Kat + reismand = drama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kat + reismand = drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:43

Vanavond moeten we weer naar dierenarts voor de jaarlijkse enting, dus moet ik mijn kat vangen en in de kist zien te krijgen. Altijd een drama van jewelste, met als resultaat: Een gestresde kat en een open liggende eigenaar.
Best werkende methode: Men neme een grote handdoek, drijft kat in hoek, vangt kat met handdoek en frot handdoek (met kat) heel snel in de kist...
Maarja, is niet echt stress verlagend voor de kat natuurlijk.

Ik heb de kist nu al een paar weken (open) binnen staan. Mijn andere kat gaat er gelijk gezellig in, maar lucky kan je vergeten.
Geprobeerd hem er steeds in te voeren, maar geen haar op zijn hoofd die er ook maar aan denkt om erbij in de buurt te komen :n

Dus moeten we vanavond vrees ik de oude methode weer toepassen, met als gevolg dat ik open lig en mijn kat een paar dagen van slag is....

Hoe ga ik dit nu eens handig aanpakken?
Zodra hij de kist maar ziet is ie weg (hij is sowiezo vrij schuw)

Princesj

Re: Kat + reismand = drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:44

Hoe doe je hem erin, via het deurtje of haal je de bovenkap eraf. En ben je alleen of heb je hulp?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:45

hele bovenkap eraf, anders is het kansloos.
Ik heb handdoek met daarin kat, die "zet" ik in de onderbak, en mijn man doet dan snel de kap erop en ik het deurtje erin

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:48

Ik had ook altijd een drama om mijn vorige kat mee te nemen.
Ik deed hem op een gegeven moment niet meer in een mandje. Zoveel stres.
Hij ging lekker aan een tuigje mee de auto in. Mijn vriend reed en ik had de kat op schoot en dat vond hij geweldig. Want dan kon hij naar buiten kijken.
(DA zelf vond hij wat minder leuk :+)

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:50

Kattenkruid in de reismand? Dat vinden ze volgens mij wel erg lekker ruiken. Maar als je kat al zo gestrest is als hij de mand alleen maar ziet, dan weet ik niet of dit gaat helpen.

Ik heb er ook zo eentje. Altijd drama. De laatste keer toen hij er eindelijk in zat moest ik nog even iets pakken. Rolde hij samen met mand door de kamer... #)

Ik wens je veel succes vanavond. Ik heb ook de juiste manier nog steeds niet gevonden

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:51

stef schreef:
Vanavond moeten we weer naar dierenarts voor de jaarlijkse enting, dus moet ik mijn kat vangen en in de kist zien te krijgen. Altijd een drama van jewelste, met als resultaat: Een gestresde kat en een open liggende eigenaar.
Best werkende methode: Men neme een grote handdoek, drijft kat in hoek, vangt kat met handdoek en frot handdoek (met kat) heel snel in de kist...
Maarja, is niet echt stress verlagend voor de kat natuurlijk.

Ik heb de kist nu al een paar weken (open) binnen staan. Mijn andere kat gaat er gelijk gezellig in, maar lucky kan je vergeten.
Geprobeerd hem er steeds in te voeren, maar geen haar op zijn hoofd die er ook maar aan denkt om erbij in de buurt te komen :n

Dus moeten we vanavond vrees ik de oude methode weer toepassen, met als gevolg dat ik open lig en mijn kat een paar dagen van slag is....

Hoe ga ik dit nu eens handig aanpakken?
Zodra hij de kist maar ziet is ie weg (hij is sowiezo vrij schuw)

Ik heb helaas geen goede tip voor je hoe je het nu op moet lossen, maar voor de volgende keer: ik heb mijn katten met clickertraining geleerd zelf het mandje in te gaan.
En ze zijn allebei schuw. Aangezien je ook in het clickertopic zit :).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:52

Oh, zo herkenbaar. Onze dame was ook zo'n drama. Als de mand zag, was ze foetsie en dan kon je gerust de dierenarts afbellen, want ze kwam pas ver na de geplande afspraak weer in het vizier. Ook het behandelen daar was een drama (gewoon geen optie eigenlijk). Onze oplossing: niet naar de dierenarts (overigens in overleg met de dierenarts) en als er iets was dan proberen haar daar te krijgen en dan bleef ze een nacht daar om de volgende dag onder narcose de behandeling te ondergaan (ging om foto's).

