Onverwacht kitten geadopteerd, waar op letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Onverwacht kitten geadopteerd, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 10:25

Gisteravond stuurde mijn vriend een foto van een kruising Noorse boskat van 3 maanden. Het katertje woont sinds kort bij vrienden van ons maar zij blijken allebei allergisch voor hem te zijn dus hij moet weg.
Ik heb altijd al een kat gewild en vriendlief was van deze toch ook wel erg gecharmeerd dus besloten om het beestje mee te nemen. Mijn vriend stapt zo in de auto en als hij thuis komt hebben we een kat!
Kattenbak en reismandje mogen we van hen hebben en hij krijgt ook een beetje voer mee, verder hebben we nog niks. Nou kan dat natuurlijk worden aangeschaft, daarom gaan we straks ook even langs de dierenwinkel. Wat moeten we vooral niet vergeten?

Meneer Nero is al geënt en is verder gewoon gezond. Hij is verschrikkelijk aanhankelijk en nog zo speels als je van een kitten kan verwachten. Nou hebben wij wel een vogel en een hamster maar gezien de leeftijd van Nero denken we dat we hem prima kunnen leren dat vogel en hamster off limit zijn voor hem. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken? Mocht het echt niet gaan mag hij terug naar die vrienden van ons zodat ze een ander huisje voor hem kunnen zoeken maar ik wil natuurlijk het liefst dat het gewoon werkt!
Verder mag hij hier door het hele huis, alleen niet in de slaapkamer 's nachts.

Zijn er nog dingen waar we op moeten letten of waar we rekening mee moeten houden?

edit: fotootje van gister:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Delaja op 13-10-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sweetgirl1

Re: Onverwacht kitten geadopteerd, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:29

Speeltjes, Kattenbak, Krabpaal, voerbak en drinkbak

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:32

Als hij op de kooi van de hamster of vogel springt, laat je een hard geluid klinken, waar ze flink van schrikken. Dat is bij ons meestal wel voldoende geweest en anders gewoon een tik op de neus. Bij ons is het eigenlijk nooit een probleem geweest.

Verder kun je denken aan een mandje, speeltjes kun je nooit genoeg van hebben, maar meestal vinden ze een veertje, propje papier veeeeeeeel leuker. Geef dus niet tè veel geld uit aan speeltjes. Een krabpaal vind ik een must, anders komt je bank er niet uit te zien! Hahaha. Wij hebben een doodsimpel plankje met touw eromheen zeg maar hangen en die wordt eens in de zoveel tijd vervangen. Maar 7 euro en toch best lang plezier van (met 5 katten).

Als ze ergens niet op kogen komen (zoals bij ons het aanrecht en tafel enzo) kun je er best wat zilverpapier opleggen als je weg gaat.

Etensbakje en drinkbakje niet te vergeten, kattenbakgrit en verder wat je leuk vind. Ik denk dat een borstel voor deze kat ook handig is, weet niet waar hij mee gekruist is? Maar hij zal vast lang(er) haar hebben, dus laat je hier goed over adviseren!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:34

Hoe bedoel je hem te leren dat vogel en hamster off limit zijn? Kat blijft een jager, dus de beesten met elkaar los laten lijkt me een minder goed plan.
Hoewel mijn vorige kat (Pers) erg goed met de cavia overweg kon, maar dat was ook wel een maatje groter dan een hamster. Kat van zus heeft de hamster van andere zus in elk geval opgegeten in een onbewaakt ogenblik. :\

Let op goed voer. Je kunt speeltjes kopen, maar vaak spelen ze met andere dingen dan jij koopt. Propje alufolie of pingpongbal werkt vaak ook leuk.
Eventueel kun je wat catnip kopen, kun je dat op zijn speeltjes en krabpaal spuiten, zodat hij weet dat dat van hem is.

Vergeet hem niet tijdig te castreren.

En vooral: veel plezier ermee. :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 10:38

Leffroi: zou een plantenspuit met water helpen of echt geluid gebruiken om hem te laten schrikken?
Zilverpapier is een hele goeie, dankje! Een borstel wordt ook zeker aangeschaft. Ik heb inmiddels een foto toegevoegd dus je kan zien dat hij een vacht heeft die veel verzorging nodig heeft.

Qua advies over voer en zo zitten we gelukkig goed. De dierenwinkel hier in het dorp heeft een eigenaar die niet zomaar iets meegeeft omdat het hem de meeste winst oplevert. Nog een pluspunt is dat mijn schoonbroer die een dierenopleiding heeft gevolgd daar ook werkt.

En nog over castreren: de eerste twee maanden komt Nero dus soort van 'op proef' dus zullen we niks doen maar daarna lijkt het me het handigst om hem te laten castreren, is daar nog een bepaalde tijd voor dat je zoiets het beste kan laten doen?

