Boem heeft HD, Tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Boem heeft HD, Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:35

Hallo, ik weet dat er veel over HD op internet te lezen valt, toch kom ik er op sommige vlakken gewoon niet uit, zeker gezien het feit dat iedere persoonlijke situatie qua aanpassen toch anders is.

Eerst wat over Boem: Boem wordt 3 jaar in december en is een enorme gezellige drukke hond. Hij heeft vreselijk veel energie. Het is een kruizing boxer-labrador, dat zegt vast wel genoeg. Is nooit noemenswaardig ziek geweest, het enige schokkende uit zijn jeugd was een besmetting met de demodex mijt en een aanrijding met een auto die hem 1 tand heeft gekost.
Na 2 weken stelselmatig stijf en kreupel bij het opstaan zijn we 1 september bij de dierenarts geweest en de foto was duidelijk: beginfase HD.

Van de dierenarts hebben we tabletten gekregen, hier in Spanje onder de naam CondroVet Taste. Wellicht heet dit middel in NL een andere naam, dus dit zijn de bestandsdelen in het Engels:
*Chondroitin Sulphate (100% pure): 500mg
*a-Tocopherol (rrr-a-tocopherol acid acentate): 18mg
*Manganese Sulphate: 10mg

Voor zijn gewicht, zo´n 29 kilo krijgt Boem 3 tabletten per dag. Tot nu toe zie ik geen verandering. Deze tabletten moet hij 40 dagen slikken en dan 2-3 maanden niet. Overigens gaan we weer naar de dierenarts als de 40 dagen voorbij zijn. Dan gaan we even praten, foto maken en verder bekijken wat voor een aanpak.

Boem en ik wonen in een ruim appartement. Helaas met trap. Ik heb een paar dingen in zijn leven veranderd in de hoop dat het helpt:
- Boem gaat vanaf nu 4 keer per dag mee uit i.p.v 3 keer. Wel iets korter en minder intensief.
- Vanaf nu hoeft hij niet meer in de achterbak van de auto, maar op de achterbank. Is een lager opstapje. Daar Boem van de 4 uitjes per dag er 3 met de auto mee gaat kan dat wellicht schelen.
- Voorheen mocht hij non stop de trap op en af stormen tot aan beneden. Daar zit namelijk de poort. Dat heb ik hem nu onmogelijk gemaakt. Hij mag alleen nog maar de trap af als we daadwerkelijk weggaan. Doodzonde, kost hem een hoop ruimte buiten. Gelukkig is de woonkamer behoorlijk groot.
- De tijd van wilde springspelletjes is voorbij, zijn ook afgeschaft. Dit kost hem met name moeite met onze late wandeling als we wel in het dorp blijven.
- Ik let nu zeer op zijn figuur. Zodra ik ook maar een klein rolletje erbij zie pas ik direct zijn eten aan.

Wellicht zijn er mensen die meer tips hebben?

Op dit moment merk ik zijn HD vooral als hij opstaat na de nacht of na rust. ´s Ochtens is hij stijf en loopt hij moeilijk. Zodra we een half uur later in het bos zijn rent hij rond alsof er niets aan de hand is. Hij wil graag weg, het wordt uitje is al genoeg om het enthousiast overeind te laten vliegen. Overigens staat hij nog steeds zeer vlot op.

Hoe weet ik of Boem pijn heeft? Zou hij dat nu al hebben? Hoe herken ik de pijn van HD?
Zijn er supplementen te krijgen (natuurlijk en die samen met medicijnen mogen) die kunnen helpen? Zo ja, welke?
Moet hij rustiger aan doen? Ik kan het bijna niet over mijn hart verkrijgen om hem tijdens zijn uitjes aan de ketting te houden. Dat is toch bijna geen hondwaardig leven?
Wat zijn de ervaringen van de bokkers die jonge honden met HD hebben? Is hun hond gelukkig ondanks eventuele pijn en beperkingen?

