Hond vreet kattenbak leeg, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Hond vreet kattenbak leeg, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 07:29

hoi,

de titel is de korte versie.

hier de lange:
we hebben sinds 4,5 jaar katten, en er staat dus ook al zolang een kattenbak in de kamer. sinds 2,5 jaar hebben we onze labrador en ze is echt een food-minded-creature!

normaal gesproken gaan mijn katten veel naar buiten (het zijn allebei zwervers uit het asiel) maar toch wordt de kattenbak met regelmaat gebruikt. maar toen bleef mijn hond eruit, ze schonk de kattenbak echt totaal geen aandacht.

alleen nu heeft een van mijn 2 katten zijn pootje gebroken, dus hij heeft een spalk om zijn pootje en is niet zo mobiel als dat hij normaal is. ook mag hij nu absoluut niet naar buiten, en dat zal nog wel even duren voordat dat wel weer kan. en sindsdien is mijn hond helemaal verzot op de kattenbak.

als ik haar niet betrap kan ik haar niet op haar kop geven, maar de hele vloer ligt onder het grit en haar neus ook, de kattenbak staat opeens op een hele ander plaats, dus er is echt wel een dader aan te wijzen.

nu heb ik haar gisteren wel betrapt en heeft ze echt een flinke draai om haar oren gekregen, en moest vervolgens op haar kleed blijven de rest van de dag (behalve de wandelingen dan), maar gisteravond ging ik naar boven om te douchen, alleen was ik iets vergeten en liep even terug naar beneden, en mevrouw staat alweer met grit op haar neus de vermoorde onschuld uit te hangen op haar kleedje.

ik wordt er een beetje niet goed van, sowieso is het gewoon heel vies, maar ik wil het gewoon niet hebben.
en het probleem is dat ik, zeker nu, de kattenbak gewoon niet kan verplaatsen of er een deurtje in doen oid, dan kan de manke kat er echt niet meer in.

heeft iemand een idee wat ik hier nu aan kan doen?

en als iemand met de opmerking: opvoeden! komt, dan ook graag oefeningen die ik dan kan doen, want ik heb echt geen idee.
ze luistert zeker binnen erg goed naar me, maar ze is heel erg op eten.

alvast bedankt voor tips!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:38

dat doen honden nu eenmaal.
eigenlijk zijn het gewoon smeerlappen :')
Heeft niks met opvoeden te maken.
Als je de bak niet op een of andere manier afgesloten kan krijgen dan zal je het moeten accepteren.

loisbr96

Re: Hond vreet kattenbak leeg, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:44

Mag jouw hond ook boven komen?
Misschien de kattenbak boven zetten als dit een mogelijkheid is.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:49

Hem aanleren dat hij dat niet mag,, mijn hond doet dat ok als ze de kans krijgt,, maar in de meeste gevalle,, ben ik eerder dan dat zij bij de kattebak is,, k hoef tegewoordig alleen nog maar eej te roepe... de eerste keer dat ze met een drol van de kat aan kwam lope heb ik haar een flinke tik gegeven,,, maar veel honden zijn hardleers, en zijn niet na 1 tik genezen,.

Ze doet het puur om te peste,, uitprobere...

Tis tenslotte niet gezond,, katt poep

Succes ermee

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:52

Ik heb hier ook twee honden die dit doen zodra wij weg zijn of als we slapen .
Ik ben ook benieuwd wat anderen voor oplossing vinden want ik weet ook niet hoe ik dit moet aanpakkken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:52

Daarom staan onze kattenbakken op de vide (van de trap naar boven). Veel honden doen dit, en het is idd smerig. Vaak spugen ze het later ook weer uit en das helemaal goor.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:53

Misschien voor diegene e honden en de katte apart zette als jullie gaan slapen of weg gaan?
Als dat tenminste kan..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:15

Op puppycursus heb ik te horen gekregen dat je de kat eierkoek moest gaan voeren. Dan zou de stront niet lekker zijn voor de hond. Pip heeft het 1 keer gedaan en zo op zijn sodemieter gekregen dat ie niet meer durft

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:22

het heeft overigens geen zin de hond te straffen door hem/haar de hele dag op een kleedje te zetten. Alleen straffen op heterdaad, dan weten ze wat ze fout doen, maar de actie zelf zijn ze na een minuut al weer kwijt en dan heeft straffen geen zin meer, ze weten niet meer waarvoor ze gestraft worden.

ik zou de kattebak ergens neerzetten waar de hond niet bij kan.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:25

bello2005 schreef:
Ze doet het puur om te peste,, uitprobere...

Tis tenslotte niet gezond,, katt poep

Succes ermee

Serieus?? :') een hond gaat kattenpoep eten om uit te proberennnn?