Dreamybol: hij moet gewoon beseffen dat hij niet op de hokken mag springen. De hamster laten we eigenlijk nooit los en de vogel alleen als we er bij zijn en dan ook alleen in de woonkamer dus dan zou Nero eventueel tijdelijk buiten de woonkamer kunnen blijven.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:40

een plantenspuit kan ook hoor denk, vinden ze niet echt lekker

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:40

Voerbak, Krabpaal, Waterbak of fontein, speeltjes of als je nog een oude sok hebt vinden ze dat ook geweldig, Kattenbakgrit ik heb persoonlijk het liefst silicaat grit dit zorgt ervoor dat ik zelfs mijn meest stinkende kater niet ruik.
Indien je krabpaal geen hangmatje ofzo heeft ook een zacht kussentje.
En natuurlijk voer. (als je brok wilt voeren ga dan voor goede brok zonder bht en bha en met een hoog eiwitgehalte dus geen royal cannin of als je het echt goed wilt doen KVV)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:41

Afleren dat een kat ergens niet mag komen kan idd wel, zoals al gezegd met een hard geluid of plantenspuit. Ligt ook een beetje aan de kat, de mijne is al erg onder de indruk als ik zijn naam heel streng roep. :=

Castreren zeggen ze vanaf 6 maanden, volgens mij, ik zou in elk geval niet te lang wachten, want je loopt de kans dat de kat gaat sproeien om zijn terrein af te bakenen en soms leren ze dat niet meer af als ze eenmaal gecastreerd zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:51

Castreren kun je idd vanaf een half jaartje doen.

Plantenspuit werkt ook prima, maar qua timing vind ik het zelf niet altijd handig. Toch moet je altijd wel blijven opletten hoor, je leert het bijna nooit compleet af, omdat het toch altijd wel verleidelijk is.

En hij heeft een beste ondervacht zo te zien, dus goed laten adviseren welke borstels. (Als ik school moet geloven moet je elke mogelijke borstel aanschaffen, maar dat vind ik zelf zo'n onzin xD)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:55

Oeh, hij is leuk <3

Plantenspuit werkt bij mij aardig als "afstraffing". Al weet die van mij dondersgoed wat wel en niet mag en het nog steeds af en toe bewust opzoekt. Dus denk dat hij toch graag nat wordt :+

Als je de basisdingen maar hebt, voer, kattenbak, drinkbak, kattengrit enz. Dan komen de leuke, makkelijke dingen er vanzelf bij. Gewoon lekker genieten van je aanwinst, komt vast goed. Krabpaal zou ik ook snel regelen, dat scheelt idd in je bank ;) zou gaan voor een wat grotere, aangezien de kat ook wel wat groter wordt.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:00

als je in de buurt woonr mag je bij mij wel een zgan nieuwe krabpaal, en hangmandje ophalen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:01

Ik heb 2 kittens van 5 maanden, ik laat ze castreren zodra ze 6 maanden zijn. Die van mij mogen niet op het aanrecht, ik heb ze eerst allebei opgepakt en hard 'nee' gezegd en weer neergezet. Bij de ene heb ik 1 keer plantenspuit moeten gebruiken en toen viel het kwartje, de ander is nogal hardleers en nergens van onder de indruk dus hem til ik er nog steeds vanaf (wel ipv 300x op een dag 1x op een dag ;) ).

Wat ik wil zeggen, je moet zelf gewoon even ondervinden hoe hij is. 2 maanden op proef vind ik erg lang voor zo'n kitten. Het komt vast goed, gewoon consequent blijven.

En wat heb je nodig? Kattengrid voor in de kattenbak, kattenvoer, krabpaal, mandje en genoeg speeltjes. Veel plezier met Nero, hij is erg leuk!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:31

Ik wil wel even een tip geven over je kat leren dat hij niet op de hamsterkooi mag zitten. Pas wel op dat hij niet zo hard schrikt van je harde geluid dat hij met hamsterkooi en al naar beneden springt. Ik weet niet hoe de kooi staat, maar zorg dat 'ie stevig staat :P

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:46

Ik heb jarenlang een poes gehad die samenleefde met 2 vogels.
De vogels zaten in een kooi en stonden op de grond. Vanaf het
begin meteen opvoeden. En ja, dat kun je ook met een kat. Mijn
katten komen niet op het aanrecht.
Niet alle katten zijn onder de indruk van een plantenspuit. Dat is
uitproberen. Een krabpaal (en dan liefst 1 met wat hoogte) is wel
echt een must. Een kater (en poes) kun je al vanaf een week of
11 castreren. Ik heb mijn laatste kater laten helpen met 5mnd.
Het werd toen echt de hoogste tijd.
Oh nog even over het lange haar. Dat hij een lange vacht heeft
wil niet zeggen dat het een moeilijke vacht is. Dat is per kat heel
verschillend. De een krijgt snel klitten de ander nooit. Een keer in
de week een kam erdoor kan natuurlijk nooit kwaad. Meteen maar
aan laten wennen als hij dat nog niet is.

Veel plezier van het kereltje...Hij ziet er mooi uit.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:50

Oh, trouwens een tip om hem de reismand niet negatief te laten associëren.. Hier staat die altijd in de kamer, met deurtje open of eruit (als dat kan). Mijn kat vindt het gewoon zijn eigen fijne plekje en ligt er dus ook vaak in te slapen of verstopt zich daar voor de stofzuiger. Om hem te laten wennen hieraan kan je ook zo nu en dan eens wat eten in dat mandje leggen oid. Altijd fijn als je kat zich gewoon laat vangen en in het mandje doen als je eens met hem weg moet.