Een flink verhaal met een hele dot vragen. Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen en wellicht zijn anderen ook geholpen met nieuwe tips.
Ik heb thuis geen internet, dus kan helaas niet 3 keer per dag inloggen o.i.d. Maar ik zal zeker dagelijks inloggen om reacties te lezen en eventuele vragen te beantwoorden. Bedankt!

BigOne

Re: Boem heeft HD, Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:46

Hoi ts, bij de hond van een kennis heb ik gezien dat simpele pillen glucosamine/chondroitine tabletten erg goed hielpen tegen de stramheid en stijfheid, kost je weinig, gewoon de menselijke variant.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:49

Dat chrondoitine zit in de tabletten die ik heb. Dat glucosamine weet ik niet zeker. Zit me op het moment suf te zoeken naar een fatsoenlijke nederlandse naam van de pillen die ik heb. Tot nu toe geen resultaat...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:59

Volgens mij krijgt je hond de meeste supplementen al die hij kan krijgen. Je zou eventueel nog glucosamine bij kunnen geven. hij krijgt nu voor zover ik kan zien chondroitine en magnesium sulfaat klopt dat? Die 2e in het lijstje medicijnen is dat een pijnstiller?
Weet je ook in hoe ernstige mate hij HD heeft? Bij ernstige HD willen ze ook nog wel eens opereren.
Het mooiste zou zijn om hem, als dat jou lukt de trap op en af te tillen want traplopen is niet goed voor een hond met HD.
Verder zou je stukken met hem kunnen gaan fietsen of zwemmen. Vooral rechtlijnige en regelmatige beweging is goed voor zo'n hond.
Als laatste zou je speciaal voer kunnen kopen bij de dierenarts, maar ik weet niet precies hoe dat bij jullie werkt.
Sterkte met m :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:06

Het is 1 soort tablet die hij krijgt en daar zitten die 3 bestanddelen in. Maar gezien zijn gewicht van 29 kilo moet hij er 3 per dag hebben. De tabletten zijn geen pijnstillers zei de DA me. Die krijgt hij pas als dat echt nodig blijkt te zijn. Gezien Boem zijn 29 kilo is het voor mij echt onmogelijk om hem de trap op en af te dragen. Dan lopen er binnen een week 2 moeilijk bij ons thuis. :D

Over fietsen heb ik ook gelezen. Daar gaan we weer. (waar woon ik in godsnaam :') ) La Palma is het stijlste eiland ter wereld. Hier wil je niet fietsen. Geloof me. En als je dat al wil mag je dat langs de doorgaande weg doen waar Spanjaarden in hun auto rijden. Kun je van mij aannemen dat daar niets regelmatigs aan is.
Dat zwemmen is wellicht een optie, ondanks dat Boem de zee niet in wil. Hij is bang voor golfen. Wel gaat hij graag spelen in een waterkanaaltje met licht stromend water. Helaas is dat niet diep genoeg om te zwemmen, maar hij rent daar wel doorheen. Weet niet of dat ook goed is? Ik kan wel eens om me heen gaan kijken naar een geschikte plek voor hem om te zwemmen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:15

Mijn hond is 1,5 jaar oud en heeft HD in redelijk heftige vorm. Puk gaf een aantal maanden geleden aan dat hij pijn had.. Dat deed hij door plat te gaan liggen tijdens een wandeling en dan niet meer op willen staan, hij liep "raar" en werd chagrijnig naar andere honden. Ik wist dat zijn heupen niet goed waren maar zijn klachten wezen in eerste instantie naar de onder rug. Na een foto bleek dat daar alles in orde was. Daarna heeft ze echter de heupfoto's opgevraagd en opnieuw bekeken (was door een collega uit de praktijk eerder bekeken) en vermoede op basis daarvan dat de pijn daarvan moest komen. Inmiddels staat hij op een halve pijnstiller per dag na een korte kuur van dagelijks 1 pijnstiller. Tijdelijk stoppen gaf duidelijk achteruitgang dus ook al is hij nog zo enorm jong staat hij voor nu vast op de pijnstillers...

