Hond in het vliegtuig gevaarlijk??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abukir

Hond in het vliegtuig gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:15

Hallo Bokkers,
Ik woon in Gran Canaria en heb mijn twee Amerikaanse Bulldoggen meegenomen. Ik ben helemaal met de auto en de boot gekomen, omdat ik bang was voor stress van de honden en omdat ik dacht dat het voor stompneuzige honden ( zoals bulldoggen, mopshonden enz.) gevaarlijk kan zijn om te vliegen.
Een aantal mensen verklaarden mij voor gek maarja als dat in mn hoofd zit doe ik het gewoon zo :D .

Nu is er gisteren een familie hierheen gekomen met hun fitte franse bulldog van 3 jaar. Hun zijn komen vliegen en de hond is s avonds nog overleden ( had het erg benauwd en is dood neergevallen). Echt heel zielig voor die mensen en ik vertelde hun dat ik weleens heb gehoord dat het voor zulke honden gevaarlijk kan zijn om te vliegen. Hun vertelden mij dat dat niet waar was en dat hij vaker had gevlogen enzo. Ook zeiden ze de dat de da hier had gezegd dat het stress was geweest.

Nu was ik benieuwd of jullie ook weleens met zoiets te maken hebben gehad ,of van iemand gehoord hebben over de gevaren van vliegen met stompneuzige honden. Op internet kan ik er niet zo heel veel over vinden. Want wil hier eigenlijk wel iets meer over weten aangezien toch twijfelde of ik met mijn eigen honden zou vliegen of met de auto en de boot ( best een lange rotrit haha) mocht ik ze ooit nog eens moeten vervoeren.

Hopelijk weten jullie iets meer _/-\o_

Groetjes Marcha

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:27

I
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

abukir

Re: Hond in het vliegtuig gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:29

Maar wat zou jij doen als je zo n hond had ? Ermee vliegen
of niet?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:30

Met een normale neus lijkt mij geen probleem! Die van mij gaat niet mee want die krijgt al stress van de auto. Maar als de hond er geen problemen mee heeft waarom niet?

edit Je zet allemaal uit in het vliegtuig die die mini neuzen krijgen niet veel lucht binnen.!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:31

Zal vanavond eens reageren, moet over paar minuten naar mijn werk. Wij hadden onze 2 chihuahua's vervoerd met het vliegtuig (Transavia) en 1 chihuahua moet nog overkomen binnen een paar maanden. Was een vliegreis van meer dan 11 uur voor ze.. Zal vanavond dus even uitgebreider reageren :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:34

Wij moesten onverwachts met het vliegtuig terug incl Franse bulldog. Is allemaal goed afgelopen maar onze hond is dan wel extreem rustig onder alle omstandigheden.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:38

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:40

onze hond is helemaal naar curacao gevlogen, 17 uur in een hokje, hij vond het volgens mij niet heel erg. En is er gewoon heelhuids uitgekomen haha.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:44

Ja ik hoor veel over de verhalen die goed zijn gegaan en had tot gisteren eigenlijk nog nooit gehoord dat het echt zo fout is gegaan. Nu las ik wat informatie op internet over dat het voor zulke rassen zeker een stuk risicovoller is en dat ze zelfs in Japan franse bullen niet eens meenemen in het vliegtuig. Maar ik lees op het net niet echt persoonlijke verhalen van mensen vandaar dit topic.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:45

Heb ook gevlogen met mn hondje en is allemaal perfect gegaan !! Wel hoor je heel vaak dat dat soort honden er niet tegen kunnen inderdaad..Al met Al denk ik ook dat als je net je hond kwijt bent dat je liever geen kritiek hoort. Dat kan ik ook wel begrijpen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:46

ik heb laatst op tv een nieuw programma gezien (op animal planet dacht ik) over dieren die op transport moeten in vliegtuigen.

die vliegmaatschappij weigerde op zulke hondjes aan boord te laten omdat ze idd door stress en ademhalingsproblemen dood kunnen gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:54

abukir schreef:
of niet?

Voorkomen is beter dan genezen; geen honden fokken met inherent dysfunctionele ademhalingsorganen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:57

V
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:00

Jij heb geen bullies in je profiel te zien, gewoon standaards dus daar kan je net zoveel mee doen als elke willekeurige andere hond met neus.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:06

Kuggur schreef:
abukir schreef:
of niet?

Voorkomen is beter dan genezen; geen honden fokken met inherent dysfunctionele ademhalingsorganen.

Ja ik snap jou ook wel maar deze honden zijn er nou eenmaal en mijn honden hebben niet zo n hele korte snuit ( heb ik ook speciaal voor gekeken ). maar dit was mijn vraag niet ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen

xRomana schreef:
Jij heb geen bullies in je profiel te zien, gewoon standaards dus daar kan je net zoveel mee doen als elke willekeurige andere hond met neus.

