Poes overleden terwijl zusje(13) op vakantie is.Hoe vertel..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Poes overleden terwijl zusje(13) op vakantie is.Hoe vertel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 10:48

..len?

Vanochtend is de laatste van onze twee poezen overleden. Super verdrietig, maar het is nog verdrietiger dat het heel plotseling is gebeurd en dat mijn zusje die afgelopen vrijdag op vakantie naar Frankrijk is gegaan, dus geen afscheid heeft kunnen nemen (tenminste, geen afscheid op deze manier).
Zij was stapelgek op de poes en de poes was een grote troost en afleiding voor haar de laatste tijd, daar mijn ouders in scheiding liggen en dit dus voor behoorlijk wat stress zorgt.

Hoe kunnen we dit haar het beste gaan vertellen? Wachten tot ze zaterdag terug is, of nu? En wat kunnen we nog meer voor haar doen? De poes ga ik niet 'bewaren' tot zaterdag, maar ik bedacht me dat misschien een foto nemen van hoe de poes er nu bij ligt misschien wel 'fijn' is?
Mensen die zoiets hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:50

Sterkte!
Ik zou absoluut wachten tot ze thuis is van vakantie!! Het heeft geen enkel nut om het haar nu te laten weten en haar hele vakantie is dan naar de maan!
Zou zeker foto's maken! Dan kan ze er zelf voor kiezen of ze ze wel of niet wil zien.
Misschien begraven in de tuin en dan een gedenk iets erbij plaatsen?!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:51

Allereerst: sterkte met het verlies...

Ik zou het niet nu vertellen, maar als ze terug is.
Het effect gaat hetzelfde zijn, maar dan kan ze wel nog van haar vakantie genieten...

Ik zou inderdaad nog een foto maken van hoe ze er nu bij ligt maar haar die nog niet direct laten zien.
Het halsbandje van de poes zou ik haar wel geven en een kadertje met een mooie foto van toen de kat nog leefde.

Dat klinkt mij het mooist in de oren.

troi

Zeker niet nu vertellen, dan verpest je haar vakantie terwijl ze er toch niks aan kan doen..

Ik zou wachten tot ze terug is en idd die foto's maken. Meer kun je denk ik niet doen.

guenivere

Wij hebben dit met de hond mee gemaakt toen mijn zus met haar stage in suriname zat. Wij hebben het pas verteld toen ze thuis kwam. Ze zat in suriname dus kon hier toch niet heen komen en het zou haar daar alleen maar een rot gevoel gegeven hebben.

PureSG

Oef lastig.. Ik zou denk ik wachten tot ze terug is, als je het nu vertelt, is haar vakantie misschien verpest.
Ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen, een verlies van je huisdier is nooit leuk/makkelijk. :(:)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:52

Laat je de poes cremeren?
Zoja, betrek haar dan bij het uitzoeken van de urn.
Als je hem begraaft in de tuin, maak dan een ''gedenk''plekje zodat ze nog ergens troost kan vinden.
Dit kun je ook binnen doen, bijvoorbeeld een foto met kaarsje erbij.
Ik zou het haar vertellen als ze terug komt, ze kan niet zelfstandig terugreizen nu als ze helemaal in haar verdriet schiet.
Daarnaast is de vakantie voor haar nu heel belangrijk om tot rust te komen omdat ze het moeilijk heeft met de scheiding ed, die wil je niet voor haar verpesten lijkt me.
Sterkte, ook voor jou, met het verlies van je poes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:53

Ik zou het zeker niet nu vertellen, ze kan er immers toch niets aan doen, naar huis komen zal ook niet mogelijk voor haar zijn en het zal zeker haar laatste vakantiedagen verpesten :(

Foto's maken vind ik wel een heel lief idee en misschien een klein plukje haartjes voor haar bewaren ofzo ?

Triest hoor, ook gezien de omstandigheden, sterkte ermee :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:54

Nu niet vertellen, een mooie foto van de poes uitzoeken (in leven) en haar dat geven in een mooi lijstje. Dit is altijd erg en echt verzachten kun je de pijn toch niet, vooral niet in de omstandigheden waar jullie nu inzitten. Ik weet niet of je ouders aan het echtscheiden of vechtscheiden zijn maar het zal haar goed doen als ze haar samen serieus troosten en haar verdriet niet afdoen met het was maar een kat, veel sterkte, ook voor jou.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:55

Maak veel foto's, maar zeg niets.
Hoe hard het ook klinkt, er is niets meer aan te doen en anders is haar vakantie
ook nog verpest.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:56

Oef sterkte.

Moeilijk persoonlijk gezien zou ik het gelijk willen weten, maar ik zou als ik jou was je verplaatsten in je zusje en denken wat zij het liefste zou willen.
Wat ik persoonlijk erg fijn zou vinden is dat ik nog een memento zou hebben.

Ik wil mijn beesten ge cremeert hebben ed (mijn fam weet dit ook).
Misschien is dit een optie of een hanger met wat haar en of as van de poes er in.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:57

Ik zou het niet waarderen als een van mijn dieren sterft als ik weg ben en niemand zegt wat.