Ik vind het belangrijk dat hij hond kan zijn. Hij is nog zo vreselijk jong en wil nog zoveel..... Ik laat hem dan ook regelmatig lopen. Rustig fietsen en zwemmen is goed om de spieren in de achterpoten te trainen. Hoe sterker die spieren zijn hoe minder last ze hebben. Zelf fiets ik niet met Puk maar dat is meer door mij dan door hem ;) Al ben ik het de laatste tijd wel meer en meer aan het overwegen.
Ook mag Puk van mij met een aantal honden gewoon spelen, in zijn geval kan hij dat nog prima hij weet hoever hij kan gaan, maar ik let wel op met welke honden hij speelt :j

Verder zie ik wel hoe het gaat.. Als hij duidelijk pijn krijgt wat ik niet meer weg krijg dan houdt het op... Ik hoop nog heel lang van niet maar hou er eerlijkheids halve wel enigzins rekening mee dat hij wellicht niet zo oud wordt als ik wil... Hij is nog zo jong en dan al zo'n last ;(
Gluco weet ik niet of het echt werkt.. Er zijn voorzover ik weet geen wetenschappelijke onderbouwingen maar baad het niet dan schaad het niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:18

femke27 schreef:
zijn. Gezien Boem zijn 29 kilo is het voor mij echt onmogelijk om hem de trap op en af te dragen. Dan lopen er binnen een week 2 moeilijk bij ons thuis. :D

Ik had onze boxer, van pakweg 35 kilo, geleerd om zijn voorpoten om mijn nek te houden of over 1 schouder zo kon ik hem tillen met mijn armen onder zijn kont. Nog steeds zwaar maar wel te doen. Wellicht een idee om daarmee te gaan oefenen. HD is een progressieve ziekte dus over een tijd heb je geen keus meer dan hem te tillen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:22

Ik ben het helemaal met je eens dat een hond hond moet kunnen zijn. Dat is ook mijn grootste dillema. Want hij wil zo graag. Ik laat hem in het bos altijd los lopen, en hij bepaalt of hij rent of gewoon loopt. Ook voor Boem geldt dat hij 3 vrienden heeft waar hij mee mag spelen, dat zijn de 3 podenco´s van mijn ex. 2 keer per week gaat hij mee naar zijn huis en mag daar een uurtje bij hem in de bananenplantage spelen. Ik vind het belangrijk dat hij toch af en toe contact heeft met andere honden. Verder wil ik niet dat hij met andere honden omgaat. Veel honden zijn hier helaas niet al te best opgevoed of zitten onder de schruft, mijten en weet ik wat nog meer.
Ik moet ook maar gewoon zien hoe het gaat, toch heb ik juist daarom ook dit topic geopend. Wellicht helpt het elkaar en komt er een tip voorbij die het leven van de honden aangenamer kan maken. Veel sterkte met Puk!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:24

troi schreef:
femke27 schreef:
zijn. Gezien Boem zijn 29 kilo is het voor mij echt onmogelijk om hem de trap op en af te dragen. Dan lopen er binnen een week 2 moeilijk bij ons thuis. :D

Ik had onze boxer, van pakweg 35 kilo, geleerd om zijn voorpoten om mijn nek te houden of over 1 schouder zo kon ik hem tillen met mijn armen onder zijn kont. Nog steeds zwaar maar wel te doen. Wellicht een idee om daarmee te gaan oefenen. HD is een progressieve ziekte dus over een tijd heb je geen keus meer dan hem te tillen...

