Mijn achterburen hebben sinds een maand of 4 een nieuwe hond. Hun tuin grenst aan de onze, je hebt dus alle zicht op de tuin.
Zij zijn, voordat de ze hond namen, bedreigd door een bende en voelen zich dus niet meer veilig. Al gauw kwam er een hondehok in de tuin die bestaat uit een overdekt (nacht?) hokje met rondom een strook 'open' ruimte. Hond wordt er 's ochtends rond een uur of 7 ingedaan en mag er 's avonds rond een uur of 9 weer uit. Omdat de hond andere mensen en honden aan kan vallen mag hij er wel eens uit, maar dan aan een hele korte riem, naar de overkant van de straat. Verder doet de hond zijn behoefte ook in het hok.
Wij hebben zelf ook een hond en vonden het daarom zeer begrijpelijk dat het beestje de eerste weken gewoon nog moest wennen aan zijn nieuwe situatie. De eerste weken ging het namelijk gepaard met eindeloos veel piepen en blaffen. Uit nieuwsgierigheid naar de hond is mijn vader na een aantal weken langsgegaan. (Hij 'kent' de mensen, zij weten ook wie hij is) Zo kreeg hij te horen dat de hond een opgeleide politiehond is en ze hem dus ook van de politie hebben. Het beestje mag abosluut niet rennen, want hij moet alert blijven in zijn hok. Verder hebben ze nog gewoon even gepraat over de hond, mensen gaven aan geen honden mensen te zijn, maar ze zich gewoon niet veilig voelen.
De hond bleef echter extreem veel blaffen en piepen en liep de hele dag door heen en weer in zijn hok. Liggen komt zelden voor. De hond heeft de vrouw des huizes al gegrepen en ze durven de hond bijna niet uit het hok te halen of eten/drinken in het hok te leggen. Er is toen iemand komen kijken en vervolgens zijn toen zowel de hond als de mensen een paar dagen weggeweest. Wat overigens een verademing was, heeeeerlijk wakker worden zonder geblaf!
Toen zij terug kwamen mocht de hond wel eens uit het hok om te spelen met de bal, wat de hond zichtbaar heeeerlijk vond. Het geblaf was toen zo ongeveer weg, hij piepte alleen af en toe als hij in zijn hok moest. De situatie leek flink verbeterd en de mensen gaven ook duidelijke commando's aan de hond.
Helaas, was deze fijne situatie maar voor even, we zijn weer terug bij af. Je gaat slapen met een blaffende hond en je wordt wakker met een blaffende hond. Het zielig vinden voor de hond heeft inmiddels plaats gemaakt voor een grote ergernis. Het beestje blaft niet sporadisch, maar gewoon aan één stuk door. Ook wordt hij er niet meer uit gehaald om te spelen (maar dit is natuurlijk geen feit, aangezien ik niet de hele dag thuis ben) en ik hoor ze regelmatig bespreken wat ze hier in hemelsnaam aan moeten doen.
Het roept bij mij een hoop vragen op. Een politiehond wordt naar mijn weten getraind en krijgt dus tijdens die training de mogelijkheid om lekker te rennen/benen te strekken. Dit mist de hond, ik kan me daarom heel goed voorstellen dat hij heen en weer blijft rennen. Het is namelijk echt een dwangmatig 'rondje' die hij maakt. Het is heeeeul duidelijk dat de hond het 3x niks vindt in deze situatie en de mensen eigenlijk ook niet.
Daarbij, mocht er weer iemand voor de deur staan met kwade bedoelingen kun je moeilijk zeggen; 'Wacht even, even mijn hond uit zijn hok halen'.
Ook mijn buren hebben er veel last van en aangezien er meer direcht omwonende zijn kan ik me goed voorstellen dat er meer mensen last van hebben.
Begrijp me niet verkeerd, sporadisch blaffen is prima mee te leven, maar dit is gewoon eindeloos. Afwisselend met een hoog angst blafje of gewoon voluit lang blaffen, alles komt voorbij!
Mijn buren zijn al eens langs geweest, zij kennen de mensen wat beter en maken nog wel eens een praatje met ze. Maar hoe maak je duidelijk dat het verschrikkelijk irritant is met nog wel een beetje begrip voor de situatie?
Ook wij willen opzich wel even praten, maar dat is lastig omdat je niks afweet van een politiehond.
Mijn vraag is dus, wie weet er meer van de omgang van een politiehond of heeft hier een hele andere visie over? Misschien met meer begrip is het geblaf beter uit te houden.

Het is een heel lang verhaal geworden, bedankt voor het lezen.
Groetjes, Isa
ik word hier dan ook kots en kots misselijk van... walgelijk....
) en het ras en je hebt een potentieel zeer gevaarlijke hond in onkundige handen.