Kitten bijt!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Kitten bijt!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:12

Sinds 4 weken is Jack bij ons.
Jack heeft een beetje een geschiedenis. Is gedumpt alleen in een doosje op een carpoolplaats, zo bij het asiel terecht gekomen, vanuit het asiel naar mijn ouders die pleeggezin zijn voor weeskittens. Is daar heel ziek geweest van de niesziekte, had vlooien en luizen. Is gedwangvoederd, waardoor hij soms wat eigenaardig gedrag vertoond (geeft om de haverklap kusjes e.d. )

Maar goed hij bijt dus ook, hij ligt dan gewoon te slapen of te soezen, likt een keer aan je handen oid en hapt dan. Dit doet niet zeer, maar ik wil het liever niet.
Maar ik heb dus het idee dat hij dit als een soort liefkozing doet (hij lijkt soms ook wel stapel verliefd op mensen, brengt kusjes, kijkt heul verleidelijk en komt er dan pratend aanrennen :+ )

Nu heb ik altijd poezen gehad, dit is mijn eerste katertje, maar al die poezen hebben dit nooit gedaan :+

Ik weet dus niet zo goed wat ik hier mee aan moet qua afstraffen want ik heb liever niet dat hij dit doet (hij doet het ook bij vreemden namelijk).
Hij luisterd verder best goed (voor zover kittens dit kunnen, eerste bloempot is vandaag gesneuveld) en is dus de grootste knuffelkat die ik ooit ben tegen gekomen (soms bij het vervelende af :o )

Maar waar komt dit bijten vandaag en hoe "straf" ik dit af. Als ik euh zeg dan stopt ie wel, maar wel met mijn hand nog in zijn bekkie :+

pinkie87

Re: Kitten bijt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:16

gewoon tik op mijn neus geven of met de plantenspuit!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:18

Ja maar hij ligt dan dus heel lief op schoot te slapen he, hij doet het echt niet uit speelzigheid (geen woord denk ik :+ ) en die tik die geef ik dus wel, maar het helpt niet echt :')
Hij lijkt het echt uit liefde te doen :+ :')

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:19

hahah ik herken dit mijn jeweetwel kater doet dit ook. meestal als ik hem heb aai en eerder stop dan hij wilt, dan hapt ie even. niet dat het zeer doet hoor. is dit wat je bedoelt?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:21

Dat zijn liefdesbeetjes. De een doet het wel, de ander niet. Ik heb 8 katten waarvan er 2 echt gruwelijk kunnen bijten. En dan ook achterpoten erbij, voorpoten om je arm heen en doorjassen met die tanden. Ik trek in ieder geval niet meer terug omdat de gaten alleen maar groter worden dan. En verder let ik op wanneer ik ze knuffel. Sommige stoppen er nooit mee en vind het niet heel storend. Tis niet dat ze me van achteren aanvallen of iets.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:24

Hier ook een weeskitten die af en toe irritant is van het lief zijn.. Wil hele dagen bij je zijn en liggen en kent net als jouw kitten soms geen grenzen. Bijten doet hij niet, maar wil wel heel de tijd in mn gezicht likken ,ik duw hem dan meestal weg.. geen idee wat je eraan kan doen, maar vind het opvallend dat het gedrag zich ook bij jouw kitten voordoet. Misschien toch een gemis in de opvoeding van de moederpoes?

knollentuinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:25

ik herken t wel, katten hier doen t ook, bijten niet door, meer een knauwtje -kluiven.. als je niet schrikt en terugtrekt is er niks aan de hand -hier dan-vaak komt er een kopje achteraan

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:26

SAKKIA schreef:
Ja maar hij ligt dan dus heel lief op schoot te slapen he, hij doet het echt niet uit speelzigheid (geen woord denk ik :+ ) en die tik die geef ik dus wel, maar het helpt niet echt :')
Hij lijkt het echt uit liefde te doen :+ :')

Haha, ''ik vind je lief mauw'' *HAP*

:))

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:26

oke jah wij hebben ons weeskatje toch echt mee opgelost tik op de neus van je schoot af en geen aandacht. en dan tijdje later gewoon weer aandacht geven. ze doet het niet meer :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:27

1 van mijn katten doet dit ook. dit is een 7 jarige dame en het is inderdaad puur affectie.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:29

Mijn katertje doet het ook. Dat zachte bijten, vooral als hij bij me ligt. Hij bijt niet echt, maar houdt me vast met zijn bek. Ik vertrouw er ook volledig op dat hij dan niet doorbijt.
Ik zou dit ZEKER NIET met een plantenspuit of een tik afstraffen. Het is een uiting van liefde en genegenheid.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:43

minka schreef:
Hier ook een weeskitten die af en toe irritant is van het lief zijn.. Wil hele dagen bij je zijn en liggen en kent net als jouw kitten soms geen grenzen. Bijten doet hij niet, maar wil wel heel de tijd in mn gezicht likken ,ik duw hem dan meestal weg.. geen idee wat je eraan kan doen, maar vind het opvallend dat het gedrag zich ook bij jouw kitten voordoet. Misschien toch een gemis in de opvoeding van de moederpoes?