Het zijn idd geen bullies, maar ze hebben toch wel een iets kortere neus en ben een meut hahaha wil zo weinig mogelijk risico gewoon.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:09

zandvangers schreef:
Veel vliegtuigmaatschappijen weigeren sommige rassen .
Zelfs de KLM , http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... /index.htm
Maar ik las ook ergens dat er 122 ? huisdieren waren overleden van 2005 tot 2010 .
De helft van de dieren waren kort snuiten en de andere helft andere rassen .
In mijn ogen heb je dan met een ander ras net zoveel kans dat je hond/kat komt te overlijden, toch ?

Tja je hebt gelijk. Kijk hier was ik nou benieuwd naar .En wel apart dan dat mensen eigenlijk best makkelijk denken over het meenemen van je hond in het vliegtuig. Terwijl het toch best regelmatig fout gaat je hoort hier best weinig over.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:13

zandvangers schreef:
Veel vliegtuigmaatschappijen weigeren sommige rassen .
Zelfs de KLM , http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... /index.htm
Maar ik las ook ergens dat er 122 ? huisdieren waren overleden van 2005 tot 2010 .
De helft van de dieren waren kort snuiten en de andere helft andere rassen .
In mijn ogen heb je dan met een ander ras net zoveel kans dat je hond/kat komt te overlijden, toch ?

Ehm, nee, zo werkt statistiek dus niet... Je zou gelijk hebben als óók 50% van de vervoerde dieren kortsnuiten zouden zijn geweest, maar dat is vrij onwaarschijnlijk. Je hebt dus uit bovenstaande informatie te weinig gegevens om een goede uitspraak hierover te doen.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:24

Ja ik snapte je ;) . Het verbaasde me gewoon dat het toch best vaak fout gaat en dan dus niet alleen bij kortneuzen maar in zn algemeenheid.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:30

o
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:36

Er zijn verschillende organisaties, die dieren laten overvliegen ter adoptie; zoon hond heeft een kennis! Tot nu toe hebben ze het nog allemaal gehaald in het vliegtuig! En volgens mij zaten er echt onwijs veel verschillende rassen/types tussen. Wel onwijs vervelend zeg dat die hond het niet gehaald heeft..

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:42

Wij hebben onze 2 chi's laten vliegen van Nederland naar Canada. Dat is goed gegaan al hadden ze geen water gekregen en zo;n 13 uur zonder water gezeten, met veel stress dus veel hijgen kan dat ook risico;s met zich meebrengen. Maar het is goed afgelopen. Al was de kleinste chi helemaal slap toen we haar eruit haalden. In feb.komt onze laatste chi deze kant op maar die gaat mee met de handbagage , geeft me toch een fijner gevoel. Maar vreselijk hoor van het hondje dat het niet heeft gehaald. Maar van hondjes met een stompe snuit heb ik vaker gelezen dat het risicovoller is dacht zelfs dat sommige vliegtuigmaatschappijen ze om die reden niet willen vervoeren. Ze lijken sneller last te krijgen van ademhalingsmoeilijkheden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:01

Veel vliegtuigmaatschappijen vervoeren inderdaad geen kortsnuiten meer. Toen ik (via school) een kijkje achter de schermen mocht nemen bij het vervoer van dieren op schiphol werd ook duidelijk gezegd dat als er gezondheidsproblemen zijn met honden dit in 90% van de gevallen op kortsnuiten gaat. Ook de meeste doden vielen met kortsnuiten terwijl deze al vrijwel niet meer vervoerd werden (op het moment van de excursie werd alleen nog in het winterseizoen gevlogen met kortsnuiten en het werd sterk afgeraden).

Het is helaas dus niet ongebruikelijk. Je kan trouwens ook met de vliegtuigmaatschappij overleggen of ze het verstandig vinden voor jouw hond (of met je dierenarts).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:24

als ik zou moeten emigreren zou ik mijn boxer herplaatsen. Kortsnuiten en vliegen raden ze erg af en ik zou het mijn hond niet aan willen doen. Gelukkig moet ik er ook niet aan denken om naar het buitenland te gaan. Belgie en Duitsland vind ik al ver haha

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:28

Wij waren heen met de auto en terug met het vliegtuig omdat m'n oma ernstig ziek was. Was in Frankrijk en niet een extreem lange afstand. En je laat ook je hond niet achter.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:31

Ik heb voor verschillende luchtvaartmaatschappijen gewerkt, en bij ons staat niks in de richtlijnen over honden met een stompe neus. Ik denk met de franse bull dat ie teveel stress heeft gehad en zo benauwd is geraakt.

Sommige maatschappijen hebben wel een verbod op het vervoeren van alle dog achtigen, waaronder pitbull en nog een hele lijst. Maar dat staat los van de vraag.