kan een hond zo lang alleen zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XNienke_

kan een hond zo lang alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 17:15

hallo bokkers,

Ik wil zo graag een hond, en mijn ouders wilden ook echt een hond gaan kopen..
Maar nu willen ze het eigenlijk niet meer vanwege de tijd.
ik zal de situatie even uitleggen:

we zijn met z'n vijven thuis.
de hond wordt 's ochtends uitgelaten (klein rondje, ongeveer een kwartier).
tussen 2 en 4 uur (ligt aan mijn of m'n zus of broers rooster) maar wordt dan uitgelaten (half uur tot uur) door het bos en kan daar los lopen, apporteren en zwemmen.
dan wordt die nog uitgelaten rond 7 of 8 uur, en om ongeveer 11,12 of 1 uur.
verder hebben we een redelijk grote tuin waar die gewoon overdag als we er zijn buiten kan rennen enzo.

maar helaas moet hij op maandag en dinsdag van half 9 tot 2 uur alleen zijn.
en op woensdag en vrijdag van half 9 tot 4 uur alleen blijven..

zou dit kunnen, of vinden jullie van niet?

gonnyvdz

Re: kan een hond zo lang alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:20

als de hond gewoon buiten kan zijn vind ik het kunnen, heeft hij dan ook mogelijkheid tot voer, water en beschutting?

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:24

ik ken mensen die hun hond hebben geleerd alleen in de ochtend en avond uit te laten

als dat zou kunnen leren aan je hond is het natuurlijk al een stuk makkelijker om langer weg te blijven
veral als je goed zorgt voor boordjes en misschien ik weet niet hoe ze heten maar waar snoepjes uit kunnen komen zijn ze toch een tijd mee bezig en vermaken zich zelf

van half 9 tot 2 is zowieso geen probleem
en ik denk dat het ook ligt aan het ras waar voor je wilt gaan en of je een pup of ouderen hond neemt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:26

tuurlijk kan dat :j
Onze hond zit heel de dag alleen als wij een dagje uit zijn.
Gebeurt niet vaak maar als het gebeurt is er niks aan de hand.
Ook houd ze netjes alles op als we in de ochtend een keertje uitslapen.
diertje past zich vanzelf aan aan het ritme wat hem/haar geboden word.
Ik zie het probleem niet hoor

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:28

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:29

Paar uurtjes alleen zijn gaan ze niet dood van en hij wordt regelmatig uitgelaten lees ik.
Dan kan zeker. :j

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:32

Hij zal er niet dood aan gaan, maar houd er wel rekening mee dat een hond een gezelschapsdier is.

De mensen hier tegenover hebben een klein hondje, vond zijn vriendin zo leuk.
Helaas is de hond 5 dagen per week alleen thuis en vaak ook nog s'avonds of in het weekend een paar uur aangezien men nou niet altijd maar thuis zit.

Je kunt goed zien dat deze hond hier ongelukkig van word.
Hij zit de hele dag voor het raam en als hij naar buiten mag ontploft hij bijna van blijdschap en rent hij door de straat.

Als je een hond vaak alleen laat vind ik het persoonlijk wel zo eerlijk om misschien 2 hondjes te nemen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:35

Moet kunnen :)
Mijn hond is soms van 8 tot half 5 alleen (als ik mijn broer en ik allebei tot het 8e uur hebben en mijn moeder niet vrij is). Maar dat is echt het maximale.

