Bij nieraandoening kat, altijd dieetvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Bij nieraandoening kat, altijd dieetvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:53

Omdat Neville de laatste dagen duidelijk niet in orde was, niet/nauwelijks willen eten en zichtbaar afgevallen, zelf onderzocht en zag gezwollen tandvlees. Hem dinsdag in het reismandje gedaan en naar de dierenarts gereden, inderdaad ontstoken tandvlees en wat tandsteen, niet ernstig, maar voor zijn comfort zou het fijn wezen als het verwijderd zou worden. Bij verder onderzoek bleek dat hij een verschrompelt niertje heeft, de vraag is of dat het probleem of dat het niertje wellicht al lang verschrompelt is. Neville is eigenlijk een kat die nooit wat mankeert, enten doe ik niet, dus hij komt ook eigenlijk nooit bij de dierenarts, dus tja, geen idee natuurlijk...
Nu kan een kat met nierproblemen volgens de dierenarts niet zo maar onder narcose worden gebracht voor een gebitsreiniging, dan zou er eerst bloedonderzoek moeten worden gedaan om te kijken hoe de nierwaardes zijn.
Afgesproken met de DA om hem bij thuiskomst op mijn eigen wegenschaal te wegen, nu en over 2 weken, hij mag absoluut niet meer dan 10% van zijn lichaamsgewicht verliezen, dat zou duiden op (ernstig) nierfalen (altijd een slanke kat geweest, maar nu tegen ondergewicht aan) en hij moest binnen 24 uur drinken of natvoer eten. Op de vraag of hij veel drinkt en plast kon ik nee antwoorden (katten kunnen niet verder dan de tuin en Nev had de dagen er voor apart geslapen zodat hij, als hij wilde, op z'n gemakje kon eten zonder dat een ander het op gegeten had). Dus Nev is naar huis gestuurd met een prikje ontstekingsremmer en antibiotica.

Eerlijk is eerlijk, ik ben totaal niet bekend met nierproblemen bij katten, dus bij thuiskomst gelijk google er bij gepakt en schrok best van wat ik las, tuurlijk weet ik dat nierproblemen niet oke zijn, maar het was toch even slikken om het allemaal te lezen -O-

Brokjes had hij de eerste dagen nog niet zo'n zin is (vandaag pas voor het eerst wat mondjesmaat), ik voer Sannabel. Natvoer daar in tegen smaakte hem al vrij snel weer. De eerste 2 dagen koolvis gekookt, gewoon puur vis en volgens de katten erg smakelijk. Maar sinds gisteren had ie daar niet meer zo zin in. Wel trek in eten trouwens, want hij stond wel te zeuren om voer. Dus uiteindelijk een blikje gepakt wat ze altijd eten, ze krijgen altijd Cosma = 50% vlees, 50% vocht en dan de kipvariant. Zoals we in Zeeland zeggen: hij vrat als 'n diekdelver. Inmiddels staat hij op 4 porties per dag en het gaat er met smaak in.
Naar mijn idee betekend dit dat het probleem echt in zijn bekkie zat/zit, tandvlees zit er ook duidelijk minder gezwollen uit.
Over 1,5 week bel ik weer met de dierenarts om te zeggen dat hij goed eet en drinkt (hopelijk blijft de stijgende lijn aanhouden) en dan kunnen we een afspraak maken voor een gebitsreiniging, alvorens zal zijn bloed gecontroleerd worden op de nierfunctie.

