Gousvis, rare ziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Gousvis, rare ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:52

Sinds een poosje heb ik 5 goudvissen. Toen ik vandaag thuis kwam ontdekte ik bij een van de serassa's dat hij/zij een rood vlekje op z'n huid had. Toen ik goed keek bleek het een soort wit bultje/puistje te zijn, wat door de huid naar buiten toe komt. In z'n lichaam kan ik duidelijk nog meer van die witte bultjes zitten.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Bluebontje

Re: Gousvis, rare ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:46

Ik zou het niet weten.
Zou het een parasiet kunnen zijn?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:57

Stip misschien ?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:59

Klinkt idd als stip of als schimmel. Is het pluisachtig? Bij de dierenzaak kan je een goed middeltje krijgen wat je in het water kan oplossen.

Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:01

Het is niet pluisachtig, het is... puistertig...

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:02

En ik maar denken,wat is gousvis voor ziekte dan?? :D

Succes met je vis,ik hoop dat ie weer beter word.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:03

Bij de dierenspeciaal zaak kun je breed spectrum middel krijgen dat stip, schimmel en parasieten behandeld. Ik zou dit zeker zo snel mogelijk doen met ook op besmetting. Als het stip is ( wij hebben dit 3x in ons aquarium gehad) is de kans groot dat de rest van de vissen binnen 3 dagen ook ziek is. En ze kunnen er dood aan gaan. ( heeft ons in het aquarium al heel wat vissen gekost). Dus het is wel belangrijk dat je er zo snel mogelijk bij bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:04

Ik ken het wel; mijn corydoras had het en is hene gegaan. Geen idee wat het was, had het nooit eerder gezien.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:34

ik heb een tijdje terug ook ineens een zieke sluiergoudvis gehad, op zijn kop ineens witte stukjes, kon het niet echt plaatsen en vond niks op internet. heb m apart met de andere sluier gezet en in de dierenwinkel exit en nog iets gehaald, die samen gegeven en met een dag was het weg. zijn 2 middeltjes die heel breed werkzaam zijn. zal even kijken wat dat andere middel ook weer was. het andere is esha2000, en exit dan erbij.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:26

het kan stip zijn, dit los je simpel op door wat keuken zout in je kom te doen, na paar dagen herhalen en weg is de stip!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:29

stip word vaak veroorzaakt door stress of verandering van bak. het kan zijn dat je water te schoon of juist te vies is, verschoon dan om de 2 weken 1/3 van je bak en om de maand, anderhalve maand helemaal. zorg dan dan je wat van je oude water er bij komt. dat maakt het nieuwe water sneller op de goede waarde
Laatst bijgewerkt door Buffelo op 20-10-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:30

Hoe zijn je vissen gehuisvest? Hoeveel liter water hebben zij tot hun beschikking?
Sluierstaarten kun je in een aquarium houden (minimaal een meterbak, 50 liter minimaal per vis). Goudvissen zijn echte vijvervissen. In een kleine bak doe je ze te kort en worden ze ziek.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:31

Buffelo schreef:
stip word vaak veroorzaakt door stress of verandering van bak. het kan zijn dat je water te schoon of juist te vies is, dragon dan om de 2 weken 1/3 van je bak en om de maand, anderhalve maand helemaal. zorg dan dan je wat van je oude water er bij komt. dat maakt het nieuwe water sneller op de goede waarde

Te schoon kan water nooit zijn voor een goudvis. De goede bacterien zitten voor het merendeel in de bodem (als je die hebt) en vooral in het filter. Sluierstaarten dien je niet in een kom te houden en het water dien je iedere week minimaal voor 50% te verversen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:33

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:34

mijn 2 goud vissen leven anders dan al bijna 10 jaar in een aquarium van 60 cm, 1 keer stip gehad.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:38

Buffelo schreef:
mijn 2 goud vissen leven anders dan al bijna 10 jaar in een aquarium van 60 cm, 1 keer stip gehad.