2 van mijn honden hebben ook de enorme drang om in de kattenbakken te vroeten. Ik heb de bakken nu naar de muur gedraaid, zodat de katten even om moeten lopen, maar de honden er niet meer tussen kunnen komen. De bakken staan klem, zodat ze ook niet door de honden verplaatst kunnen worden. Bij mij zitten er ook geen kleppen voor, wel een bak eroverheen.
Ik denk dat je beter kan zoeken naar een oplossing, zodat je kat nog wel naar de bak kan, maar de hond er niet meer bij kan, ipv hier tips te leren over hoe je een hond het beste op zijn sodemieter kan geven!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:27

Een hond die kattenstront (vr)eet, heeft te kort aan bepaalde voedingsstoffen.

Onze hond deed het ook, toen ie nog jong was :Y) maar toen zei de instructeur van de hondentraining dat we hem eens pens moesten geven.
Raar maar waar: het hielp wel!

Maar, nu is onze hond niet zo heel erg op voedsel gericht, maar het is het proberen waard toch?
Je kan ook evt. een hondenkap op doen, zo komt je hond in ieder geval NIET in de kattenbak ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:29

Bello2005, denk jij echt serieus dat jouw hond de kattenbak leeg eet om jou te pesten? 8)7

TS: Kun je de zieke en immobiele kat+kattenbak misschien in een afgesloten ruimte (desnoods een bench) zetten? Dan voor de gezonde kat (als die er een nodig heeft) een andere kattenbak in de "algemene" ruimte zetten, maar dan op hoogte zodat je hond er niet bij kan?

Hond vind het blijkbaar erg lekker. Dit is voor hem net zoiets als dat je een bord met biefstuk voor hem op de grond zet waar hij vervolgens niet aan mag komen. Natuurlijk kun je dat hem wel leren. Slaan, tikken en schoppen zie ik al voorbij komen. Maar het is maar net waar je zelf blij van wordt. Voorkomen dat hij erbij kan lijkt mij vriendelijker, minder frustrerend en kost jou zelf ook nog eens een hoop minder energie.

Jouw hond heeft ook niet echt begrepen waarom hij de hele middag op het kleedje heeft moeten liggen hoor. Het enige dat hij daarvan geleerd heeft is misschien dat dat kleedje toch niet zo'n hele leuke plek is.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:35

Ik vind die Ikeaideeen eigenlijk wel een goede oplossing, of de kattenbak op de vide zetten :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:38

@Jes: Dat zijn nu echt super ideeën. Hier heb ik wat aan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:43

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 08:44

dankjullie wel!

ik kan de bak niet boven zetten, mijn katten komen nl niet boven, en zeker nu die ene met een gebroken poot zit ga ik hem niet stimuleren om de trap op en af te gaan.

er zit een kap overheen, maar geen deurtje in, want de manke kat is echt niet zo heel handig, en nu zeker niet met die spalk.
die omkasting ziet er wel mooi uit, alleen heb ik te maken met een labrador, en die leeft met het motto: als mijn neus erin kan dan past mijn hele lijf ook wel :o

ik weet dat zo straffen echt niet werkt, maar ik was het even echt heel erg beu, en had even geen idee hoe ik anders indruk op haar kon maken zonder haar pijn te doen (ze krijgt echt wel eens een tik of een schop onder haar kont, maar ze is zoooo hard dat ik echt gemeen moet worden om indruk te maken) en met geen aandacht geven kom ik af en toe een heel eind.

de enige optie die ik anders heb is een traphekje proberen te zetten bij de ingang van de keuken (dat zal echt niet makkelijk zijn om dat te realiseren), maar verder kan ze overal bij of moeten de katten halsbrekende toeren uit gaan halen om erin te komen.

gebrek aan voedingsstoffen lijkt me heel vreemd, ze krijgt altijd vers vlees, ze weegt 32 kg en krijgt 500 gram per dag (en daarnaast tussen de middag een koekje of kluifje), het vers vlees is pens, kip, rund, zalm, en allemaal gemengd met elkaar, dus echt van alles wat.
ze doet het verder echt heel goed hierop, en krijgt dit nu ook al weer ruim een half jaar (hiervoor kreeg ze dit ook, maar dan brokken erbij) en doet dat kattenpoep thuis eten nu pas. dus het lijkt mij sterk dat hier een relatie tussen ligt.

als we wandelen vreet ze ook constant van alles, ze is echt enorm op eten!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:52

TS een tekort aan voedingsstoffen hoef je niet bang voor te zijn hoor, zijn bakerpraatjes! Helaas je hebt een Labrador aangeschaft en die gaan bij wijze van door ramen en ruiten als het om eten gaan. Hier in mijn hondenpension zijn ALLE Labradors stront vreters,ze staan zelfs keurig op een poepende hond te wachten tot deze uit gepoept is om daarna de warme hap snel naar binnen te werken. :r Er loopt op dit moment een onderzoek waarom de labradors dit zo heftig doen en ze neigen toch naar een een stuk genetische aanleg. Het enigste wat je er in mijn ogen aan kan doen is om slimmer te zijn dan je hond en er inderdaad voor te zorgen dat ze er niet meer bij kan. Dit is zelfbelonend gedrag, het moeilijkste stuk gedrag om af te leren en ik geef je weinig kans dat je dit eruit gaat krijgen.

