Konijnen eten hun hok op.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Konijnen eten hun hok op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 09:50

Met pijn in mijn hart kijk ik naar mijn net nieuwe konijnen hok en realiseer me dat dit in minder dan 3 jaar tijd al het 3e hok is. Ik vind mijn konijntjes hardstikke leuk lief en grappig. Maar het op eten van mijn hok bevalt me minder goed.

Ik heb eerst plastice gehad, en inmiddels een houten en nog doen ze dit. Ik heb al het een en ander geprobeerd maar ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen. Is er iemand die een idee heeft?

Ze zitten met zijn 2e en zijn beide nederlandse dwerghangoortjes. Ram en voedster ( ram is geholpen) Ik probeer ze zo veel mogelijk hooi te geven ( als t op is krijgen ze nieuwe) En dagelijks krijgen ze groenvoer. Verschillende soorten. In hun hok heb ik een mandje met krante zitten ( om te slopen ) een houten speel ding, en een poepbak.

Iemand tips? Mijn bank rekening vind die nieuwe kooien niet zo leuk meer.....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:52

Héél herkenbaar :P Wij hebben op een gegeven moment plexiglas tegen de binnenkant van het hok geschroeft en dat heeft wel geholpen!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:52

Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Iets ter vervang van het knagen geven werkt vaag ook wel, denk dat aan wilgentakken, wilgenspeelgoed.

Mijn konijntjes schrikken als ik in me handen klap, als ik ze zie knagen doe ik dat dan ook.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:53

Bekend probleem. Ik heb zelf hardhouten hokken (red cedar maar die eten ze ook op). Ik zet op de hoeken knaagstrips (aluminium hoekjes) en ben nu bezig om tegen de zijkanten van plexiglas te plakken (circa 5cm van de bodem zodat het vocht er niet achter kan blijven).
Al met al toch nog best een hele investering maar nog altijd goedkoper dan een nieuw hok kopen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:54

ALLE voor de konijnen bereikbare houten randjes omzetten met een aluminium hoekprofieltje ( gewoon bij de bouwmarkt te koop ) en dan wilgentakken geven om te knagen :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 09:56

Tiffany. Ik heb dus die mand met kranten knipsels. Toen ze nog vaak los liepen sloopte ze die mand altijd, dus k hoopte dat ze dat nu ook zouden doen, alleen tot nu toe nog niet.

Een bakje met konijnen gras

Een wilgen brug (zo'n buigzaam ding)

En het hok groter gemaakt. hebben nu een dubbel hok beide verdiepingen 120 lang en 90 diep. En dan een ren er aanvast.

Sonja_vR

Re: Konijnen eten hun hok op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:02

alle randjes afwerken met aluminium hoek en u profielen en idd wilgen en ftuitboomtakken aanbieden.
Konijnen knagen nu eenmaal, het enige wat je kunt doen is het onmogelijk maken om aan het hok te knagen en voldoende hooi en hout aan te bieden zodat er wel aan de knaagbehoefte voldaan kan worden

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:10

Dan ga ik toch maar naar de praxis idd...Als dat de enigen oplossing is. Iemand nog meer ideeen hoe ik ze kan vermaken ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:25

mijn konijnen vonden een metalen voerbak geweldig leuk...daar kun je namelijk heel leuk mee smijten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:37

Simpel maar het werkt: wilgentakken. Ze vinden het geweldig en het werkt!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:42

Sonja, vind me moeder niet zo'n goed idee, die vinden dat ze al te veel herrie maken.

June, ik kan nergens wilgen takken krijgen (verse )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:47

Staan er nergens wilgen bij je in de buurt waar je wat vanaf mag halen ?

Kan je anders wel wat sturen , hoor, wij hebben er hier twee staan waar je je armen niet omheen krijgt, zo dik :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:33

het maakte idd een takke herrie, was ook niet de bedoeling, maar maak dat die konijnen maar wijs :=
wilgen takken knipt ik gewoon onderweg uit een boom

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:36

Shirley schreef:
Staan er nergens wilgen bij je in de buurt waar je wat vanaf mag halen ?

Kan je anders wel wat sturen , hoor, wij hebben er hier twee staan waar je je armen niet omheen krijgt, zo dik :D

Ik woon helemaal in almere, maar als ze ze verstuurd krijgt graag :D

@sonja, ja moeders heeft het niet zo op mijn konijntjes, vind ze niet zo leuk. Ik wel :o Het liefst zou ik ze in de tuin zetten met nog meer ruimte, alleen onze tuin word de hele dag voorzien van zon, en dat is gewoon sneu.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:45

misschien een paar knaagsticks kopen (zijn niet duur) die kun je aan het hok vastzetten.

rainbowtrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:15

Mag ik vragen hoe groot je hok is en hoeveel tijd ze buiten het hok besteden?
De meeste konijnen gaan pas aan hun hok knagen als ze zich vervelen of als ze graag uit het hok willen omdat ze ruimte/beweging willen.
Per konijn heb je ong 1m2 nodig, aangezien jij er 2 hebt, 2m2. Het beste kun je ze een paar uur per dag door de kamer laten lopen, of je moet een ruime ren aan het hok hebben waar ze in/uit kunnen wanneer ze willen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 17:38

