Hond spontaan blind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Hond spontaan blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 22:48

Hallo Bokkers,

Ik heb een 13,5 jarige teckel.
Flinke last van staar en zijn gehoor is niet meer al te best..., gaat prima

Gisteravond en vandaag was hij nog flink aan het spelen, zowel met uitlaten als in de tuin, rennen, graven, niets aan de hand..
en nu; mijn vriend wil hem uitlaten en hij staat niet op, nu gebeurt dat wel vaker dus ik loop naar hem toe, 1 oog dicht en terwijl ik kijk is zijn oog flets en draait weg.

mijn hond heeft in het verleden heus wel eens een ontstoken oogje gehad, maar dit lijkt anders.
ik ben net met hem gaan wandelen en voetje voor voetje gaat hij over straat...., bij terugkomst kon hij de woonkamer deur niet vinden.. -O-

als ik terugkom van uitlaten geef ik altijd de katten te eten en krijgt hij altijd een kluifje..., nu wil het niet :n

ik heb gebeld naar de dierenarts, maar mijn eigen dierenarts heeft geen dienst en dit is ook geen levensbedreigende situatie.
voor nu hem ik het oog schoongemaakt met (voorgekookt) water, dit laat hij gelaten toe.

Morgenochtend vroeg moet ik even werken maar daarna bel ik mijn dierenarts

Iemand een idee?

anneeep

Re: Hond spontaan blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:51

Hoe erg was de staar? Was dat al zo ver gevorderd dat die er blind aan kon worden? Beide oogjes of 1?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 22:53

anneeep schreef:
Hoe erg was de staar? Was dat al zo ver gevorderd dat die er blind aan kon worden? Beide oogjes of 1?

Nee, alleen het rechteroog

Staar best behoorlijk, heeft hij al heel lang, maar nogmaals, vanmiddag niets aan de hand

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:55

Misschien iets in het oog gekregen waardoor het hoornvlies beschadigd is, en dat in combinatie met staar kunnen ze ook flink last van hebben. Ogen zijn wel erg belangrijk dus ik zou zeker een bezoekje aan je DA brengen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 22:56

anneeep schreef:
Misschien iets in het oog gekregen waardoor het hoornvlies beschadigd is, en dat in combinatie met staar kunnen ze ook flink last van hebben. Ogen zijn wel erg belangrijk dus ik zou zeker een bezoekje aan je DA brengen

Ga ik ook zeker doen.
Ik hoopte alleen dat er misschien bokkers zijn die er meer vanaf weten (bijvoorbeeld een da assistente)
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 05-09-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:57

Ik zou zelfs een dringend bezoekje brengen,
een oog is namelijk ook enorm pijnlijk!
En dit klinkt toch niet lekker

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 22:59

beatje schreef:
Ik zou zelfs een dringend bezoekje brengen,
een oog is namelijk ook enorm pijnlijk!
En dit klinkt toch niet lekker

Dat is het hem nu juist, hij geeft geen kick terwijl hij normaal een enorme zeikerd is als hij ook maar iets voelt.
Hij geeft helemaal geen pijn aan, en dat is niets voor hem

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:03

Ik heb eens een oude hond gehad van 17 die een soort epilepsie aanval kreeg en ook blind was. Beestje zag echt niets en was helemaal verkrampt in een soort stuip en liep overal tegenaan want hij zag echt niets meer, zo van de een op de andere minuut! Ik ging er vanuit dat hij ingeslapen moest worden en belde de DA dat hij met spoed moest komen. Die wilde hem niet inslapen en zei dat het een aanval was en wel goed kwam. Had er een hard hoofd in en heb de hele nacht bij de hond gezeten. Maar smorgens rond een uur of 7 liep hij weer gewoon en zag hij ook alweer wat, echt heel bizar. Na een paar dagen was het blinde helemaal weg en zag hij alles weer. Wel hield hij last van aanvallen en hebben we hem uiteindelijk toch moeten laten gaan daardoor.
Misschien heeft je hond ook een aanval gehad? Iets anders zou ik niet echt kunnen bedenken. Met ontstekingen e.d. merk je vaak wel eerder wat en niet zo plotseling.

Sterkte met je hond hopelijk is hij snel weer in orde!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:08

aisie schreef:
Ik heb eens een oude hond gehad van 17 die een soort epilepsie aanval kreeg en ook blind was. Beestje zag echt niets en was helemaal verkrampt in een soort stuip en liep overal tegenaan want hij zag echt niets meer, zo van de een op de andere minuut! Ik ging er vanuit dat hij ingeslapen moest worden en belde de DA dat hij met spoed moest komen. Die wilde hem niet inslapen en zei dat het een aanval was en wel goed kwam. Had er een hard hoofd in en heb de hele nacht bij de hond gezeten. Maar smorgens rond een uur of 7 liep hij weer gewoon en zag hij ook alweer wat, echt heel bizar. Na een paar dagen was het blinde helemaal weg en zag hij alles weer. Wel hield hij last van aanvallen en hebben we hem uiteindelijk toch moeten laten gaan daardoor.
Misschien heeft je hond ook een aanval gehad? Iets anders zou ik niet echt kunnen bedenken. Met ontstekingen e.d. merk je vaak wel eerder wat en niet zo plotseling.

Sterkte met je hond hopelijk is hij snel weer in orde!

