Vlees. 1 keer per dag geven of verdelen over 2 keer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Vlees. 1 keer per dag geven of verdelen over 2 keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:52

Misschien een beetje een vage titel. Maar ik zou het wat meer uitleggen.

Sinds kort voer ik allebei mijn honden vers. Dit bevalt me heel goed. Alleen heb ik het idee dat Shasta de hele dag honger heeft.
Ik laat eigenlijk altijd de voerbakken staan nadat ze gegeten hebben, maar de laatste dagen haal ik ze weg. Shasta loopt de hele dag heen en weer naar de voerbak om te kijken of er niet iets nieuws in zit. Hij likt dan de hele bak af.

Maar nu was mijn vraag dus. Doet hij dit omdat hij honger heeft? Of omdat hij zijn eten zo lekker vond en dat de smaak van het vlees nog in de bak zit en daarom steeds terug gaat om het uit te likken.

Shasta zit per dag op 380 gram. Dit verdeel ik over 2 keer. Dus 190 gram per keer. Dit is gebaseerd op een gewicht van 19 kg. Tenminste dat had mijn nichtje voor mij uitgerekend.
Maar ik heb dus het idee dat hij geen voldoening heeft aan 190 gram per keer. En daardoor dus de hele dag met honger zit.

Dus is mijn vraag: Is het niet misschien beter dat ik hem 1 keer per dag 380 gram geef? Of is dat niet aan te raden?

PLK

Re: Vlees. 1 keer per dag geven of verdelen over 2 keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:03

Dat heb je prima uitgerekend, klopt wel ongeveer. Kijk naar je hond of hij niet mager wordt, in dat geval of on het geval dat hij hyperactief is of veel moet werken kun je hem meer geven. Het kan ook gewoon zijn dat ie t enorm lekker vindt. Vindt onze ridgeback wel iig! Ben erg tevreden over hem sinds hij vers vlees uit de diepvries krijgt. Hij stinkt niet meer uit al zn openingen :-) en poept een stuk minder! Succes met je hond

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:04

Ow en wij voeren hier ook twee keer, anders is t in een keer zoveel voor hem. Die van ons is 2,5 x die van jou..

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:06

Hmmm Ik vind het lastig beoordelen. Maar ik ben nog niet zo bekend met vers voeren. Met brokken deed hij ook af en toe wel eens terug lopen. Maar niet zo vaak als met het vlees. ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:09

Ik voer 1 x per dag op niet vaste tijden tussen 12.00 en 17.00 dit doe ik al jaren en bevalt mij het beste.
Eerder heb ik wel meerdere keren gevoerd per dag gegeven maar dat beviel niet goed sneller maagzuur bij de honden doordat ik dan aan vaste tijden vast zat etc.

Mijn reu eet 1.5 kg (werkende dobermann 42 kg)
mn teef 600 gram (am stafford 22 kg)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:12

Mijn hond krijgt ook 2 keer per dag vlees. Elke ochtend en avond maar niet echt op gezette tijden.. Het bevalt wel goed.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:15

Seven, Dus jij raad aan 1 keer per dag te voeren? Zodat hij 1 keer per dag zijn buik vol heeft? Ipv 2 keer per dag een beetje?

Mirka1994, Mijn honden krijgen niet op gezette tijden eten. Ze krijgen eten wanneer het mij uit komt om het ze te geven. ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:17

Ik zelf vind 1 keer te weinig.. Het lijkt mij dat ze dan de hele dag hongerig voelen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:20

ip is een hond een dier wat een prooi in 1x opeet,dus zijn maag vol eet en eet maar 1x per dag.

maar kvv is gemalen en verteerd sneller als grote stukken vlees,vandaar dat honden nog weleens hongerig kunnen zijn als je kvv voert,je kan dan kiezen voor 2x per dag te voeren...het maakt eigenlijk niet heel veel uit,gewoon kijken waar je hond het goed op doet...

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:20

Mirka1994, Het is dan wel 1 keer de gehele hoeveelheid wat ze normaal over 2 keer krijgen he. Dan zitten ze in 1 keer vol. ;) tenminste dat is mijn theorie

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:25

Dat is wat mij het beste bevalt, hongerig zijn ze niet want ze zijn niet uit gehongerd een dier kan best een dag zonder eten mits deze altijd goed gevoerd word :D
Wij vasten ook 1 dag in de week afwisselend welke dag ook dan zijn ze niet vreselijk hongerig, ze hebben altijd botten in de tuin (ribben, nekken, staarten etc) waar ze over de dag aan kauwen.

Mijn mening is dat volwassen honden genoeg hebben aan 1 x per dag vlees dit word dan optimaal verteerd. Honden zijn van nature dieren die een grotere hoeveelheid eten als ze dit krijgen aangeboden en dit rustig verteren. Maar wij geven dan ook geregeld vlees botten er bij om ze uit te dagen langer over het voer te doen

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:32

Seven schreef:
Dat is wat mij het beste bevalt, hongerig zijn ze niet want ze zijn niet uit gehongerd een dier kan best een dag zonder eten mits deze altijd goed gevoerd word :D
Wij vasten ook 1 dag in de week afwisselend welke dag ook dan zijn ze niet vreselijk hongerig, ze hebben altijd botten in de tuin (ribben, nekken, staarten etc) waar ze over de dag aan kauwen.

