anaalkliertjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

anaalkliertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:07

Heel kort door de bocht is de vraag:
Wat te doen tegen verstopte anaalkliertjes.

De jongste van het gezin heeft last van verstopte anaalklieren.
Ze is met 8 weken bij ons gekomen.
Krijgt qua voeding het zelfde als de andere 2 honden.
En nu ze 4 maanden is hebben we al 2 keer de kliertjes uit laten knijpen.

Een vorige hond had hetzelfde probleem. Waarbij ik zelf ongeveer 2x per jaar de klierjes uitkneep.
Echter heb ik nu al weer het idee dat haar kliertjes verstopt zitten. En denk ik dus eigenlijk dat er wat mis is.
Wat kan ik er aan doen?
Hoe kan ik haar helpen?

Ze krijgt 1x per dag brokken (vobra lam & rijst) en 1x per dag kvv (carnibest)
Verder poept ze goed. Mooie harde drollen. Geen dunne poep dus.

annepaardoes

Re: anaalkliertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:45

Ik heb hier ook een hond met veel problemen met de anaalklieren.
Ooit werd mij eens als optie gegeven om de anaalklieren weg te laten halen, maar dat vind ik helemaal niets. Een operatie is zeker niet zonder risico en het gevaar zit er in dat wanneer de sluitspier word geraakt, de hond voor de rest van zijn leven incontinent is wat betreft de drollen. Daarbij komt nog dat de hond dan ook niet meer kan markeren met zijn geur van het vocht dat uit de anaalklieren komt.

Wij zijn hierdoor destijds overgestapt van brok naar carnibest (natuur en light versie met meer pens). Dit heeft toen al aardig geholpen.
Nu staat onze hond wegens een eliminatie dieet op naturis geit. Hier zit voor mijn gevoel meer bot in wat zorgt voor mooie, hardere drollen dan bij carnibest. (Dit kan ook gedeelte te maken hebben met dat bij ook de light versie gaven en meer pens zorgt voor zachtere drollen)
1 tot 2 keer per jaar moeten nog wel zijn anaalklieren worden uitgedrukt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:55

Bij de dierenarts stelden ze 3 dingen voor:
- leegdrukken van de anaalklieren
- doorspoelen van de anaalklieren
- weghalen van de anaalklieren
Het is goed mogelijk dat het door voer komt volgens mijn dierenarts, ik kan je niet vertellen wat zou kunnen helpen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:18

waar heb je ze uit laten knijpen? en als je ze zelf uitknijpt doe je dat dan vanaf de buiten of de binnen kant( met je vingers erin zeg maar :') ) ?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:19

princesmax schreef:
waar heb je ze uit laten knijpen? en als je ze zelf uitknijpt doe je dat dan vanaf de buiten of de binnen kant( met je vingers erin zeg maar :') ) ?

Ik laat het altijd gewoon door de dierenarts doen.
Het moet namelijk goed gebeuren en het is geen schoon werkje.
Je kan het ook zelf doen als je weet hoe het moet, maar zelf heb ik daar geen behoefde aan en ik vind het prima om het door een dierenarts te laten doen. :+
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 02-10-12 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:20

Onze hond heeft ook vaker een verstopte anaalklier.
Onze eerste dierenarts zij dat als je het probleem vaker voorkomt bij dezelfde hond dat je de anaalklier kan weghalen, omdat het voor een hond ook niet fijn is als die verstopt is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:44

princesmax schreef:

Ik heb ze bij haar alleen nog maar door de DA laten uitknijpen. Deze doet het van binnen uit.

Bij mijn vorige hond deed ik het zelf ook van binnen.
Maar dat was een middelslag hond. En dit is een jack russel.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:56

annepaardoes schreef:
princesmax schreef:

Ik laat het altijd gewoon door de dierenarts doen.
Het moet namelijk goed gebeuren en het is geen schoon werkje.
Je kan het ook zelf doen als je weet hoe het moet, maar zelf heb ik daar geen behoefde aan en ik vind het prima om het door een dierenarts te laten doen. :+

Nou ik vraag dat juist omdat ik met de trimopleiding bezig ben en wij dus nu leren om niet meer aan de anaalklieren te komen omdat een dierenarts die van binnenuit knijpt en weet hoe alles van binnen in elkaar zit, een trimster weet dat niet en knijpt ze vaak van buiten uit wat helemaal niet goed schijnt te zijn.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:59

princesmax schreef:
Nou ik vraag dat juist omdat ik met de trimopleiding bezig ben en wij dus nu leren om niet meer aan de anaalklieren te komen omdat een dierenarts die van binnenuit knijpt en weet hoe alles van binnen in elkaar zit, een trimster weet dat niet en knijpt ze vaak van buiten uit wat helemaal niet goed schijnt te zijn.

