Lastige ras-keuze...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Lastige ras-keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 11:21

Beste hondenkenners ;-)

Over een paar weken verhuis ik van mijn appartement op de 1e etage naar een éénsgezinswoning mét tuin.
Ik roep al jaren dat ik een 2e hond erbij wil, maar heb dit nooit gedaan ivm ruimte.
Ik ben in het bezit van een bijna 7 jarige kruising mechelaar x lab x bordercollie uit Spanje, een erg zachte en soms wat onzeker-dominante hond.
Cadiz is hier 5 jaar geleden komen wonen, en heeft zich ontwikkeld van een ongeleid projectiel naar een fijne huishond die goed onder appél staat en fijn trainbaar is.
Toch merk ik aan hem dat hij het ontzettend leuk vindt om samen te wonen met een andere hond (aantal keer logés gehad)maar, zijn tolerantieniveau is ook duidelijk merkbaar(geen springende zenuwlijers bijvoorbeeld).
Sinds enkele maanden trainen wij bij de hondenclub 2 keer per week, VZH/IPO, dit vind IK voornamelijk fantastisch...Cadiz is hier iets te zacht voor en laat zich snel intimideren door de fanatieke mechelaars in ons groepje :D
Afgelopen week is hij gepakt door een Rottweiler teef tijdens de training en hij is hier 4 dagen van ondersteboven geweest.
Reden om over te stappen met hem naar speuren/behendigheid waar de druk iets minder hoog oploopt en hij zijn speelsheid wat meer bij kwijt kan.

Omdat ik straks wil gaan voor een 2e hond, en zelf de VZH/IPO trainingen wel super vind wil ik gaan voor een hond die hierin ook lol heeft.
Nou heb ikzelf een aantal ''wensen'' en ik ken mijn andere hond zodanig goed dat ik ook weet waar ik hem geen plezier mee doe ;-)

* Geen pup, minimale leeftijd 1 jaar
* Geen duidelijke voorkeur voor reu of teef
* Geen duidelijke voorkeur voor kleur/beharing etc
* Voorkeur voor een ''werkbare'' hond, een hond die buiten enthousiast is, oog en fixatie heeft voor de baas, binnenshuis rust weet te vinden en (na training) genoeg heeft aan één commando(dus niet door en door en door blijven proberen)
* Geschikt voor VZH/IPO trainingen op recreanten niveau, hoofdmoot is een fijne huishond waarmee ik fijn kan trainen maar ook ontspannen door het bos kan wandelen!
* Een hond die een wat strakkere, zwart-witte hand qua opvoeding weet te waarderen en hier niet zenuwachtig door wordt
* Geen drijvers of jacht-rassen
* Waaksheid mag, maar overdreven blaffende rassen vallen af
* Een GEZONDE hond, ik zie in mijn omgeving teveel pups en jonge honden al op jonge leeftijd met problemen kampen qua HD en ED
* Mechelse herder en Rottweiler vallen per definitie af ;-)

Oke, een hele lijst....maar, ik wil de juiste keuze maken en de nieuwe hond een plekje voor het leven kunnen bieden.
Opties die op dit moment door mijn hoofd gaan zijn een Duitse herder, Rhodesian Ridgeback(lichte twijfel),Dobermann,Duitse dog,Labrador uit werklijnen.
Qua ervaring met werkhondenrassen, die is breed, eventueel sta ik ook open voor herplaatsers.

Shoot!

NB Wellicht handig om te vermelden, ik heb best ''wat'' budget maar ga geen hond van 1200 euro aanschaffen; stamboom etc is ook absoluut niet het belangrijkste.

Suuskipje

Re: Lastige ras-keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:25

Ik heb zelf absoluut geen ervaring in honden, maar is het geen idee om eens een kijkje in het asiel te nemen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 11:29

Suuskipje schreef:
Ik heb zelf absoluut geen ervaring in honden, maar is het geen idee om eens een kijkje in het asiel te nemen?

Ik hou alle asiels in een omtrek van 100 km in de gaten, er zijn op dit moment 3 honden waar ik mogelijkerwijs interesse in heb.
1 daarvan is een Duitse Herder teef van 3 jaar, die een aantal bijt-incidenten op haar naam heeft staan tov kinderen verder is zij erg leuk en geschikt voor mijn situatie.
Nou heb ik geen kinderen(en die komen er de eerstkomende jaren ook niet) en weet ik om te gaan met onzekere honden maar ik twijfel toch behoorlijk.
Vandaar dit topic, om anderen die ook hondensport beoefenen, eens om raad te vragen ;-)
Ik wil absoluut niet over 1 nacht ijs gaan.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:34