Mijn mening is dat volwassen honden genoeg hebben aan 1 x per dag vlees dit word dan optimaal verteerd. Honden zijn van nature dieren die een grotere hoeveelheid eten als ze dit krijgen aangeboden en dit rustig verteren. Maar wij geven dan ook geregeld vlees botten er bij om ze uit te dagen langer over het voer te doen

Wanneer zijn honden eigenlijk volwassen? De 1 zegt na 1 jaar. De ander zegt na 1,5. Shasta is nu bijna 17 maand. :)

Mijn honden staan nu nog op Smuldier (KVV) Ik ben van plan dit te gaan uitbreiden Als ik het allemaal voor mezelf op een rij heb.
Ik moet er nog achter komen hoe het allemaal in zijn werk gaat. :P Wat mogen ze eten. En wat niet. Enz enz.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:40

Ligt aan het ras maar bij mij gaan ze tussen de 6 maanden en een jaar op 1 x per dag over.
Kijk eens op www.barfplaats.nl
Daar staat een gehele bibliotheek op met Do en Don't

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:53

Ik voer ook 1x per dag. bevalt goed, heb ook idd geen vaste tijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:09

Ik voer juist weer 2 keer per dag. Met 1 keer per dag gaat onze hond gal spugen. Maar ergens tussen 17.00 uur en 22.00 uur krijgt ze een grote maaltijd, 's ochtends alleen een beetje maagvulling.

En dat baklikken gebeurd hier ook ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:45

Enig idee hoeveel gram brok je hond per dag at?

Je gaat nu uit van 2% van z'n lichaamsgewicht. Hoeveel beweging krijgt je hond? En inderdaad KVV is lekker, maar ze hoeven niet veel te kauwen en de vertering is ook nog vrij licht (wel zwaarder dan brok). Hoe minder je kauwt, hoe 'leger' het gevoel aan het einde.
Om die reden geef ik mijn hond ook regelmatig (half) bevroren Smuldier pakken. Dan zijn ze er nog even mee bezig, anders is het zo hap-slik-weg.

Ik zou in dat geval denk ik voor 1x per dag, een bevroren blok gaan.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:04

Mijn hond krijgt s'avonds vlees uit de diepvries (ontdooit uiteraard) momenteel pens omdat meneer een bijzonder moeilijke eter is. Daarnaast krijgt hij onbeperkt brokjes. Gelukkig eet hij alleen als hij echt honger heeft en hoef ik me niet druk te maken om eventueel overeten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:10

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:56

Ik heb heel lang (ik geef 500 á 750 gram per dag dat wisseld wat) 's ochtends 100 gram (bij 500 gram eten) of 250 gram (als ik 750 gram geef) gegeven. en dan 's avonds dus een groter portie en dat beviel mij heel goed.

Echter 1 van mijn honden weigerd nu 9 van de 10x te eten 's ochtends dus nu voer ik in 1x per dag en geef ze 's ochtends wat te knagen als ze dat willen.

Bevroren voeren zou ik niet snel doen. dat kan als een klomp terecht komen in een maag. Moet je zelf maar eens alleen bevroren eten eten......

Wat je wel kan doen is af en toe een maaltijd vervangen door bijv. een kippenpoot te geven (bij alle supermarkten gewoon te verkrijgen) daar zijn ze ook lekker lang mee bezig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:05

Sinds wij vers voeren krijgen ze ook één keer per dag. 's avonds voeren wij ze. Ze hebben da een dag erop zitten en kunnen dan goed uitbuiken waardoor het voer naar ons idee optimaler wordt benut. 's morgens zijn ze fit en fris en hebben bij ons nooit een honger idee gegeven. Zelfs een van onze labradors die een echte stront vreter is, is dat niet meer gaan doen na overgang op een keer daags voeren. sterker nog...hij doet het nu veel minder.

Dierenfan, wat heb je voor enorme hond als je 750 gram moet voeren?

Eponine, van onbeperkt brokken aanbieden worden honden luie eters. De vorige hond van m'n moeder at op den duur gewoon helemaal niet meer. Toen ik vervolgens een week op haar moest passen en steeds na tien minuten de bak weghaalde is ze gewoon weer brokken gaan eten alsof het allemaal nieuw was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:13

Mijn kleine duitse herder teefje krijgt ook 750 gram per dag en rond de loopsheid rond de 1000. En zij weegt maar 27 kilo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:22

een paar honden van mij krijgen ruim een kilo vlees per dag...

ligt gewoon aan de behoefte van de van de hond..

en hier krijgen ze ook wel eens bevroren vlees ( al járen),hebben ze er lekker lang werk aan :D ,1 van mijn honden wilde een periode alleen maar bevroren kopvlees hebben of bevroren hart...ontdooit at ze het niet bevroren was het geweldig,nou dan mag ze het wat mij betreft bevroren opeten...

op dit moment lust ze het ook ontdooit,tis maar hoe haar petje staat :D

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:07

Woow wat veel reacties ineens. Als ik thuis ben zou ik even reageren. Zit nu op mijn foon. :)

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:09

bij ons krijgen ze smorgens 1 boterhammetje , en savonds rond 6e hun vlees.
Ben ook van 2 x per dag voeren naar 1 x per dag , en mij valt het op dat ze het hier veel beter op doen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:16

Ik had precies hetzelfde probleem.
Mijn hond krijgt sinds ongeveer 3 maanden vers vlees.
Hij veranderde van een trage eter, naar een schrok op :')
Hij leek veel honger te houden, dus ik gaf hem maar wat meer.
Maar na een paar weken werd hij toch dikker, wat niet de bedoeling was. :n

Nu geef ik hem verdeeld over 2x per dag zijn vlees.
Dat gaat prima, maar hij vindt het vlees zo heerlijk dat hij gaat zoeken in zijn bak of er nog meer is.
Ik denk dat dat de oorzaak is, dat het daarom lijkt alsof ze nog honger hebben.
Nu is hij het gewend en gaat het goed.