Laat je haar cremeren?
Daar kunnen ze haar wel "bewaren" tot ze terug is zaterdag.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:07

Dit is wel heel moeilijk. Ik weet dat ik het er bij mijn paard erg moeilijk mee heb gehad dat ik haar voor het laatst levend heb gezien. Om de een of andere reden is het dan heel onwerkelijk, en had ik niet echt het gevoel dat het ''echt'' was. Daarom denk ik dat een soort van ''bewijs'' wel fijn zou kunnen zijn. Misschien dat je nog een mooie foto kunt maken? Hoe dan ook, ik denk dat ik inderdaad ook zou wachten tot ze weer terug is met vertellen... ze heeft er niets aan om het nu al te weten. Sterkte.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:08

Ik zou het ook direct willen weten en zou het dus ook niet kunnen waarderen als het niet gezegd wordt. Maar hoe zou jouw zusje hierover denken?

Geryon

Re: Poes overleden terwijl zusje(13) op vakantie is.Hoe vertel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:10

Ik vind dat zij het recht heeft om het nu te weten. Zelf waardeer ik het ook niet als het pas later wordt gezegd.
Mijn moeder was naar een cursus toen onze hond overleed. Toen zij thuis kwam vertelde ik het pas. Zij is nu nog steeds woedend dat ze het niet meteen wist.. En ik zou dat ook zijn.

Als het mijn familielid was, had ik het meteen verteld.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:11

Mi_Amore schreef:
Allereerst: sterkte met het verlies...

Ik zou het niet nu vertellen, maar als ze terug is.
Het effect gaat hetzelfde zijn, maar dan kan ze wel nog van haar vakantie genieten...

Ik zou inderdaad nog een foto maken van hoe ze er nu bij ligt maar haar die nog niet direct laten zien.
Het halsbandje van de poes zou ik haar wel geven en een kadertje met een mooie foto van toen de kat nog leefde.

Dat klinkt mij het mooist in de oren.

Hier ben ik het helemaal mee eens, zo zou ik het ook doen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:12

Tja, vertellen of niet hangt af van hoe je zusje is.

Ik zou het bijvoorbeeld gelijk willen weten maar ik ken ook mensen die liever het pas weten bij thuiskomst. Dat is aan jullie om in te schatten.

Foto maken is natuurlijk altijd goed. Ook al vertel je het zelf, ik zou als de poes er netjes bij ligt gelijk foto's maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:14

Voor een volwassene ligt dat toch anders ?
't Meisje is 13 en waarschijnlijk met een schoolreisje of in elk geval afhankelijk van anderen om eventueel thuis te kunnen komen ... het zal haar frustratie dan alleen maar groter maken, lijkt mij ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:17

Bij een kind zou ik het pas vertellen als ze weer thuis is; kinderen hebben nog niet het rationele vermogen van een volwassenen en eerlijk is de kans groot dat ze op stel en sprong naar huis wil. Ook al is de kat al overleden. Laat haar maar fijn genieten van haar vakantie! :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:17

Aan een volwassene kan je het misschien beter meteen vertellen, maar we hebben het hier over een 13-jarige. Ik twijfel er niet aan dat het meteen brullen wordt (logisch want ze vond veel steun bij dat beestje) en dat je alleen nog maar zal horen dat ze naar huis wil. Een kind wil bij verdriet het liefst naar zijn/haar veilige plek: thuis. Nee dat kan je dit meisje niet aan doen... Lekker van de vakantie laten genieten. :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:29

Ik kan me nog herinneren, dat ik als kind van vakantie kwam en werd verteld, dat de poes overleden was, dat ik heel boos was, dat ze t me niet gebeld hadden. Achteraf begrijp ik het wel, maar heb t ze lang kwalijk genomen. Als bij ons nu hetzelfde zou gebeuren, zou ik mn dochter opbellen en vragen of we moeten wachten met begraven.....en met een dekentje( voor t idee) in de vriezer doen. Geen lekker idee, maar voor het verwerkingsproces ms wel beter.....

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:34

troi schreef:
Zeker niet nu vertellen, dan verpest je haar vakantie terwijl ze er toch niks aan kan doen..

Ik zou wachten tot ze terug is en idd die foto's maken. Meer kun je denk ik niet doen.

Zou ik ook doen.. Sterkte.. :(:)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:22

Afscheid nemen van een dood dier is voor kinderen vaak heel belangrijk voor de verwerking. Is er echt geen mogelijkheid het dier te bewaren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:26

Dierenarts even bellen of ze plek hebben in de vriezer? Of zelf in de vriezer?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:28

vuurneon schreef:
Dierenarts even bellen of ze plek hebben in de vriezer? Of zelf in de vriezer?

Ik zou niet zelf mijn eigen kat in mijn vriezer bewaren, om eerlijk te zijn.

Veel sterkte met het verlies, en ik zou inderdaad wachten tot ze thuis is. ;)