De konijnen komen niet vaak uit hun hok. De konijnen zitten op zolder waar ook de katten bakken staan. Beneden zit de hond, ik heb er voor gekozen de konijnen een zo ruim mogelijk hok te geven omdat ze er dus bijna niet uit komen. Het liefst zou ik ze in de tuin hebben maar dat kan helaas niet in onze tuin ( geen schaduw mogelijk heden)

Als ik tzt t huis uit ga gaan ze mee en hoop ik dat ik de beschikking heb tot een tuin met schaduw.

Op dit moment hebben ze een hok van 2 verdiepingen een elke verdieping is 120 lang en 90 cm diep. Daar aan vast heb ik een ren gemaakt. Ik hoop heel erg dat dit voldoende ruimte voor ze is.

Ik knuffel dan ook niet vaak met ze, ik denk niet dat ze daar echt veel behoefte aan hebben. Ze hebben elkaar toch ? Soms vraag ik me af of ik niet een ander huisje voor ze moet zoeken, maar ben bang dat ze dan terecht komen bij mensen waar ze weinig ruimt hebben ( zo'n klein meter hokje bijv... )

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:43

hoevaak en hoelang mogen ze los lopen? Vaak is het frustratie, een konijn is een dier wat veel beweging nodig heeft.
Ze moeten elke dag toch echt even een paar uurtjes de pootjes kunnen strekken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:47

Als je me post hier boven leest zou t wel duidelijk zijn denk ik.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:52

Schaduw in de tuin kun je toch creeeren? En nu het wat kouder is kan de zon ook geen kwaad meer.
Verder: mijn konijnen geef ik soms voer uit een voerbal, dan moeten ze er wat voor doen om het te krijgen en dat houdt ze lekker bezig, verder krijgen ze af en toe een wc rol, een hooibal (met van die wilgentakken er omheen), plastic kattenspeelgoed, kartonnen dozen waar ik dan zelf doorgangen in 'zaag' met een broodmes, een plastic looptunnel (ook voor katten), kranten om te verscheuren... Ik probeer het een beetje af te wisselen zodat ze altijd wat anders te ontdekken hebben.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 20:46

hmmm... Misschien anders stukken riool pijp halen bij de bouwmarkt morgen? n idee ?

Schaduw in de tuin maken word lastig vrees ik. we hebben een super kleine tuin. En dat is eigenlijk een vierkant blok, en ook als de zon draaid blijf hij branden in de tuin. En wat ik lees op internet is het nu te koud voor ze buiten ( als ze altijd binnen zitten) plus dan zou ik ze elke zomer en winter moeten verplaatsen en dus elke keer t hok in en uit elkaar schroeven, kan nooit goed wezen voor zo'n ding.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:48

Misschien vervelen ze zich een beetje?
Je kunt ze wilgentakjes geven (kant en klaar uit de dierenwinkel :D ), of een gewoon stuk hout.
Veel hooi, evt een speeltje o.i.d. en allerlei spul om ze bezig te houden? :j

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:59

:o en hoe is het met hun tandjes, kunnen ze die ergens aan slijten, er zijn spec, stenen ervoor, de mijne staan gewoon buiten ook s, winters, heb wel een nachthok in het hok gemaakt, hok van 2x1 en 2 verdiepingen en genoeg speeltjes succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:05

Genoeg geven waar ze wel aan mogen knagen, meer hooi geven zodat het nooit op is en rest waar ze niet aan mogen (gevaarlijke dingen als plastic bv) behandelen met bytex (antibijt voor baby's) of cribboxspray. Is hun gebit wel in orde trouwens?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:03

Ja, ik vind ( maar heb er niet veel verstand van ) Dat ze genoeg hebben om op te knagen. Een rieten mand, een rieten hooi bal en een wilgen bruggetje ( zo'n buigzaam ding) Daar kunnen ze toch ook wel op knagen lijkt mij ? alleen dit doen ze dus niet.

Ik heb wel naar hun gebit gekeken en zie geen olifants tanden zitten.

@Mrtut ik weet dat konijnen in de winter gewoon buiten kunnen, alleen heb ik dus geen schaduw in de tuin, en tegen de tijd dat de zon niet zo vel meer is vind ik het te koud om ze om te wisselen en naar buiten te doen. Plus dan moet ik elk seisoen het hok 2 verdiepingen naar boven en naar beneden tillen wat geen doen is. (hok moet dan uit elkaar past niet door het trap gat. ) Dus eigenlijk is in dit huis het niet mogelijk om de konijnen in de tuin te houden.

@Paris_ het kan heel goed dat ze zich vervelen, daarom hoop ik ook dat er hier konijnen eigenaren zijn met goede ideeen zodat ik ze meer variatie kan bieden.