Een poes erbij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Een poes erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:44

2 jaar geleden hebben mijn vriend en ik een poes en een kater in huis gehaald.
Deze twee waren al een koppel & konden lekker met elkaar spelen.
Enkele maanden geleden hebben we helaas de kater in moeten laten slapen. Met als gevolg dat Lies alleen achter is gebleven! :(:)

In de zomer leek dit wel goed te gaan, ze vermaakte zich prima buiten. Maar nu het slechter weer wordt zit ze meer binnen & verveelt ze zich duidelijk.
Daarom zijn we gisteren naar het asiel gegaan en hebben we gekeken naar een poes! Een kater willen we niet meer, ivm sproeien.

We hebben twee hele leuke kandidaten gezien, maar ik heb nogal moeite met kiezen :o

Kandidaat 1: een 4 jarige poes die angstig is, maar duidelijk graag aangehaald wordt als ze even aan je heeft kunnen wennen. Op andere poezen reageert ze afwachtend, maar niet heel angstig of dominant.

Kandidaat 2: een poes van 6 maanden. Erg speels, enthousiast en aanwezig. Een scheetje om te zien (natuurlijk) en een echte knuffelkont.

We hebben met het asiel afgesproken dat we, mocht het tussen de nieuwe poes en Lies echt niet klikken, een ander vriendinnetje komen zoeken. Maar dat is natuurlijk niet waar we op hopen!

Ik neig zelf naar de 4 jarige omdat die het duidelijk niet naar haar zin heeft daar en ik denk dat die moeilijker te plaatsen is dan de kitten. Maar die kitten is ook wel heel erg leuk!

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen?

Naomiponne

Re: Een poes erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:53

Ik zou voor de kitten gaan.
Jou kat is gewend aan een andere kat in huis, dat is ie gewend. Maar wat die 4 jarige heeft meegemaakt weet je niet, en nou kan het wel lijken of het een kat is die niet angstig of dominant, maar ze kan tegen jou poes wel heel anders doen..
En een kitten kun je nog overal aan laten wennen, die zijn nog weinig gewend!

Maar als jij neigt naar de 4-jarige, moet je je gevoel volgen. Wat je gevoel zegt is meestal de beste keuze.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:56

Hoe oud is de huidige poes?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:57

Ik zou gewoon beide nemen :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:00

Ik zou voor kandidaat 1 gaan. Als jouw kater de kittenleeftijd is ontgroeid kan het zo maar eens zijn dat hij zich stierlijk gaat ergeren aan zo'n springende nieuwe huisgenoot.

Beiden zou ik niet doen. Voor mij persoonlijk is twee katten de max, al is het maar om praktische redenen (krijg nooit drie katten tegelijk mee naar de DA, heb maar twee armen)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:01

Tamadine: zou ik ook doen!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:01

petra85 schreef:
Tamadine: zou ik ook doen!

2 of 3 maakt dan ook niet meer uit toch, hahaha

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:03

Ik zou je eigen poes meenemen en ze aan beide voorstellen. En dan kijken met welke het het beste klikt. Als jij niet kan kiezen, dan je poes maar :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:06

Ik zou gaan voor keuze 1.

Zelf neig je ook naar 1 zei je.. alleen maar om die reden wat je noemt? Een echte shootkat zal je er waarschijnlijk niet aan hebben.
Hoe oud is die van jou? En wat zegt je vriend, zeker nummer 2?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:07

Jette schreef:
Ik zou je eigen poes meenemen en ze aan beide voorstellen. En dan kijken met welke het het beste klikt. Als jij niet kan kiezen, dan je poes maar :D

Dat krijg je denk ik niet voor elkaar :). Asiels hebben een relatief streng quarantainebeleid.

Ik zou zelf voor poes 1 gaan, TS :). Lijkt me qua leeftijd beter klikken, tenminste, ik denk dat je huidige poes geen kitten meer is?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:12

Een jonkie zal wellicht wat beter worden geaccepteerd, maar eigenlijk denk ik dat het weinig uitmaakt. Hou er rekening mee dat welke kat je ook kiest het sowieso even oorlog bij jullie in huis gaat worden. Je brengt een nieuwe kat in het territorium van je huidige kat en het kan even duren voordat die twee aan elkaar gewend zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:28

ik zou voor de kitten gaan, je weet niet wat die oudere poes al heeft meegemaakt.
die kat kan zich bij jou net zo ongelukkig voelen ook al doe je nog zo je best, meestal heeft het wel een reden.
als je een dier neemt is het altijd wel fijn om te weten waar die vandaan komt of wat ie heeft meegemaakt en bij een kitten is dat meestal minder.
onze oude katten gaan altijd heel goed met de kittens om als er nieuwe geboren worden.
de poes die niet moeder is geworden doet net alsof het haar kinderen zijn dus het leeftijdsverschil moet geen probleem zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:32

Tamadine schreef:
Ik zou gewoon beide nemen :D

:))

Jette schreef:

Ik kreeg de indruk dat het asiel dat niet zo'n goed idee vond... Ondanks dat ze gewoon geënt is neemt ze natuurlijk wel van alles mee naar binnen daar...