Al met al (heel verhaal) mijn vraag, katten met een nieraandoening, moeten zij altijd speciaal voer krijgen? Of kunnen ze, als ze het op het huidige voer goed doen, hier mee doorgaan?
Niet dat het een probleem is om Nev op dieet voeding te zetten, maar het betekend ook dat de andere 2 dan op op speciaal voer moeten, continu scheiden vind ik geen optie :n

Graag jullie ervaring, ik had btw ook nog nooit van een verschrompeld niertje gehoord :o Dus als hier ervaringsdeskundige zitten...
Laatst bijgewerkt door Letizia op 14-09-12 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Re: Bij nieraandoening kat, altijd dieetvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 17:30

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:54

Onze vorige kat had ook last van nierproblemen. Zij moest ook op dieetbrokjes en ook kocht ik dieetkuipjes bij de DA. Na 2 zakken dieetbrokjes at ze die niet meer. Dan maar op gewoon eten hoor. Ik vond dan eet ze tenminste iets. Dan maar een korter leven met eten wat ze lekker vond, dan een langer leven met niet of weing dieetvoer. Onze kat had ook last van haar gebit. Regelmatig ontstoken tandvlees, heel veel tandsteen en zo nu en dan losse tanden/kiezen. Na in korte tijd 2x een gebitsreiniging (onder narcose wat slecht is voor de nieren!) en er een derde keer aan zat te komen, hebben we besloten (in overleg met DA uiteraard) dat ze de kiesjes zouden verwijderen. Daarna waren de ontstekingen over. Overigens was onze kat ook een ontzettend slank gebouwde kat (oosters ras) zodat ze geen kilootjes kon missen. Een paar jaar later werd ze ziek en toen is besloten tot een bloedonderzoek omdat ze dachten dat de nieren niet meer werkten. Groot was onze verbazing dat de nierwaardes gewoon goed waren! De slechte nierwaardes waren een gevolg van de ontstekingen in haar gebit. Nadat de kiezen verwijderd waren is dat weer goed gekomen.

Dus tja wat wil je zelf? Eet je kat het dieetvoer goed? Kan ze apart eten zodat de anderen het niet op eten? is het een optie om over te gaan op vers voer? Wat wil je voor je kat?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:04

Fijn om te horen dat het niet gelijk einde verhaal is. Verder is het bij ons allemaal nieuw, we hebben nog geen acties ondernomen. Over ander halve week contact met de da om door te geven hoe het met hem is en evt een afspraak te maken voor zijn tanden te laten reinigen.
Verder ga ik je stukje onthouden om evt al zijn kiezen weg te laten halen, ik heb er nog een rond lopen die amper tanden heeft en hij is het stevigst van allemaal, dus red zich er prima mee :)

Ik denk wel dat ik over ga op het nier voor van Sannabel, scheelt €5 op 10kg, dus daar kan je het niet voor laten :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:26

Letizia schreef:
Ik zat op zooplus te kijken, van Sannabel hebben ze ook niervoeding, die heb ik even naast de bekende Hills pd gelegd, ik vind het verschil niet extreem.
Sannabel:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 00612#more
Hills:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... iet/162910
Wel balen dat ik net een nieuwe 10kg zak heb gekocht (geen niervoeding) :')

Zit wel degelijk verschil in de 2 voeders, zou je helemaal na moeten rekenen.
Echter analytische bestand delen en samenstelling verschillen.

Idee van nierdieet is dat je minder eiwitten geeft, waardoor de belasting van de nieren minder wordt, echter wel hoog waardige (dus precies pas eiwitten).
Je moet dan vervolgens niet veel meer gaan voeren dan je kat nodig heeft, want TE veel van goed
voer geeft nog steeds meer belasting dan noodzakelijk.

Verder kan je als je nalv het bloedonderzoek weet wat de ureum/creat waardes van je kat waren
en blijkbaar uit de echo? dat het een schrompelnier betrof, door het bloedonderzoek te herhalen
in de gaten houden hoe het gaat met je kat.
Afvallen is een teken, maar ook verminderde eetlust, dat er blijkbaar iets mis is.

