Eindelijk.... Havanna's Hondenleven!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Eindelijk.... Havanna's Hondenleven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:08

Kennen jullie mij nog?
Afbeelding

Dat was een jaar geleden... Sindsdien is er het één en ander veranderd in Havanna's leven. Want hoewel we op een punt zijn dat er nog een hoop werk in zit...heeft Havanna nu eíndelijk gewoon een hondenleven!

Havanna 1 jaar na de eerste foto... Zelfde veld.... Zelfde hond. Maar een wereld van verschil!
Afbeelding

En tegenwoordig... Loopt Havanna zelfs los!!!! *\o/* *\o/* Wie had dat toch gedacht... Op het strand ging het al een tijdje goed, maar ik wilde dat ze een volwaardig hondenleven zou hebben. Hoewel ze een laaaaange riem heeft is dat niet hetzelfde als lekker los lopen. En dus moest ik die stap zetten voor haar. Ze liet me ineens elke keer merken dat zíj vond dat ze er aan toe was. Kwam op het veld steeds naar me toe voor een knuffel. Dus op een goede dag paps meegenomen, een zak vol kaasjes, alle deuren open gelaten (als ze ontsnapte liep ze steeds rechtstreeks naar huis de laatste keren), mams thuis om haar eventueel op te vangen. Paps in de ''enge hoek'' geposteerd, als ze er dáár vandoor zou glippen zou ze namelijk de weg op rennen. En dan met trillende benen die riem los klikken.... En Havanna maakte er weinig van :')

Daarna dus gaan herhalen. Steeds af en toe, goed voorbereid...... Maar deze week, deze week is ze elke dag los geweest! Geen deuren open, geen ''extra mensen'', geen kaasjes. Gewoon, hond zijn. Het is nog steeds erg zoeken naar de juiste balans tussen mijn vertrouwen in haar, haar vertrouwen in mij, en haar zelfvertrouwen. Ze is een keer echt geschrokken dat ze los was en toen ging gelijk die knop weer om, van blij en onbevangen naar timide. Kon haar gelukkig weer pakken. Het is nog steeds spannend, nog steeds een broos evenwicht, maar wat doet ze het goed!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even spelen met de baas :D
Afbeelding
En terwijl je baas staat te trillen op dr benen gewoon heel kalm snuffelen :=
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y6OT4MWO.jpg

Havanna houdt van spelen... Stopt heel graag dr kop ergens onder :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TGS4AWBJ.jpg

Daarnaast heeft ze eindelijk een nieuwe liefde, of eigenlijk 2....
Afbeelding
Afbeelding

Ik speel een beetje piano.... Mijn vorige hondje, Nouz, kwam altijd naast me zitten zodra ik begon te spelen. Haar absoluut favoriete nummer was Air on the G string, van Bach. Ik heb dat een enkele keer gespeeld sinds haar door, maar Havanna gaf er niets om. Jammer vond ik dat. Gisteren besloot ik het spelen weer wat op te pakken en begon met de theme song van de Pirates of the Caribbean.... En pal lag Havanna achter me!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WU7IQK3J.jpg
Geen toeval. Steeds als ik tussendoor een stukje Air speelde verloor ze duidelijk haar interesse en liep af en toe zelfs gewoon weg. Zodra ik de eerste 2 noten van Pirates speelde kwam ze meteen aan gehobbeld! Heel grappig eigenlijk, nooit gedacht dat honden een muziekvoorkeur zouden hebben :)

En bij een hondenleven hoort natuurlijk ook....verwennerij. Mn ouders waren een nachtje weg en tsja, Nouz sliep in die situatie dan altijd bij me. Dus waarom Havanna niet?
Afbeelding

We zijn op 30 september ook bij de Sphoekdag geweest, Havanna komt bij Stichting Sphoek vandaan. Het weerzien met haar vriendinnen uit het opvanggezin was geweldig! (het meest linkse hondje was weer een opvanghondje en is inmiddels geadopteerd door Jan Kruis, zo grappig dat ik dat hoorde! Lees nog altijd met veel plezier Jan Jans en de Kinderen :D )
Afbeelding
En ja, jullie zien het goed.... Zelfs daar, in alle drukte, gewoon los geweest!!!!