Het is wellicht wel een methode. Toch zal ik voor ons bijder veiligheid eerst mijn ex eens laten oefenen daarmee om Boem vertrouwd te maken. Ex heeft toch wat meer kracht...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:27

ik heb hier een hond met heel ernstige HD ,en die doet en mag alles,springen,zwemmen,rennen,balletjes vangen noem maar op,hij krijgt geen supplementen,en krijgt geen pijnstillers ,maar juist door het vele bewegen en rennen en doen wat ie wil doen is hij super gespierd en dat zorgt ervoor dat hij blijkbaar heel goed zich ermee kan redden...

ooit heeft eens een dierenarts tegen mij gezegd dat ze juist die achterhand moeten trainen ,hoe sterker die is in spieren hoe beter,en die zei zelfs dat traplopen ( zeker het klimmen)voor de spiervorming helemaal niet slecht was...

maar goed daar zullen een hoop mensen andere ideeen over hebben,in ieder geval ik beperk mijn hond helemaal nergens in,hij zoekt het maar uit hij bepaald zelf wel wat hij wel/niet kan doen...

mocht het mis gaan heeft ie in ieder geval geleefd als een hond,gespeeld,gerend en alles gedaan wat hij als jonge hond had willen doen...

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:39

Hoi Femke.
Wat sneu voor jou en je hond. HD is een vervelend probleem.
Ik heb 2 jonge teefjes van net een jaar, beide hd bevonden. Eentje licht en eentje zwaar.

Volgensmij doe je al bijna alles wat binnen de mogelijkheden ligt. Om het probleem op te lossen, zou je hond geopereerd kunnen worden. Echter is dat geen garantie dat het probleem opgelost is.
Ik heb zelf niet veel informatie over de operaties, er zijn verschillende mogelijkheden.
Ik wil mijn honden nu nog niet laten opereren, omdat ze nu nog nergens last van hebben. De operatie is heel zwaar en het revalideren duurt lang. Dat wil ik ze (nu nog) niet aan doen.

Een heel goed supplement dat mijn dierenarts heeft aangeraden is Primeval. Ik weet niet of het goed werkt. Tis wel erg duur! Ook heb ik gehoord dan gewone glucosamine-supplementen ook goed werken.

Wat de beweging betreft ben ik het eens met Kimmie261. Juist door veel spieren op te bouwen kunnen ze de gewrichten een beetje opvangen. Ik ben begonnen toen mijn dames een jaar waren om korte stukjes naast de fiets te lopen. Ik weet niet of dit te doen is op La Palma.
Wat nog veel beter is voor je hond, is om ze stukken te laten zwemmen. Op die manier kun je heel goed spieren opbouwen, zonder dat de achterhand belast wordt!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:44

Die glucosamine suplementen zal ik eens overleggen met de DA. De DA heeft mij overigens gewezen op chirurgische mogelijkheden, maar heeft daar wel aan toegevoegd dat dat zeker niet zijn eerste keus is. Dus daar wachten we nog mee.
Zoals boven vermeld is fietsen een zelfmoord missie hier, maar dat zwemmen ga ik zeker naar de mogelijkheden kijken, en de dagelijkse wandelingen waarbij hij los mag lopen ga ik dus (gelukkig!) ook niet schrappen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:58

Nee, opereren heeft ook zeker niet mijn voorkeur. Niet zolang het nog niet noodzakelijk is. Wordt vaak eerder slechter dan beter. Ik heb liever dan mijn honden een jaar korter leven maar een fijn leven hebben, dan een jaar rekken en aansukkelen met chirurgische behandelingen.
Ik laat de mijne ook gewoon los rennen overigens, het zijn 2 husky-kruisingen, dus die hebben hun beweging hard nodig!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:04

ik ga mijn hond wel laten opereren...

denk niet dat hij met de heup die hij nu heeft heel oud kan worden...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:10