Dat klopt dat dat niet goed is. De dierenarts drukt ze van binnenuit leeg, dit is ook de natuurlijke manier om de anaalklieren te legen, want dit gebeurd normaal bij het poepen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:01

princesmax schreef:

Dat zou ook kunnen hoor ;)
Ik begin er in ieder geval niet aan, want daar heb ik geen verstand van. Ik laat het lekker aan de dierenarts over.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:18

"Van buitenuit" en "van binnenuit"...? Er is gewoon maar één manier waarop je anaalklieren leeg knijpt hoor...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:22

Kuggur schreef:
"Van buitenuit" en "van binnenuit"...? Er is gewoon maar één manier waarop je anaalklieren leeg knijpt hoor...

mischien moet je eerst even lezen?
Er zijn trimsters die de anaalklieren van buitenaf leegmaken, wat dus niet de goede manier is.
Daarom vroeg ik aan de TS waar ze de anaalklieren heeft geleegd, als ze dit bijv bij een trimster had gedaan die ze van buiten uit had geleegd kan het zijn dat daar het probleem vandaan komt maar dat is dus niet het geval want ze heeft het bij de dierenarts laten doen.
Zo duidelijk?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:33

Ik heb het hele topic gelezen wijsneus, mijn vrouw is dierenarts, dus ik heb alleen de "goede" manier gezien.
Ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen hoe dat "van buitenaf" in zijn werk gaat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:02

Van buitenaf knijp je zeg maar links en rechts van de anus de kliertjes uit. Door je vinger naast de anus te zetten.
Terwijl het beter is om inwendig 1 vinger in te brengen en dus van uit de binnenkant de boel uit te knijpen.
Overigens doe ik dat uitknijpen inwendig maar niet bij een JR pup

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:58

Hier ook een hond met anaalklierproblemen. Ik heb verschillende voeren uitgeprobeerd, en pas bij glutenvrij dieet hebben we succes. Hij krijgt nu Kjen's zalm en rijst, verder is het voer zo 'natuurlijk' mogelijk. Zo nu en dan krijgen ze ook duck glutenvrij erbij en beloningen probeer ik te beperken tot pensstaafjes, en echt zuivere producten, dus zo min mogelijk koekjes en van die dingen. af en toe krijgt hij gedroogd bananenschijfje met wat eend (gedroogd) rond. Voor de kjen's stond hij op farmfood, maar daar ging hij ook nog een keer bij jeuken. vroeger kneep ik ze uit met een frequentie van elke 3-4 weken een keer, en eigelijk nu de laatste paar maand niet meer, laatst nog een keer, maar ze waren lang zo vol niet. bij hem is het ook echt een vloeibare anaalkliervulling. Heel vervelend is dat hij af en toe een keer wat van het aanrecht jat, brood/chips/... dus gok dat dat de reden is dat het probleem niet 100 procent weg is.
Ik heb er veel over gelezen, veel over opgezocht en vooral veel uitgeprobeerd. glutenallergie kan wel degelijk een grote rol spelen bij veel 'allergische' honden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:00

Ik ga eens kijken wat ze voor gluten binnen krijgt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:08

In gemiddeld elk voer zitten gluten (jammer genoeg)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:21

Ze krijgt nu Carocroc 20/10 voor honden met allergieen. Dus gluten vrij.
Daarnaast krijgt ze Carnibest KVV. Dat is dus ook gluten vrij.
Het enige is dat ze ook wel eens wat te knabbelen krijgt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:25

Cemlys schreef:

Gemiddeld in elk voer...?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:31

De hond van mijn buurvrouw ging elke 5 dagen naar de da om de anaalklieren te legen. Nu kwamen er zoveel bijverschijnselen bij dat de hond begon deze week is geopereerd en aan een kant de klieren zijn weggehaald. Over 1,5 week is de andere kant aan de beurt (da had zich een beetje vergist met de tijd vandaar eerst 1 kant)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:33

Bekend probleem.
Afgelopen jaar kreeg mijn CKCS uitgebroken anaalklieren. Daarna veel overleg met de DA gehad over hoe het kon komen. Ze had altijd last van dunne poep.
Overgestapt op Royal Canin Analergic. Daar kreeg ze mooie stevige poep van en sindsdien is het probleem minder/weg. Ze staat nu op Royal Canin Hypoallergeen, doet ze het ook nog goed op.

Voorwaarde is wel dat ze stevige poep moet houden (merk dat die anaalklieren dan ook beter legen)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 22:36

De poep is mooi stevig. Zijn wel door dat we op kvv zitten veel kleiner als dat ze alleen brok kreeg.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:56

Het uitknijpen is iets dat je heel goed zelf kunt leren doen :) scheelt een hele hoop kosten qua steeds naar de da..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:08

Kuggur schreef:
Cemlys schreef:

Gemiddeld in elk voer...?

In elk hondenvoer waar granen inzitten, en dat zijn heel wat voeren...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:11

En als je hem nu eens alleen op KVV zet?