Ratten in stal .. hoe kom ik ervan af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Ratten in stal .. hoe kom ik ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:48

Bij onze stal zit een nest met ratten ... nu heb ik daar op zich niet direct last van, maar ik wil ze ivm ziektes die ze kunnen overdragen liever weg hebben.

Nu hebben we hier ook 4 katten, die er graag muizen (en soms een rat) vangen, maar niet genoeg om ze uit te roeien :+. Hoe kan ik de ratten weg krijgen, zonder dat het gevaarlijk is voor onze katten? Ik ben bang dat als ik gif neer ga leggen, de katten het gif eten, danwel dat de katten de dode ratten eten?

Iemand tips om dit op te lossen?

EllyC

Re: Ratten in stal .. hoe kom ik ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:51

Katten moeten hun gewicht aan gif eten om dood te gaan geloof ik. Dus dat betekend veel ratten.

In NL bel ik de rattenvanger en die zet dan lokdozen neer. Gif dat ik via de winkel zou kopen werkt nu eenmaal niet goed.
Vallen zou natuurlijk ook maar dan moet je ze zo neerzetten dat de kat er niet per ongeluk in trapt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:51

Rattenvallen zetten.
Zijn eigenlijk hetzelfde als muizenvallen maar dan een stukje groter.
Neerzetten op de looproutes van de ratten op plekken waar het te smal/klein is voor de katten.
Als je weet waar het nest zit kun de jongen ook zelf doden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:55

Nu zit het in de loopstal van de paarden. Ik kan het alleen direct naast het hol zetten als ik het afgeschermd wil hebben van de paarden. Hoe groot is zo'n rattenval?? En hoe weet ik dat ik ze allemaal gevangen heb? En als er dan een rat in zit, wat dan? Naar het bos brengen en daar uitzetten, of zijn ze dan met een dag terug?

(maak ze liever niet dood als dat niet absoluut noodzakelijk is)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:00

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:03

Niet dood maken?
Als je dat niet doet heb je het voor je het weet meer dan je lief is.
Ik ben hier hier eens een x laat begonnen met vangen en had echt hele families ratten en muizen. Zaten gewoon hele hooibalen tussen die helemaal in stukjes van 1 cm geknaagd waren. En stinken..... bah!

De draagtijd is 20 tot 23 dagen. Een vrouwtje kan één tot vijftien jongen per worp krijgen, maar meestal krijgt het vrouwtje zeven tot negen jongen. Grotere vrouwtjes krijgen grotere worpen. Een vrouwtje krijgt tot vijf worpen per jaar. Per jaar krijgen vrouwtjes op deze manier gemiddeld 24 jongen. In Duitsland is een geval bekend van een vrouwtje dat in een jaar 56 jongen kreeg en in Zweden een met 70 jongen.
Na 4/5 weken zijn ze geslachtsrijp. (wiki)
Laatst bijgewerkt door EllyC op 31-08-12 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:04

Oke, dan moet ik maar eens naar een rattenval gaan kijken :j

Dat dichten gaat niet lukken, het gat is in de aarde gegraven, dus ze kunnen zo een nieuwe maken.

Niet dood maken zou ik alleen doen als ze te verplaatsen zijn, dus bijv. in het bos. Thuis wil ik ze niet houden :+

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:06

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:07

Ik heb wel eens gelezen dat ze een rat pakken en verbranden. Door het gegil van die rat gingen de andere weg :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:07

dat zijn fabeltjes, net zoals een dode kraai ophangen.
vind het ook wel een beetje zielig voor die rat

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:11

Ow dat wist ik niet :+ nooit geprobeerd ofzo.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:12

Rebell09 schreef:
Deze is ideaal.. Komt geen gif aan te pas en de ratten zijn in 1 keer dood
ipv een lijdensweg met gif in hun buik.
http://www.elektrischemuizenval.com/web ... /rattenval

Die heb ik echt nog nooit gezien. Heb je hier zelf goede ervaringen mee?
(wel een rotfilmpje op die site overigens, pas bij 1.50 gaat ie echt die val in. Dat hadden ze wel een stukje mogen inkorten :) )

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:14

Wij hebben 'diervriendelijken' vallen. Dit zijn kooitjes die werken met een dichtval systeem zodra de rat het stukje brood achter in de val aanraakt, klapt het deurtje dicht! Deze hebben wij gekocht omdat wij kippen en een kat hebben rondlopen. Het enige nadeel is dat als je de rat hebt gevangen je deze zelf moet doodmaken.......

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:17

ls je de ratten niet dood wilt maken, geen vallen ed wilt zetten, kan je het proberen met parelhoenders. het geluid schijnt ratten weg te jagen. Maar ze vreten ook jonge ratten als ze de kans krijgen, en teken (nog een pluspunt).