Afh. van de oorzaak van het nierfalen, kan er eventueel ook medicatie worden gegeven.
(moet je maar naar vragen bij je huisarts, kan varieren van harttabletten (die positieve
invloed heeft op de doorbloeding van de nieren) tot andere medicatie.)
De ene kat is de andere niet, sommigen gaan met stabiel niet ernstig nierfalen nog jaren mee,
anderen veel minder lang.
Ik hoop voor je dat die van jou met wat aanpassingen nog jaren een blij leven kan lijden.
Beterschap!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:30

Er is (nog) geen echo gemaakt, maar dmv palpatie is de diagnose gesteld. Ik ben een totaal leek op dit gebied, maar kan je hier een duidelijk beeld mee schetsen? Of alleen maar een vermoede uitspreken? Ik begrijp wel dat er voor het totaal plaatje een bloedonderzoek gedaan moet worden.

Ik wijd het afvallen volledig op zijn bekkie, de pijn is duidelijk over en hij eet nu meer dan goed :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:47

Mijn ene kat heeft ook nierfalen. We hebben hem voor de dood weg gesleept, de dierenartsen hadden hem opgegeven toen de waardes bekend waren.
Wij dachten dat het zijn gebit was terwijl hij extreem hoge waardes bleek te hebben. We geven hem Hills en scheiden beide katten tijdens het eten geven omdat ze beiden ander voer krijgen. Daarnaast krijgt deze kat elke dag Fortekort 2.5 mg waar hij het erg goed op doet.
De dierenarts gaf hem een half jaar nadat we het dmv een bloedonderzoek ontdekten een jaar te leven. We zijn nu 3 jaar verder en hij is gelukkig nog steeds stabiel en doet het hier goed op. Nierkatten moeten zoveel mogelijk drinken, dit stimuleren we dmv een drinkfontein.

Als je zelf twijfelt of het nierfalen zijn dan kun je een bloedonderzoek laten doen, dan heb je meteen duidelijkheid.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:49

Bloedonderzoek wordt sowieso gedaan :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:54

Als je kat hebt met miserabel ontstoken tandvlees zou ik naast bv de "gewone" bloedwaarden die ze dan testen, ook laten testen op aantal katten ziektes.. (denk aan kattenaids..).

dmv palpatie kan je wel de vorm voelen van nieren, maar je kan van niet voelen hoe goed ze nog wel of niet functioneren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:09

Hmm, ik denk dat miserabel een beetje overrated is, m'n andere kat heeft er destijds veel meer last mee gehad.
M'n katten, zeker de andere, zijn als kitten uit een slechte woonomstandigheden gehaald, beide niesziekte en dus een slechte start.
Neville is altijd de gezondste geweest, hij is inmiddels 7, nog helemaal niet oud natuurlijk, maar na zijn slechte start nooit wat gemankeerd. Hoewel, dat is niet helemaal waar, Nev is in 2008 in een hele koude periode ontsnapt uit mijn oude huis, het vroor toen hard. Hij is 2 weken kwijt geweest, ik heb hem in een ondervoede toestand en uitgedroogd terug gevonden (hij was vogelzaad aan het eten ;( ). Ik heb hem toen een paar dagen op speciaal voer gehad van Hills (meen ik) en kittenbrokjes ivm het vet gehalte, van RC. Het zou mij niet verbazen als het niertje toen een giga klap heeft gehad...
Ik had het er nog met de DA over, gezien Jim en Nev hun tanden, dat ik toch altijd let op wat ik voer, geen goedkoop of commercieel merk koop waar het hoofdbestanddeel uit granen en zouten bestaan. DA zei al dat dit gewoon in hun gestel zit en dit niet voorkomen had kunnen worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:15

Tegenwoordig zijn de meeste commercieel in dierenwinkels verkrijgbare dierenvoedingen niet heel dramatisch en echter bevatten meer stoffen die ook uitgepoept worden, dus die niet nuttig door kat
worden gebruikt, tov premium voeders (scheelt je dus kattebak verschonen).
Neem aan dat je nou ook weer niet het allergoedkoopste kattevoer erin stopte
(waarbij prijs niet altijd wat zegt over de kwaliteit), wat je zelf al zegt, je lette toch al op wat je voerde. .

