Wanneer is het de tijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Wanneer is het de tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:12

Hallo bokkers

Ik zit met een dilemma...

Wij hebben een Golden Retriever van 17,5 jaar oud.
Natuurlijk zijn wij heel erg trots onze oma.
Maar tegenwoordig komt ze van de 10x 7x niet meer zelf in de benen.
Nu is er altijd wel iemand hier die haar omhoog kan helpen.
Als ze eenmaal staat dan is ze wel weer vrolijk en doet ze zelfs nog een vreugde huppeltje op haar stijve manier.
Ze eet goed, ze drinkt goed en kan zelfs haar plas meestal nog goed ophouden.
Heel af en toe een keer een ongelukje (daar straffen we haar niet voor, we weten dat het echt per ongeluk gaat)
Ze kan niet meer lopen over een tegel vloer.
Uit wandelen of zwemmen gaat ook niet meer, ze loopt naar buiten (op de boerderij) als ze dat wil en kan weer naar binnen als ze dat zelf wil.

Is ze nog goed genoeg om nog even van het leven te genieten?
Of is dit geen hond waardig leven meer?

Mijn eigen gevoel zegt nu: op het randje!
Dus op dit moment laat ik haar nog niet inslapen.
Maar kijk ik dan eerlijk? Of laat ik mijn gevoel te veel meespelen?

countrygirl

Re: Wanneer is het de tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:15

daantjuhhh, prachtige leeftijd zeg!
Zoals jij het nu beschrijft is ze nog niet op lijkt mij.
Gemakkelijk voor haar is dat ze naar binnen en naar buiten kan lopen.
Natuurlijk geniet ze nog van het leven, anders zou je dan vreugde huppeltje niet meer zien toch?

En ach.... persoonlijk denk ik dat ze het zelf wel aangeeft, als het écht niet meer gaat.
Zoals jij het nu verteld lijkt ze mij nog redelijk in orde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:22

Krijgt ze pijnstilling? Zo nee, dan zou ik dat eerst geven, om dr nog een korte tijd pijnvrij van het leven te laten genieten.
Zeker als ze daardoor wat vlotter loopt.

Ze klinkt nog happy, dus ik zou nog even alles op alles zetten om de laatste loodjes zo leuk mogelijk te maken.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 22-09-12 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:23

Mijn oude hondje was bijna 17 toen we de knoop hebben doorgehakt.
Als ik er nu op terug kijk ben ik van mening dat we nèt te laat waren en zal ik in de toekomst dus eerder handelen..

Onze hond kon ook niet meer eigenhandig opstaan en dat was voor ons destijds de druppel.
Mijn moeder kwam uit haar werk (alleen van half 9 tot 12 werkte ze) en vond onze hond die probeerde op te staan wat dus niet ging.
Wij weten niet of ze bijv. net nadat mijn moeder wegging is gaan liggen en niet meer overeind kwam of dat dat net gebeurd was voor mijn moeder thuis kwam.
We hebben haar die week nog in laten slapen omdat we het geen waardig hondeleven meer vonden en ze net als jullie hond een geweldige leeftijd had bereikt.

Nu weet ik voor mezelf dat zodra 1 van mijn honden echt minder gaan worden in de zin dat het tegen het randje aan zit van bijv. niet meer kunnen opstaan ik er al een eind aan laat maken.
Hun hele leven zijn ze zelfstandig geweest dus waarom dan een afhankelijk einde voor zo'n trouw beest..

En of je nu vorig jaar of volgend jaar een einde aan een leven moet maken, het verdriet word er niet meer of minder van, het is en blijft verschrikkelijk.

Kijk dus zelf goed naar je hond en alleen jij kunt beslissen als het genoeg is geweest, een buitenstaander die je hondje niet kent/ziet kan dat niet voor jullie..

