Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horen Orka's in attractieparken?

Ja
6 (5%)
Nee
103 (94%)

Totaal aantal stemmen: 109

CoonArt

Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:29

Een orka die met een grote gapende wonde een show verzorgde in SeaWorld, heeft kwaad bloed gezet bij dierenrechtenorganisaties. Een anonieme klokkenluider plaatste foto's van het zwaar toegetakelde dier op het internet. Het kaakbeen van de 11 jaar oude Nakai is op de beelden duidelijk zichtbaar.

In een verklaring liet het populaire dierenpark in San Diego weten dat de orka de blessure had opgelopen door tegen het bassin te botsen. Insiders claimen op hun beurt dat Nakai de vreselijke verwonding op 20 september opliep toen hij slaags geraakte met twee andere orka's die in SeaWorld verblijven, Ike en Keet.

Show moest doorgaan
Journalist Tim Zimmerman zag het alvast zo: "Het incident gebeurde vorige week tijdens een avondshow. Zowel Nakai, Ike als Keet waren bij de zware strubbeling betrokken. Het was niet duidelijk of één van de orka's de aanstoker was of dat ze gewoon plots achter mekaar aangingen. Nadien trok Nikai zich terug in het achterste bassin. De trainers beseften duidelijk niet hoe zwaargewond hij was en lieten de show gewoon doorgaan met de overgebleven dieren. Pas later op de avond tijdens een voederbeurt zagen ze hoe erg het met Nakai gesteld was."

Klacht
Dierechtenorganistaie PETA heeft een klacht ingediend bij het Amerikaanse ministerie van Landbouw. Het recht op dierenwelzijn is immers duidelijk geschonden volgens de activisten. "Dieren die niet compatibel zijn, mogen nooit samengezet worden in hetzelfde bassin", aldus PETA. "Toch hebben dierenparken een lange historiek van schendingen wat deze regel betreft. Men zet voortdurend orka's van verschillende families bij mekaar en het resultaat is stress, opwinding, agressiviteit, open wonden en soms zelfs de dood."

Antibiotica
Een woordvoerder van SeaWorld pareerde de kritiek door te stellen dat "geen enkel ander park meer bekommerd is om het fysieke, mentale en sociale welzijn van zijn dieren dan Seaworld". Nakai krijgt antibiotica toegediend en zwemt opnieuw samen met de andere orka's volgens het dierenpark. "Binnen een paar maanden is de kolos terug klaar om shows op te voeren", maakt de woordvoerder zich sterk.

Boete
SeaWorld is al meermaals in opspraak gekomen. In 2010 werd Dawn Brancheau door orka Tilly gedood in het dierenpark van Orlando. De Canadese trainer werd onder water gesleurd door het enorme dier en had geen schijn van kans. Bij de aanval werd haar hoofdhuid afgerukt en haar arm en oor afgebeten. SeaWorld heeft ondertussen een zware boete gekregen van de Amerikaanse overheid wegens nalatigheid bij het dodelijke incident. Omdat de veiligheidsmaatregelen niet in orde waren, zou het attractiepark een boete van 75.000 dollar (zo'n 60.000 euro) moeten ophoesten maar SeaWorld betwist dat.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... nauw.dhtml

Foto's: (in link want ze kunnen best erg zijn)
http://timzimmermann.files.wordpress.co ... =600&h=544
http://timzimmermann.files.wordpress.co ... nakai3.jpg
http://timzimmermann.files.wordpress.co ... .jpg?w=600

SeaWorld probeert nu vast zijn hachie te redden, maar voor mij is het uit.
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 02-10-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Re: Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:33

Sow.. Dat is een flink gat. Had ook allemaal bloed verwacht, werkt dat bij orka's anders? Heb er voor de rest geen mening over, een verhaal heeft altijd 2 kanten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:35

Bah...
Heb al zo'n hekel aan dit soort bedrijven....

En iedereen blijft er doodleuk naartoe gaan...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:39

Jolliegirl schreef:
Bah...
Heb al zo'n hekel aan dit soort bedrijven....

En iedereen blijft er doodleuk naartoe gaan...

Tja geld he? Eens moest de bom barsten... nu krijgen de dieren onder elkaar ruzie... maar lief dat ze zijn... :r

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:39

Achjoh.. t is altijd ehtzelfde..
Evenals het dolfinarium...

Geldklopperij, en mensen blijven gaan en gaan en gaan... want ja.. stoer hoor :j

Ga toch lekker op een cruise de zee op... en zie ze daar in het wild.
Maar dat kost teveel geld..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:40

Ik heb t niet helemaal gelezen...

Ik vind t niet zo een ramp, als het dier een wond heeft, oke, maar buiten in de grote oceaan kan iets ergers gebeuren. In SeaWorld word de wond wel goed verzorgd zou dat nodig moeten zijn, verder heeft hij hier niet veel last van, lijkt mij. Als mijn paard een wond zou hebben waar deze geen last van zou hebben, gewoon doorrijden, waarom niet?

