Gebeten door eigen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi

Gebeten door eigen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:37

Hoi

Ik heb een vraagje.
Wie is er wel eens gebeten door je eigen hond?
En wat heb je gedaan?
Ik ben vandaag voor de zoveel keer gebeten en nu was het menens en heeft ze doorgebeten.
Mijn telefoonhoesje viel op de grond, deze pakte ik en toen viel me aan.
Ik zit nu in het verband, heb prikken gehad en antibiotica.
Ik zit echt met een dilemma.
Het is onze gezinshond en mijn moeder gaat in gesprek met de DA en wil haar in laten slapen.
Wie heeft hier ervaringen mee?
Gaat dat te ver?
Zijn er andere oplossingen?
Ik ben verder niet bang, nooit geweest.
Ras: Bullterrier
leeftijd: 6 jaar
Bedankt!

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:39

Natuurlijk zijn er andere oplossingen.
Maar die zijn niet via internet te geven.
Je zal moeten achterhalen waarom ze bijt.
Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een goede gedragstherapeut of bachbloesemtherapeut in de buurt.

Dus zet voor jezelf op een rijtje wanneer begon het?
Wanneer doet ze het?
Bij wie doet ze het?
Zijn er rond de tijd dat het begon dingen veranderd? (gezinssamenstelling, meubels, nieuwe honden in de buurt, voer enz)

geerke

Re: Gebeten door eigen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:41

ze heeft je vaker gebeten?Zonder duidelijke reden?
Tja,ik denk dat je da gelijk heeft....hoe moeilijk ook.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:42

Ben benieuwd wat de experts hier van zeggen. Persoonlijk is mij bijten (dus een van de gezinsleden) een absolute NO. Gedragstherapeut zou kunnen helpen, maar dan moet je wel bereid zijn tijd en geld in de training te stoppen. Niet iedereen wil dit.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:42

Poe, als mijn hond mij zou bijten uit gemeenheid, speelongelukje kan eens voorkomen. Dan zou die een groot probleem hebben. Als het vaker zou gebeuren en doorbijt dan gaat hij echt weg.. Herplaatsen kan meestal niet, ivm veiligheid en gebrek aan mensen met genoeg kennis die zo'n hond willen, dus dan wordt het euthanasie.

Je moeder heeft dus in mijn ogen groot gelijk!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:45

Hoort/ziet ze verder goed? Bij ze je echt zonder reden, of uit schrik?
Heb je haar al haar hele leven?

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:48

Het is vaker gebeurd. Ik weet dat het terratorium gedrag is. Ook als ze tijdens het spelen iets pikt, zoals een theedoek en dat afpakt, dan bijt ze. Ze laat wel los. Maar nu dus niet. Ik bleef heel rustig, maar ze bleef me pakken terwijl ik niet bewoog.
Bullterriers zijn erg eigenwijs, maar waar ligt de grens?

Citaat:
Hoort/ziet ze verder goed? Bij ze je echt zonder reden, of uit schrik?
Heb je haar al haar hele leven?

Ze ziet slechter. Heeft lichte staar aan 1 oog.
Ik vraag me echt af of ik haar heb laten schrikken.
Zo ja, waarom bleef ze doorbijten na die schrik (als ze überhaupt schrok)
Ik heb haar vanaf pup

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:50

Bijten is absoluut geen reden om je hond in te laten slapen. Hoogstwaarschijnlijk (weet het wel zeker) is het je eigen schuld geweest, en dan bedoel ik niet deze ene keer.

Jij (en niemand in jouw gezin) heeft blijkbaar geen duidelijke grenzen gesteld. Bijten is gewoon absoluut not-done. Als mijn hond mij zou doorbijten (niet speels bijten, wat toch eigenlijk ook niet mag) had hij van mij een beste trap gekregen. Gelukkig heb ik mijn hond netjes opgevoed en kan ik met 100% zekerheid zeggen (tenzij hij 1 of andere ziekte krijgt) dat hij mij nooit zal (door) bijten.