2 hondjes zou inderdaad ook een goede optie zijn :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:38

Maar ts met jou schema is je hond echt niet te lang alleen, hoef je je echt niet druk om te maken.
Hij is 2 van de 7 dagen, 7,5 van de 24 uur alleen. Daar hoef je echt geen 2e hond voor bij te nemen.
Mag wel natuurlijk maar in dit tijdschema is het imo niet perse nodig.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:39

Ik heb er om die rede 3.
Ze zitten heel de dag in mijn tuin, hebben een schuur met kleinere hokjes erin om in te slapen en hebben een emmer water en een emmer brok tot hun beschikking. Ik heb ze dan ook van klein af aan geleerd zelf hun eten te doseren en dat gaat prima.
Ik werk van 8 tot 5 en als ik thuis ben mogen ze binnen. Ik kan nu makkelijk een avond of zelfs een weekend weg (m'n moeder wipt dan meestal wel ff binnnen) zonder dat ze vereenzamen, ze hebben immers elkaar. Mijn hondjes zitten overdag en 's nachts buiten en vinden het prima. Naar binnen om op de bank te komen liggen vinden ze ook lekker, maar als ik dan naar de achterdeur loop, lopen ze vrijwillig mee.

Ik vind dit de ideale manier van honden houden. Ik ga lekker met ze wandelen als het mij uitkomt en verder ruim ik na m'n werk even de strontjes op. Als ze willen rennen of spelen dan kan dat en als ze rustig willen slapen kan dat ook.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 21:00

maar hij is 4 dagen dus alleen, waarvan 2 dagen (maandag en dinsdag) 6 uur. en 2 dagen (woensdag en vrijdag) 7 tot 8 uur.

2 honden is helaas geen mogelijkheid..
maar zou dit kunnen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:17

Persoonlijk zou ik het niet doen. :n

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:19

Ik denk dat het prima kan, MAAR dan had ik persoonlijk s'morgens vroeg een uur met de hond gespeeld, zodat hij daarna lekker kan gaan slapen :)

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:20

een pup word lastig...een volwassen hond die al zindelijk is zou prima kunnen hoor ....

s ochtend gewoon een extra lange wandeling....

doe ik hier ook ( heb er wel 2 maar toch )

en anders is misschien een uitlaatservice een optie ?? :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:21

Ligt er aan wat voor hond, er zijn genoeg honden die dit prima zullen vinden. Voor een pup vind ik het ook lang maar er zitten genoeg leuke volwassen honden in asiels, als herplaatser, waarvan vaak bekend is of ze goed alleen kunnen zijn. De hond van mijn ouders is 2,5-3,5 dag per week alleen en dan die 2-3 hele dagen langer, van half 9 tot half 6 ongeveer. Die ligt dan de hele dag te slapen, je merkt ook dat wanneer mijn ouders vakantie hebben en veel thuis zijn dat de hond een beetje 'moe' van ze wordt. Ik ging toen ik nog studeerde op die dagen weleens langs om de hond gezelschap te houden en daar had ze dan echt geen behoefte aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:07

Er zijn zeker honden die dit aan kunnen maar heb vorige week ook nog geprobeerd aan mensen uit te leggen dat dit erg moeilijk is. (en die hebben helaas toch een pup genomen en die zit nu al 8 uur per dag alleen thuis kreeg ik later via de telefoon te horen.........:( :( :( :( )

Een hond kan zeker die uren alleen zijn maar dan moet je niet op zoek gaan naar een heel actieve hond. Echter als jij weer graag in het bos wil spelen en klieren en actief bezig zijn moet je niet op zoek gaan naar een rustige hond die dat allemaal onzin vind en graag zijn rondje loopt maar daarnaast ook heerlijk kan gaan liggen slapen.

De heel energieke honden gaan het namelijk niet trekken de hele nacht slapen, dan 15 minuten aandacht en dan weer 6 á 8 uur alleen thuis zijn (en dus weer slapen of zichzelf vermaken met eigen speelgoed of ze gaan slopen/blaffen/o.i.d.) en dan 2 uur actie en dat is het. Dat trekken die erg energieke honden gewoon niet. Het gaat wel eens een weekje maar week in/uit wordt erg moeilijk.

