Annelies Dash, het konijn met het slechtste karakter ooit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Annelies Dash, het konijn met het slechtste karakter ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 00:33

Afbeeldingen in linkjes omdat ze van Facebook afkomen en ik ze niet meer op PC heb!

Eindelijk maak ik een topic over mijn Dashie!
Hierbij even wat info:

Naam: Annelies Dash
Roepnaam: Dash, Witte(ke), Blackie
Geboortedatum: 23 mei 2009
Geslacht: Vrouwelijk
Speciaal: Ze heeft een rotkarakter.

Hier foto's en het verhaal achter mijn Nijntje Venijntje:

Ik leerde Dash kennen als een konijn uit een nestje van een klasgenootje van me.
Dash was de enige witte, en haar grijze broertje noemde Grauwtje (ik weet niet of dit een correct nederlands woord is, betekent eigenlijk wit dat in de was grijs geworden is :P )
Vanaf dat ze 2 weken oud was, zat haar foto tussen mijn agenda. Helemaal verliefd was ik op die witte pluizenbol!
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/36410_1456739775230_7560760_n.jpg
Maar een konijn mocht niet van mijn moeder. Wel, ik heb gewoon mijn willetje doorgedreven. Elke keer dat ze ook maar iets vroeg aan me, zei ik dat ik het ging doen als ik Dash kreeg.
Ik was een kooi gaan halen voor een belgische reus bij een vriend van me, zodat ze zeker plaats genoeg had. Van m'n zakgeld hooi, zaagsel, voer, speeltjes etc.
Dan was het zo ver. De dag van mijn laatste examens, exact 8 weken na haar geboorte, ging de kleine witte bol mee naar huis met me!
Ik heb Dash in een kattendraagbak gezet, water en voer ingezet, want het ging een lange rit worden (ik woonde 3 uur met de trein en bussen van mijn school)
Dash was helemaal niet bang, zolang het traliewerk van die kooi maar richting mij gedraaid was.
En ik kwam thuis met Dash. Mama helemaal in de wolken :)

Nu, 3 jaar na haar komst, heb ik al veel afgezien met die witte.
Bijtwondes zijn geen uitzondering, heb er al meerdere gehad. Sommige die dagenlang openblijven, andere als "waarschuwing". Waarom ze me bijt? De ene DA zegt uit angst, de andere uit dominantie. Als ik mijn hand in haar kooi steek om haar voer te geven, haalt ze ook uit. Blijkt dominantie te zijn. Als ik haar dan te pakken krijg, dan kijkt ze me met grote, bange ogen aan, dus angst. Maar ze bijt me zoizo harder als ik mijn hand in haar kooi doe. ze heeft me ook al in mijn lip gebeten (sprong ineens naar mijn gezicht), in mijn neus, mijn kaak, mijn voorhoofd, in het montuur van mijn bril,...
Maar omdat ik zoveel van haar hou, en mama ook niet meer zonder haar kan, leeft ze hier haar konijnenleventje. Ze mag elke dag uit haar kooi, loopt ze los rond in onze woonkamer. Dat ze overal haar behoefte doet, daar leren we maar mee leven. Elke dag kuisen we meer urine als dat we zelf produceren, of zo lijkt het toch :+

Hier nog wat foto's van mijn kleine witte konijn!

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/196927_1859978015934_4175009_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/260521_2073014901723_3563821_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/267811_2073016621766_786789_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/253758_2058224331968_8054714_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/316166_2502004106185_547129012_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/404776_3200019196126_889503820_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/379303_3741995145186_477509571_n.jpg

Nu denk ik wel dat mensen zich afvragen waarom ik mijn konijn in hemelsnaam Annelies heb gedoopt?
Wel, op die school (waar ik ben buitengesmeten) zat een heel toffe leerkracht. Haar voornaam kan je al raden. Nu zijn we beiden van die school gesmeten, en ik ging een Belgische Haas kopen, en zou haar Annelies noemen. Die Belgische Haas is er nooit gekomen, dus besloot ik Dash, zoals mensen, een voor- en een achternaam te geven (:

Alvast bedankt voor het lezen en het kijken!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 01:10

Nu ben ik niet bepaald een konijnenfluisteraar maar zou dat 'rotkarakter' kunnen komen omdat ze, ik noem maar wat, geen soortgenootje heeft? Konijnen zijn groepsdieren. Ik voorspel een heel topic met nog meer feedback.