Dit klinkt echt heel erg bekend! Ben zelfs al een keer op hem gaan zitten omdat hij al klaar stond om zodra ik zat op mijn schoot te klimmen :+ onze andere poes is helemaal niet aanhalig en de katten die we daarvoor hadden ook niet. Die bij mijn ouders wel, maar toen die nog kitten waren was ik er zelf ook nog 1 ;)

Ik wil het ook niet echt afstraffen vooral niet omdat hij het uit liefde lijkt te doen maar soms is het wel vervelend, vooral bij vreemden. Hoewel hij het bij mijn vriend haast niet doet.
Echt hij lijkt soms wel stapel verliefd op me :+ echt bij het irritante af.

Hij is als kitten wel alleen gevonden maar direct bij nog twee andere kitten geplaatst die ook alleen waren en toen met z'n drieën naar mijn ouders. Lijkt idd of hij een deeltje opvoeding van mama heeft gemist.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:45

Onze kat kan dit ook doen, zijn denk ik gewoon liefdesbeetjes. Zou hem er niet voor straffen, de kans dat hij dan niet meer wil kroelen is dan aanwezig!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:50

die van mij doet het ook, was ook en weesje.
Maar bij die van mij is het speels gedrag.
Dam ligt ze op school en dan aai ik haar en dan gaat ze al zo heel agresief met die staart heen en weer die verwilderde blik in de ogen oren naar achteren..........aanvallen maar.......voor poten om de arm en schoppen met de achterpoten en hard bijten.
Die van mij is nu 1,5 ze doet het niet meer zolang ik haar staart maar in de gaten hou...al die heen en weer gaat moet ik haar met rust laten.
daar tegen doet onze kater het nooit.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:51

pinkie87 schreef:

Doe idd maar die tik op jouw neus en niet op die van de kat! Achterlijk advies. Niet doen dus!

Internet staat trouwens vol met adviezen hierover op verschillende kattenfora, gewoon even google gebruiken...Is veel gezien kittengedrag, gewoon verbaal afstraffen met een zware duidelijke stem, kitten strak aankijken en daarna even je kitten negeren. Handen zijn niet om in te bijten. Spelen doe je dus ook met een speeltje, niet met je lege handen. Kitten heeft veel meegemaakt en had geen moeder die 'm erop afstrafte. En nee een mens is niet de moeder! Handen moeten gezien worden als vriendelijk. Smakken/kusjes wordt vaak gezien bij kittens opgegroeid zonder moeder (als je dit bedoelt). Bootsen het melken na met hun bekkie en/of met hun pootjes. Gaat vaak vanzelf over als ze ouder worden, is bij die van mij ook gebeurd. Zachtjes bijten kan ook een teken van affectie zijn. Kan via de computer natuurlijk niet zien of 't affectie is, melken of echt bijten. in ieder geval niet een tik geven, bij geen van 3en gepast! Succes en veel plezier met dat kleine monstertje ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:56

Bij onze katten hielp het, als ze te hard beten en ook de klauwen gebruikten, om gewoon verder te duwen. Dus niet je hand terugtrekken, maar juist verder in het bekkie duwen. Dan lieten ze vanzelf los en kon je gewoon verder aaien.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:58

Het is gewoon een uiting van affectie!
Bijna al mijn katten hebben het gedaan en het is gewoon een liefdesbeetje,niks om je zorgen over te maken.
Als ze echt willen bijten voel je dat verschil wel ;)
JE kan haar misschien wel berispen door ,als ze te hard bijt zachtjes te zeggen ,en haar te leren wanneer ze te ver gaat.
Ze zal dan snel genoeg koppelen wat je met zachtjes bedoelt,
Klinkt misschien raar ,maar als mijn kittens te hardhandig werden ," mieuwde :') "ik en dan stopten ze direkt hoor!
Die taal verstaan ze wel xD

Maar afstraffen zou ik zeker niet doen :n

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:02

Ik heb mijn kater het destijds afgeleerd door in zijn gezicht te blazen. En daarna auw te roepen. Als we nu spelen en ik roep auw, dan laat hij direct los. :)

Blazen in zijn gezicht krijgt hij niks van.. En flink doorblazen als het eerst niet werkt! :D hij gaat het echt begrijpen hoor! :D

En mijn katertje heb ik bijna op dezelfde manier gekregen, hij heeft alleen de stap asiel overgeslagen, maar was net als de jouwe ziek en gedumpt! ;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 05:58

dit is dus het probleem van te vroeg weg gegaan zijn bij moeders (onder de 12 weken dus).

