Kat zeer angstig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Kat zeer angstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 09:45

beetje gek verhaal, gisteravond riep mijn vader me naar beneden omdat 1 van de katten buiten als een idioot hysterisch rondjes aan het rennen was. Hij heeft hem naar binnen gehaald en hij deed hetzelfde ook in het huis met grote pupillen en ook hysterisch likken bij zijn achterwerk. Ik dus geholpen hem te vangen op een moment dat die "rustig" was en we hebben zijn lichaam afgezocht. Waren geen zwellingen, teken of iets dat de reden zou kunnen zijn.

Ik heb hem dus savonds even mee naar boven genomen om hem goed in de gaten te houden. Ook boven deed die zo vreemd. Hij probeerde zich eerst angstig te verstoppen en toen ving ik hem maar weer en deed ik hem op mijn schoot en toen was die weer even rustig. Spinnen etc en eten doet hij ook gewoon :j Maar opeens komt "het" weer naar boven en springt die zo weg. Gisteravond heeft die ook even achter mijn PC gelegen waar die dus echt nog nooit gelegen had (kat is 11).

Hij is echt extreem angstig om de 1 of andere reden maar lopen gaat prima, heeft dus niks gebroken. Later had ik hem weer op de schoot genomen, lekker spinnen, en toen ik even zijn lichaam aftasten om nog een keer te controleren begon hij te grommen en te blazen :+ Toen vond ik het ook tijd om hem naar beneden te doen, maar dat was gewoon een gevecht :') alleen maar blazen en grommen naar mij en maar naar zolder proberen te gaan. Maar hij moet toch echt savonds de huiskamer in (was inmiddels alweer half 1 ) en ook daar ging die weer raar doen. Heb uiteindelijk maar weer wat eten gegeven en ben naar boven gegaan.

Nu zit die ergens verstopt op zolder, niet op zijn vaste plekje dus (mijn camera tas) en vind het echt vreemd. Ook dat spastische gelik de hele tijd is maar raar....
Maar verder kan hij zich ook weer heel normaal gedragen, komt dus echt met vlagen...

Iemand een idee wat het kan zijn?

crosmuller

Re: Kat zeer angstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:47

Nee geen flauw idee, maar ik zou even contact opnemen met de dierenarts als ik jou was.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:48

Kan hij zijn grote beurt wel kwijt?? Wik hebben dit met onze kat ook gehad en toen zat er ook ontlasting in de weg...

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:49

mijn eerste ingeving: jeuk. Ik heb ooit eens een kat gehad met vlooienallergie (bleek), die ging op een gegeven ogenblik achteruit lopen. Dus van jeuk kunnen ze echt heel raar gaan doen.

Success....!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:52

Wanneer is de kat voor het laatst ontwormd?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 09:53

Ik heb hem inderdaad onderzocht op vlooien, maar ze zijn gewoon op tijd ontvlooid :) mijn andere kat heeft er ook geen last van dus lijkt me niet. Betreft ontlasting, daar dacht ik eerst ook aan toen die een gigantische scheet zo in mijn gezicht liet :+ maar het probleem is dat dat dus niet iets is dat we kunnen controleren omdat hij het niet op de bak doet... maar ik zag hem geen "poep" bewegingen maken ofzo. Ontwormd weet ik niet, dat doe ik zelf niet maar mijn ouders :) Maar dat word naar mijn weten ook gewoon op normale basis gedaan.

Ik ga hem zo even zoeken en mocht hij zich echt nog steeds zo vreemd gedragen zal ik inderdaad even een belletje DA doen. hij krijgt hier gewoon elke dag hetzelfde voer, maar je hebt natuurlijk idioten die andermans katten graag eten geven...

het vreemde is vooral dat die ook gewoon normaal kan doen en wel gewoon eet enzo :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:02

Heb hem gevonden, hij is nu rustig en spint. Maar weet dus niet of dit kan omslaan, ik kijk het even aan, hij ligt nu rustig op mijn cameratas

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:13

Ok, iets heel mafs he..onze kat had dit jaren terug ook en was met luchtbuks beschoten. Geen wond, helemaal niets te bekennen..maar hij bleef helemaal gek doen, was zo enorm sneu. Toen naar dierenarts geweest, omdat we eerst aan een tia dachten, maar die vond op het pijnlijke plekje toch een iniminiegaatje tussen het haar (staartaanhechting)..foto's gemaakt en ja hoor, een kogeltje.

