Op deze manier konijnen houden...zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Op deze manier konijnen houden...zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:38

Hoi allemaal!

Afgelopen week was mijn tante op bezoek en wij hadden een kleine discussie....
Zij vond mijn konijntjes zielig. Haar reden? Ze vond dat ze te weinig aandacht kregen van mij.

Nu zal ik dit ook niet ontkennen, ik heb niet heel veel tijd voor ze. Ze zitten ook nog eens buiten waardoor je dus (zeker nu het kouder word) ook niet voor je lol erbij gaat zitten.

Maar hoe leven mijn konijnen?
Ze zitten buiten in een hok. Een redelijk klein nachthok, maar daar zit wel een ren aan van 2m breed en 5m lang, 1,5m hoog.
Deze ren kunnen ze dus altijd gebruiken. Ook kunnen ze lekker veel graven in het hok zelf.
Ook gaan ze bijna dagelijks de tuin in, waar ze ook alle ruimte hebben (geen idee hoe groot de tuin is, maar die is wel redelijk groot ;)), om lekker rond te rennen en een beetje plantjes te eten. Mijn konijnen zitten altijd samen, nooit gescheiden.
Ze krijgen smorgens vaak een boterham, smiddags een stuk groente (meestal wortel, komkommer of witlof) en savonds krijgen ze biks.
Elke dag vers water en de wc's worden om de dag geschoond. Het hok 1x in de week (soms zelfs 2x).

Nu vroeg ik mij af, is het echt zielig hoe ik mijn konijnen houd?
Door de discussie met mijn tante ben ik namelijk nogal gaan twijfelen.....

(Als de uitleg over het hok niet helemaal duidelijk is, kan ik er morgen wel even een foto van maken).

Gr Iris!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:40

imo zitten ze ruim genoeg en krijgen ze goed te eten en drinken. Schone omgeving. ik vind het top hoor, ik denk zelf dat konijnen niet zoveel aandacht willen/nodig hebben als bv. een hond. ze zullen niet weg kwijnen als ze geen knuffel krijgen ( vind ik!)

ik vind dat ze het luxe bij jou hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:41

Dit klinkt als een prima konijnenleven.
De meeste dieren zitten niet te wachten op 'menselijke knuffels', wanneer ze in een groep leven.
Hooguit is het leuker voor jezelf dat de konijnen je kennen etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:42

als konijnen elkaar hebben dan hebben ze helemaal geen aandacht nodig van mensen.
ik til mijn konijnen hoogstens eens op om te kijken of ze nog wel helemaal heel zijn en verder vermaken ze zch saampjes wel :j

je past hartstikke goed op ze hoor,laat die tante maar zeuren! :D

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:43

Ik vindt het niet zielig hoe je je konijnen houdt hoor. Volgens mij kunnen ze lekker veel hun gang gaan. Kijk ik zou het zielig vinden als de hele dag in een heel klein hok zouden moeten zitten Maar een ren van 2 bij 5 meter is zeker niet klein en lekker ruim! De meeste konijnenhokken zijn kleiner. En ze krijgen ook nog brood groente en brokjes. De konijnen hier krijgen alleen brokjes en af en toe eens sla of een wortel. Zeg maar tegen je tante dat je konijnen het hartstikke goed hebben bij je! ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:44

Mijn konijnen haal ik nooit aan :+ Beter gezegd, ik kan ze niet eens aanraken... Ze zijn er niet van gediend en aangezien ze mijn hele achtertuin ter beschikking hebben, alle ruimte om weg te gaan. En dat doen ze dan ook.
Geloof niet dat ze ongelukkig zijn :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:47

Leonoor schreef:
Mijn konijnen haal ik nooit aan :+ Beter gezegd, ik kan ze niet eens aanraken... Ze zijn er niet van gediend en aangezien ze mijn hele achtertuin ter beschikking hebben, alle ruimte om weg te gaan. En dat doen ze dan ook.
Geloof niet dat ze ongelukkig zijn :n

Haha hier precies hetzelfde! :D
Vanaf een uur of 3 tot 9 uur 's avonds hebben ze een grote ren tot hun beschikking, en ik krijg het idee dat ze happy zijn.

iirrssjjee

Re: Op deze manier konijnen houden...zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:54

Fijn om te lezen!! Ik begon al te twijfelen, maar had zelf ook het idee dat ze niks te kort kwamen.
Ze zijn saampjes en hebben ruimte zat (toch wel het belangrijkste voor nijntjes denk ik).