Oke indd zet ze dan uitelkaar als je weet wie de stoker is, dat wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:41

Met een wond waarbij kraakbeen zichtbaar is?
Dat laat je toch niet aan je publiek ziek? Sorry hoor, dat is gewoon ziék...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:43

Sorry heb het even beter gelezen, dus 1/2 orka's jutten een andere op, die raakt verwond, en t is een ramp?
Weet je hoevaak mijn paard kreupel loopt doordat 'zijn maatje' hem een behoorlijke schop verkocht heeft...

Of begreip ik het probleem nu nog niet?

Kaus

Bah! :n
Ik snap dus echt niet waarom mensen naar zulke shows gaan of zulke shows willen geven...

KM_Ris

Bah, arm beest.

Jolliegirl

xSlvna schreef:
Sorry heb het even beter gelezen, dus 1/2 orka's jutten een andere op, die raakt verwond, en t is een ramp?
Weet je hoevaak mijn paard kreupel loopt doordat 'zijn maatje' hem een behoorlijke schop verkocht heeft...

Nee je begrijpt het niet blijkbaar.
Dit zijn wilde dieren in gevangenschap die moeten werken voor geld..
Alles draait om geld.. Kleine bassins.. kleine ruimten..

Maar oojeee wat zijn die bedrijven goed!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:44

xSlvna schreef:

Heb je de foto's wel bekeken? Het is niet gewoon 'even gewond'.. Het kraakbeen is zichtbaar.. Dus nee, hoogstwaarschijnlijk begrijp je het probleem niet nee :(

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:44

xSlvna schreef:

Maar moet jouw paard daarna nog hele dressuur/spring wedstrijden lopen?
Dat denk ik niet.
En dit laat je ook gewoon niet aan het publiek zien. Er zijn genoeg mensen die hier niet tegen komen.
Die wond zit bijna tot op het bot!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:45

Maanon_ schreef:
Heb je de foto's wel bekeken? Het is niet gewoon 'even gewond'.. Het kraakbeen is zichtbaar.. Dus nee, hoogstwaarschijnlijk begrijp je het probleem niet nee :(

Aan de wond kunnen ze weinig doen.. dat zijn dieren onder elkaar.
Maar haal deze dieren uit een show.. (Al ben ik sowieso tegen die shows met dieren...)

Ze horen daar gewoon NIET....
Deze dieren horen in het wild... grotere ruimte..

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:47

Ja dat snap ik ook nog wel. Maar het onderdeel dat het paard na het een schop te hebben gehad kreupel loopt, ik neem aan dat ze daar dan niks meer van verwacht. Van deze orka wordt dan nog wel verwacht dat hij zijn kunstjes nog mooi uitvoert...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:49

Je hoeft je niet te verdedigen, ben het juist met je eens ;)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:50

Wow was mn eerste reactie. Dat is niet een simpel wonde. Ziet er heel naar uit

dat je geen bloed ziet komt volgens mij door het water. Alles spoelt weg en bloedvaten gaan snel dicht.

Ik ben tegen het houden van zulke grote dieren in kleine bassins. In dierentuinen ook. Prima en heel goed om dieren te houden ivm behoud voor de toekomst maar geef ze een omgeving waar ze recht op hebben (en dan natuurlijk geen wildvang)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:51

Kaus schreef:
xSlvna schreef:

Dat denk ik niet.
En dit laat je ook gewoon niet aan het publiek zien. Er zijn genoeg mensen die hier niet tegen komen.

Voor zover ik kan lezen heeft het dier geen show meer gedaan sinds het zich die beruchte avond terugtrok.
Deze foto`s zijn gemaakt door een klokkenluider, wat meestal wil zeggen iemand van binnen de organisatie en dus niet het publiek.

Ik ben ook van mening dat zo`n orka niet hierin thuishoort, maar ik neem aan dat de meeste niet bewust zijn gevangen om hier voor te dienen. Meestal zijn het opknappers net als morgan. En dat blijft toch een eeuwige discussie wat je daar mee doet. Maar als je ze toch zo houd zullen ze wel hun kost moeten verdienen want het zijn wel dure dieren om te houden en wie doet er tegenwoordig nog aan doneren (steeds minder). Voor niets gaat alleen de zon op..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:53

Voor de mensen die engels kunnen lezen, hier een update...
Okay, here’s what I have been told about Nakai’s injury at SeaWorld California.

First: it is a serious injury, with a dinner plate-sized chunk of his lower mandible sheared off, exposing underlying tissues, and bone. The most serious concern, I think, is the possibility of a bad, possibly even life-threatening, infection.

Second: It happened last week during a night show, seemingly during a major altercation involving Nakai, Keet, and Ike. It’s not clear if there was an aggressor or instigator, or if they all suddenly went after each other. In response to the altercation, Nakai split to the back pool. The onstage trainers, not realizing how badly injured he was, continued the show with the other whales. It was only when they called Nakai over later that night that they realized he was seriously hurt.