Hij is vandaag niet alleen geweest en heeft geen aanval gehad, of het moet iets geweest zijn in zijn koppie wat wij niet hebben kunnen zien.
Hij loopt ook normaal alleen heel voorzichtig en op zijn reuk (zo lijkt het)

Ik heb wel iets anders gevonden:

Verlies van "zien"
Door de drukverhoging gaat de Nervus opticus plat gedrukt worden en de doorbloeding gaat verminderen in de retina. Hierdoor gaat er verlies zijn van "zicht". Als die drukstijging blijft aanhouden dan gaat de retina degeneren en wordt de hond volledig blind.
Een hond kan blind zijn al na enkele uren erge drukverhoging in het oog!

bron: http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=55

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:11

Ik denk inderdaad ook aan een epileptische aanval of hersenbloeding aangezien hij er geen pijn aan heeft, en nu met beide ogen niks meer ziet. Let er wel op dat hij genoeg drinkt, morgen gelijk even naar de dierenarts.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:11

Ik zou toch even een DA bellen als ik jou was. Al is het alleen maar voor advies. Als het wel bovenstaande is dan is er misschien met oogdruppels die de druk verlagen nog iets aan te doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:13

Klinkt eerder als iets in het koppie. Blind worden aan staar gaat geleidelijk en niet zo plotseling. (wel andere problemen aan de ogen) Persoonlijk zou ik morgenvroeg zo snel mogelijk gaan of beter nog toch naar een spoedarts. Ogen zijn erg pijnlijk en dat laten ze niet snel merken. En ook bij iets in het koppie is hoe eerder ingrijpen hoe beter.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:14

xSCWx schreef:
Ik denk inderdaad ook aan een epileptische aanval of hersenbloeding aangezien hij er geen pijn aan heeft, en nu met beide ogen niks meer ziet. Let er wel op dat hij genoeg drinkt, morgen gelijk even naar de dierenarts.

alleen met rechts ziet hij niets (andere oog lijkt helemaal oke)
stond ook in een post hierboven :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:17

Oeps verkeerd gelezen dan, maar kan alsnog zijn wat ik hierboven schreef :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:19

Als ik mijn dierenarts bel krijg ik een 0900 nummer dat ik moet bellen en dan kan ik ergens in utrecht terecht.
dat doe ik niet want dan moeten we zeker 20 minuten met de auto en daar heeft hij sinds hij ouder is heel veel stress van

hij ligt nu te slapen, en is rustig.
morgenochtend vroeg moet ik anderhalf uur invallen op mijn werk en daarna ga ik naar de dierenarts

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:26

Wat vervelend dat je niet snel bij een DA terecht kan. Als ik bel heb ik binnen 10 minuten een DA hier staan, in het weekend en ook snachts en zowel voor de hond de kat als het paard. Helaas al meerdere keren mee te maken gehad maar ze zijn er altijd supersnel. Hoop dat er nog iets aan te doen is morgen voor je hond. Sterkte en succes!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:30

aisie schreef:
Wat vervelend dat je niet snel bij een DA terecht kan. Als ik bel heb ik binnen 10 minuten een DA hier staan, in het weekend en ook snachts en zowel voor de hond de kat als het paard. Helaas al meerdere keren mee te maken gehad maar ze zijn er altijd supersnel. Hoop dat er nog iets aan te doen is morgen voor je hond. Sterkte en succes!

Ik ga nu niet met hem slepen, ik ga hem geen onnodig stress bezorgen, hij ligt nu op schoot te slapen.

Als hij daadwerkelijk aan zijn rechter oog blind is geworden dan ben ik bang dat dat niet meer veranderd.
Er komt verder geen troep uit....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:03

Nou dan maar het beste er van hopen! Sterkte de komende nacht met je hond. Duim dat alles weer goed komt!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:07

Misschien kan je Ivystoeter even PB-en.
Die heeft ook een teckeltje die ineens blind was :j

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 00:08

aisie schreef:
Nou dan maar het beste er van hopen! Sterkte de komende nacht met je hond. Duim dat alles weer goed komt!

Alles nog steeds hetzelfde.
Linkeroog lijkt helemaal normaal gelukkig....

ik laat hem nu maar lekker slapen....

had gehoopt dat er misschien een da assistente zich zou melden, misschien komt dat nog!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 00:08

Escada schreef:
Misschien kan je Ivystoeter even PB-en.
Die heeft ook een teckeltje die ineens blind was :j

dank je wel,

ga ik morgen doen :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:48

ik zou hier een gonioscopie laten doen, wellicht dat je hond met medicatie geholpen kan worden.
Voordat ie misschien ook nog problemen met zijn andere oog gaat krijgen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 10:05

Hij is nu veel beter als gisteravond, vanmorgen vroeg zat zijn oog wel dicht en wederom gespoeld.
Hij rent weer en is vrolijk, maar ga om 11.45 evengoed naar de dierenarts, ik laat meteen maar even een APK doen bij hem :j

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 12:36

Zo, we komen net bij de dierenarts vandaan.

Hij is niet helemaal blind maar heeft wel een flinke beschadiging aan zijn oog, vermoedelijk is er iets van een tak langs zijn oog gekrast...
Dit was de zien met een kleurvloeistof

Nu 6x daags druppelen en dan moet het goed komen *\o/*
Zijn APK was verder prima, hij is in opperste gezondheid en als het zo blijft kan hij nog wel wat jaartjes mee :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:49

Gelukkig geen al te slecht nieuws, komt vast helemaal goed!!