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:17

Niet twijfelen aan jezelf hoor, je doet het super volgens mij!
Konijnen zijn (zoals veel mensen denken) geen knuffeldieren, die graag opgetild willen worden.
Ze willen gewoon konijn kunnen zijn, klaar! Enne, dat kunnen ze zeker bij jou! :D

Het zou natuurlijk een ander verhaal zijn wanneer er 1 alleen zou zitten, in een hokje van 0,8 bij 1! Dát is zielig! Laat die tante van jou maar eens een paar uur jouw nijnen observeren, dan zal ze snel genoeg erachter komen dat ze happy zijn ;)

*ben nu trouwens wel nieuwsgierig naar een foto van je hok! :D*

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:22

Ik zal morgen een fotootje maken van het hok en deze hier posten :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:26

Klinkt helemaal goed hoor! Ben ook heel benieuwd naar je hok :P

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:28

Ik denk niet dat een konijn heel blij word van menselijke aandacht. Klinkt prima hoor

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:31

een konijn is geen gezelschaps dier zoals een hond en zoals vele katten (niet alle katten) en de meesten zitten dus ook niet op menselijke aandacht te wachten. Mijn nijnen krijgen 1x per dag een schoon hok en ren (heb geen bodembedekking, in het hok is hout en in de ren zijn rubbermatten de ondergrond) dagelijks schoon water, altijd onbeperkt hooi, ze zitten samen of in een groep (bij voorkeur groep maar helaas zit het de laatste tijd niet mee qua gezondheid van mijn nijnen) hebben een ren van 5 m lang en 1.5 m breed en hok van 1.5 m breed en 1 m diep.
In de zomer kunnen ze overdag nog op een groot stuk gras lopen, in de winter niet.
Ochtend krijgen ze een hele groente/fruit salade met diverse soorten door elkaar heen en 's avonds wat biks dat ze in de avond/nacht op hebben.

Ze hebben het dus niet echt anders dan die van jou en ik kan ze echt niet ongelukkig noemen gezien hoe ze met elkaar en het speelgoed spelen en hoeveel binkies ze maken om daarna met elkaar in slaap te vallen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:13

Ik kan dit alleen maar toejuigen, helemaal niets mis mee jou konijnen zullen wss een stuk gelukkiger zijn dan in een klein hokje binnen en steeds opgetild worden/kunstjes doen. -O-

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:47

Nee hoor, niks zieligs aan, laat tante maar 'zeuren'.
Hier zitten ze ongeveer hetzelfde, een grote ren van ruim 5 bij 2 waar ze altijd in kunnen en als nachthok hebben ze hier een verlaagd tuinhuis van 2 bij 1.50. En als ik buiten bezig ben de gehele tuin. Zitten gezellig met zn vieren en krijgen iedere dag vers water en biks. Regelmatig een bammetje en wat groente en ze vermaken zich prima. hebben geen menselijke knuffels nodig zoals een hond ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:51

Ik denk dat alle konijnen wel bij jou willen wonen! Mijn konijnen vinden aandacht eng, dan kruipen ze weg tegen elkaar. Ze iggen de hele dag tegen elkaar aan. Ze eten van dezelfde boterham, ze hebben mij alleen maar nodig voor de catering en als poetsvrouw.......

Ik denk dat een konijnenvriendje het allerbelangrijkste is voor ze!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:25

Oepss... Vergeten een foto te maken haaha... Kan mijn camera niet vinden :(.
Bedankt voor alle reacties trouwens :).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:26

Je houdt je konijnen natuurlijk en ze zijn samen, das voor konijnen belangrijk!
Niet gekuffeld worden of bij een warme kachel zitten, het werkt hetzelfde als met paarden, samen zijn en de ruimte hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:27

Ik heb mijn konijnen nog nooit geaaid op opgepakt (bahalve als we naar de da moeten ofzo ;) )
Prima omstandig heden dus.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:37

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:24

Mijn konijnen hebben ook een buitenhok met ren eraan vast waar ze 24/7 in kunnen en hebben het prima daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:02

Harstikke goed hoor, niks aan doen :D Laat tante maar praten.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:07

Mijn konijntje zit bij ons in huis en ik kreeg pas geleden te horen dat dat zielig is. En mevrouw komt elke dag minimaal 2 uur der hok uit, als er een konijntje niet zielig is is zij het wel. Ik denk dat het maar net is waar je je goed bij voelt.
Als ze lekker samen zijn valt het zielig zijn over het algemeen wel mee. Helemaal als ze niet beter weten ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:43

Nee je nijntjes zijn zeker niet zielig ;) Ik zou het als eigenaar alleen saai vinden als ik niks met m'n konijnen zou doen O:)
En m'n konijnen denk ik ook maar die zitten niet zo ruim als je jouwe. ;)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:39

je konijnen zitten er goed bij hoor :) hier ook in een buitenhok met een grote ren , ben er 2x per dag om ze eten te geven maar verder doe ik er niet veel mee, maar ben wel goed voor ze :) er zijn zat konijnen die altijd maar in een hokje zitten zonder te bewegen..