb zelf 2 coronetjes... Maar later wil ik wel een caviastalletje :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:21

dierenfan schreef:
vast geen fokker voor de show dan gezien het van alles en nog wat

Ja wij fokken wel degelijk voor de show, daar halen we onze rammen en voedsters vandaan :j

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:25

Wij hebben voskonijnen (feh, bruin en beige), vlaamse reus (wildkleur) en rex dwerg (castor en geel) gefokt.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:28

Iemand die sebright kippen fokt? Zijn echt de mooiste kippen :D

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:29

Zat even in je profiel te kijken Cyntyaaaapje, leuke beesies, wij hebben geen langharen omdat we dat niet praktisch vinden, omdat ze hier in groepen leven. Of kan een langhaar zich daar prima in redden?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:30

Ik dacht dat ik: wie fokt nog meer kleinKINDEREN las _O- _O- _O-

Sorry :+ :o

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:30

Ik las de topic titel, en dacht dat er stond: 'Wie fokt nog meer kleinkinderen'. :')

Edit: Haha, ik was niet de enige zie ik al!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:39

Ik fok ratjes :)

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:47

Ik heb jarenlang cavia's gefokt; lilac saffraan witte peruvians.
Afbeelding
Vorig jaar ben ik gestopt, er worden zoveel cavia's gefokt en er staan er zoveel op marktplaats die een baasje zoeken, dat ik nog nog meer extra cavia's voort wil brengen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:47

Ook ik las 'wie fokt nog meer kleinkinderen' en dacht huh? :oo gelukkig was ik niet de enige.. :')

verder kweken wij vogels thuis die ook worden tentoongesteld. Enkele vogels zijn clubkampioen, maar er is ook een vogel die is zowel Nederlands als Europees kampioen 2011 en heeft nog steeds de wissel beker. :J

waarom? Pap doet t al bijna 50 jaar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 02:26

Spruitjee schreef:
@ Daphne, Hoe zijn jullie bij de fokkerij gekomen dan? :) Die kleine cavia :+

We hebben altijd al cavia's, maar toen onze laatsten uit de dierenwinkel dood gegaan zijn, gingen we voor nieuwe cavia's naar een fokker. Eigenlijk is het vanaf dat moment gaan kriebelen... Vind de Coronet en Sheltie prachtige cavia's en vind het heerlijk om ze te kammen, wassen, fohnen en wikkelen. Voelde meteen dat ik hier mee verder wou en vind het nogsteeds geweldig. Doe het wel samen met mijn moeder en zus, die denken er net zo over als mij :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 02:35

Ik heb een paar jaar terug kraaikopkrielen gehad en als ik de mogelijkheid heb wil ik ze weer om er ook mee te fokken.
Fokken heb ik toen niet gedaan omdat de hennen slecht broeds zijn, ze leggen wel heel veel.
Waarom een kraaikop? Omdat het een erg mooie kip is om te zien en het ras is zeldzaam, vind het zonde om te laten uitsterven.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 04:19

xRomana schreef:
Zat even in je profiel te kijken Cyntyaaaapje, leuke beesies, wij hebben geen langharen omdat we dat niet praktisch vinden, omdat ze hier in groepen leven. Of kan een langhaar zich daar prima in redden?

Een langhaar is net zo goed een konijn als een andere, dus kunnen ook prima in groepen leven. Moet wel zeggen dat ze logischerwijs meer onderhoud vragen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:01

Spruitjee schreef:
@Girlsgamer, Dat zijn een hele hoop! Heb je ook een favoriet? Dit jaar bij de keuring hier vielen de driekleuren helaas tegen, een zwarte is daar kampioen geworden in de A-klasse, de B-klasse weet ik zo neit meer en de C-klasse werd vertegenwoordigd door een mooie buff :)

We hebben zo'n 95 cavia's, maar gelukkig is het een hobby van mij en mijn partner samen.
Het valt niet mee om een goede driekleur te fokken. De kleur, dus vlakverdeling en intensiteit van de kleuren bepalen een groot deel van de punten. Het belangrijkste is dat je een cavia hebt met een goede bouw zonder fouten, mooie kop en oren, goede beharing etc.
Wij hebben een choco-creme-witte beer die op de show F95 heeft gehad. Dat is dan best wel leuk.

Tuurlijk heb ik favorieten, maar uiteindelijk zijn ze allemaal leuk. Ze zijn allemaal anders, en dan bedoel ik niet qua kleur ;)