HippoLogic

Re: Annelies Dash, het konijn met het slechtste karakter ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 01:52

Wat een schatje om te zien! Ook konijnen kun je prima africhten. Mijn konijn kwam als ik riep en ik heb hem ook zindelijk gemaakt. Ik ben geen uitzondering hoor, want ik ken meerdere konijnen die keurig zijn afgericht.

Zoek maar eens op "clicker" met "rabbit" http://www.youtube.com/watch?v=8_QW9ldkXA8

Mijn eerste konijn was ook nogal agressief op de voerbak en hem leidde ik af met iets te eten in de ene hoek als ik uit de andere hoek zijn voerbak haalde. Als je gaat trainen en allerlei speeltjes aanbiedt zal ze zich beter gaan gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:24

Zelf denk ik dat het komt omdat ze geen maatje heeft. :)

Leuk dier!

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:42

Blijkbaar heb je je niet in konijnen verdiept voor de aanschaf (?) Anders had je geweten dat konijnen een maatje nodig heeft (!) Dus dat zou het bijt gedrag verklaren, omdat ze zich gewoon verveelt.
Verder leuk nijntje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:44

Zo'n herkenbaar verhaal! Wij hebben ook ooit een konijn (voedster) gehad die dit deed. Ze had in de tuin een hok waar ze in sliep en waarvan de klep altijd openstond zodat ze er uit kon wanneer ze wilde. Iedereen die de tuin inkwam terroriseerde ze. Zelfs mijn JR was niet veilig voor haar. Mijn man en mij heeft ze meerdere keren gebeten en aangevallen. Bijv. als we haar voerbakje wilde pakken of haar hok wilde schoonmaken. Wij deden niets meer zonder dikke handschoenen aan totdat ik via de DA een goede opvangplek voor haar kon vinden bij iemand die juist dit soort konijnen opving. Wij hebben haar daar toen gebracht. Er was 1 huisdier die ze wel tolereerde en dat was onze Poes. Die mocht zelfs bij haar in haar hok slapen. Achteraf gezien denk ik dat de reden voor haar gedrag idd was dat ze een maatje mistte.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:46

Toen ons konijntje haar zusje verloor en alleen kwam te zitten, ging ze ook al snel bijtgedraf en aggressie vertonen. Een poosje later overleed ze helaas, geen idee waardoor. Volgens mij trekken konijntjes het zich iig heel erg aan als ze geen maatje hebben.

Het is idd wel eeh leuke witte pluizebol!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:04

Danku voor de reacties! Mijn nonkel heeft altijd zelf nijnen gehad, en zei me dat ik er eentje moest nemen omdat ze anders geen aandacht gaat geven aan ons? Anders had haar broertje hier ook (gecastreerd) rondgelopen.
Over die zindelijkheid, DA zei dat ze op deze leeftyd niet meer zindelijk kan worden.. We hebben dit ook altijd uitgesteld :/ Verder vraag ik me ook af of een soortgenootje wel goed zou zijn. Ze deinst er niet voor terug om honden die komen snuffelen in hun neus te bijten, en een van mijn hamsters, die ontsnapt was, heeft ze ook behoorlijk vastgehad...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:07

Konijnen zijn GROEPSDIEREN, eigenlijk nog meer KOPPELdieren, ze moeten eigenlijk in normale omstandigheden altijd samen zijn!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:08

Even vóór iedereen TS verscheurt hierom:
Het jammere is dat zelfs professionele dierentrainers nog wel eens hun konijn alleen willen houden (kent iedereen dat boek "High Five met je konijn"? zij dus) zodat het "meer op hen gericht is".
Het wordt dus zelfs door de mensen die er verstand van hebben nogal onderschat hoe graag een konijn een maatje wil hebben.

Als de professionals het al onderschatten, verbaast het me niets dat er nog zoveel andere mensen zijn die zeggen dat het best kan als je het konijn zelf maar genoeg aandacht geeft. En iemand die voor het eerst een konijn aanschaft gelooft dat natuurlijk.