Sterkte!!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:26

Is er echt altijd iemand thuis om haar te helpen? Dan zie ik niet de reden om haar te laten gaan. Als je twijfelt of ze pijn heeft zou je kunnen overwegen om haar tijdelijk op pijnstillers te zetten en haar gedrag te evalueren.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:26

Ik denk dat dit een beslissing is die jij helemaal zelf moet maken. Ik kan vanaf mijn computer niet zeggen of jouw hond nog een pijnvrij/plezierig leven heeft of niet, jij bent waarschijnlijk een van de enigen die dat echt goed kan zien. Zou ik het moeten beoordelen met alleen de OP, dan zou ik zeggen dat het klinkt alsof ze nog heerlijk van haar oude dag aan het genieten is bij jullie :j
wil je wel sterkte wensen met deze moeilijke beslissing :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:28

Dat is altijd een moeilijke vraag. Een gevoelskwestie welke veel eerlijkheid en openheid vergt.
Als je je 'hart open zet' en dan open contact zoekt met het dier, weet je vaak iets meer.
Gun jullie samen tijd. Afscheid kunnen nemen is ook een geschenk.
Veel sterkte en wijsheid toegewenst.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:34

Pijnstilling krijgt ze niet, heeft ze ook niet nodig want ze heeft geen pijn..
Ze heeft alleen geen kracht meer in de achterhand.

Ik moet zeggen dat ik ook denk dat ze het stiekem ook een beetje makkelijk vind als we haar helpen..
Ze gaat dan zitten en kijkt dan naar ons.. van: Nou komt er nog iemand?

Soms ga je bijvoorbeeld naar de wc en dan kom je terug en ligt ze ineens ergens anders terwijl ze 2 minuten daarvoor niet omhoog kon komen.

Meestal is er wel iemand thuis,. Ze is niet langer alleen dan 1 a 2 uur.
Ze slaapt veel, dus 2 uurtjes is niet erg.

Ik moet wel zeggen dat ik het erg moeilijk vind..
Wil het niet rekken, maar ik zie nog een gelukkige hond.

Ze is nog steeds vrolijk en speels op haar manier..
Ik zie een sterke hond die nooit op zal geven!~

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:36

Dan denk ik dat t haar tijd nog helemaal niet is.

maar wat een leeftijd wauw....

Kijk naar mijn 2 jarige golden.... Hopelijk haalt hij die leeftijd ook!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:39

Je kan altijd een weekje pijnstiller op proef proberen als je het zeker wilt weten.
Soms knappen dieren daar heel onverwachts toch van op.

Tegen spierzwakte achterhand kun je vitamines proberen en informeren naar een anaboleninjectie.

Warmte, geen koude harde vloer/ligplaats enz

Genoeg middelen om dr nog wat te ondersteunen.
17,5 zeg..... Topleeftijd, ik hoop dat de mijne dat haalt over 16 jaar!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 22-09-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:39

malih schreef:
Dan denk ik dat t haar tijd nog helemaal niet is.

maar wat een leeftijd wauw....

Kijk naar mijn 2 jarige golden.... Hopelijk haalt hij die leeftijd ook!

Haha.. dat hoop ik van harte met je mee..

@Senna21
Ja.. ik denk dat je daar gelijk in hebt..
De tranen staan in mijn ogen.. ik heb net deze week afscheid moeten nemen van mijn oma.
Die plotseling ging.. Dus de afscheid heb ik moeten nemen na haar dood.
Misschien ben ik nu ook wel iets te emotioneel om die beslissing te nemen.
Ik kijk een beetje door een troebel beeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:41

Hannanas schreef:
Je kan altijd een weekje pijnstiller op proef proberen als je het zeker wilt weten.
Soms knappen dieren daar heel onverwachts toch van op.

Tegen spierzwakte achterhand kun je vitamines proberen en informeren naar een anaboleninjectie.

Anabolen injecties hebben geen nut als je de spieren niet traint.
Wij hebben wel allerlei middeltjes gehad, die hielpen niet.
Er zat geen pijnstiller bij.
Ik kan wel eens informeren.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:43

Weetje wat het is met pijn, een mens maar ook een dier raakt gewend aan een bepaald gevoel. constante pijn ga je accepteren en voel je niet meer echt. Tot t moment dat eventuele pijn wel word weg genomen. Je kan dan maar zo opleven. Stijfheid kan ook pijn klachten geven he, vergeet dat niet.

