HELP, ineens eigenaar van een muis. Geen spullen niets.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

HELP, ineens eigenaar van een muis. Geen spullen niets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 14:33

Ik ben ineens de eigenaar van een muis! Een super lief schattig klein wit muisje met rode ogen. Iemand had hem voor de grap gekocht om iemand te laten schrikken..

En nu zit ik met een muisje. Hartstikke leuk, maar ik heb helemaal niks en ik weet er niks van! Heeft iemand snel wat algemene informatie voor me? Waar moet ik hem in doen, wat eet ie en HOE DRINKT IE?

Ik heb hem nu in een schaal, omdat ik niks heb, en heb er hooi, wortel, biks en klavertjes in gedaan := Hij eet soms wat van de bikjes gelukkig.

Maar hij moet denk ik snel wel even wat drinken. Uit een bakje?

Ik ga zometeen me helemaal inlezen! Weet niet zeker of ik hem mag houden.

Alja

Re: HELP, ineens eigenaar van een muis. Geen spullen niets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:34

ohoh...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:35

Even naar de dierenwinkel?
Beest moet ook een kooi hebben en eten kan je daar ook kopen voor hem.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:35

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:37

Maak je niet druk! Muizen zijn makkelijk hoor :)

Weet niet waar je woont maar ik heb bij mijn ouders nog een kooitje staan wat je kan hebben/lenen. Rotterdam Alexander.

Pfft ja, een aquarium kun je hem wel in doen als je dat nog hebt staan. Zonder water uiteraard, met deksel :j Water drinken ze uit zo'n flesje of voor nu uit een bakje. Fruit kunnen ze ook vocht uit halen. Hij gaat niet direct dood van eventjes niet kunnen drinken :)

Ken je niet iemand die ook muizen heeft en die er eentje bij kan hebben?
Of wil je hem echt zelf houden? In dat geval zou ik er wel een maatje voor regelen, is gezelliger.

Succes! Ik blijf volgen

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:39

Muizen kunnen natuurlijk wel drinken uit een bakje, maar dat is niet handig. Het zijn geen nette dieren, ze gooien er van alles in en het kan omvallen natuurlijk.
De meeste mensen hebben gewoon een flesje voor ze. (Zo een http://oudcdn.agradi.nl/media/products/ ... 001154.jpg ).
Muizen houden is niet zo moeilijk, hoor.
Gewoon naar de dierenwinkel gaan en een kooi halen. Daar kunnen ze je ook vast meer informatie verschaffen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 14:39

Froukjeloves schreef:
Een kooitje + voerbakje + water flesje of bakje, dan ben je al erg ver als je dat gevuld hebt dan he:P
En voor de rest kun je veel op internet vinden denk ik hoor..
Hier staat wel veel volgens mij http://www.huisdieren.nu/zoogdieren/mui ... heden.html

Succes

Dankje.

Ik heb alleen die middelen nu niet. Dat kan ik vandaag waarschijnlijk ook niet meer halen. Dus iemand alternatieven?

Morgen als ik naar de dierenwinkel ga zal ik uiteraard alles kopen :j

Kan een muis gewoon uit een waterbakje drinken?

Ben trouwens wel boos geworden op degene die dat gedaan heeft. Muisje zat al lang in de brievenbus..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:41

Oh lekker.

Ja uit een bakje drinken lukt prima hoor! Hoe denk je dat ze dat in het wild doen? := Maar een permanente oplossing is het niet. Dus voor nu is dat geen probleem hoor.
Nogmaals, woon je in de regio Rotterdam, dan mag je gerust dat kooitje ophalen. Is een heel leuk kooitje met verdiepingen :)

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:42

Ik heb ook muisjes gehad. :D
Je koopt eerst een hok, met wat leuke speeltjes, denk aan een rad, wat wel vreselijk irritant is, maar wel goed voor je muis. Koop ook een huisje, en doe daar wat stro in, zodat ze daar een holletje kunnen maken. Koop een klein voerbakje en in de dierenwinkel kan je muizenvoer halen. Water drinken doen ze uit een flesje met een 'tuutje' die je vast maakt aan de kooi. In de kooi zelf leg je zaagsel en viola. :j

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:44

Niet te veel moeite voor doen! Heb jaren muizen gehad. Ze zijn zo gemakkelijk en leuk!
Die van mij speelden dagen met lege keuken en wc rollen. Muizenmeusli en een bakje water. Hooi aten de mijne bijna nooit van. Ik plukje af en toe buiten een handje gras en dat vonden ze wel lekker. Ze kunnen best uit een bakje drinken maar het zijn echt rommelaars. In het waterbakje wordt dan vanalles gedumpt. Ik vindt het leukere huisdieren dan een hamster of cavia. Je hebt er geen omkijken naar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 14:44

Magrathea schreef:

Weet niet waar je woont maar ik heb bij mijn ouders nog een kooitje staan wat je kan hebben/lenen. Rotterdam Alexander.