TS, konijnen zijn van nature zindelijk, ze hebben namelijk graag een vaste toiletplaats. Die zal ze in haar hok ook hebben, een bepaald hoekje ofzo. Ik denk dat ze zich gewoon tegen jullie afzet, dominant wil doen en vervelend is omdat ze haar energie niet kwijt kan. Mijn konijnen gaven inderdaad wat minder aandacht aan mij omdat ze elkaar hadden, maar ook omdat ze buiten zaten en ik dus met rotweer niet urenlang bij ze ging zitten. :')
Je kunt ze ook als ze samen zitten echt wel te vriend met de mens houden hoor, een konijn heeft heus geen limiet van wie ze aardig vinden. "Oh ik vind al een ander konijn aardig, daar past geen mens meer bij" - dat werkt bij ons toch ook niet zo? :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:11

Konijnen spelen samen, knuffelen, slapen tegen elkaar aan en zijn gewoon gelukkig met een maatje! Ik snap niet dat mensen konijnen geen maatje geven! Dus, hup, een leuke gecastreerde vriend erbij!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:11

Ik herken hier mijn voedster wel in. :o Toen zij alleen zat was ze ook zo ongeveer.. Nu heeft ze een maatje en is het een stuk minder, maar voernijd heeft zij nog steeds. Als de deur open gaat rent ze al op en neer want weet ze dat ze eten krijgt, knorrend rent ze haar hok door. Ik kan het voerbakje pas wegzetten als ze met haar kont richting de bak staat en dan zet ik hem snel neer en springt zij eropaf. :=

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:14

Ik weet dat, ik had wel gekeken naar wat ze nodig zou hebben, maar als kindje van 14 geloofde ik mijn nonkel nu eenmaal boven internet..
Ook wordt nijn hier elke dag 4 uur uit haar kooi gelaten, en ligt ze ook regelmatig bij mama op schoot.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:16

TeckTonie schreef:
Ik weet dat, ik had wel gekeken naar wat ze nodig zou hebben, maar als kindje van 14 geloofde ik mijn nonkel nu eenmaal boven internet..
Ook wordt nijn hier elke dag 4 uur uit haar kooi gelaten, en ligt ze ook regelmatig bij mama op schoot.

ook dan zal je konijn nog een stuk 'normaler' worden als je er een vriendje bijzet..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:19

Ik heb het net even gevraagd aan mama, en zij wilt geen 2de konijn. Gewoon eentje gaan halen? Nu ik weet waar het van komt vind ik het best zielig voor mijn Witte..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:21

Heb je een tuin? Kan je daar de konijnen niet houden? Groot buitenhok met een ren eraan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:23

Misschien kan je je moeder laten inlezen over het konijn?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:31

Ik woon op een appartement. Ik heb ze 2 zomers geleden altijd aan een leibandje meegenomen naar mijn nonkel in een fietsmandje met dekentje in, en dat vond ze geweldig! Maar ondertussen heeft ze chronische diarree, niets aan te doen volgens DA, maar dit is wel de nijn met de strerkste darmen ooit volgens haar..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:38

Tja, als ik mijn moeder vertel dat het beter is voor het konijn luistert ze meestal wel. Maar ik betaal het dan ook gewoon zelf en ik heb mijn studie mee denk ik. :+
Wij wisten er vroeger ook veel minder van hoor.

Probeer je moeder duidelijk te maken dat dit bijtgedrag komt door eenzaamheid/verveling, omdat je van mensen die al veel vaker konijnen (met dezelfde problemen) hebben gehad hebt geleerd dat konijnen een vriendje moeten hebben.

Ik vond mijn opa ook altijd heilig m.b.t. paardenkennis maar heb inmiddels ook geleerd dat je niet ELKE keer dat een paard je niet gehoorzaamt maar meteen moet gaan slaan. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:42

Ik heb nog nooit van chronische diarree bij konijnen gehoord. :o Ik zou haar eens een tijdje op alleen hooi en water zetten. Als konijnen namelijk diarree krijgen ligt dat eraan dat ze te weinig hooi eten.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:49

Chronisch diarree? Wat eet ze dan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:54

Nouja, wat ik hier lees voornamelijk mensenvlees. :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:58

Ze stond op hooi en water, het was gestopt, maar het is terug. ze krijgt ook elke dag 2 wortels, en.volgens mij zit dat maagje dan wel al vol?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:07

Dan doe je dus toch iets niet goed met voeren, dus terug naar hooi en water en op het moment dat dat goed gaat kan je langzaam uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:08

Ik denk idd een maatje en een groter buitenhok samen , en hoeveel voer en wat voor voer krijgt ze?