Leuke interressante ontdekking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Leuke interressante ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:38

Ik werk bij de welkoop, ofwel een buitenwinkel. Zo zie je dus ook heel veel mensen diertjes voeren, zoals vogels, eekhoorns, eendjes en egels.

Vaak hoor je dan: Ik hoop echt zo dat we dit jaar egels in onze tuin hebben! Zulke lieve diertjes.

Dit jaar woon ik samen, nu een half jaar, en voor het eerst voed ik dus de buitendieren ook! Ik krijg nog wat schepvoer voor buitenvogels van mams, omdat zij er toch nooit doorheen komt. Ook hebben we al pinda slingers in de kamer hangen, die in eind oktober begin november naar buiten gaan. Vetbollen wachten we nog even mee, dezen gaan naar buiten als het echt kouder begint te worden.

Ik was deze week ziek, nog steeds wat, maar ik knap al wat op. Ik ben normaal veel buiten te vinden. In de tuin, bij me pony, op de fiets naar het centrum, noem maar op. Deze week wat minder en dat miste ik.

Dus ik met mijn dikke trui en dikke jas naar buiten toe.

We hebben een sint bernard, en die heeft hondenspeelgoed. En ik zag de bal daar liggen, maar tot mijn verrassing lag er nog een bal achter. En niet zomaar een bal! Nee, een stekelige bal! Een egeltje!

Eerst kijken of hij me niet beangstigend vond, want dan rollen ze zichzelf op. Maar hij bleef kalm zitten. Ik kijken of t diertje wel gezond was. Ik zag wel een teek zitten, maar het hoort bij de natuur, het zijn wilde dieren, dus die pak ik niet op! Hij leek een nat neusje te hebben. Maar toen hij begon te wandelen, zag ik wel dat hij met zijn pootje sleepte. Noem mij maar een mishandelaar, ik vind dat het bij de natuur hoord, dus ik laat hem lopen, want hij red zich prima.

Dus een egeltje in de tuin. Maar....Waar 1 volwassene zit, kunnen dus meerderen zitten.

Ik verder in me tuin rond lopen, en ja hoor, bij de hedera! Nog een klein eigeltje, een jonge zo te zien, nog niet zo heel oud. Net zo groot als een jonge cavia, of een grote hamster. Gut wat schattig.
Ik op 3 meter afstand volgen. Dit kleinte was vollop actief voedsel aan het zoeken! Dus ik even observeren van hoe en wat. Kroop hij in de hedera. Ja hoor, een nestje zoals ik hoorde. Zacht maar druk geritsel. Heel erg lief.

Nu heb ik op een andere plaats bij de hedera een plank er tegen aan gezet, met de hedera er overheen. Door alle bladeren is hij dicht en de ene zeikant is dicht met een dakpan, waterdicht en tochvrij, maar wel ventilerend. Wat stro en hooi in gelegd met een appel. De andere kant bedekt met hedera, dus daar kunnen ze prima door.
Een soort egelhuisje dus.

En natuurlijk ga ik deze diertjes ook voeden met speciaal egelvoer en fruit. Enwel opgezocht op internet.

Vind het toch wel erg speciaal!!

De sint bernard laat hem prima met rust. De buren hebben honden, dus daar zullen ze niet veel zijn. De andere buren hun huis is leeg en daarnaast hebben ze paarden. Zullen ze ook niet snel naartoe gaan. Achter ons is nog leeg.
Nu hopen dat ze in de buurt blijven en niet onder een auto komen. Want voor ons is er een weg. Maar achter ons op 70 meter ook.

loempia93

Re: Leuke interressante ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:50

Wat leuk!
Af en toe komt ook een egeltje onze tuin bezoeken. Vooral in de zomer als we nog laat buiten zitten.
Ik ben het met je eens dat deze dingen bij de natuur horen ''t recht van de sterkste'.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:54

Wat leuk! Egeltjes zijn gezellig!

Dankje :D Daarvoor is het natuur toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:56

Wat ik me nou afvraag is waarom je die teek laat zitten en die egel met een slecht pootje rond laat lopen omdat dat bij de natuur hoort (en waar ik het mee eens ben, ik vind dat je dit goed gedaan hebt) maar voer je wel wilde dieren (vogels, egels) bij? Iedereen weet toch dat je vogels pas moet gaan bijvoeren als het echt hard vriest en dat egels in winterslaap gaan?

En een "huisje" voor die egels... vast lief bedoeld maar meid, had 't niet gedaan...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:01

Koper schreef:
Iedereen weet toch dat je vogels pas moet gaan bijvoeren als het echt hard vriest en dat egels in winterslaap gaan?