Nee ik ga absoluut niet opereren. Het is een ware hel die operatie, waarbij ze ook nog minimaal 6/8 weken bench rust moeten hebben... nee hoor. Puk mag lopen totdat het op is. Daarbij zijn die operaties eigenlijk alleen haalbaar bij honden jonger dan 12 of 18 maanden... Daarna zijn ze eigenlijk al te oud.
Zolang puk nog een hondwaardig bestaan heeft mag hij van mij doen wat ie wil. Hij rent ook nog achter stokjes en balletjes aan, daar leeft hij voor. Ik ga hem niet afremmen in de hoop hem iets langer te kunnen sparen... Daar doe ik alleen mijzelf een plezier mee, niet puk

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:23

ligt eraan hoor,mijn hond zou een nieuwe kunstheup moeten krijgen,en daarvan is de revalidatie echt heel snel van en prognoses zijn zeer goed...

bekkenkantelingen is hij te slecht voor...moet echt een hele nieuwe heup ingezet worden...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:42

Ik heb een Rottweiler die aan beide ellebogen ED had op 1,5 jarige leeftijd. Ben bij de Lingehoeve en de Wagenrenk geweest en deze gaven beiden het advies 'opereren' omdat er geen andere opties waren. Uiteindelijk is mijn hond binnen een paar maanden genezen van ED zonder operatie. Ik ben terecht gekomen bij een natuurgeneeskundig therapeut en zij heeft de oorzaak van de ED aangepakt en omdat ze nog heel jong kon dit goed genezen. Mijn hond had een chip in de ene elleboog en een breukje in de andere.

Ik weet dat ED geen HD is maar zou je eens verder kunnen kijken dan de reguliere geneeskunde. Ik denk omdat je hond nog zo jong is daar best een oplossing voor gevonden kan worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:28

Bedankt voor de reacties weer!
@singasong: Die natuurgeneeskundige kun je hier vergeten. Ik zit hier op een eiland met 4 dierenartsen waarvan er naar mijn mening 1 maar echt fatsoenlijk werkt. Daar gaan we dus ook altijd heen. Een natuurgeneeskundig therapeut is hier niet te vinden of ik moet de zichzelf tot arts geroepen hippies meerekenen.... :D Overigens intereseren homeopatische suplementen die toch een goede uitwerking hebben op de heupen, botten en het weefsel wel. Maar dan zal dat echt vanuit NL opgestuurd moeten worden, want hier zijn dat soort dingen niet te betalen. Gelukkig heb ik mijn moeder, moet alleen wel eerst weten wat positief werkt. Dus zijn er bokkers die baat bij bepaalde middelen hebben?

@Kimmie: hoe oud is de hond? Ik laat de operatie opties in Boem´s geval echt nog even links liggen. We zijn nog geen 2 weken met zijn pillenkuur begonnen, we maken eerst mintens die 6 weken af en daarna kijken wat de DA zegt. En wat de foto zegt....

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:36

singasong schreef:
Ik heb een Rottweiler die aan beide ellebogen ED had op 1,5 jarige leeftijd. Ben bij de Lingehoeve en de Wagenrenk geweest en deze gaven beiden het advies 'opereren' omdat er geen andere opties waren. Uiteindelijk is mijn hond binnen een paar maanden genezen van ED zonder operatie. Ik ben terecht gekomen bij een natuurgeneeskundig therapeut en zij heeft de oorzaak van de ED aangepakt en omdat ze nog heel jong kon dit goed genezen. Mijn hond had een chip in de ene elleboog en een breukje in de andere.

Ik weet dat ED geen HD is maar zou je eens verder kunnen kijken dan de reguliere geneeskunde. Ik denk omdat je hond nog zo jong is daar best een oplossing voor gevonden kan worden.