Pfft ja, een aquarium kun je hem wel in doen als je dat nog hebt staan. Zonder water uiteraard, met deksel :j Water drinken ze uit zo'n flesje of voor nu uit een bakje. Fruit kunnen ze ook vocht uit halen. Hij gaat niet direct dood van eventjes niet kunnen drinken :)

Of wil je hem echt zelf houden? In dat geval zou ik er wel een maatje voor regelen, is gezelliger.

Succes! Ik blijf volgen

Dankjewel!

Woon er helaas niet in de buurt. Ik ga even kijken in de schuur of wij de aquarium nog hebben. Zonder water ja _O-
Wat voor fruit kan ik hem geven nu? (sorry voor de vragen, moet nog inlezen :o)

Hmm, ken niet iemand die muizen heeft.. Zijn het groepsdieren dan? Als ik er geen tweede bij mag zal ik een nieuw huisje voor hem zoeken in dat geval.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:45

Magrathea schreef:

Succes! Ik blijf volgen

:') :') :') :') _O-

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:46

Geryon schreef:
Magrathea schreef:

Succes! Ik blijf volgen

Dankjewel!

Woon er helaas niet in de buurt. Ik ga even kijken in de schuur of wij de aquarium nog hebben. Zonder water ja _O-
Wat voor fruit kan ik hem geven nu? (sorry voor de vragen, moet nog inlezen :o)

Hmm, ken niet iemand die muizen heeft.. Zijn het groepsdieren dan? Als ik er geen tweede bij mag zal ik een nieuw huisje voor hem zoeken in dat geval.

Ik had er eerst 2, toen er eentje doodging, zat 'ie ook alleen, ik mocht geen nieuwe meer van mijn ouders en dat ging prima. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:51

Woon je in de buurt van Zwolle?

Dan heb ik namelijk nog wel wat waar hij in kan :) Of als je hem kwijt wilt (Als het een man is) dan mag hij hier ook wel komen wonen. Mijn muis is zijn vriendje gisteren verloren namelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 14:54

Nee ook niet bij zwolle :')

Ik heb geeen idee of het een mannetje of vrouwtje is.. De grapjas die 'm kocht ook niet. Jammer van je muisje.. :(

Haha sorry voor het druk maken _O- Maar ik ben er echt niet van om dieren te hebben zonder je ervoor in te lezen. Heb geen middelen niks. Voelt zo rot :P

Maar het zijn gewoon dieren voor binnen toch? In mijn kamer is het altijd warm (zo'n 22 graden), is dat te warm of?

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:57

Een muisje kan je prima binnen houden daar zijn ze ook voor,
Een mannetje en vrouwtje kan je makkelijk onderscheiden, Heeft ie een dikke bult onder zijn staartje is het een man, zo niet is t een vrouw.

Heb je pb gestuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:59

Is het een man of vrouw? Indien vrouw dan sowieso minimaal 1 andere vrouw er bij zetten...

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:03

Voor nood kun je ook een plastic opbergbak met deksel (Wel gaten inmaken in de deksel!!) met een handje hooi en bakje water en een stukje appel ofzo.
Dan kun je vanavond rustig inlezen over hem/haar en shoppen.
Of kijk nu op marktplaats misschien kun je vanavond al ergens bij je in de buurt een leuk kooitje halen.
Succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:03

Nou ja, een paard kan je ook alleen houden, maar of ze daar blij van worden.. := Dood zullen ze er niet van gaan maar het is gewoon leuker natuurlijk.

Fruit is een beetje een kwestie van smaak. Net als mensen vindt elke muis wat anders lekker. Dus gewoon even proberen. Maar ze eten niet zoveel hè, dus als hij nu al biks heeft gehad hoeft hij waarschijnlijk niks meer :)

Dit is wel een goeie site met veel informatie denk ik: http://www.muizenpagina.nl

@Sweetgirl dat is niet helemaal de juiste manier, als je geen vergelijkingsmateriaal hebt weet je nooit of het een dikke bult is want dat vindt iedereen anders :+
Het belangrijkste verschil is dat er altijd twee gaatjes zijn. Als die heel dicht bij elkaar zitten is het een vrouwtje (halve cm), zijn ze wat verder verwijderd van elkaar verwijderd (1,5 cm). Bovendien heeft het vrouwtje tepeltjes en als je bij het mannetje een beetje wrijft onder het staartje tussen de achterpootjes kun je de balletjes zien. (beetje raar maar op die manier is het wel heel duidelijk := )

Oh en je kunt muizen op zich prima aan de staart vastpakken, maar alleen bij de staartwortel. Dit is handig als hij weg dreigt te rennen, want je vind 'm anders niet meer terug :=
Ook kun je als je het muisje zo optilt terwijl je hem ondersteunt met je andere hand) goed het geslacht zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:22

Dankjewel voor de reacties allemaal! Erg handig bokt :D

Hij zit nu in een bak, waar mijn muesli in zat := Zat nog wat muesli in en de shep. Die heb ik gevuld met hooi en daar zit hij nu in.
Heb stukjes wortel en appel erin gedaan.