Waarom is dat eigenlijk? :o? Kan er weinig problematisch in zien als 'wilde' dieren bij een huis en/of tuin een voederplaats vinden... Of ze nu je riet of torretjes opeten of je brokjes....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:03

Koper schreef:
Wat ik me nou afvraag is waarom je die teek laat zitten en die egel met een slecht pootje rond laat lopen omdat dat bij de natuur hoort (en waar ik het mee eens ben, ik vind dat je dit goed gedaan hebt) maar voer je wel wilde dieren (vogels, egels) bij? Iedereen weet toch dat je vogels pas moet gaan bijvoeren als het echt hard vriest en dat egels in winterslaap gaan?

En een "huisje" voor die egels... vast lief bedoeld maar meid, had 't niet gedaan...

Die logica snap ik ook niet helemaal. Ik heb ook egels in de tuin en regelmatig ook kleintjes. Lekker met rust laten! Die teek had ik er trouwens al afgehaald (als je hem dan toch in handen hebt....) maar verder niet aanraken. Egels zijn een bron van parasieten.
Overigens hebben egels een groot territorium en trekken ze echt een heel eind weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:05

@ Sientje: omdat je de natuurlijke gang van zaken verstoort als je bijvoert. Neem nou bij voorbeeld het agressieve gedrag dat woerden laten zien als ze structureel door mensen worden bijgevoerd ipv dat ze zelf hun kostje bij elkaar moeten zoeken. Waarom zou je daar aan mee willen werken? Daarnaast, als alle vogels maar worden bijgevoerd worden de zwakkere exemplaren er ook niet uitgefilterd, blijven er veel te veel vogels over en dat zorgt voor onbalans in het ecosysteem.

Daarnaast vind ik het ook inconsequent van TS. Ik krijg het idee dat ze het voor zichzelf leuk vindt om bij te voeren en niet nadenkt over de gevolgen ervan. En dat bijvoeren leuk is en een teek weghalen niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:06

Egels worden zeldzaam dus erg goed van het egelhuisje! Ik voer hier de vogels gewoon het hele jaar door...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:21

Cayenne schreef:
Koper schreef:

Die logica snap ik ook niet helemaal. Ik heb ook egels in de tuin en regelmatig ook kleintjes. Lekker met rust laten! Die teek had ik er trouwens al afgehaald (als je hem dan toch in handen hebt....) maar verder niet aanraken. Egels zijn een bron van parasieten.
Overigens hebben egels een groot territorium en trekken ze echt een heel eind weg.

Ik heb m niet in handen gehad.

Ik heb er gewoon naar gekeken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:23

En ik denk dat half nederland bijvoert.

Waar gaan mensen zich druk om maken...Jonge slecht vogels worden er toch wel uit gevilterd door hun ouders.
En egelhuisjes, omdat egels enorm zeldzaam worden door het verkeer.

Daarnaast denk ik dan driekwart van onze straat bijvoert. Dus doen wij ook mee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:25

Koper schreef:
@Neem nou bij voorbeeld het agressieve gedrag dat woerden laten zien als ze structureel door mensen worden bijgevoerd ipv dat ze zelf hun kostje bij elkaar moeten zoeken.

Is dat jouw persoonlijke ervaring?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:27

maralyn schreef:
En ik denk dat half nederland bijvoert.

Waar gaan mensen zich druk om maken...Jonge slecht vogels worden er toch wel uit gevilterd door hun ouders.
En egelhuisjes, omdat egels enorm zeldzaam worden door het verkeer.

Daarnaast denk ik dan driekwart van onze straat bijvoert. Dus doen wij ook mee.

Ligt er maar net aan waar je woont.
Ik loop hier 's ochtends al vroeg buiten en dan zie je om de haverklap een egel de weg oversteken :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:32

Wildervank....in het noorden. Hier zie je ze amper.

Oversteken is prima. Maar velen worden geplet.
Daardoor worden ze snel al schraal qua hoeveelheid

Mensen moeten zich niet zo druk gaan maken. En als het hun echt stoort, dan openen ze dit topic toch niet? En kijken ze er over heen? Of komen ze persoonlijk langs bij iedereen die de diertjes voert om het voer af te nemen.

Dan zeg:

Succes :d

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:33

Dus omdat je buren bijvoeren doe jij het ook? :? Wauw... -O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:36

Nee mijn buren hebben honden en de andere kant leeft al niet meer dus die kunnen dat niet doen. Nouja de ene wel.

Nee ik voer omdat ik dat wil....

Daarnaast gaat dat voer niet in een bakje, zoals velen denken maar verstrooid over ons hele achtertuin.
Dus egels kunnen dan lekker zoeken

Daarnaast, waarom moet ik aan jullie vertellen waarom ik het doe, en hoe ik het doe. Ben jullie geen verklaring schuldig, denk dat velen mij niet eens real kennen.

En dat huisje, schuilplaats...Ze zoeken een schuilplaats en schuilplaats gevonden.

Maar mij vertellen dat ik niet moet voeren?
Kom dan eerst met duidelijke begrippen en argumenten aan zetten, met volledige onderbouwing, met sites waarom niet.