Misschien een keertje naar het plaatselijke asiel gaan en kijken of er iets tussen zit wat aan je eisen voldoet? Dan kun je meteen veel honden in een keer bekijken. Het fijne aan een asiel is dat zij je goed en onafhankelijk advies geven, als je hond niet bij jouw situatie past en aan je eisen voldoet dan krijg je de hond ook niet mee. Daarnaast kun je vrijblijvend je eigen hond kennis laten maken met de asielhond die je op het oog hebt. Van de meeste asielen mag je de hond binnen een maand terugbrengen als het toch niet de juiste keuze blijkt te zijn.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:38

Ik zou niet voor een Ridgeback gaan als je geen jachthond wil, die hebben een ontzettend sterk jachtinstinct, hebben altijd honger (zorgen dan ook zelf dat ze te eten krijgen := ) en hebben een gevoelige huid (jeuk, plekjes). Dit geldt natuurlijk niet vor alle, maar het is algemeen bekend ;) Ik dacht ook bepaalde dingen af te leren bij onze twee, maar wat er in zit, krijg je er echt niet uit :')

Ik zou idd voor een labrador of rottweiler o.i.d. gaan!

Edit: Omg spelfouten :+
Laatst bijgewerkt door kuzznathalie op 14-10-12 11:49, in het totaal 4 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:40

je wilt geen jager maar wel een rhodesian? :P
ik denk toch echt dat de rotweiler het dichtst bij je eisen komt..
dh zijn idd leuk maar kunnen ook wel zenuwachtig zijn en een hond die bijtincidenten op haar naam heeft staan naar kinderen?? sorry maar moet je dat willen?
labrador is ook een jachthond (en meestal ook niet erg gezond )
duitse dog.. niet l ullig bedoeld maar je zoekt een gezonde sport hond dat is deze absoluut niet

doberman is wel weer een goede keus als je het mij vraagt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 11:51

essiesilly schreef:
je wilt geen jager maar wel een rhodesian? :P
ik denk toch echt dat de rotweiler het dichtst bij je eisen komt..
dh zijn idd leuk maar kunnen ook wel zenuwachtig zijn en een hond die bijtincidenten op haar naam heeft staan naar kinderen?? sorry maar moet je dat willen?
labrador is ook een jachthond (en meestal ook niet erg gezond )
duitse dog.. niet l ullig bedoeld maar je zoekt een gezonde sport hond dat is deze absoluut niet

doberman is wel weer een goede keus als je het mij vraagt

Ik was in de veronderstelling dat de Rhodesian meer waak dan jachthond was, ken er 3 van dichtbij die ook meer waakeigenschappen dan jach eigenschappen laten zien.
Duitse dog...ja, dan moet ik inderdaad mijn sportambities op een laag pitje zetten maar appélwerk kan prima. Ik heb al jaren een voorliefde voor doggen, dus vandaar dat ik die wel meeneem.
Duitse herders ben ik mee groot geworden, de zenuwachtigheid van een duitser is niet te vergelijken met die van een mechelaar is mijn ervaring en op zich prima te controleren; ik twijfel ook gigantisch bij de asielhond met bijt-verleden, ondanks dat ik weet dat er hier weinig situaties zullen onstaan die bedreigend voor haar zijn, waar begin je aan idd....
Labrador uit werklijnen heb ik goede ervaringen mee qua gehoorzaamheidscursussen en appél werk, maar...het blijven jachthonden,dat ben ik met je eens...
Met Dobermanns heb ik echt 0,0 ervaring....Rottweilers wil ik echt zelf niet, ik heb daar ''niks'' mee.

Nathalie, thanks voor het advies, dat van die huidproblemen wist ik niet!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:00

de meesten rr hebben echt een heel sterk jacht instinct.
wbt de duitser klopt, mechelse zijn idd nog een stuk zenuwachtiger (pff zou er moe van worden haha) nu wil je nog geen kinderen maar wat als je straks een babytje wil?
labs kunnen zeker voor je werken maar hun hart ligt bij de jacht, daar zullen ze pas echt voor je gaan werken :)

ik ken een aantal dobers die heel goed appel en hun ipo doen

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:03

Wildgirl schreef:
Ik was in de veronderstelling dat de Rhodesian meer waak dan jachthond was

Nathalie, thanks voor het advies, dat van die huidproblemen wist ik niet!

:') Heb je die van mij nog niet gezien, daarom hebben wij ook een Mechelaar er bij genomen, omdat de Ridgeback niet echt super waaks was. Nu in combinatie met de Mechelaar wel, maar dat was ze niet. Behalve als ik zeg "Oeh, wie is daar?!" dan begint ze wat te grommen, en ik denk als het er echt op aan komt ze wel van zich laat horen, maar niet wat we hier nodig hebben op de boerderij ;) Ze blaft praktisch nooit.
Maar zodra ik met haar achter 't huis loop en ze ziet een haas, dan is ze weg!
Nou moet ik zeggen dat onze andere Ridgeback wel waakser was, maar misschien dat dat lag aan het feit dat dat een reu was, en dat hij opgegroeid is met een Mechelaar.

