Zoals de titel al aangeeft gaat het om de Rhodians ridgeback!!
Ik ben opzoek naar een Pup!
Maar heb geen flauw idee, wat een goed adres is?
Iemand Tips?
Groetjes
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
little_birdy schreef:wil wel even zeggen dat een rhodians ridgeback totaal GEEN beginnershond is

tanjatroetel schreef:Wij hebben er ook 1 en het is een heerlijke hond maar wel 1 met een uitgebreide gebruiks aanwijzing .
Wij zelf weten tot in detail hoe hij is maar er zijn ook mensen die hem niet altijd snappen.
Het is bv geen allemansvriend en als hij geen zin heeft in aandacht van vreemden dat laat hij dat ook duidelijk merken hahaha soms best banketstaaf als je hond heel verwaand wegloopt voor je visite die hem willen aaien .
Het is binnen echt een tapijtje zodra hij de kans krijgt ligt hij met zijn bakkes in de zon en de kids vind hij heel gezellig .. dat resulteerd wel in het feit dat hij soms heel gelukzalig kan neerploffen in een berg lego of bv op de wister mat hahahaha
Die van ons heet Jelle en is door de buurtkids omgedoopt tot Jelleke
Cortom een hele lieve lobbes die super goed luistert (binnen) , zet rustig de voordeur open en hij zal niet naar buiten gaan maar oh wee als hij buiten los loopt en hij spot een stel ganzen of iets dergelijks ... dan trekt hij aan en is weggggggg .
Hij komt wel weer terug hoor maar dat kan ff duren
Onze hond is qua karakter echt PRECIES hetzelfde
nicolanca schreef:Mits goed opgevoed ja ... kreeg er een keer een achter me aan in het bos (honden alleen aangelijnd toegestaan daar!) en dat !@#$wijf maar roepen "Puck kom hier, Puck kom hier" - heb mijn paard laten aanspringen in galop, want als een hond die gefokt is voor de leeuwejacht de achterpezen van je paard te pakken heeft kun je hem laten inslapen. Maar goed, ik zal er niet alle Rhodesian Ridgeback eigenaren op aankijken. Iemand die zo'n joekel "Puck" noemt is sowieso niet goed snik.
PLK schreef:Weet iemand van de ervaringsdeskundigen ook of een klein hondje ook samen kan met onze grote rr? Als maatje zeg maar, want onze rr volgt ons op de voet in alles. Erg sociaal en das soms wel eens lastig. Zelfs op de wc wil ie t liefst bij je zijn! Dus ik dacht, miss een maatje? Maar twee van die enorme joekels lijkt me iets teveel vh goede..
PLK schreef:Weet iemand van de ervaringsdeskundigen ook of een klein hondje ook samen kan met onze grote rr? Als maatje zeg maar, want onze rr volgt ons op de voet in alles. Erg sociaal en das soms wel eens lastig. Zelfs op de wc wil ie t liefst bij je zijn! Dus ik dacht, miss een maatje? Maar twee van die enorme joekels lijkt me iets teveel vh goede..

Koia schreef:mm interessant.
Ik raakte een tijdje geleden met iemand aan de praat die ook een ridgeback had en die man vertelde mij dat het 'voor leeuwenjacht gefokt' een politiek correct broodje aap verhaal was voor in de hondenboekjes en dat dit ras eigenlijk gebruik werd om slaven te grijpen die probeerde van de velden te ontsnappen.
Waarom iemand zowiezo zo'n hond wil (of het nou voor leeuwen of slaven jacht is) is mij een raadsel. Sta je dan ook vol trots tegen mensen te vertellen dat jouw hond een leeuw aankan ofzo?
Babootje schreef:Koia schreef:mm interessant.
Ik raakte een tijdje geleden met iemand aan de praat die ook een ridgeback had en die man vertelde mij dat het 'voor leeuwenjacht gefokt' een politiek correct broodje aap verhaal was voor in de hondenboekjes en dat dit ras eigenlijk gebruik werd om slaven te grijpen die probeerde van de velden te ontsnappen.
Waarom iemand zowiezo zo'n hond wil (of het nou voor leeuwen of slaven jacht is) is mij een raadsel. Sta je dan ook vol trots tegen mensen te vertellen dat jouw hond een leeuw aankan ofzo?
Cornelis van Rooyen, die rond 1875 als zeer bekend groot wild jager te boek stond, is de grondlegger van de RR zoals wij die nu kennen. Hij kocht in Zuid Rhodesie twee honden met een ridge van een missionaris om zijn eigen roedel jachthonden uit te breiden en te versterken en om andere jagers te voorzien van goede jachthonden. Daaruit ontstond een hond met een gladde vacht, goed bestand tegen insecten en met een groot uithoudingsvermogen, moed, snelheid en wendbaarheid. De honden werden zeker speciaal voor de jacht op groot wild, waaronder leeuwen, tijdens de safari's die in die tijd heel populair waren. De honden jaagden in roedels en werden gebruikt om het wild op te sporen en te stellen. In mijn boekje staat een heuse foto van een tijdens een safari buitgemaakt luipaard met de trotse jagers en honden.
Maar het is alom bekend dat ze ook gebruikt werden voor het opsporen van ontsnapte slaven.
Alhoewel de RR officieel niet tot de jachthondengroep behoort, maakt zijn sterke jachtinstinct hem lastig(er) opvoedbaar. Daarnaast is de RR ook een goede waakhond met een goede intuitie voor wat (en wie) wel of niet te vertrouwen is.