Je dame ziet er niet uit alsof ze weg kwijnt. Doe lekker rustig aan en neem alle tijd.

nog sterkte met het overlijden van je oma trouwens.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:45

Thnx malih! Helemaal gelijk heb je.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:48

oké, mijn mening, maar ik zou afscheid nemen.
voor mij is een hond die niet meer zelf in de benen kan komen en niet meer een wandeling kan maken gewoon op.

je zegt het zelf ook wel, "ik zie een hond die nooit op zou geven", dus maak die beslissing voor haar.
je hebt 17 jaar van haar mogen genieten en ik denk dat je daarmee bevoorrecht bent, maar probeer eerlijk te blijven. daarbij zeg je heel veel te hebben gebrobeerd, dus blijf niet aankwakkelen maar denk bij jezelf, wat ga ik nog proberen en wanneer geef ik op?
om een hond van 17,5 nu nog op pijnstilling te doen, nee dat gaat mij te ver.

in ieder geval heel veel sterkte, met wat je ook kiest! en nog gecondoleerd met je oma, veel sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 22-09-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:50

Maar waar ik bang voor ben is dat ze met pijnstilling door haar grenzen gaat.

Mensen die bijvoorbeeld last hebben van hun rug en die pijnstilling nemen kan je zeggen: Doe rustig aan.
Maar dat kan je bij een dier niet.

Al denk ik dat ze echt geen pijn heeft bij het opstaan.
Al kan ik mij wel voorstellen dat ze een beetje spierpijn kan hebben waardoor ze wat stijf is.
Als Tosca pijn heeft eet ze niet.
En eten doet ze nog steeds met heel veel liefde... haha

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:53

xxrossiexx schreef:
oké, mijn mening, maar ik zou afscheid nemen.
voor mij is een hond die niet meer zelf in de benen kan komen en niet meer een wandeling kan maken gewoon op.

je zegt het zelf ook wel, "ik zie een hond die nooit op zou geven", dus maak die beslissing voor haar.
je hebt 17 jaar van haar mogen genieten en ik denk dat je daarmee bevoorrecht bent, maar probeer eerlijk te blijven en om een hond van 17,5 nu nog op pijnstilling te doen, nee dat gaat mij te ver.

in ieder geval heel veel sterkte, met wat je ook kiest!

Ze kan nog wel een wandelingetje maken.
Maar dat is een klein ommetje..

Ze kan niet meer mee de bos in.
Met haar kleine ommetje (gaat wel heel langzaam) kwispelt ze de hele weg en kijkt ze altijd vrolijk uit haar ogen.
Ze scharrelt ook nog best wat af overdag op het erf hoor..

Voor jou is een hond zoals de mijne op...
Maar vind mijn hond dat zelf ook?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:59

Als ik je berichten lees ben je er gewoon nog niet aan toe en je hond ook niet. :)
Ik zou lekker van haar genieten en dan merk je zelf wel als het op is.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:03

oh, uit je OP begreep ik dat ze alleen nog de deur van de boederij uit komt en meer niet.
voor mijn hond heb ik eigenlijk altijd gezecht, zo lang hij nog een ommetje kan en pijn vrij leeft, blijft hij leven. maar zodra dat veranderd zal ik ook mezelf daaraan helpen herinneren en hem inlaten slapen.

of jou hond dat zo voelt, dat weet niemand zeker, maar kan jij het beste inschatten. je zegt zelf, ze gaat nooit opgeven, maar als ik jou OP zo lees zeg ik dat je toch afscheid moet gaan nemen. ik zeg niet dat je dat dan gelijk moet doen, maar je kunt ook zeggen nog 2 maand en is er geen verbetering dan is het afgelopen. maar wees duidelijk, vooral naar je zelf, van waar ligt de grens.

wat ik lees, is dat jij vind dat ze nog niet op is. ik denk dus ook dat je nu het gewoon rustig moet bekijken en niet nu je zo emotioneel bent, dan weet je zelf wat goed is! :(:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:20

[BB] dilemma oudere hond
dag lieve ts moeilijk he deze keuze zie mijn topic. groot dilemma. jij ook enorm veel sterkte blijft moeilijk.
de keuze zou inderdaad makkelijker zijn als je hond pijn zou hebben.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 06:29

daantjuhhh schreef:
Voor jou is een hond zoals de mijne op...
Maar vind mijn hond dat zelf ook?