We hebben ook nog meegedaan aan de verkiezing voor Mooiste Hond. Helaas niet gewonnen, maar toch weer een ervaring rijker voor Havanna :)
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HWDKEFX3.jpg

Wat ben ik trots op mijn meisje.. Het is een heel erg lange weg geweest, met bloed zweet en tranen. Veel momenten waarop ik me afvroeg hoe ik op het idiote idee was gekomen dat ik, als 22-jarige, wel effe wist hoe ik deze hond moest rehabiliteren. Ik, de honden-penny. Maar het is wel gelukt! Van het voorjaar wil ik met Havanna op cursus, daar is ze dan zonder meer klaar voor. Mijn uiteindelijke doel is om behendigheid met haar te gaan doen, sprongkracht en snelheid heeft ze wel! Basiscommando's zitten er nu in maar ze is op sommige momenten érg zelfstandig. Cursus is dan denk ik toch een fijn rugsteuntje om haar wat meer aan te pakken.

Havanna heeft zelf heel erg hard gevochten om te komen waar ze nu is. Als ze zélf niet had gewild, hadden we het denk ik nooit gered. Haar vechtlust was voor mij dermate indrukwekkend en inspirerend dat ik heb besloten die boodschap voor altijd met mee mee te dragen. Havanna was al voor we haar ophaalden mijn zonnetje. En ze heeft me geleerd; hoe donker het ook is, de zon gaat altijd weer een keer schijnen.
Afbeelding

Ze was een zielig hoopje...... Maar nu is ze gewoon een heel blije hond!
Afbeelding

Zonder hulp van heeeeel veel lieve mensen hadden we het niet gered.... Alle mensen die hebben geholpen toen ze in het begin ontsnapte en 1,5 dag vermist was... Ongelooflijk hoe mooi de wereld dan is. Buurtbewoners die meteen op de fiets sprongen als we weer eens materiaalpech hadden gehad. Mensen die ons hebben bijgestaan met advies... Havanna dacht in het begin dat de hele wereld haar in de steek had gelaten.... Maar kreeg een tweede kans en hulp van zó veel lieve mensen! En natuurlijk special thanks voor haar opvangbaasje Ester. Ondanks Havanna's terugval toen ze hier eenmaal kwam heeft Ester het oh zo belangrijke begin gemaakt met de rehabilitatie van Havanna.

Hoewel we nog steeds een lange weg af te leggen hebben..... Is het belangrijkste nu eindelijk voor elkaar; Havanna heeft een hondenleven. Eindelijk.

Jette

Re: Eindelijk.... Havanna's Hondenleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:27

Wat een gave hond! En wat een mooi verhaal, je ziet duidelijk op de eerste foto een angstige, timide hond, maar die laatste foto's: wat een vrolijk ding! Echt gaaf!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:29

Wat een super mooi verhaal. Wat fijn om te lezen dat de hond zo dankbaar is,de liefde spat er vanaf.
Ik weet het zeker,als ik een hondje was geweest,wilde ik bij jou wonen :D
Respect!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:33

Wat súper zeg, die ziet er echt happy uit, en die laatste foto echt zo'n verwende kop geweldig! :+:

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:34

Wat een inspirerend verhaal, heel goed wat je met haar bereikt hebt! +:)+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 21:43

Bedankt voor de lieve reacties!

Het is een hele lange weg geweest.. En er zitten nog steeds wel kleine angst-dingetjes in, ik weet niet in hoeverre ik ooit alles eruit zal krijgen. Maar zoals het nu gaat ben ik al heel erg blij! Nu zijn we op een punt dat alle vooruitgang mooi meegenomen is. Hiervoor was dat anders, ik wilde gewoon dat ze op zijn minst een relatief normaal leven zou kunnen leiden en nu is dat gelukt! Vanaf hier alleen nog maar beter :D

En eigenlijk.... Denk ik dat ze mij gaandeweg nog wel meer heeft geleerd dan ik haar. Over loslaten, vertrouwen en veerkracht. Het is een bijzondere hond :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 06:54

Wat een mooi verhaal, je liefde van Havanna spat van het scherm. Heel veel succes en plezier samen !

