Over een paar weken verhuis ik van mijn appartement op de 1e etage naar een éénsgezinswoning mét tuin.
Ik roep al jaren dat ik een 2e hond erbij wil, maar heb dit nooit gedaan ivm ruimte.
Ik ben in het bezit van een bijna 7 jarige kruising mechelaar x lab x bordercollie uit Spanje, een erg zachte en soms wat onzeker-dominante hond.
Cadiz is hier 5 jaar geleden komen wonen, en heeft zich ontwikkeld van een ongeleid projectiel naar een fijne huishond die goed onder appél staat en fijn trainbaar is.
Toch merk ik aan hem dat hij het ontzettend leuk vindt om samen te wonen met een andere hond (aantal keer logés gehad)maar, zijn tolerantieniveau is ook duidelijk merkbaar(geen springende zenuwlijers bijvoorbeeld).
Sinds enkele maanden trainen wij bij de hondenclub 2 keer per week, VZH/IPO, dit vind IK voornamelijk fantastisch...Cadiz is hier iets te zacht voor en laat zich snel intimideren door de fanatieke mechelaars in ons groepje

Afgelopen week is hij gepakt door een Rottweiler teef tijdens de training en hij is hier 4 dagen van ondersteboven geweest.
Reden om over te stappen met hem naar speuren/behendigheid waar de druk iets minder hoog oploopt en hij zijn speelsheid wat meer bij kwijt kan.
Omdat ik straks wil gaan voor een 2e hond, en zelf de VZH/IPO trainingen wel super vind wil ik gaan voor een hond die hierin ook lol heeft.
Nou heb ikzelf een aantal ''wensen'' en ik ken mijn andere hond zodanig goed dat ik ook weet waar ik hem geen plezier mee doe

* Geen pup, minimale leeftijd 1 jaar
* Geen duidelijke voorkeur voor reu of teef
* Geen duidelijke voorkeur voor kleur/beharing etc
* Voorkeur voor een ''werkbare'' hond, een hond die buiten enthousiast is, oog en fixatie heeft voor de baas, binnenshuis rust weet te vinden en (na training) genoeg heeft aan één commando(dus niet door en door en door blijven proberen)
* Geschikt voor VZH/IPO trainingen op recreanten niveau, hoofdmoot is een fijne huishond waarmee ik fijn kan trainen maar ook ontspannen door het bos kan wandelen!
* Een hond die een wat strakkere, zwart-witte hand qua opvoeding weet te waarderen en hier niet zenuwachtig door wordt
* Geen drijvers of jacht-rassen
* Waaksheid mag, maar overdreven blaffende rassen vallen af
* Een GEZONDE hond, ik zie in mijn omgeving teveel pups en jonge honden al op jonge leeftijd met problemen kampen qua HD en ED
* Mechelse herder en Rottweiler vallen per definitie af

Oke, een hele lijst....maar, ik wil de juiste keuze maken en de nieuwe hond een plekje voor het leven kunnen bieden.
Opties die op dit moment door mijn hoofd gaan zijn een Duitse herder, Rhodesian Ridgeback(lichte twijfel),Dobermann,Duitse dog,Labrador uit werklijnen.
Qua ervaring met werkhondenrassen, die is breed, eventueel sta ik ook open voor herplaatsers.
Shoot!
NB Wellicht handig om te vermelden, ik heb best ''wat'' budget maar ga geen hond van 1200 euro aanschaffen; stamboom etc is ook absoluut niet het belangrijkste.