Het hoeft niet natuurlijk..maar er kan dus wel enorme pijn aanwezig zijn en schrik van iets, zonder dat we dat meteen zien.
Veel sterkte..hopelijk voelt hij zich gauw beter en weet je wat het is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:14

Amy77 zou me dat ook nog kunnen voorstellen. Dacht eerst dat die achterna was gezeten door een hond, zo erg was die van slag :(:) zal hem vandaag nog wel eens goed onderzoeken. Hij ziet slecht, dus dat maakt alles al een stuk enger voor hem (hij heeft een deukje in zijn oog ofzo?)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:18

Ik denk dat er idd zoiets is zoals een kogeltje of een beknelde zenuw. die op een bepaald moment/door een beweging "op slot schiet" en vreselijk pijn gaat doen of zo. Ik zou m even na laten kijken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:20

Nu ligt hij er rustig bij, dus beknelde zenuw denk ik niet :) mijn andere poes heeft namelijk een zenuwbeschadiging, en ja, die wil ook wel eens heel panisch likken aan haar rug, maar deze kat likt panisch aan zijn achterwerk en ook op de rest van zijn lichaam. Dat doet mijn poes dus niet.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:22

Champie_Me schreef:
Kan hij zijn grote beurt wel kwijt?? Wik hebben dit met onze kat ook gehad en toen zat er ook ontlasting in de weg...

Dit was ook mijn eerste ingeving! Een testje hiervoor is bijvoorbeeld de kattenbak even voor zijn neus zetten. Dat angstvallige gedrag kan van de ongelofelijke pijn komen (heel erg voor te stellen als je van binnen helemaal verstopt zit) Als hij dan vaak op de kattenbak gaat zitten zonder effect kan het duiden op dit probleem.

knollentuinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:24

ik denk idd ook aan het niet kunnen ontlasten, of toch misschien een tik van een auto gehad ofzo.. goed in de gaten houden , en als je eenvoudig kan, toch even naar de dierenarts..

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:25

Het likken aan het achterwerk is btw ook een symptoom van problemen met de ontlasting! Het kan ook het moment van spinnen verantwoorden. Het zijn vlagen wanneer ze moeten persen en vergaan dan van de pijn. Hou hem goed in de gaten! Paar week geleden had mijn 20 jarige kat er nog last van en die verging van de pijn en had grote pupillen en kwam angstig over. Eetlust nam af en had geen ontlasting, en maar persen op de kattenbak. Dan op het ene moment kwam ze heel rustig bij me liggen. Maarja, het moet er toch een keer uit. Gelukkig heb ik contact opgenomen met de dierenarts want dit is een veel voorkomende reden van het overlijden van katten omdat baasjes er niet op tijd bij zijn!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:26

Siglos schreef:
Champie_Me schreef:

Dit was ook mijn eerste ingeving! Een testje hiervoor is bijvoorbeeld de kattenbak even voor zijn neus zetten. Dat angstvallige gedrag kan van de ongelofelijke pijn komen (heel erg voor te stellen als je van binnen helemaal verstopt zit) Als hij dan vaak op de kattenbak gaat zitten zonder effect kan het duiden op dit probleem.

en dat doet hij dus helaas niet, dus dat is niet wat het probleem is/was... Maar nu is hij dus al de hele tijd rustig, ben benieuwd of het zo blijft.. ik hoop het *\o/*

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:29

Een van onze katten heeft ook een keer zoiets gehad, rende ook als een dwaas overal heen met enorme pupillen, ging in elk hoekje zo ver mogelijk wegruipen om vervolgens weer ergens anders heen te rennen, beet ook constant naar z'n eigen lijf. Bleek dat hij een wesp ingeslikt had, was vrij snel weer goed.
Denk niet dat dit het geval is bij jouw kat, ik ben benieuwd wat het wel is!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:30