Oh en Bello2005, honden pesten niet, dit zijn weer typische menselijke gedachtes die op een hond geprojecteerd worden. Als je tips wil geven is dat hartstikke goed natuurlijk maar zorg dan wel dat je weet waar je het over hebt. ;)
Laatst bijgewerkt door Bassenqua op 28-10-12 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 08:53

Peppertree schreef:
Bello2005, denk jij echt serieus dat jouw hond de kattenbak leeg eet om jou te pesten? 8)7

TS: Kun je de zieke en immobiele kat+kattenbak misschien in een afgesloten ruimte (desnoods een bench) zetten? Dan voor de gezonde kat (als die er een nodig heeft) een andere kattenbak in de "algemene" ruimte zetten, maar dan op hoogte zodat je hond er niet bij kan?

Hond vind het blijkbaar erg lekker. Dit is voor hem net zoiets als dat je een bord met biefstuk voor hem op de grond zet waar hij vervolgens niet aan mag komen. Natuurlijk kun je dat hem wel leren. Slaan, tikken en schoppen zie ik al voorbij komen. Maar het is maar net waar je zelf blij van wordt. Voorkomen dat hij erbij kan lijkt mij vriendelijker, minder frustrerend en kost jou zelf ook nog eens een hoop minder energie.

Jouw hond heeft ook niet echt begrepen waarom hij de hele middag op het kleedje heeft moeten liggen hoor. Het enige dat hij daarvan geleerd heeft is misschien dat dat kleedje toch niet zo'n hele leuke plek is.

ik heb opdracht gekregen van de da om Timmie (de momenteel gehandicapte kat ;) ) zo min mogelijk stress mag hebben op dit moment, en ik ben al zoooo blij dat hij zich erg rustig houd en niet constant door de kamer loopt, dat ik het niet zie zitten om hem dan in een bench te stoppen, dat levert alleen maar een hoop stress op.

ik weet dat dit niet de manier van straffen is, maar wist even geen andere optie op dat moment. :o

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 08:57

@Bassenqua: dankjewel! gelukkig heb ik niet de enige lab die zo ver daarin gaat.

ze is ook enorm uitgekookt!
ze eet ook graag kattenbrokjes, die staan altijd in de keuken op de grond (als we thuis zijn, anders staan ze hoog) en ook als we even naar boven gaan of in de schuur iets pakken moeten we heel vaak ervoor zorgen dat de brokjes weg zijn.
mijn vriend vertelde vorige keer:
ze lag te slapen op haar kleedje, echt helemaal in diepe rust, hij ging naar boven en deed de deur dicht en liep de trap op. maar we hebben een raampje boven de deur naar de kamer en toevallig keek hij daardoor. mevrouw was opeens ontwaakt uit diepe rust en ging alweer onderweg naar de keuken om te kijken of er nog iets te snaaien stond!

echt super uitgekookt!!!
en ze weet echt heel goed dat dat NIET mag!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:59

TS ze weet ook dat het niet mag maar dat is nou juist het zelfbelonende gedrag waar ik op doel, iedere keer dat ze winst heeft, ofwel brokjes ofwel poep, beloond ze zichzelf, daarom is dit ook zo moeilijk af te leren. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:02

de kattenbakken die ik stuurde zijn er speciaal dat honden er niet aan kunnen.
ook is een traphekje plaatsen echt geen probleem in nog geen 5min staat het en je hoeft niet eens te boren want je hebt ook uitschuifbare die klemmen tussen 2 muren

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 09:06

ja, als ik jullie reacties zo lees ben ik bang dat ik mijn verlies zal moeten nemen in ieder geval voor de periode dat Timmie zo immobiel is.

als hij weer alles kan dan kan ik eens gaan kijken naar andere plaatsen waar ik die bak kan zetten.

tenzij er nog iemand komt met de gouden tip :D <<)

@keona: sorry, ik had die bakken nog niet bekeken :o maar die 2e ziet er wel goed uit! ik ga eens uitgebreid lezen daarover. dankjewel!

een traphekje kan in theorie wel goed, maar we hebben maar een heel klein huis, en wat er dan bijkomt is dat het drinken van de hond (en ze drinkt op zo'n manier dat alles zeiknat is) op de laminaat vloer moet komen te staan, alleen in dek keuken hebben we tegels.
en vriendlief is daar nu ook niet echt zo'n voorstander van. (hij heeft zitten zwoegen om die vloer te leggen :D )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:06

Kijk of je ergens zo'n ouderwetse houten spijlenbox voor een baby op de kop kan tikken en zet deze op z'n kop in een hoek met de kattenbak eronder :)
De spijlen staan ver genoeg uit elkaar om je kat moeiteloos door te laten ( desnoods verplaats je een spijl of haal je er eentje uit als het een dikkerdje is :) ) en de hond kan er niet bij !

Kleedje erover, plantje erop en het kan nog leuk staan ook :))

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:09

Vind ik best een goed idee van Shirley!! :j