Mijn Duitse Dog had ook aan beide ellebogen ED op nog geen 1 jarige leeftijd en ik heb haar laten opereren in een kliniek in Tilburg. Dure operatie maar ben wel tevreden, het is helemaal weg gehaald. Of het nog terugkomt, ja die kans zit er wel in maar voor langere tijd is het weg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:38

mijn hond wordt bijna 2....maar zou zeker eerst een foto maken van de heupen om te zien hoe erg het is...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:35

idd eerst (liefst bij een orthopeed) foto's laten maken en goed beoordelen en dan verder kijken. In elk geval niet in beweging beperken. Balspelletjes/apporteer spelletjes zou ik weg laten en keihard rennen en spelen met andere honden helaas ook. Echter draven naast de fiets en km's lopen lekker blijven doen.

Bij mijn hond (boxer) is het op 3.5 jarige leeftijd ontdekt. Mijn wereld storte in. Weg dromen om ermee te gaan sporten (asielhond en had hem toen 3 maanden) ik mocht niets meer met hem dan aangelijnd korte wandelingen maken van de DA. Heb dat ook netjes gedaan en het ging slechter en slechter. En toen verder gaan inlezen.

Blijkt dus dat mijn DA echt een raar advies had gegeven. Toen dus flink pijnstilling gaan geven en langzaam opgebouwd. Geen spelletjes meer laten doen waarbij hij moest rennen/remmen/draaien e.d. en niet laten spelen met andere honden. Het heeft een jaar geduurd eerdat hij weer goed bespiering had. Toen ben ik de pijnstilling af gaan bouwen en meer glucosamine gaan geven. Hij is nooit meer zonder pijnstilling gekomen maar hij was tegen de 40 kg en kreeg 1x per dag voor 10 kg pijnstilling. HIj mocht weer rennen en spelen met andere honden en liep zo makkelij keen uur mee met een groep honden door het bos en over de dijk. Daarna wel 3 dagen rustig aan doen en hij liep wel eens mank maar dat was goed te doen.

Overgewicht vermijden is ook erg belangrijk en verder dus veel wandelen. Hij liep zeker 6x per dag 15 á 30 minuten en 3x per week langer dan een half uur en meer niet.

Mijn huidige boxer is 6 jaar. bij hem is onlangs vastgesteld dat hij ED heeft aan rechter kant, HD aan linkerkant en spondylose in zijn rug (en mogelijk epilepsie). Hij heeft nu 2x per dag voor 15 kg lichaamsgewicht (hij weegt er 30) pijnstilling en gaat super goed nu. Na 6 jaar kreeg hij hier dus pas last van maar gelijk flink last ook met mank lopen en niet meer willen bewegen. Nu is hij weer vollop in beweging en ik beperk hem nergens in om het feit dat het niet op 1 plaats fout zit maar al zeker op 3 plaatsen. We zijn nu de afstanden van wandelen weer aan het opbouwen omdat we in de zomer max 1 uur achter elkaar lopen en we in de winter vaak wel een 2 á 3 uur per wandeling onderweg zijn (1 á 2x per week en de rest max 1.5 uur achter elkaar wandelen) Ik zie wel hoe lang hij mee kan gaan lopen en hoeveel pijnstilling hij uiteindelijk nodig zal gaan hebben. Eerst maar weer de bespiering op bouwen. Gelukkig zijn we al een eind de goede weg op want de laatste maand heeft hij geen enkele keer meer mank gelopen of pijn aangegeven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 12:18

We hebben al een foto gemaakt, 1 september. En daarop is zeer duidelijk te zien dat hij in de eerste fase van HD zit. Dus dat is duidelijk. Overigens kan ik ook die orthopeed hier op mijn buik schrijven. Dierenarts is het enige wat er is.
Ik hou Boem goed in beweging. Iedere ochtend gaan we zo´n 3 kwartier naar het bos, dat is zijn leven. Daar mag hij los, en dat wil ik hem ook niet afnemen. Hij draaft en rent daar vrolijk in de rondte, snuffelt veel en heeft het dan zichbaar enorm naar zijn zin. De andere uitjes per dag verschillen heel erg. Hangt af van de temperatuur hier, de tijd en hoe hij is. Alleen het avonduitje is dan weer altijd hetzelfde. Rondje dorp aan de lijn. Hem loslaten op een klein bouwplaatsje waar we altijd de wildste spelletjes deden is dus afgeschaft.
De afgelopen 2 ochtenden leek het wel alsof hij minder stijf was, mischien dat zijn pillen nu wel wat gaan aanslaan. Hij heeft nu 13 dagen pillen gehad. Hopelijk kan ik hem hiermee aardig op de been houden. Als we pijnstilling nodig gaan hebben wil ik dat hetzelfde gaan doen als dierenfan, het lichtste van het lichtste en hopelijk gaat het dan. Opbouwen is makkelijker dan afbouwen.

