Ik wil met de tijd een "eigen" hond (we hebben er nu 2, 2 Heidewachtels) en ik wil erg graag fanatiek met de hond gaan trainen/werken, zoals agility. Wat ik eigenlijk dus zoek is een hond(enras) wat hier erg goed in is. Ik weet dat het natuurlijk ook hond afhankelijk is, maar dan is de kans groter natuurlijk.
Wat ik dus zoek in een hond is:
(zeer) goed trainbaar
enorm mens(baas)gericht
Druk/aanwezig, geen flegmatieke hond
Een hond met een enorme will to please en werklust
Middel grote hond (formaat Border Collie/Heidewachtel)
Zelf kom ik elke keer weer terug bij de Border Collies, maar ik wil ook eens verder kijken dan de Border Collie. Wel vind ik dit type hond wel erg mooi en leuk. De Heidewachtel overigens ook, maar daar mis ik het baas gerichte een beetje. Erg leuke en fijne huis honden daar niet van!
Dus wie weet er nog meer geschikte honden rassen naast de Border Collie?
(maar je wil geen kleine hond)

Ik heb er nu bina 10 jaar een en ik ben helemaal dol op hem en op het ras, maar ze gaan toch wel graag hun eigen weggetje hoor. Ik heb ook agility met hem gedaan en daar genoot hij van (nu niet meer vanwege staar), maar een topper?
Als het gewoon voor de recreatie is, kunnen natuurlijk heel veel honden met het juiste postuur lekker meekomen, maar voor fanatiek sporten, stel je toch andere eisen, lijkt me.