Ik zou ook qua karakter kijken wat bij Cadiz past (al denk ik dat Cadiz niet heeeeel moeilijk is?).

Tsja en dat zenuwachtige van de Mechelaar... bij de onze merk ik het af en toe, maaaaar misschien neemt hij het rustige van de Ridgeback wel over :') Denk dat je ook veel met opvoeding kan doen :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 12:09

K*T heel stuk getypt...weg....

Nog maar een keer, Rhodesian valt af dus ik had ook al mijn twijfels bij dit ras moet ik bekennen.
Wat als je kinderen wilt....tja, ik zie dat écht de eerste 5 jaar niet gebeuren en verder past de hond qua karakter etc wel erg goed; ik heb een heel gesprek gehad met de hondentrainer van dit asiel; die was overigens erg eerlijk.
De andere 2 asielhonden ken ik verder niet behalven adh van hun omschrijving op internet, ik ga daar van de week eens achteraan bellen.
De DH heeft op dit moment qua ras duidelijk mijn voorkeur, in Dobers ga ik mij eens verdiepen :j

@Nathalie, Cadiz is op zich vrij makkelijk maar heeft ook zijn trekjes, ik weet inmiddels uit ervaring waar ik hem (op de lange termijn) geen plezier mee doe qua hond/karakter dus dat scheelt.
Sowieso wil ik eerst alleen met de nieuwe hond kennismaken en daarna nog enkele keren met Cadiz om te kijken of ''de klik'' er is!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:10

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 12:12

@Zonnebloem, zou het topic toch open mogen blijven? Ik zoek namelijk specifiek info over bepaalde rassen icm hondensport etc, niet zozeer wat bij mij past, dat weet ik namelijk wel! Evt kan de titel aangepast worden?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:14

wil je echt persee ipo kant op?

of mag het ook wat anders zijn,bv speuren/behendigheid oid..

is dan bv een kelpie niet iets?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:23

Wij hebben meerdere Dobers gehad, maar nooit weer, ze zijn mij te druk, te hyper en te slaafs. Wij hebben nu Cane Corso's, is dat niet wat voor je? Enorm waaks, maar alleen als het moet. Het atlethische type zou zeker met je aan het werk kunnen.Ze zijn verdraagzaam, ontzettend gezeglijk en niet snel onder de indruk.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:30

wij hebben een kruising duitse herder met labrador gehad. was een erg gezonde hond hij is 15 geworden.

hij was buiten altijd heel speels, luisterde gewoon goed(al moest je soms wat meer overtuigingskracht gebruiken), en kon ook gewoon rustig liggen enzo. een uurtje beweging per dag was eigenlijk vaak wel genoeg. hij kon leuk springen enzo en hij was ENORM trouw, wij konden gewoon eten op tafel laten liggen zonder dat ie het pakte, ook als wij uit de kamer waren. ook was die heel lief met kinderen, heel voorzichtig en hij heeft nooit gebeten.
misschien is zoiets wat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 13:44

kimmie261 schreef:
wil je echt persee ipo kant op?

of mag het ook wat anders zijn,bv speuren/behendigheid oid..

is dan bv een kelpie niet iets?

Behendigheid en speuren ga ik met mijn huidige hond aan beginnen, m.n omdat hij dat erg leuk vindt(heb ook kennismaking behendigheid gedaan 3 lessen).
Alhoewel ik dit leuk vind om te doen merk ik dat ik toch behoorlijk ''gepakt'' ben door de IPO kant.
Vandaar dat ik straks graag met beide honden iets wil kunnen doen wat zij, maar ook ik, leuk vinden :j
Kelpie,Border etc zijn mij te nerveus/werkgericht. De honden komen hier niets tekort maar er zullen ook momenten zijn dat ze niet iedere dag 2 uur beweging krijgen en mentaal uitgedaagd worden, imo neem je dan geen border :n
@Diablo, één van mijn trainers op de hondenclub heeft ook een CC, ik ga ook eens met hem in overleg, ken het ras onvoldoende.
In ons groepje loopt nu 1 CC mee van 10 maanden, gave hond, goed karakter maar totaaaaaaaaaaal niet fanatiek in het werk!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:52

Ja, er zit wel verschil in,je moet wel echt voor het athletische type gaan, maar als je een hond vanaf een jaar wil, weet je wel of hij werklustig is of niet.