Want de sites die ik bezoek zeggen gewoon: Je kan prima voeren, met mate.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:38

Leg jij dan uit waarom je wél voert? "Omdat je dat leuk vindt" -en daarbij maar even voor het gemak voorbij gaat aan wat de consequenties zijn - vind ik eerlijk gezegd niet een heel sterk argument.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:41

Waarom zou ik dat moeten verklaren..?

Ik vind het nodig, omdat die dieren straks inderdaad in winterslaap gaan, maar dat ze wel genoeg voedsel hebben om op te slaan.

Vogels hebben we in nederland genoeg word er gezegd, maar uit onderzoeken blijkt dat niet waar te zijn. En doordat men voert, komen de soorten vogels die minder sterk zijn naar voren en kunnen dezen niet uit sterven...

Dat is mijn reden dat ik ze voer.
Dit word mij op school ook verteld en geleerd, dierverzorging niveau 3 leerjaar 2.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:43

Wat leuk zeg...
Heel bijzonder, dan is de natuur eigenlijk heel dichtbij...

En omdat egels zeldzaam worden, dus gewoon lekker bijvoeren. Ze moeten hun vetlaagje al flink gaan aanmaken voor de winter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:43

En daarnaast. Als het zo slecht is.

Waarom word dat dan niet promoot op internet? En op tv niet?

Winkels snap ik, want die willen geld verdienen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:45

maralyn schreef:
Waarom zou ik dat moeten verklaren..?

Omdat je mij om een verklaring vraagt.

Dat vogelsoorten uitsterven, daar werk jij aan mee door de gewone tuinvogels bij te voeren. Juist door de meer voorkomende soorten bij te voeren houd je die populaties in stand, wordt het een ongezonde populatie omdat ook de exemplaren die anders de winter niet zouden overleven rond blijven vliegen (enne, daar doen hun ouders ook niks aan, waar haal je dat vandaan? Bij iedere wilde diersoort overlijden de zwakste exemplaren normaal gesproken in de winter) en beconcurreren ze de zeldzamer soorten. Of bedoelde je dat je boomklevers, appelvinken en winterkoninkjes in je tuin hebt zitten? Want dan stuur ik binnenkort even een horde mensen met verrekijkers en telelenzen bij je langs.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:49

In annerveenschekanaal zijn er wel boomklevers aanwezig. Dus daar kan je prima spotten.

Maar wij, de mens hebben al eens eerder de balans verstoord met bebouwingen en verkeer. Door voeding vind ik dat we dat recht zetten.

Maar, dan vind je dus vogelhuisjes ook niet kunnen. Want dat is ook onderdak bieden en aanbieden om daar kleintjes te verwekken

Dat gaat ook tegen de natuur in.

Ik zal je het sterker vertellen.
Ik doe lekker wat mij op school geleerd word. En zolang er niets op tv en internet word verstrooid strooi ik mijn voer in de tuin!

Mijn mening voer voederen is niet te veranderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:50

Moet je vooral lekker doen, zijn er straks alleen nog kauwen en merels over :7

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:52

Horen we vanzelf via de media ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:54

Ik denk dat jonge egeltjes bijvoeren in deze tijd zinvol is.
Late nestjes hebben minder kans om de winter door te komen. De kleintjes hebben meer reserves nodig om de winter door te komen. (minder massa in verhouding met het oppervlak)
En niet iedere tuin heeft een goede schuilplaats voor egels. Het gros van de tuinen is 'te netjes' om in te verschuilen. In het voorjaar zou ik niet bijvoeren. Insecten etc. zijn beter voer dan appels en zaad. In ieder geval géén melk geven!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:07

Oew neej...Melk kunnen ze diaree van krijgen las ik.

Nee, er komt gewoon een klein schoteltje met water op de grond te staan. En ze krijgen nu fruit van wat de kwajongens van de buren afgekluift over de schutting gooit. En ik denk dat dat ook een reden is dat ze naar onze tuin zijn gekomen.

Die van de buren met zonen, is te druk met die honden daar, zal de hoeveel heid maar niet opnoemen dat vind ik niet netjes. En de appels worden vaak meteen weg gegooid of mee naar binnengenomen door hunzelf. Wat de zoons eten, de klokhuizen word soms over de schutting gegooit, dus liggen er vaak 3 appelklikhuizen in onze tuin, en als we met de maaier er overheen gaan, dan pikt de maaier hem wel mee.

This organisch, dus maken we ons daar niet zo druk om. Vogels en andere dieren hebben daar profijt van.

Onze tuin is netjes, maar de hedera is enorm begroeid, en bied ontzettend goede beschutting voor kleinere diertjes. En een plank tegen de schutting aan, maar alleen maar prettig voor die dieren.

Denk dat onze hedera ongeveer zown 15/20 cm dik is.