Siglos schreef:
Het likken aan het achterwerk is btw ook een symptoom van problemen met de ontlasting! Het kan ook het moment van spinnen verantwoorden. Het zijn vlagen wanneer ze moeten persen en vergaan dan van de pijn. Hou hem goed in de gaten! Paar week geleden had mijn 20 jarige kat er nog last van en die verging van de pijn en had grote pupillen en kwam angstig over. Eetlust nam af en had geen ontlasting, en maar persen op de kattenbak. Dan op het ene moment kwam ze heel rustig bij me liggen. Maarja, het moet er toch een keer uit. Gelukkig heb ik contact opgenomen met de dierenarts want dit is een veel voorkomende reden van het overlijden van katten omdat baasjes er niet op tijd bij zijn!

de eetlust had hij gisteren gewoon nog. En het is dus niet alleen zijn achterwerk likken (doel dus enkel op de haren likken, niet de poep) maar ook zijn poten. Hij at gisteren gewoon alles op. Vandaar dat ik het dus ook heel vreemd vond :\ een kat in pijn is meestal niet te paaien met eten. Dat weet ik heel goed bij hem omdat hij echt zooooo woedend kan worden als hij pijn heeft := hij heeft zijn kruisband gescheurd, is geopereerd toen en mocht geen trappen lopen etc dus sloten we hem op in de werkkamer van mijn vader (waar mijn vader dus ook gewoon altijd zat) en man, hij viel ons echt aan := hij was niet te genieten. Maar gisteren was dus echt voornamelijk angst heb ik het idee, niet eens zozeer pijn...

Maar sinds ik hem vandaag weer heb gevonden is die rustig... dus hopelijk blijft dat zo :j hij ligt hier in het zicht dus kan alles zien

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:32

Klinkt misschien heel vergezocht, maar kan jouw kat door een mens of door een andere kat mishandeld zijn?

Onze vroegere buurkat is 'verkracht' door een grote kater. Ze deed daarna heel vreemd en is uiteindelijk aan de verkrachting overleden. Ze was inwendig zwaar beschadigd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:33

Ow, het is een kater. Maar mishandeling is ook dan niet uit te sluiten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:35

het kan ontlasting (niet kunnen poepen)zijn, en anaalklieren.
ik heb er eens 1 gehad, die werd fobisch van haar eigen staart. letterlijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:36

wij wonen in een zéér rustige buitenwijk met veel katteneigenaren, dus bewuste mishandeling kan ik me hier niet voorstellen. Figaro die gaat ook niet zo heel ver (is overigens ook gewoon geholpen :j ) en de hele buurt kent hem wel :j ze zijn er natuurlijk al 11 jaar :P

Spicegirl, dat is inderdaad ook mogelijk. Misschien dat hij vannacht alsnog op de kattenbak zijn ding heeft gedaan en dat het verholpen is, maar dan nog vind ik het vreemd dat hij niet op zijn vaste plekje lag. Hij ligt áltijd op zolder...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:42

Nu is hij gelukkig rustig.
Uiteraard kan het vele dingen zijn geweest, maar toen ik je verhaal las, dacht ik aan een hersenbloedinkje. Maar goed ik ben geen dierenarts natuurlijk. Hou 'm even in de gaten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:45

Tjah, het is altijd heel moeilijk in te schatten. We hebben al het 1 en ander met deze katten meegemaakt helaas, dus ben voorbereid op alles, maar een ongelukje zit in een zeer klein hoekje en inderdaad een hersenbloeding was ook naar boven geschoten... Maar gezien die zich verder normaal gedraagt was dat gelukkig uitgesloten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:27

bij een hersenbloeding heb je eerder uitvalsverschijnselen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:32

Als je alle opties van de hand wijst dan is er maar één optie over: de DA bellen en/of bezoeken.

Via bokt kom je er duidelijk niet achter wat er aan de hand is.