Je kan een hond niet zomaar de schuld geven. Ik verbaas me keer op keer weer, hoe mensen het zo ver hebben kunnen laten komen. En altijd krijgt de hond maar de schuld. Als ik kijk naar die Amerikanen bij Cesar Milan, dat ze zich zó omver laten lopen door hun hond, kan ik met mijn volle verstand niet bij. Wie is er nu de baas dan?

Zorg voor een goede gedragstherapeut. De 1e de beste keer dat hij jou weer wil bijten, wees hem voor, corrigeer hem. Ga staan, maak je groot en ga vooral niet aan de kant.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:50

Onze vorige hond was een collie-reu en ook die heeft ons regelmatig gebeten. Hij kwam bij ons wonen toen hij ruim 3 jaar was. Volgens de vorige eigenaren een vriendelijke hond, maar thuis een behoorlijke gebruiksaanwijzing erbij nodig. Hij hield er niet van om geborsteld te worden en dan beet hij wel eens. Ook moest hij eens in de zoveel tijd even op zijn nummer gezet worden en dan beet hij ook (of hij had net gebeten). Hij beet ook behoorlijk, maar niet echt door. Vaak had mijn man behoorlijke punten in zijn arm staan. Soms bloedde het ook wel. Bij de DA was hij erg bang en aangezien mijn man hem vast hield, heeft hij ook daar een aantal keer een hap gekregen. Wat echt niet door de beugel kon, was als hij lag te slapen. Als je er dan te dicht langs liep, kon hij vreselijk schrikken en vervolgens hapte hij in je been. Ook dat heeft hij een aantal keer geflikt. Zolang je niks van de hond vroeg, was het een leuke lieve hond, maar als er iets moest gebeuren kreeg je zwaar ruzie. Het ging tijden goed en dan opeens was het raak en dan beet hij weer een aantal keren. Ik heb er best vaak over gedacht om hem weg te brengen naar de DA voor een spuitje (heb ook 3 - toen nog jonge - kinderen). Uiteindelijk had hij zoveel last en pijn van de artrose in zijn voorpoten dat we hem in hebben laten slapen toen hij 9 was. Ik snap heel goed dat je moeder er over denkt om de hond in te laten slapen. Want op deze manier is hij echt niet te vertrouwen. Als jij niet eens iets van de grond afkunt pakken en hij grijpt al. En behoorlijk hard! Misschien kunnen jullie een deskundige in dierengedrag erbij roepen. Die kan de hond observeren en aangeven waarom de hond zomaar grijpt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:51

Dus ze heeft geen naar verleden. En ze doet het sinds kort? Slecht zien kan zeker bijten verklaren.. Vergis je daar niet in.
Een hond kan uit schrik nare dingen doen. Neemt niet weg dat het natuurlijk not done is. Maar als het echt schrik is, kan je het hem niet kwalijk nemen. Ik zou eens contact opnemen met een gedragstherapeut. Ongeacht of het wel of niet schrik was. Ik zou haar niet meteen in laten slapen.. Niet totdat je de reden/oorzaak (en misschien wel oplossing) hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:51

eigenwijs?Ik zou het meer levensgevaarlijk noemen....die hond weet zijn plaats niet.
Een van mijn honden is zo goed als blind,ook staar....die grijpt mij ook niet hoor.

Die hond heeft geen therapeut nodig maar zijn baasjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:53

Leffroi schreef:
Bijten is absoluut geen reden om je hond in te laten slapen. Hoogstwaarschijnlijk (weet het wel zeker) is het je eigen schuld geweest, en dan bedoel ik niet deze ene keer.

Jij (en niemand in jouw gezin) heeft blijkbaar geen duidelijke grenzen gesteld. Bijten is gewoon absoluut not-done. Als mijn hond mij zou doorbijten (niet speels bijten, wat toch eigenlijk ook niet mag) had hij van mij een beste trap gekregen. Gelukkig heb ik mijn hond netjes opgevoed en kan ik met 100% zekerheid zeggen (tenzij hij 1 of andere ziekte krijgt) dat hij mij nooit zal (door) bijten.