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:04

Echt een super verhaal, ik heb het vanaf het begin allemaal wel meegelezen.. maar wat super om te lezen dat ze nu ook gewoon los kan enzo! Heel veel plezier met je mooie hond! :D

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:48

Zo dan! Wat een verschil! Super :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 17:06

Wauw.... Bedankt voor al die mooie woorden en lieve reacties!
Ze zeggen dat ''je krijgt de hond die je verdient'' en ik geloof daar wel in. Ik ging voor een ongecompliceerde hond maar ik viel voor Havanna.... Denk niet dat er veel gecompliceerdere honden te vinden waren dan zij op dat moment hihi. En toch... Toch klopt het en kan ik me geen leven meer zonder haar voorstellen. Ze is een beetje mal en soms kan ik haar wel achter het behang plakken... Maar over all is het gewoon mijn lieve meisje <3

Daarnet even gefilmd op het veld!

En een paar fotootjes gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:48

Wat een superverhaal, en wat geweldig dat haar dit leventje zo gegund is!
Veel geluk nog met haar :+:

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:54

Amy, is er alweer een jaar voorbij :oo Wat gaat de tijd toch snel :j en wat is Havannah opgeknapt zeg!! alle lof voor je! Veel plezier en geluk nog met je lieve schat :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:05

Gaat dat hard he! Het was heel moeilijk in het begin maar intussen kan ik niet meer zonder haar hoor... Nouz blijft voor altijd in mijn hart maar daar is ook een plekje voor Havanna :) Hoe is het met jouw hondjes nu? :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:48

Ik heb Mimi ook helemaal in mijn hart gesloten <3 <3 Mijn kleine frutsel, ze is het zonnetje in mijn leven :j Nuka gaat wat moeilijker, toch wat moeite mee dat het niet een Roc is , laten we het zo maar egoistisch stellen. Ze is een schat hoor, daar niet van, maar het kost me een beetje meer moeite :P

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:15

Ik volg je topics al een tijdje, maar ik moet nu toch even kwijt dat ze er echt top uitziet. Wat is ze opgeknapt joh! En wat fijn om te lezen dat ze eindelijk hond kan zijn. Eindelijk lekker spelen gek doen. Kan me helemaal voorstellen dat je al kunt genieten door alleen maar naar haar te kijken. Ga zo door, ze heeft het getroffen! :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:25

Kan het me voorstellen... Ik zie Nouz ook vaak in andere hondjes, dat is toch iets geks en moeilijks. Begrijp wat je bedoelt in elk geval. :j Mimi is leuk idd! :D

Bedankt! We hebben het idee dat er nu eindelijk een beetje vlees aan zit. Ze krijgt al een tijdje schapenvet dus het zou daaraan kunnen liggen....maar gelijktijdig daarmee is ze beter in haar vel gaan zitten dus kan ook gewoon mentaal zijn. Maar ze is fysiek eindelijk een beetje waar we haar hebben willen, vachtje lijkt ook minder uit te vallen! :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:18

nou je hebt super werk verricht, mooi hoor!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:40

Wat leuk dat ze zo is opgeknapt!
En leuk om ze te zien groeien in hun zelfvertrouwen :)

Heb nu een 3 maanden ook een hond geadopteerd (komt uit Spanje). Ben er meteen mee naar een hondencursus geweest, en dit heeft haar heel erg goed gedaan. Ze heeft nog wel verlegen momenten, maar ik hoop dat ze zo loskomt zodat ze binnenkort ook buiten gaat spelen met speeltjes. Binnen in huis doet ze dit volop, buiten kijkt ze er meestal niet eens om.