AaronYve schreef:
En wat zegt je vriend, zeker nummer 2?

Mijn vriend vindt ze beide erg leuk en legt dus de keus bij mij neer :')

Onze poes is plusminus 4 jaar trouwens!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:33

Maar is beide geen optie dan??

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:34

Nee, dat is geen optie... Wij vinden 2 een mooi aantal, ook in verband met het kostenplaatje (en dan vooral met ziek worden).

Daarnaast zitten daar nog zo'n 100 leuke katten, die ook allemaal wel mee willen :)) We hebben besloten om er één mee naar huis te nemen, dus daar blijven we bij.

Dit is trouwens de 4 jarige. De kitten staat nog niet op de site.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 10-10-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:36

Oh nou als je vriend niet moeilijk doet en jij ook al neigt naar nummer 1. Waar zit de twijfel?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:37

Omdat het zo moeilijk in te schatten is hoe de 4 jarige zich bij ons thuis gaat gedragen. Ik wil namelijk wel een beestje wat zich op z'n gemak voelt & geen kat die constant vlucht of zich verstopt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:39

Dat is altijd een gok, maar als je het dier de tijd geeft en aangeeft dat ze nu al graag aangehaald wordt, kan dat helemaal goed komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:40

Doubtless schreef:
Omdat het zo moeilijk in te schatten is hoe de 4 jarige zich bij ons thuis gaat gedragen. Ik wil namelijk wel een beestje wat zich op z'n gemak voelt & geen kat die constant vlucht of zich verstopt.

In de eerste instantie is de kans natuurlijk groot dat ze zich verstopt, hoe haar gedrag zich gaat ontwikkelen moet je afwachten :).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:42

Bij getraumatiseerde katten weet je nooit hoe het verder loopt. Ik heb zelf bewust destijds deze gok genomen, maar mevrouw is nogsteeds na 3jaar niet te benaderen en verstopt zich graag. Wel slaapt ze bij mij op bed, maar ik moet niet bedenken haar vast te willen pakken (aanhalen kan wel). Dus je moet jezelf er erg van bewust zijn dat het een angstig dier kan blijven. Het hoeft zeker niet zo te zijn, maar bedenk het je wel.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:43

Wij hebben zo'n 4 jarig erg angstig beestje binnengehaald bij onze kitten die we al hadden. Het heeft een hele poos geduurd eer hij echt gewend was thuis, we hebben hem nu twee jaar. Hij had zoveel bang van andere katten (ze pestten hem op het vorig adres, zo erg dat hij zichzelf beplaste uit angst). Ook van luide stemmen of fel geluid zat hij meteen onder een stoel of kast. Na 6 maaden ging het een pak beter. Dit dier is zoooooo dankbaar dat hij het nu zo rustig heeft en is echt tevreden. Eerst mocht je niet aan zijn buikje of pootjes komen, nu kan ik alles met hem doen. In het begin hebben we vaak gevloekt omdat niet alles van een leien dakje liep, nu zou ik hem niet meer kunnen missen.
Het gevoel van dankbaar en zo'n aanhankelijke kat eraan te hebben overgehouden vind ik fantastisch :). Het is trouwens de witte kat in mijn profiel :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:44

maar een beetje een angstige poes hoeft toch niet meteen huizenhoog getraumatiseerd te zijn?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:44

Die van mij was 2,5 jaar toen ik hem kreeg. Ook heel shuw op het begin, kwam niet achter de verwarming vandaan of hij zat onder het bed.
Nu is het gewoon een hele fijne kat, alleen bezoek ziet hij niet want daar is hij nog steeds bang voor. behalve voor mijn vader.. en die heeft niks met katten, raar beest. :)
Maar als ze nu al graag aangehaalt wordt, dan komt het wel goed hoor als ze eenmaal gesetteld is bij jou.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:45

Amaris schreef:
maar een beetje een angstige poes hoeft toch niet meteen huizenhoog getraumatiseerd te zijn?

Nee, het hoeft niet, maar als het wel zo is en jij zit te wachten op een knuffelkat ben je niet blij. Dan moet je kiezen voor een kitten waarbij je zelf hier iets meer in kan vormen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:46

wij hebben een kater van 2 jaar thuis lopen, die zich ook duidelijk verveelde en hebben voor hem een kitten erbij genomen( een raskat, pers)
Hij is weer helemaal jong en speels en samen stoeien ze en rennen door het huis.
Onze kater is erg sociaal en bij hem kan je elke kat zetten, oud of jong; hij boeit hem niet en hij zou nooit uihalen of blazen naar een ander; hij vind het alleen maar leuk.

Hoe is jou poes die je nu thuis hebt zitten? als ze ook zo makkelijk is zou je gewoon die 4jarige doen of die jonge kat... ( even denken wat het beste matcht)
altijd lastig zo'n keuze...succes :)