Zal dus inderdaad niet het probleem zijn, dat wat jij voerde, zou me dus daar ook niet schuldig over voelen.
Uitdroging toendertijd kan wel voor schade hebben gezorgd.
Of gewoon omdat je kat geen hele goede nieren heeft, we willen alle katten wel 20 laten worden, maar ze zijn niet allemaa gemaakt om die leeftijd te halen, helaas....

Handigste is gewoon met je dierenarts overleggen wat hij nodig vind of niet, eventueel nalv eerste uitkomsten van bloedonderzoek.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:20

Ik denk idd dat het het handigst is om in gesprek te gaan met de dierenarts als we terug moeten :)

Maar ik was gewoon benieuwd of alle nierpatiënten op dieetvoer moeten :)
Ik wil mij ook nog niet te druk er over maken, hij was voordat hij last kreeg van z'n bekkie gewoon zichzelf en vandaag, ondanks dat hij nog veel moe is, speelde hij nog even met een veertje en hij zeurt om zijn eten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:20

De onze heeft ook nierproblemen en wij hebben altijd dieetvoer voor hem. Kopen het altijd bij de dierenarts.
Geen normaal voer voor hem dus..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:53

Onze kat had een speciale aandoening aan haar gebitje, waarvan ik de afkorting totaal kwijt ben. Hierdoor loste heel langzaam de wortels van de kiezen op. (als ik mij goed herinner). Daardoor gingen dus de kiezen los zitten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:29

Bloedonderzoek doen idd, heel belangrijk, ben het ook met je DA eens dat je altijd de nierwaardes moet weten voor je narcose doet. Tanden en nierfalen hebben vaak een relatie, is ook mijn ervaring.

Of hij op nierdieet moet, goh, als het nierfalen is en hij wil het eten zou ik het doen, maar eten op zich is belangrijker dan nierdieet eten. Er is nu bijvoorbeeld Renalzin wat "normaal" eten minder schadelijk maakt (kun je door normaal eten mengen) dit bindt het fosfor in het eten voordat je kat het eet. Fortekor benakor etc. zul je ook al wel over gelezen hebben.

Een hele goede site, wel in het engels is deze http://www.felinecrf.org/key_issues.htm

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:02

Thanks, als ik een momentje heb lees ik het even door!
Helaas speelt er nog meer op bij Neville, sinds vrijdag aan het snotteren, contact gehad met de dierenarts, vermoedelijk is door heel de toestand zijn weerstand ondermijnd en steken zulke dingen de kop op, zo lang hij nog eet/drinkt kunnen ze niet veel doen, gezien hij een ab heeft die 2 weken werkt.
En tot overmaat van ramp vind ik gisteren bij thuiskomst een beetje braaksel, zitten er wormen in... -O- Van wie stond er niet bij natuurlijk, maar ik vrees dat ook dit van Nev is...
Ook maar gelijk Stronghold besteld, ik heb ze 10 augustus nog ontwormd, maar met die kleine drama queen hier is dat zo'n rampenplan, dus dan maar een pipet in de nek, dat gaat wel bij haar.

Om toch nog wat positiefs te melden, Nev eet nog steeds goed en is al flink aangekomen :)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:19

Koolvis moet je eigenlijk achterwege laten das puur eiwit en dat moet je eigenlijk zoveel mogelijk beperken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:23

Bedankt voor de tip, dat krijgt ie nu al een paar dagen niet meer, wel kip, kan dat kwaad?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:46

Nee, ook niet. Je moet op zoek naar voer met laag eiwit, hill's heefr k/d en royal canin renal.
Ik zou, als het mijn kat was, eerst bloedonderzoek afwachten. Blijkt dat te hoog, kan je eventueel ondesteunen met fortekor of vasotop.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:04

Er zit 12% eiwit in, even op de site nagekeken :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:08