De keren dat ze echt naar de dierenarts moest, maar geen grote dingen (huidplekken), kregen we vantevoren pillen die haar rustiger maakte. (en dan was het de kunst om ze binnen te krijgen). Op een gegeven moment werd ze ouder en kreeg ze steeds dezelfde mankementen. Met een belletje naar de dierenarts kregen we de pillen dan mee, zodat mevrouw niet naar de dierenarts hoefde.

Schiet me nu ineens te binnen. Het is zeker geen optie om de dierenarts naar jullie te laten komen? Anders vragen om kalmeringstabletten vantevoren (al heb je daar niks meer aan). En anders inderdaad maar vangen met handoek en in de kattenbak wurmen. Zo deden wij het ook in het begin, opsluiten in de keuken, handdoek erover heen en dan in de bak wurmen. En inderdaad een paar dagen van de leg. Tja... soms kan je er niets aan doen. Je kan moeilijk vertellen dat het echt even nodig is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:54

Dan zou ik de gok nemen en niet meer enten.
En anders kijken of ze aan huis kunnen komen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:55

Onze kat ligt altijd in zijn reismandje, zijn favo plek!
Maar is je zou als optie de kat los (tuigje) mee kunnen nemen.
Hoe groot is je reismandje? Want wij hebben er eentje die eigenlijk voor honden is, dus die is vrij ruim. Misschien wilt het helpen als je een grotere hebt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:58

Kat van mijn ouders was ook draaaama. Zij gebruiken nu niet meer zo'n standaard reismand, maar meer zo'n soort tas met dat gaas. De DA prikt kat gewoon door het gaas heen. Mijn pa ging eerder met dikke leren werkhandschoenen aan naar de DA, maar dat hoeft nu dus niet meer. Kat in mandje krijgen is nog wel even gedoe, maar eenmaal erin is al het leed geleden zeg maar.

Zelf heb ik dit mandje: ook geen gedoe, kat erin, klep dicht, klaar.
Ik had het al snel gezien met zo'n standaard ding waar een kat aan de voorkant ingepropt moet worden. Waardeloos. En zie ze er maar eens uit te krijgen bij de DA.

Maar zoals je ziet is mijn kat redelijk relaxt ;)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amaris op 18-10-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:59

Op het kattenforum geven ze de tip om het mandje op de achterkant te zetten en dan de kat , met de kont eerst, door het deurtje te laten zakken :)

Het schijnt bij meerdere lastpakken te werken, misschien het proberen waard ?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:00

laat de kat zich niet vangen zonder dat het mandje in de buurt is ?

Desnoods handschoenen en een dikke jas die mag beschadigd worden, aandoen ?

Mijn enige optie is : in de winter naar de DA voor inentingen, zodanig dat ze binnen ligt te slapen in haar mandje (buiten de winter wilt ze niet binnen komen en buiten laat ze zich haast niet vangen) en ik haar kan opnemen. Intussen haalt mijn man het mandje uit de gang en houdt hij het mandje vast terwijl ik Sprotje onder veel protest (langs boven) in het mandje zet.

Sprot haat dat mandje en de DA, dus ik ben erg blij dat ze nog nooit iets heeft gehad waarvoor ik naar de DA moest gaan, buiten haar normale inentingen.

Amaris, zo'n mandje moet ik dus gaan halen bij de DA, is echt een traliekooitje. Sprot komt er zelfs niet eens uit bij de DA, anders mag ik de dokter bellen voor de DA vrees ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:20

Niet enten doe ik niet, kat loopt buiten, vecht hier eens, eet daar eens een muis, daar weer een vogel, dus nee, geen optie.
DA aan huis laten komen heeft geen nut, zodra er visite komt is ie weg.
Naar ons is trouwens heel vriendelijk en gezellig hoor, voor ik beeld van een poedersuiker kat schets ;)

Bak op de achterkant en erin laten zakken hebben ze in het pension geprobeerd waar hij een keer een week gelogeerd heeft: Kansloos (en ik mag toch aannemen dat zo iemand van een pension er handig mee is).

Bij de DA zelf is ie trouwens rustig en prima te behandelen en loopt ie, zodra ie klaar is, zelf de kist weer in ;)

Jokari: Hij weet het gewoon. Normaal kan ik m zo optillen om even mee te kroelen ofzo, maar als ik straks thuis kom en ik pak m, is ie weg. Zodra er iets anders is dan normaal, is ie weg...