Je kan een hond niet zomaar de schuld geven. Ik verbaas me keer op keer weer, hoe mensen het zo ver hebben kunnen laten komen. En altijd krijgt de hond maar de schuld. Als ik kijk naar die Amerikanen bij Cesar Milan, dat ze zich zó omver laten lopen door hun hond, kan ik met mijn volle verstand niet bij. Wie is er nu de baas dan?

Zorg voor een goede gedragstherapeut. De 1e de beste keer dat hij jou weer wil bijten, wees hem voor, corrigeer hem. Ga staan, maak je groot en ga vooral niet aan de kant.

Dit gaat al 6 jaar fout....dan helpt je groot maken echt niet meer hoor.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:56

Ja hoor ik ben wel eens gebeten door mijn eigen hond, door meerdere trouwens. Van de 5 die ik er nu heb lopen, hebben er 3 me wel eens gebeten.
1 als foutje tijdens het vechten met een andere hond, kan gebeuren. 1 herplaatser die wat angstbijterig is soms, maar daar wordt aan gewerkt. En een die erg oud is en met name 's avonds wel eens een beetje gedesorienterend is, net voor het slapen gaan. Ziet niet zo best meer en zijn gehoor is ook niet meer wat het geweest is. Dat laat ik gaan, kan hij zelf ook niet helpen.
Ik zou de hond eens laten beoordelen om te kijken wat de achtergrond van het gedrag is en of er wat aan te doen is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:56

geerke schreef:
Leffroi schreef:

Dit gaat al 6 jaar fout....dan helpt je groot maken echt niet meer hoor.

Dan doe je het al 6 jaar lang verkeerd. Elke hond, hoe oud ook, kan gecorrigeerd worden, het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Ik doe ook lang niet alles goed in de opvoeding van mijn hond, vast niet, maar ik weet wél duidelijke grenzen te stellen. Als er bij ons iets op de grond valt, blijft hij er van af, of het nu eten is of niet (tenzij het natuurlijk zijn speeltje is waar we mee spelen). Niet alles wat op de grond valt is van hem.

Zoek een goede trainster, 1 die zeer consequent is en weet wat ze doet en het jou ook kan uitleggen.

Succes!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:57

Kijk inderdaad eens naar Cesar Milan, die komt dagelijks op tv en heeft regelmatig met dit soort gevallen te maken.

Dit gedrag moet gecorrigeerd worden en heb het vermoeden dat dat nooit gebeurd is. Schakel een goede gedragstherapeut in, want om een hond in te laten slapen voor iets waar de mensen om hem heen waarschijnlijk voor hebben gezorgd, vind ik wel ver gaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:57

geerke schreef:
Die hond heeft geen therapeut nodig maar zijn baasjes.

Inderdaad, heel eerlijk denk ik gewoon dat die hond niet weet waar hij aan toe is en zijn plek niet kent. Is hij keurig opgevoed? Luisterd hij goed naar commando's zoals zit, lig, blijf, hier? Zonder dat je het 10x moet zeggen? Mag hij op de bank/stoelen liggen? Mag hij boven komen? Kan hij aan de lijn meelopen zonder non-stop te trekken, gewoon netjes naast lopen aan een loslijntje? Heeft er allemaal mee te maken. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:58

ik heb wel vaker gehoord dat sommige bullterriers(alle wat ik gehoord heb waren zonder stamboom) een schroefje los hebben.je hebt haar van kleins of aan en ze valt je aan en blijft bijten dit vind ik dus absoluut geen normaal gedrag.als mijn staff dat ook maar 1 x in zijn kop haalde zou hij van mij een flinke 38 voor zijn kop krijgen en deed hij dit vaker dan was het jammer maar zo een honden horen niet in de samenleving,genoeg honden die wachten om in een gezin te kunnen leven,en die niet bijten.ik geef je moeder dus absoluut gelijk want ik zou ook niet willen dat mijn kinderen gebeten werden.

dus wil je de hond wel een kans geven moet je een gedragsdeskundige in de arm nemen,maar deze wilt geen garantie natuurlijk geven,want als hij een wokkel in de kop heeft zal het alleen maar erger worden.is het een rangorder probleem dan kunnen hun je natuurlijk wel helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:59

daffene schreef:
Kijk inderdaad eens naar Cesar Milan, die komt dagelijks op tv en heeft regelmatig met dit soort gevallen te maken.