Dat was ook dus de reden van mijn laatste zin...

Alleen JIJ kan bepalen en er ook vrede mee hebben wanneer het genoeg is geweest voor je hond!
Zolang jij er van overtuigd bent dat je niet egoïstisch bezig bent (wat ook voor ieder mens op een andere "grens" ligt) ben je waarschijnlijk goed bezig.
Je moet er klaar voor zijn, helemaal na zoiets heftigs als een dierbare verliezen en dat nog onverwacht ook...

Nogmaals sterkte!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:38

Ik zou de pijnstilling proberen. Haar tijd is er toch bijna, als je haar hiermee nog een tijdje echt genot kan geven, zelfs al maakt dit dat ze eerder volledig versleten is, dan toch zou ik het doen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:15

Mijn eigen hond kreeg vorig jaar problemen met de coördinatie van de achterhand. Het ging heel hard achteruit. Ik wist dat dit haar einde betekende.
Ja, ze liep nog, maar ondertussen mocht ze niet maar achter haar geliefde balletje aan rennen, mocht ze niet meer bij de pony's in het weiland waar ze zo graag was, kon ze haar achterhand hard stoten, omdat ze niet doorhad dat die er nog achteraan kwam, als ze rende en moest remmen, kwam haar achterhand haar voorbij gezet, etc, etc. In haar koppie wat ze er nog helemaal bij, maar ik persoonlijk vond het niet meer hondwaardig en al helemaal niet voor deze hond, de absolute roedelleider van het hele stel. Ik had haar nog een maand langer bij me kunnen houden, misschien zelfs 2 maanden, maar dat zou ik voor mezelf gedaan hebben. Langzaamaan had ik alles wat zij zo geweldig leuk vond van haar afgenomen. Ze kwispelde nog steeds hoor, maar ik wilde voor haar niet dat ze nog verder aftakelde.
Wilde de hond dood? Nee, zeker niet, maar ik wilde wel een waardig leven voor haar en een even waardig afscheid.

Mijn ervaring leert dat het de mensen zijn die geen afscheid willen nemen. Het is geen makkelijke beslissing, maar laat je eigen emoties eens er buiten en kijk goed naar de hond. Ik heb zo ook het karakter van mijn hond meegenomen in de beslissing.

Veel sterkte met de beslissing en doe wat je verstand je in geeft.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:47

daantjuhhh schreef:
Pijnstilling krijgt ze niet, heeft ze ook niet nodig want ze heeft geen pijn..
Ze heeft alleen geen kracht meer in de achterhand.

Allereerst, wat een machtige leeftijd heeft je hond al *\o/*
De beslissing kan je alleen zelf nemen. Met mijn eigen honden is het tot nu toe zo geweest dat je opeens 'weet' dat het moment daar is. Kan ik niet omschrijven, maar het was wel zo.

Ik wil wel reageren op het stukje pijnstilling. We hebben een herder van ruim 14 jaar. Wordt iets slapper in de achterhand maar verder nog een prima actieve vrolijke hond. Door hele kleine signaaltjes die anderen niet eens zagen heb ik besloten hem eens een week pijnstilling te geven, om te kijken of ik iets aan hem zou merken. Na die week 2 dagen niet gegeven, en ik heb met pijnstilling toch echt een hele andere hond. Dingetjes die hij niet meer deed waarvan wij dachten dat het door zijn leeftijd is, bleken dus toch met pijnstilling opeens wel weer te kunnen.
Ik ben op advies van de da novocam gaan geven. Wellicht kan je het eens overleggen.
(Het is niet de meest goedkope pijnstiller..... maakt voor mij niet uit maar dacht het maar even te zeggen ;) )

Geniet lekker van je oudje!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:55

Zoals hier al een paar zeggen.
Ook ik krijg het idee dat jij eigenlijk ook vind ze mentaal nog niet op is.
Ik zou even langs de da gaan om te vragen wat de opties zijn om het haar makkelijker te maken.
Misschien gaat ze nog een jaar mee misschien niet er zijn een hoop opties voor je in de vorm van pijnstilling, artrose onderdrukking en of steroïden.

Het klinkt heel cru maar ik hoop voor je dat ze net zo gaat als mijn oude reu, uit zichzelf.