Nierproblemen bij de kat is een groot iets, het kan verschillende oorzaken hebben. Ze moeten dieet voer krijgen om de nier te ondersteunen in functie, net zoals mensen met nier problemen ook anders moeten eten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:29

Even een up-date wbt Neville, hij is flink aangekomen sinds de eerst keer wegen (zeker 500gram), wormen zijn behandeld met stronghold en zal binnenkort herhaald moeten worden, snotteren is bij hem helemaal over. Verder ziet ie er gewoon goed uit, zijn vacht is vol en hij gedraagt zich als een happy kat.
Begin van de week contact gehad met de dierenartsassitente, voor as vrijdag een afspraak gemaakt voor bloedonderzoek en ahv de uitslag wordt hij gelijk onder narcose gebracht voor een gebitsreiniging. Vind het wel spannend hoor, dat bloedonderzoek. Ik denk dat ik vraag of ze het gelijk willen doen en of ik dan kan wachten op de uitslag.
Ik vroeg aan haar wanneer Nev voor het laatst was geweest en dat was 2005, dat was dus de keer dat ik hem en zijn "broer" mee naar huis heb genomen en ze dus zo beroerd waren (niesziekte).

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:36

Sanabelle = geen nierdieet hoor! Beslist niet zelfs.
Het fosfor en eiwit gehalte is echt veel en veel te hoor!
Bij zooplus hebben ze wel echt niervoer, bijvoorbeeld, Happy Cat nieredieet (Weet niet of dat nog verkocht wordt), animona feline dieet...Hills nierdieet. En bij de Da kan je RC renal proberen met testzakjes.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:50

Met nierkat is speciaal nierdieet dus aangepast met eiwitten en fosfor.
Met nierdieet herstel je niks, maar voorkomt ergere schade.

Geef je het dier gewone brokken zullen zijn nierwaardes steeds hoger oplopen tot een waarde die dodelijk is.
Echte serieuze nierpatienten zitten bij ons op de praktijk zo ie zo eerst aan het infuus om flink te spoelen, zo ie zo 24 uur, daarna weer bloedonderzoek, mocht waarde dan lager zijn iom met DA natuurlijk hoelang verder.
Soms 2 dgn rustig spoelen met infuus, sommige katten hebben daarna weer een acceptabele waarde van creat/Urea dan op dieetvoeding. Regelmatig controle van nierwaardes.
Evt nog medicatie erbij.

Doe je er niks aan, houd dier vanzelf op met eten ivm met creat/ureum waardes waarmee kat zich zelf gaat vergiftigen en dus ontzettend beroerd/misselijk word en uiteindelijk sterft. (en dat is geen prettige dood..)

Nier/ blaas etc dieeten van goedkopere voedingen.. hebben wij in de praktijk vaak slechte ervaringen mee (alsnog hoge waardes van die nieren, of bijv katten met blaasproblemen die elke keer weer last van struviet etc hebben)

Echt niet om Hill's of specific of Royal canin aan te prijzen, maar bij deze voeders zijn betere resultaten dan die eigen huismerken met hun zogenaamde Nierdieet.

Nierpatienten doe je liever niet zomaar even onder narcose om gebit te reinigen.. aangezien narcose weer wordt gefilterd in de nieren. En hangt van de waardes af van de nieren, als die skyhigh zijn dan is risco van narcose wel erg hoog!
Nierpatientjes moet je daarbij altijd goed in de gaten houden :j

kwa ontworming; denk erwel om dat strongholt NIET werkt tegen de lintworm. Dus dat hij daar alsnog wel een tablet voor zal moeten hebben (milbemax oid) Zeker als er ook vaak vlooien in het spel zijn, ivm met vlo de gastheer is van de lintworm ;).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 13:55

Ik weet dat Stronghold niet werkt tegen lintworm, mijn katten hebben eigenlijk nooit vlooien :)

Verder kan ik me nu wel druk maken over welk voer wel en niet, maar ik ga eerst vrijdag de bloedtest afwachten :)