Furminator?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Furminator?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:07

hallo iedereen.

Sinds een maand ongeveer hebben wij een Furminator gekocht voor onze hond (Sheltie reu, dus half langharig)
Dit was op aanraden van heel veel mensen die er goede ervaringen mee hadden, zelfs de dierenarts raadde het aan.
na enkele keren de hond zijn vacht doorgekamd te hebben met de furminator, blijkt dat hij er 'allergisch' voor is.
op de een of andere manier kan onze hond er niet tegen. hij bijt zichzelf helemaal kapot.
eerst hadden we niet door dat het door de furminator kwam, dus hebben we hem al volgespoten met anti vlooien spullen en dat soort dingen, maar niks werkte. heel zijn prachtige vacht kapot gebeten, zijn huid knalroze en overal wondjes.
nu enkele weken de furminator niet gebruikt, en gelijk is zijn huid weer rustig en houdt hij op met bijten en krauwen.

Overigens gebruiken wij hem ook op onze boskat kruising, en die kan er dus wel tegen, die vindt het heerlijk, en de bossen haar die er uit komen, niet normaal!

zijn er meer mensen die een furminator hebben, en wat zijn jullie ervaringen er mee?

Sky_As

Re: Furminator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:09

ja ik, geweldig ding! alleen als je al op internet leest, kom je al ervaringen tegen dat je het niet te vaak moet gebruiken, omdat hij wondjes kan veroorzaken (waarschijnlijk ook de reden van het krabben van je hond).
Ik gebruik hem dan ook echt maar 1 keer per 2 weken ofzo (hooguit)
dan komt er wel gelijk een halve kat vanaf, maar hij werkt wel super goed!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:12

Ik gebruik m voor mn shetlander. Echt een geweldig ding. In no time alles eraf!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:15

Heb er slechte ervaringen mee. De vacht bij één van onze honden ging er helemaal door kapot en is na een jaar nog niet 100% hersteld. Gebruik hem alleen voor onze shets nog.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:16

ik heb hem voor mijn labrador en die is er echt helemaal weg van !
en ik ook want het scheelt heel veel bollen haar ;)

ik gebruik hem 1 keer in de week

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:16

1 keer per 2 weken ? Dat is echt vaak hoor ? Ik gebruik dat ding echt alleen maar als ze in de rui zijn, zowel de hond de katten als me paard hoe vaker je kamt hoe vaker ze haar verliezen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:17

Wilawander schreef:
Heb er slechte ervaringen mee. De vacht bij één van onze honden ging er helemaal door kapot en is na een jaar nog niet 100% hersteld. Gebruik hem alleen voor onze shets nog.

precies.

ik las inderdaad ook op internet dat het veel gebruiken de wondjes kan veroorzaken, en ook als je te hard zou drukken.
ik heb hier extra op gelet en we gebruikten hem ook maar 1x per week..
het zal dus echt door de furminator komen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:45

Ja dat was hier ook. Heb hem alleen gebruikt tijdens het verharen. De onderwol kwam er super mee uit maar het bovendek is compleet aangetast.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:47

1 keer per week is voor de furminator echt te veel, ik gebruik hem eens in de 2 a 3 maanden, 1 keer goed alles bij langs en dan niets meer aan doen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:48

Wij hebben hem ook, gebruiken hem alleen tijdens de rui.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:48

Oh ik wist helemaal niet dat je hem zo weinig mocht gebruiken.. Nu mijn hondjes aan het verharen zijn gebruik ik hem echt om de dag :=

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:24

Ik heb er een voor mijn 2 katten en 1 voor mijn hond. Vind het echt superdingen. De katten kam ik 1 x om de 3 weken, hond momenteel nog iets meer omdat ze momenteel nog best veel haar verliest. Eerst had ze vrij veel jeuk, heb nu de indruk dat dit al geminderd is. (Hond was al een tijdje niet meer gekamd toen ze bij ons kwam.)

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:47

hier ook 1 aangeschaft, bevalt super!!!!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:53

zonnebloem18 schreef:
1 keer per week is voor de furminator echt te veel, ik gebruik hem eens in de 2 a 3 maanden, 1 keer goed alles bij langs en dan niets meer aan doen.

Zou het teveel gebruiken ook de jeuk verklaren, of zou dit echt verschillen per hond?
Zou het namelijk wel erg jammer vinden als wij hem dus gekocht hebben en door de jeuk totaal niet kunnen gebruiken, ze zijn wel vrij prijzig he!