Dit gedrag moet gecorrigeerd worden en heb het vermoeden dat dat nooit gebeurd is. Schakel een goede gedragstherapeut in, want om een hond in te laten slapen voor iets waar de mensen om hem heen waarschijnlijk voor hebben gezorgd, vind ik wel ver gaan.

Als je goed naar Cesar kijkt zie je ook dat over het algemeen de baasjes gecorrigeerd worden.
Die zijn namelijk de oorzaak van het gedrag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:02

Als een hond een eigenaar bijt is dit 9 van de 10 keer de schuld van de eigenaar en niet van de hond (uitzonderingen zijn ziekte, tumoren enz.)
Ergens in de opvoeding is duidelijk wat mis gegaan. Of het eruit te krijgen is is zo niet te zeggen net als wat je zou moeten doen. Maar als je nu angst gaat ontwikkelen zal het er niet beter op worden.

Honden met oogproblemen kunnen zeker agressief (uit onzekerheid) worden. 1 van onze honden een sporthond kreeg een ernstige oogontsteking aan beide ogen en was opeens bijna blind. Ze veranderde van een zekere sporthond naar een hoopje ellende die van schrik kon bijten. (inmiddels weer allemaal goed)
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 07-10-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:04

geerke schreef:
daffene schreef:

Als je goed naar Cesar kijkt zie je ook dat over het algemeen de baasjes gecorrigeerd worden.
Die zijn namelijk de oorzaak van het gedrag.

Daar doelde ik ook op ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:04

Wilawander schreef:
1 van onze honden een sporthond kreeg een ernstige oorontsteking aan beide ogen en was opeens bijna blind.

Foutje. :)) Wel fijn dat dat nu weer goed gaat.

Honden die slecht zien kunnen inderdaad heel fel reageren uit schrikreactie. :j

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:06

Misschien zit er letterlijk een steekje los in zijn/haar hoofd? al die andere redenen die zijn gegeven ben ik het voornamelijk mee eens dat het vaak ligt aan de opvoeding en dergelijke.. maar je weet maar nooit, het kan ook IN de hond zelf zitten.. Weet je misschien of zijn/haar broertjes of zusjes ook zulk gedrag vertonen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:07

Joscaa schreef:
Wilawander schreef:
1 van onze honden een sporthond kreeg een ernstige oorontsteking aan beide ogen en was opeens bijna blind.

Foutje. :)) Wel fijn dat dat nu weer goed gaat.

Honden die slecht zien kunnen inderdaad heel fel reageren uit schrikreactie. :j

Oeps :D

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:16

de hond van mijn vriend jackrussel, heeft mij in het begin ook flink gegrepen. Waarom kreng is dominant krijgt alle voor elkaar. SOrry dat pik ik niet. Toen dacht hij mij even te grijpen, laat ik het zo stellen hij doet dit dus niet meer. Heb hem op een vriendelijke nog duidelijke manier duidelijk laten merken dat ik dus niet accepteerde. Duurde bijna 1 uur voor hij zich onderdanig opstelde naar mij. Daarna nog wel eens gegromt tanden ontbloot naar me, maar gelukkig word het nu wel minder. Deze hond is dus 12 jaar oud. Je kan het ze echt wel leren dat bijten not done is. En bij mijn vriends hond is het pure dominantie

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:17

Ik snap iets niet: is ze van jou of van je moeder, m.a.w. woon je nog thuis?

Misschien ben je wel iets verder gegaan dan alleen maar hoesje laten vallen. Als ze echt zo schrikachtig is dat ze niet meer te vertrouwen is, ook niet met andere mensen, dan moet ze voortijdig gaan hemelen ben ik bang. Ik zou zelf die keuze niet snel maken maar veiligheid voor alles.