Als je rekent in biksjes, hoeveel biksjes zou die dan eten op een dag? Niet dat ie alleen niks krijgt := Maar dan weet ik ongeveer hoeveel die zou moeten eten.

Ik heb hem dus wel aan de staart gepakt toen ie in de brievenbus zat, omdat ik dacht dat ie wild was :o Dat werd er gezegd namelijk. Maar toen ik zag dat ie niet beet ofzo pakte ik hem normaal.

Ik ga zometeen even kijken of ik kan zien wat voor geslacht het is. De grapjas zei dat het nog een jonkie is. Hij is dan ook erg klein.

Wit met rode ogen, albinootje? Of is dat gewoon een kleur in het muizenrijk? :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:25

Check de site, staat het op :)

Volwassen muizen worden geloof ik een kleine 10 cm. (en dan heb je een grote muis :+ )

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:32

Rode oogjes is vaak wel albino, vooral als de staart ook roze ziet. Muizen hebben wel een vrij slechte regulatie van de lichaamswarmte, dus vinden ze het fijn als ze ergens in kunnen kruipen om het warm te houden. Vaak isoleert hooi dan niet helemaal genoeg.
Mijn muizen vinden het geweldig om oude kranten aan stukken te scheuren en daar een nest van te maken, stukjes fleece of andere stof doet het vaak ook goed. Hoewel sommigen daar ook allergisch voor kunnen zijn.

Mijn muizen vinden bix niet echt geweldig, dit laten ze staan. Bij mij krijgen ze nu granenmix en muesli van het paard. met verder soms een nootje of stukje kaas. Vooral walnoten vinden ze heerlijk.

een simpel klein bakje kan prima dienen als waterbakje, alleen wel vaak genoeg checken. verder houden ze ervan ergens op te kunnen klimmen en doet uiteindelijk een loopradje het ook goed. Mijn muisjes hebben een kleine versie van zo'n muizen drinkflesje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:32

Heb even wat foto's gemaakt. Zal ze er zo even op zetten. Er zit geloof ik ong een halve centimeter tussen dus ik gok een vrouwtje!

Jammer, want ik wilde hem Vin Diesel noemen :o

Zou Vin ook vrouwelijk kunnen zijn? :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:33

Kun je een foto van zn onderkantje maken?
Kunnen we mee oordelen. Het zijn wel echte groepsdieren ja. Als ze jong zijn ook nog makkelijk te koppelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:36

sjouk_L schreef:
Rode oogjes is vaak wel albino, vooral als de staart ook roze ziet. Muizen hebben wel een vrij slechte regulatie van de lichaamswarmte, dus vinden ze het fijn als ze ergens in kunnen kruipen om het warm te houden. Vaak isoleert hooi dan niet helemaal genoeg.
Mijn muizen vinden het geweldig om oude kranten aan stukken te scheuren en daar een nest van te maken, stukjes fleece of andere stof doet het vaak ook goed. Hoewel sommigen daar ook allergisch voor kunnen zijn.

Mijn muizen vinden bix niet echt geweldig, dit laten ze staan. Bij mij krijgen ze nu granenmix en muesli van het paard. met verder soms een nootje of stukje kaas. Vooral walnoten vinden ze heerlijk.

een simpel klein bakje kan prima dienen als waterbakje, alleen wel vaak genoeg checken. verder houden ze ervan ergens op te kunnen klimmen en doet uiteindelijk een loopradje het ook goed. Mijn muisjes hebben een kleine versie van zo'n muizen drinkflesje.

Dankjewel voor de info!

Dus een stuk pagina krant kan ik er gewoon in doen? Is muizenvoer uit de dierenwinkel wel goed voor ze? Moet ik letten op het merk bijv.?
Deze zit steeds een beetje te knabbelen aan een bixje. Muesli is nog niet aangeraakt en de wortel en appel ook niet..
Heb der ook nog niet zien drinken.

Morgen zal ik, wanneer ik naar de dierenwinkel ga, wel even kijken voor allemaal leuk speelgoed :D

Iemand enig idee hoeveel geld ik ongeveer mee moet nemen? Speeltjes en voer wil ik gaan halen. En als het mag een tweede muis en een bak. Als ik geen tweede muis mag dan doe ik hem denk ik weg.. Weet het nog niet zeker, dus een bak halen doe ik nog eventjes morgen niet.