Wij hebben een CC die ook mee ging naar de hondenschool. Was de slimste en gehoorzaamste van allemaal, maar als hij het eenmaal wist, geloofde hij het wel. Terwijl we ook een CC hebben die héél graag wil en het enorm goed zou doen.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:59

Is een boxer wat?
vriendelijke en lieve hond, speels,waaks als het erop aan komt en werkt graag voor je als hij zijn energie kwijt kan zijn ze rustig in huis.

enige puntje wat ik kan bedenken is dat ze soms wel eigenwijs zijn en als ze geen zin hebben ook iets niet doen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:00

@Diablo, weet jij of er herplaatsingsinstanties zijn voor dit ras?

@Linda22, nee een boxer valt af, mn door wat je zelf al omschrijft, ze zijn te snel afgeleid en behoorlijk druk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:01

Ik weet niet wat voor soort trainingen je wilt gaan doen (ben niet thuis in de afkortingen), maar wij hebben twee Australian Cattle Dogs en ik vind ze fantastisch. In huis rustig, buiten en als je met ze aan het werk / spelen gaat lekker fanatiek. Heel erg gehoorzaam en een enorme will to please. Ze hebben wel een zachte hand in de opvoeding nodig.

Op het Cattle Dog forum staan regelmatig herplaatsers.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:03

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:50

Heel je omschrijving roept "duitse herder". Werkgericht, IPO, werkt goed met een stevige hand, waaks, niet te zenuwachtig,... Als je je twijfels hebt met de duits die nu ter plaatsing staat, ivm kinderen, wacht dan gewoon. Of je nu, of binnen twee maanden een hond hebt, zou niet mogen uitmaken. Wacht op de hond waarvan jij echt denkt dat't em is.

Blijf wel in je achterhoofd houden wat je wil... ga niet voor een duitse dog omdat je die mooi vindt, want dan blijf jij op je honger zitten. Ga voor een hond die volledig in het plaatje past. Wat ik eventueel ook nog zou bedenken, is een Briard, hoewel die volgens mij als huishond wel net iets minder ideaal zijn als een duitser (iets minder 'relaxed'). Labrador zou ook wel lukken, maar die gaat volgens mij niet volledig zijn ding vinden in de IPO. RR gaat je niet helemaal kunnen bekoren als je een hond wil die genoeg heeft aan één commando... vrees ik :). Dobermann zal zijn ding ook wel doen, maar ik ken weinig dobbermannen die met écht veel werklust te werk gaan.

Allesinds, geef het tijd, als nu nergens de perfecte hond zit, wacht dan gewoon eventjes...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 15:07

@Florenc, ik heb ook echt geen haast hoor!
Ik wil zeker niet over één nacht ijs gaan, ik heb al een paar honden bekeken(herplaatsers vanuit fokkers)en neig zelf ook het meeste naar een Duitser.
De ''asiel'' teef heeft iets in mij losgemaakt, ookal is ze niet 100% ideaal, ik denk regelmatig aan haar....ik ga deze week nogmaals bellen met de hondenbegeleider daar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:15

Houd er rekening mee dat ipo enkel voor werkhonden rassen is dus de herders en waakhonden.
Dobermann zal ik je niet aanraden daar moet je mee omkunnen gaan en kunnen met een niet passende geleider snel een kant uit slaan.
RR is geen hond die hier voor de ipo in aanmerking komt en dit zijn echt wel jacht honden naast het waakse gedrag, ook als je aan 1 commando genoeg wil hebben is een RR niet wat je wil die zijn te zelfstandig en minder baas gericht zoals een herder.

Ga bij je zelf echt goed na wat je nu wil want veel dingen die je beschrijft vallen niet snel in 1 hond samen als je echte drift en workabillity wil die je voor de ipo nodig hebt heb je een dier nodig die dus ook sneller is makkelijker in de drift zit wat door veel mensen dus weer als zenuwachtig word bestempeld etc.

Is een boxer niet iets wat in je plaatje past geschikt voor het werk, niet te snel zenuwachtig heel speels en clownesk en ook geschikt voor het ipo werk, de meeste hebben ook de zogenoemde knop dus ze kunnen goed onderscheiden wat werk en huis is. (mits goed door gevoerd in de ontwikkeling) Wel moet je rekening houden dat een boxer geen hond is die onder druk goed werkt (wat bij geen enkele hond nodig moet zijn trouwens)

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:29

Misschien is een zwitserse witte herder wat voor je? Echte werkhonden maar wel met een wat zachter karakter dan de gemiddelde herder, fijne huishonden, je andere hond zal niet ondersneeuwen, ik denk dat ze heel aardig aan je wensen voldoen!