Clickeren zou ik kunnen gaan proberen, maar of het werkt bij deze... hmmmzzz

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:22

Mand verdekt opstellen achter het kattenluik en "in de val" laten lopen ?
Moet je ook wel heeeeeel snel zijn met dichtmaken :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:22

ja, daar zijn ze erg in hé, die monstertjes wéten gewoon dat je iets van plan bent dat ze niet willen.

Succes iig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:25

1 van mijn katten is ook zo, kom je met een mandje aan is zij weg. Nu woon ik samen met een dierenarts maar als hij aan komt met de enting (en ´m ook nog geeft) vindt zij mijn vriend 2 maanden doodeng, dus dat vind ik ook geen optie. Onze optie 3: vriendin die ook dierenarts is op de koffie vragen, na even gezellig kletsen vindt de kat het niet eng meer. Dan gaan zitten bij de kat, laten aaien en hup enting geven. Klaar. Geen stress.

Dus, mijn enige tip: raak bevriend met de dierenarts. Sorry. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:27

Dat brengt me op een idee :))
Kun je de enting niet ophalen en zelf zetten ??

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:28

Ik deed bij onze lastige kat altijd de reisbox rechtop zetten,deurtje open en dan kat vangen en dan optillen zodat hij zijn lijfje liet hangen zeg maar.
Dan kon ik hem zo in de box laten zakken hahaha dus de kat werd een lange sliert dan hing ie ook heel stil.
(klinkt raar maar was echt wel diervriendelijk hoor)
Oja,als je de kat zo optilt(dus je handen om het lijfje heen onder de voorpootjes)dan wel met de rug van de kat naar je toe zodat hij niet in je gezicht kan krabben!
Werkte hier altijd prima :j

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:29

Oude panty over de kop, kat er in rollen (sok er afknippen) en in de reismand er mee.
Hij glijdt er vanzelf weer uit.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:32

slokkie schreef:
Oude panty over de kop, kat er in rollen (sok er afknippen) en in de reismand er mee.

Wacht effe...........dit probeer ik als beelddenker even te zien :D hahaha dus de kat wordt een worst? :')
Dat zal denk ik ook maar 1x lukken,daarna nooit meer _O- hahaha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:34

Slokkie: En jij denkt dat ik bij deze kat een panty over de kop krijg? ;)

Shirley: Nee, kansloos, ontwormen en ontvlooien is een vergelijkbaar drama...
Zodra het anders is dan anders vertrouwt ie het niet, en is ie foetsie, en als ie jou daar dan voor open moet halen, so be it.

Funny: Zoals ik al aangaf werkt dat niet

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:35

stef schreef:
Clickeren zou ik kunnen gaan proberen, maar of het werkt bij deze... hmmmzzz

Denk het wel, ik kan je wel een keer een stappen plannetje sturen hoe ik het met mijn katten getraind heb.

Ik had hiervoor ook een hele moeilijke kat die wegrende voor bezoek en niet te laden was. Ik liet eerst de dierenarts langskomen (dan deed ik het luikje en deuren dicht zodat hij in de huiskamer was). Later heb ik een bovenlader reismand gekocht die heel groot was, meer een plastic kist met gaten erin. Daar kon ik hem redelijk makelijk in krijgen. Ik weet alleen het merk niet meer...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:37

funnyhorses schreef:
slokkie schreef:

Wacht effe...........dit probeer ik als beelddenker even te zien :D hahaha dus de kat wordt een worst? :')
Dat zal denk ik ook maar 1x lukken,daarna nooit meer _O- hahaha

Ik zag al een soort van boef idee voor me, neus-snor-oren plat gedrukt :D

Maarre wij hebben dit http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... dere/52440 al gebruiken we het weinig, DA is op loop afstand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:38

nouja, ik denk dat ie in basis al bang is voor de clicker...

we weten niet wat er met m gebeurt is, we hebben m als 4 weken oude kitten samen met zijn zusje gevonden in de biesbosch, op sterven na dood zeg maar....
Hij is altijd wel schuwig geweest, maar sinds dat hij in 2009 in pension is geweest is het alleen maar erger geworden. Hij is toen ook 4 weken vermist geweest trouwens...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:39

Lizz: Ook aan een tuigje gaat m niet worden :n

Ik waardeer het dat jullie mee denken hoor, absoluut! T is alleen een beetje hopeloos geval :)