Iedere kat zou zo nu en dan baat hebben bij een kam/borstelbeurt, dus idd probeer hem eraan te wennen.

Kattengrit zweer ik ook bij silicaat korrels. Hoef je maar ongeveer eens per maand te verwisselen (natuurlijk wel drollen eruit en natte plekken doorscheppen) en je ruikt er niets van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:50

Als je een kat niet in een bepaalde ruimte wil laten komen kun je het beste de kamer voorlopig no zone terrein maken. Dus nu de slaapkamer gewoon altijd dicht doen. Anders gaat hij de slaapkamer meteen eigen maken. T zal dan ook makkelijker zijn om hem weg te sturen.
Tenminste, zo werkt het bij onze kat wel heel goed :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:00

de beste tip die ik je kan geven is om te denken aan een 2e kitten. Dan hebben ze lekker elkaar om te ravotten en bij elkaar te kruipen om te slapen

en je hamster veilig stellen, kooitje goed dicht en als je van die kruipbuizen hebt daar kunnen ze op gaan leunen en dan gaan die buizen los. Hamster gaat er uit en aan de wandel...kat komt er aan en... nou ja de rest laat zich raden

speeltjes met catnip zijn leuk, pingpongballetjes, kleine muisjes en vooral hier haarelastiekjes :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:05

Een 2e speelmaatje is natuurlijk hartstikke leuk, maar absoluut geen must. Ben er zelf wel voorstander van (wij hebben er zelfs 5) maar een kat is een solitair levende dier. Maar het is wel leuk :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:06

Ligt heel erg per kat verschillend. Ik heb deze én mijn vorige kat juist weggehaald uit huizen met zogenaamde speelkameraadjes. Ze vonden er geen klap aan. En aangezien ik er echt maar 1 wil, heb ik daar dus ook bewust naar gezocht. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:39

Als het een buitenkat is/wordt dan heb je niet zo gek veel nodig naast eten drinken en een slaapplaats. Als je hem binnen houdt ja dan moet je vermaak regelen..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:49

troi schreef:
Als het een buitenkat is/wordt dan heb je niet zo gek veel nodig naast eten drinken en een slaapplaats. Als je hem binnen houdt ja dan moet je vermaak regelen..

Misschien nog een kattenbak erbij in de hoop dat 'ie niet al z'n behoeftes buiten in andermans tuin doet? :P

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:41

Volgens mij hebben we voorlopig alles!
Kattenbak met grind, voerbak, drinkbak, extra voerbak voor het natvoer. Hij kreeg bij zijn vorige adres onbeperkt brokjes en savonds een klein beetje natvoer, dat willen we zo houden.
Edit: we hebben van de dierenwinkel verschillend voer mee gekregen m te proberen. Hij kreeg bij zijn vorige huis perfect fit en dat hebben ze hier niet. Nu hebben we verschillende royal canin dingen en wat van first class om te proberen.
We hebben zo'n krab matje voor aan de muur en een groot ding met krabpaal, huisje, tunneltje en nog een plateautje, erg leuk! En we hebben ook zo'n hangmatje om aan de verwarming te hangen.
Qua speeltjes hebben we een dingetje gekocht waar van dat lekker ruikende spul in kan en een stok met sliert eraan, daarmee vermaakt hij zichzelf zonder dat we hem vast hoeven te houden haha.
Hiji is geweldig leuk, erg onderzoeken maar leert wel snel. Hij heeft 1 keer uitgehaald naar het vogelhok en voordat wi erbij konden heeft die vogel hem volgens mij gepikt want daarna bleef hij er wel naar kijken maar durfde hij niet meer echt dichtbij te komen, een goed begin dus!
Hij loopt ook de hele tijd te spinnen, happy beestje :D
Hij moet alleen wel ook leren dat hij niet aan de planten mag komen maar daar verzinnen we ook wel wat voor. Nu ligt hij lekker op de bank naast ons te spinnen <3
Die twee maanden 'proef' is eigenlijk alleen om te kijken of hji met de vogel en hamster kan, in princiepe mag hij natuurlijk gewoon blijven!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:47

Spinnen is niet altijd een teken van geluk bij katten, ze doen het ook om zichzelf te kalmeren. Niet dat dat bij jouw kat het geval hoeft te zijn, maar er zijn verhalen bekend van bijvoorbeeld een kat die maar bleef spinnen terwijl hij zijn pootje had gebroken.
Mijn ouwetje kreeg een hersenbloeding en is naar aanleiding daarvan ook spinnend ingeslapen. Wel in mijn moeders armen, maar toch denk ik dat ze op dat moment meer spinde om zichzelf te kalmeren aangezien ze geen controle meer had over haar verlamde achterlijfje..

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:49

Hem eventueel laten chippen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:12

_Tara_ schreef:
troi schreef:

Misschien nog een kattenbak erbij in de hoop dat 'ie niet al z'n behoeftes buiten in andermans tuin doet? :P

Gatver, kattenbakken..

maar goed, off topic..