Third: SW is not sure how the injury happened. Right now they believe it was due to blunt force trauma, but I’m not sure how that squares with the description of the injury in which a sizable piece of flesh on Nakai’s lower jaw was, in essence, sliced off. The piece was big enough and intact enough for SeaWorld to retrieve it from the bottom of the pool.

After Ike was brought into SeaWorld California from Marineland in Ontario, many people felt—particularly with Kasatka due to produce a calf—that SeaWorld would be wise to move Nakai elsewhere. Obviously, in retrospect that looks like it would have been a smart move. But the fact is, controlling the social aggression between the killer whales in SeaWorld’s pools appears to be a very delicate and difficult challenge no matter what SeaWorld facility you are talking about, and what whales you are trying to mix together (see here, and here).

Nakai’s injury is just the latest reminder of that difficult fact.
http://timzimmermann.tumblr.com/post/32 ... juryupdate

http://timzimmermann.com/2010/09/14/do- ... e-another/
http://timzimmermann.com/2011/01/31/do- ... re-photos/
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 02-10-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:54

karin1985 schreef:
Kaus schreef:
Dat denk ik niet.

Voor zover ik kan lezen heeft het dier geen show meer gedaan sinds het zich die beruchte avond terugtrok.
Deze foto`s zijn gemaakt door een klokkenluider, wat meestal wil zeggen iemand van binnen de organisatie en dus niet het publiek.

Ik ben ook van mening dat zo`n orka niet hierin thuishoort, maar ik neem aan dat de meeste niet bewust zijn gevangen om hier voor te dienen. Meestal zijn het opknappers net als morgan. En dat blijft toch een eeuwige discussie wat je daar mee doet. Maar als je ze toch zo houd zullen ze wel hun kost moeten verdienen want het zijn wel dure dieren om te houden en wie doet er tegenwoordig nog aan doneren (steeds minder). Voor niets gaat alleen de zon op..

Citaat:
"Een orka die met een grote gapende wonde een show verzorgde in SeaWorld"

Dat is toch wat er staat?
Het leek mij dan dat het dier nog gewoon shows aan het geven was...
Of lees ik dat nou verkeerd?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:57

Citaat:
It happened last week during a night show, seemingly during a major altercation involving Nakai, Keet, and Ike. It’s not clear if there was an aggressor or instigator, or if they all suddenly went after each other. In response to the altercation, Nakai split to the back pool. The onstage trainers, not realizing how badly injured he was, continued the show with the other whales. It was only when they called Nakai over later that night that they realized he was seriously hurt.

Hieruit en het feit dat de woordvoerder in de OP zegt dat de orka in een paar maanden weer klaar is voor shows baseer ik dat de show waarin hij de wond opliep de laatste was....

Die zin die jij quote lijkt mij een gevalletje van sensatiepers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:59

Als ik t goed lees gebeurde het tijdens de show. Het dier ging zelf naar achteren en de verzorgers lieten de show doorgaan met de gezonde orka's. Pas toen de show afgelopen was en ze bij hem gingen kijken zagen ze hoe erg het was.
Dus niks 'gewonde orka moest aan het werk', dat klopt dus niet.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:03

Het kan zijn dat mijn Nederlands gewoon bar slecht is hoor.. Maar:
Een orka die met een grote gapende wonde een show verzorgde in SeaWorld

Dat zegt voor mij, dat er ene orka was met een wond die een show verzorgde. Ofwel, een verzorgde orka deed mee in een show. Dus ik vat het op als: de orka raakte gewond, en ging DIE show terug naar achteren. Toen zorgde een andere show voor veel ophef omdat er een gewonde orka aan mee deed, en dat daar de foto's ook van zijn. Toch? :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:05

Huh?
Ik dacht dat het was: De orka verzorgt de show, mét die grote gapende wond...?
Dus die orka had die wond opgelopen tijdens een show, en moest een paar dagen daarna weer een show geven?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:15

zie mijn post erboven. En reporters/media kunnen zaken altijd mooier of afschuwelijker doen lijken dan het werkelijk was. Zoals ik al zij, de orka is naar achter gegaan en een klokkenluider vond dat het grote publiek toch moest weten wat er die show was gebeurt. De woordvoerder :

Citaat:
Een woordvoerder van SeaWorld pareerde de kritiek door te stellen dat "geen enkel ander park meer bekommerd is om het fysieke, mentale en sociale welzijn van zijn dieren dan Seaworld". Nakai krijgt antibiotica toegediend en zwemt opnieuw samen met de andere orka's volgens het dierenpark. "Binnen een paar maanden is de kolos terug klaar om shows op te voeren", maakt de woordvoerder zich sterk.

IMO, is de eerste zin van de OP gewoonweg onjuist en opgeblazen voor het effect. Uiteindelijk was orka wel een show aan het opvoeren toen hij gewond raakte, geen idee hoe lang het duurde voordat hij zich terug trok. Maar het is hier niet zo dat de trainers hem dwongen met de show door te gaan terwijl ze wisten dat hij gewond was.