Los je dit probleem niet goed op dat gaat het bijten alleen maar harder worden tot echt doorbijten. goed van het asiel dat ze in elk geval al netjes aangeven dat het een wees kitten is zodat je weet waar dit gedrag vandaan komt. Zelfs onzindelijkheid als ze ruim volwassen zijn is een groot probleem onder die kittens. Gelukkig niet bij al de kittens maar de kans is bij dit soort kittens veel groter dan bij andere kittens.

Ik zou het af leren door te maken dat dit gedrag gewoon niet meer kan voorkomen. Als je weet dat hij het doet als je hem op een bepaalde plaats 3x een aai geeft doe dan maar 2x aaien en stop daar mee voorlopig en bouw het heel langzaam op. Er zijn echter veel manieren en de ene manier helpt wel bij het ene kitten en niet bij het andere kitten. Maar voorzichtig zijn met uitproberen dat je niet van een zacht bijtend kitten een monstertje gaat maken ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 06:25

Dit hoeft niet het probleem te zijn van te vroeg weggaan bij moeders.
Ik heb een zelf gefokte kat, die al 3 jaar bij haar moeder woont, dus lijkt me lang genoeg?
En ook die geeft liefdesbeetjes.
Dit is puur affectie, en straffen zou ik persoonlijk niet doen.
Hooguit kun je in het snoetje blazen als ze het doen, dat is geen straf, maar ze schrikken meestal wel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 06:33

pinkie87 schreef:

Wat is dit voor een achterlijk advies zeg, ga je eerst inlezen over het houden van katten.
Een kat mag je never nooit zomaar straffen

Als een kat je lief heb, kunnen ze heel zachtjes bijten, dit wordt iid liefdesbeetjes genoemt.
Soms vinden ze iets eng..bv over de buik aaien maar toch ook lekker dan wetenn ze niet hoe ze moeten reageren dan trappelen ze met hun poten en houden je hand vast.

maar in jouw beschrijving ga ik ervan uit dat het liefdesbeetjes zijn, een kat wat bijt dat voel je echt wel :j kan tot bloedens toe

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 06:38

Mijn katertje van 6 maanden doet dit ook ineens.
Dan ligt hij op schoot en zit me dan heel verliefd aan te kijken en te spinnen en dan op eens bijt hij heel zachtjes in m'n kin of wang.

Ik zeg dan altijd heel rustig, NEE en dan zet ik hem weer terug op mijn schoot en dan hou ie ook meteen op.

Bij speelgedrag bijt hij ook, maar niet hard en ik weet niet wanneer een kat wisselt van tandjes, maar hij heeft ook even een periode gehad dat hij op je vingers wilde kluiven. Dan duwde ik een muis of een balletje in z'n pootjes. Mijn vingers zijn geen kauwstaaf!!

Boos worden op een kitten heeft totaal geen zin en in het ergste geval maak je ze alleen maar bang! Plantenspuit werkt nog het beste en anders negeren en blijven herhalen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 06:39

Je hebt ook nog kans dat het vanzelf overgaat. Een van onze katten is halfdood en jong aan komen lopen. Als je haar aaide dan beet ze in... onze kleren :) Knuffelen vind ze nog steeds heerlijk, maar dat bijten doet ze niet meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 06:41

ik ga mee met het advies van tallie en CM :j
als je het echt af wil leren in ieder geval...
door het blazen onderbreek je het gedrag zonder gevaar voor angst creëren etc

dat het vanzelf minder word is ook een optie, maar aangezien het verleden van Jack is de kans dat ie het blijft doen ook wel heel reëel .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 07:18

Die tik geven doe ik ook al niet meer hoor want het helpt niet en ik vind het zielig want hij lijkt het zo goed te bedoelen :o :+
Als ik auw zeg dan stopt hij ook wel, maar hij trekt niet terug zeg maar, hij blijft mijn hand/vinger e.d. in zijn mond houden (bijt dan dus niet meer) en snurkt verder.

Dat kusjes geven, ik weet niet of dat nog ophoudt :+ Het lijkt nu eerder erger te worden.
Je ziet hem heel hard door de kamer rennen, dan ineens denkt hij: Ohoh ik moet nog een kusje brengen, sprint naar mij, geeft hardhandig (hij kan het ook wel zachtjes trouwens) een kusje en gaat weer weg :?
Idd als ik stop met aaien krijg ik ook vaak een kusje, maar ik ben doodsbang dat hij me ineens in mijn lip bijt ofzo :')