Wel fijn dat voor de rest iedereen er goede ervaringen mee heeft.
Wij ook; hij werkt super, alleen de jeuk..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:55

Persoonlijk ben ik weg van de furminator voor honden met een korte dekvacht en een ondervacht (en zeker ook voor de shets :P ), maar voor honden met langere haren zoals de sheltie, herder, border e.d. zou ik hem persoonlijk niet aanraden.
Voor onze type poolhonden werken ze super!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:05

er zijn verschillende soorten furminators, voor de korte haren, voor de halflange, en voor de lange vacht.
Daarom zou het zo'n veelzijdig, perfect product zijn, aldus de verkoopmedewerkster bij de lokale dierenwinkel..

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:16

heb hem ook gekocht en weer snel weggegeven aan me tante die haar jack russel er nu mee doet.
hij sneed de haren van mijn hond helemaal kapot waardoor ze nu kroes heeft achterop haar rug.
heb nu een eenvoudige borstel+kam dat werkt helemaal super voor der.
mijn trimmer raadde hem meteen af toen ik het zei.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 05:31

ik heb de furminator ook enkele keer op mn hond gebruikt , husky, en ook de wol er goed uit maar dekharen aangetast, dus gebruik hem niet meer.

voor mn paard in ruitijd werkt ie wel super.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:00

ik heb er 1 voor mijn beagle en ik gebruik hem alleen als zij in de rui is en dan nog op zn vaakst 1 x per 2 weken...maar meestal ongeveer 1 keer in de maand...
mijn hond gaat er echt voor staan en vind het heerlijk om ermee gekamd te worden...

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:21

goh, ik heb er ook eentje en gebruik hem voor al mijn honden (collie, labrador en wat herders) en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Heb hem 'getest' op de collie om te kijken of het pijn doet, want hij is de enige die dat duidelijk laat merken, maar hij reageerde niet meer dan op andere borstels.
Nu gebruik ik hem ook bij de paarden, ook daar geen gekkigheid!

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:49

Hier hebben we er ook 1! Onze honden hebben nergens last van als we ze borstelen met de furminator.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:45

Mijn bordercollie vind het echt verschrikkelijk. Ze rent weg als ik met de furminator aan kom terwijl ze zich prima laat borstelen met de andere hondenborstel.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:49

Ik heb nog nooit gehoord van die problemen tot nu dan.
hier gebruikt voor 3 honden, 2 pony's en 1 paard.
Gaat altijd prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:49

Dimphyl schreef:
Zou het teveel gebruiken ook de jeuk verklaren

Daar durf ik met 100% zekerheid "ja" op te zeggen.

Haal de furminator maar 'ns een paar keer over je eigen huid heen, met dezelfde druk die je op de hond zet.
Je ziet dírect de krassen op je arm verschijnen die ook wat zwellen en mogelijk zelfs kunnen gaan ontsteken.

Vooral als je de furminator regelmatig gebruikt, daarna niet goed schoonmaakt.
Want dan blijft er vuil en huidrestjes aan zitten, daar kunnen bacteriën lekker hun gang op gaan en de volgende keer dat je 'm pakt om te borstelen en 'm daarbij over de huid schraapt, krijg je dus een infectie in de schaafwondjes op de huid.

Gevolg: heftige jeuk.

Ik zou de furminator eens per 2 maanden gebruiken, hooguit.
Voor de wekelijkse normale borstel beurt zijn er genoeg alternatieven die ook goed werken om de vacht bij te houden.

En als je 'm iedere week borstelt met de furminator, krijg je na een tijdje echt een beschadigde vacht. Het zijn toch scherpe mesjes die je door de vacht heen haalt. Ze snijden niet alleen de ondervacht weg.

Voor mijn kruising Chihuahua x dwergkees is de furminator ideaal.
Voor de Cavaliertjes gebruik ik 'm niet. Daarbij beschadigd hij de vacht te erg (ook al is het speciaal die voor lang haar).

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:03

wij hebben hem nu 3 weken niet gebruikt, hond zijn vachtje is gelijk een stuk rustiger en zijn huid ziet er beter uit.
voor ons geen furminator meer, want met de gewone borstels gaat het net zo goed, en hij gaat voor het verharingsseizoen toch altijd naar de trimster.