Hoe heb je haar geleerd om ze los te laten lopen?
Gaat/ging ze niet achter vogels/konijnen achter aan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:44

Daar mag je trots op zijn! <3

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:47

Wederom bedankt voor de leuke reacties! :D

tesseke; wat leuk! Cursus was met Havanna in het begin echt geen doen geweest... Ook nog bij een gedragstherapeute geweest en die bevestigde dat eigenlijk, was ze mentaal nog niet aan toe :) Leuk dat jouw hond het zo goed oppakt en dat het zo goed heeft gedaan!
Havanna heeft 0,0 jachtinstinct :') Dus konijnen etc zijn geen probleem. In het begin was ze wel enorm gefixeerd op katten maar dat gewoon steeds gecorrigeerd zodra ze er een zag en ''kijkerig'' werd. Los lopen heeft heeeel veel moeite gekost..
Toen ze eenmaal me een beetje ging vertrouwen ben ik gaan oefenen met lekkers (ook op aanraden therapeute), dus roepen en als ze kwam gelijk lekkers geven (uiteraard aan de riem). Verder op het strand veel geoefend, zodra het me leek dat ze daaraan toe was. Altijd zakje kaasjes/koekjes mee want daar kwam ze wel voor :D Op tijd aanlijnen, dus positief afsluiten :) Laatste tijd ben ik veel gaan oefenen met komen, bijvoorbeeld ook eerst ''zit'', dan ''blijf'' terwijl ik wegliep en dan komen. Tegenwoordig weet ze heeeeel goed dat ze op haar favo plekje uitgebreid wordt gekriebeld als ze naar me toe komt, gaat er ook echt voor staan :')
eigenlijk in theorie gewoon heel simpel; leren dat komen = leuk!
Hiervandaan moet er nog wel gesleuteld worden, want ze komt nu dus omdat ze dan een kriebel krijgt. Dus als ze een interessant snuffelplekje heeft ontdekt gebeurt het wel eens dat die kroel wel kan wachten volgens haar, ze is nog redelijk eigenwijs. Maar goed, ze is enthousiast genoeg om braaf te komen als ik roep dus hiervandaan moet ze onder appel :)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:04

Wat leuk zeg! Wat een schattige hond. Ik vind haar alleen een beetje mager, je ziet duidelijk haar ribben, maar misschien is hier wel een reden voor natuurlijk. Eet ze moeilijk?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 01:23

Ben blij dat er eindelijk wat vlees aan komt :') Ze eet goed en krijgt vermoedelijk meer dan ze echt nodig heeft... Is gewoon haar bouw, beetje Podenco eigen heb ik inmiddels begrepen :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:11

Als die van ons staat, is ze vanachter ook "ingevallen". Is kruising Podenco, Jack Russel en nog enkele rassen denk ik :-)

Ons hondje kan ondertussen de zit (met hulp, de voet = aan de voet zitten kent ze wel) en blijf redelijk goed. De kom hier lukt ook goed met uitzonderingen en eten is er ook altijd wel bij :-)

Alleen heeft die van ons een verschrikkelijk groot jachtinstinct. Ze heeft 2 weken geleden nog een kip vastgehad. (Kip kon toch vrij hard lopen vond ik.) Toen ze de kip vast had, is ze uit de fixatie geraakt en naar ons gekomen. Heb haar toen een snoepje aangeboden, maar ik denk dat ze zelf te hard geschrokken was en wou het niet aannemen. Enthousiast doen omdat ze kwam, kon ik toen even niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:34

Podenco zit veel winhondenbloed in toch? Windhondjes zijn altijd heel slank. Ik vind haar geweldig. We gaan verhuizen binnekort en dan kan ik ook weer een hondje; grote kans dat het ook zoiets wordt; in ieder geval een herplaatser heb ik besloten. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:36

Wat super Amy!!
Trouwens, bedankt voor 't regelmatig delen van jouw positieve ervaringen met sphoek - dankzij jouw (en enkele andere) verhalen is onze toekomstige hond inmiddels bij hen gereserveerd :)