Een tuin klinkt erg leuk maar als je de hond als huishond wil houden kan je hem in de winter al niet overdag buiten zetten en 's nachts binnen. Dus dan zit je al maanden met het feit dat hij niet buiten kan zijn. Daarnaast is een tuin zonder mensen niet leuk en niet interessant want daar veranderd niets. Tenzij je een hond hebt die van tuinieren houd maar denk dat je ouders daar vast niet blij mee zullen zijn............. :D

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:09

ons hondje doet het prima ! zou gewoon kunnen... alhoewel je het natuurlijk liever niet hebt.
hoe oud is de pup?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:55

ShauniBef schreef:
Ik denk dat het prima kan, MAAR dan had ik persoonlijk s'morgens vroeg een uur met de hond gespeeld, zodat hij daarna lekker kan gaan slapen :)

Precies...zorg dan dat je op die dagen eerder je bed uitkomt en hem zeker 3 kwartier tot een uur uitlaat.
Ik zou overigens niet voor een pup gaan, want die red dat zoiezo niet.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:14

Mijn hond zit maximaal 4 uurtjes alleen. Ze kan wel langer maar dat vind ik zelf niet fijn voor haar. Ik heb als oplossing dat men ouders haar ophalen als ik laat weer kom van men werk ideaal. Alleen is dat voor jou dus geen optie.

En ik vind als je een hond 8 uur op een dag alleen laat waarvoor heb je dan een hond ??? Ik zou dat persoonlijk niet kunnen. Maar dat is ieder zijn eigen mening. Overgens heeft mijn hond 2 katten als vriendjes die ook echt bij haar blijven als ik weg ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:53

XNienke_ schreef:
maar hij is 4 dagen dus alleen, waarvan 2 dagen (maandag en dinsdag) 6 uur. en 2 dagen (woensdag en vrijdag) 7 tot 8 uur.

2 honden is helaas geen mogelijkheid..
maar zou dit kunnen?

Ik zou het niet doen, de hond is dus het meest alleen, tel daarbij de nachten op dat de hond ook alleen doorbrengt. Dat de hond zijn behoefte zo lang op kan houden prima, maar ik vind persoonlijk dat de hond wel erg lang in zijn eentje door moet brengen. Om op die manier aan een hond te beginnen, zou ik dan niet doen.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:54

wij hebben nog geen hond hoor!
maar vanwege tijd wilden mijn ouders het eigenlijk niet meer omdat ze dachten dat de hond dat niet kan.
een vriendin heeft een duck toller retriever, ik had wat meer info opgezocht en daar stond dat die heel actief kunnen zijn maar ook bijzonder rustig.
bij m'n vriendin hebben ze ongeveer dezelfde tijd waneer de hond alleen is..

moet alleen m'n ouders overhalen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:56

Je hebt heel verstandige ouders.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:11

Inderdaad zal het ook van het ras afhangen..

Wij hebben ooit op school geleerd dat honden geen besef van tijd hebben, en het voor hun niet uit schijnt te maken of je een uur of een dag wegbent..
Misschien is dat zo, maar ik voel me toch schuldig als ik de hele dag weg ben.. Ook al slaapt de onze zo'n 22 uur per dag hahaha.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:16

het kan wel hoor maar begin inderdaad niet aan een pup.
Onze hond zit 2 a 3dgn van 7.30 tot 17.00 alleen.Dit is ook de rede dat we voor een" tweedehands"hond hebben gekozen.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:17

Als je het alleen zijn rustig opbouwt moet dat kunnen hoor.
Ik zou alleen dan geen puppy nemen en hem/haar gelijk de hele dag alleen laten.
Onze honden blijven ook wel eens van 9 tot 5 alleen, redden ze prima, ook zonder uit te laten tussendoor. Nu zijn onze honden wel 1 jaar en 4 jaar, en zijn ze als pup niet zo lang alleen geweest, maar naar mijn idee moet een hond best kunnen in jouw situatie, dan is het misschien alleen wel handig om rekening te houden met het feit dat sommige rassen beter alleen kunnen zijn dan andere.