Je hebt leven en overleven. Sorry dat ik het zeg maar je kan ook oud worden en kettingroker zijn maar of je dan een kwalitatief goed leven hebt.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:40

Buffelo schreef:

Dit kun je letterlijk vergelijken met dat ik jou zou opsluiten, samen met een ander persoon, in je slaapkamer en je daar nooit meer uit zou mogen.. je kunt dus niet rennen of wat dan ook.. die beestjes zijn écht niet gelukkig (en waars. ook niet gezond..)

@ TS: ik dacht ook gelijk aan stip.. alhoewel het 'puisterige' toch weer vreemd klinkt.. gedraagt de vis zelf zich wel normaal verder?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:45

http://goudvis.forum2go.nl/de-minimale- ... -t888.html

Need I go on? En dit gaat dus over de sluier variant die als enige van de goudvissen in een aquarum gehouden kan worden?

TS. op de forum's die ik link kun je foto's plaatsen. Daar kunnen experts je vast helpen met een diagnose.
Niet zomaar medicijnen gaan geven want dat kan fout aflopen, meeste dierenwinkels hebben niet de juiste info zeker niet over koudwatervissen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:46

Gelukkig heeft TS zich wél goed ingelezen en wonen haar vissen in een écht aquarium :D

Zijn het geen pokken?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:49

Als ik aan serassa's denk (moeten denk ik sarassa's zijn?) dan denk ik aan vijvervissen vandaar. :o Je kunt de normale goudvis wel in een aqua houden van minimaal 3 meter uit mijn hoofd gezegd. Ferme bak is dat.

Gelukkig zitten ze bij TS niet in een kom of kleine bak oid. Dan weet je iig zeker waar de ziekte door komt. Veel goudvissen worden ziek doordat ze in hun eigen vuil zwemmen vandaar dat ik het vroeg. :o

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:52

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:37

Is het geen jeugdpuistje?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 00:07

Horse_ schreef:
Hoe zijn je vissen gehuisvest? Hoeveel liter water hebben zij tot hun beschikking?
Sluierstaarten kun je in een aquarium houden (minimaal een meterbak, 50 liter minimaal per vis). Goudvissen zijn echte vijvervissen. In een kleine bak doe je ze te kort en worden ze ziek.

[BB] De waarheid over goudvissen

Wees niet bang. Ik wéét hoe je een goudvis moet houden. Deze goudvissen heb ik zodat ik ze van het voorjaar in een vijver kan zetten. Ze komen bij iemand vandaan die ze in 10cm water hield.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:23

Dimphyl schreef:
Buffelo schreef:

Dit kun je letterlijk vergelijken met dat ik jou zou opsluiten, samen met een ander persoon, in je slaapkamer en je daar nooit meer uit zou mogen.. je kunt dus niet rennen of wat dan ook.. die beestjes zijn écht niet gelukkig (en waars. ook niet gezond..)
@ TS: ik dacht ook gelijk aan stip.. alhoewel het 'puisterige' toch weer vreemd klinkt.. gedraagt de vis zelf zich wel normaal verder?

dat vind ik ik een beetje overdreven, als mijn vissen zo ongelukkig waren dan hadden ze het niet zo lang vol gehouden, als je het zielig vind moet je maar helemaal geen vissen in een aquarium houden, want je kan toch nooitde ruimte geven die ze in de "natuur" houden, of vogels in een kooi, of reptielen in een terarium, of konijnen in een hok, even overdreven gezegd dan. wat dacht je van je paard op stal? daarmee zeg je eigenlijk een beetje het zelfde, maar dat is een andere discussie.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:31

Stip is meestal geen uitstulpende plekjes.
Denk eerder een schimmel of abcessen oud.
Ik zou foto's op het forum van fancy-goldfish plaatsen. Daar zitten leden met veel kennis.