Toch is het wel fijn om wat hoopvolle berichten te lezen, want ik zag het toch wel heel somber in. Bedankt allemaal!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:17

Glucosamine heb ik ook goede ervaringen mee, zorg ook dat de hond een dik matras/kleed heeft om op te liggen>niet op de koude grond dus.
Wbt je woonplaats, droogte en warmte zijn alleen maar goed voor HD-honden ;-)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:21

Wildgirl schreef:
Glucosamine heb ik ook goede ervaringen mee, zorg ook dat de hond een dik matras/kleed heeft om op te liggen>niet op de koude grond dus.
Wbt je woonplaats, droogte en warmte zijn alleen maar goed voor HD-honden ;-)

Fijn om te horen, ik heb het idee dat nu, na zo´n 15 dagen pillenkuur, de stijfheid niet erger wordt. En hij blijft gelukkig ook nog steeds mijn vrolijke vriendje. Geen zielig hoopje hond.

Boem slaapt ´s nachts bij mij op bed. :D Als hij het zelf te warm vind gaat hij daarvan af, op de grond. Daarna, als hij het frisser krijgt gaat hij dan weer op zijn eigen kleed liggen. Een lekker warm fleecekleedje. Maar ik zal er nog wel een 2de kleedje onderleggen, is het toch wat dikker. Een mand wil hij niet, dat heb ik al geprobeerd. Dat eindigde erin dat hij zijn kleed uit de mand trok en elders ging liggen met zijn kleed. 8)7

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:26

Daar ben ik weer even. Ik wilde zowieso al een post plaatsen met betrekking tot de medicijnen van Boem zoals vermeld in de openingspost.
Deze medicijnen zijn goud waard. Ik heb Boem echt letterlijk zien opknappen en beter zien gaan lopen. Ook de DA was zeer tevreden. We hebben de kuur van 6 weken afgemaakt en zijn nu in de medicijnloze fase en hij loopt en rent weer als een lammetje. Kortom, wellicht een goede tip voor andere mensen? Ondanks dat ik nog steeds niet weet of dat medicijn ook in NL te verkrijgen is.

Nu wat anders. Alle tevredenheid over Boem zijn verbeteringen daargelaten. Een half uur geleden waren we thuis en ik was de was aan het ophangen. Op straat rijdt een vrachtwagen met een lekke band voorbij. Kortom een hard en vreemd geluid. Dus Boem vliegt overeind, rent naar het balkon en glijdt uit. Komt natuurlijk weer terecht op zijn achterhand en loopt nu weer net zo kreupel als voorheen. Ongelooflijk maar waar. Ik baal als een stekker. En nu de vraag, ik hoop dat er iemand op bokt zit die er verstand van heeft. Kan het zijn dat hij weer terug bij af is? Kan HD gelijk weer op zijn ergst terug zijn na een val? Google geeft me helaas geen antwoord. Ik hoop dat er iemand online is die het weet. Hier is op dit moment een feestdag gaande. Niemand werkt, ook dierenartsen niet. En hier hebben we helaas niet het systeem van de noodarts die dienst heeft. Kennen ze hier niet. Kortom, ik kan pas morgen naar de DA. Is er iemand die verstand van zaken heeft? Vast bedankt.