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:18

@ jury

Wel ervaring met deze: http://www.multitools.be/webshop/ratmou ... electronic

Maar die andere is hetzelfde idee!

Had er ook nog nooit van gehoord, maar ik vond dat gif niet zo'n veilig idee met
katten en kippen.. Toen kwam dit voorbij in een folder. Lijkt me ook een betere
dood voor de ratten/muizen! :D
Laatst bijgewerkt door Rebell09 op 31-08-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:18

Wow.... het is bij ons goed geregeld! Ik bel net even de gemeente omdat een vriendin die ik net sprak dat aangaf. Komt er dus gewoon GRATIS een professioneel bedrijf om de ratten te bestrijden. Dat is even goed nieuws!

*heel benieuwd hoe ze het gaan aanpakken*

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:19

Wij zelf hebben 2 ratten vallen staan ( zelfde als muizenval )

Zo val met lekkers erop ( ratten zijn weg van gedroogde fruit :9 tutti - frutie)

Op zolder hebben we gif staan bij welkoop te koop ( paarse kleur )

Dit ( paarse kleur ) gif :# werkt langzamer en de rat moet meer van eten

In de familie bij ratten is de oude rat het slims -:)

Zij laat jongere ratten eerst aan gif eten, gaan de jongen dood dan eet zij niet op

Blijven de jongen leven gaan de oudere ratten ook eten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:35

Ik heb afgelopen jaar 50 muizen weggevangen in stal met een goede klapval. Op 3 na ging dit goed. Die drie leefden helaas nog en daar moest ik zelf nog even wat aan doen. Misschien is er ook nog een 4e niet goed gegaan want ik ben ook een hele val kwijtgeraakt. Nooit meer teruggevonden.

Nu heb ik een netje bunzingen in stal. Aan de ene kant ben ik daar wel blij mee want die ten muizen maar aan de andere kant hoor je ook dat ze veel schade kunnen maken.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:42

als er één rat is zijn er altijd meer! Bij ons op stal hebben ze ook een koeienstal. Daar stikt het soms van de ratten. Als je daar in het donker de stal inloopt zie je ze gewoon met 30 tegelijk wegstuiven! Sommige zijn hondsbrutaal die stuiven recht op je af.
staleigenaar heeft aangegeven dat hij er wel eens meer dan honderd heeft gehad! En dat zijn dat degene die je ziet! Aanpakken dus voor het uit de hand loopt....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:34

Hier ook ratten en muizen in de stallen, vooral 's winters. Ik zet gewoon gif neer. Je moet alleen uitkijken dat ze niet enorm gaan knoeien met dat gif, ze nemen het vaak ook mee namelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:22

Wij hebben nu sinds een week dichte kastjes met gif staan waar alleen de rat of muis in kan. En het begint nu langzaam aan op te ruimen. De kat vangt er wel eens eén maar begon echt uit de hand te lopen en moest wat gaan doen. En zie niks vreemds aan de kat behalve dat ze opgegeten muizen weer uitkotst.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:28

Onze Terrier pakt de ratten en bijt ze dood. :r
Nu geen rat meer te zien hier := (godzijdank!!!)Vieze beestjes zijn dat brrr.Muizen zitten hier wel maar die vind ik half zo erg als ratten.
Fijn dat de gemeente ze komt verdelgen! +:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:10

let wel op dat gif wel erg dodelijk kan zijn voor katten!!

Ze moeten zeker niet hun gewicht aan gif eten willen ze er dood van gaan. Immers rattengif maakt dat het bloed niet meer stolt en dat kan bij een kleine hoeveelheid al werken. Er zijn ook diverse honden in de loop van de jaren overleden aan rattengif ook volwassen honden. Hoorde onlangs nog van een mechelaar en mij lijkt het stug dat die hond over de 20 kg rattengif op straat op kon eten...

Nu ving mijn vorige kat altijd muizen hier en ze at ze ook allemaal op, op een enkeling na die ze alleen dood beet. Dus heb het idee dat katten echt wel weten welke muizen/ratten ze wel op kunnen eten en welke ze beter kunnen laten liggen. Nu weet ik eerlijk gezegd ook niet of gif wat een rat op heeft en waardoor hij dood gegaan is alsnog werkt voor het dier dat die dode rat op eet. Hoewel je vaak genoeg hoort van roofvogels die dood zijn doordat ze vergiftigde dieren aten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:16

Hmm, dat rattengif zet ik zo mn twijfels bij. Het werkt goed voor ratten hoor!
Maar sowieso paarden moeten een hele berg eten willen ze er dood aan gaan.
Mijn pony heeft een keer wat gehad (hoop dat ik niet bokt over me heen krijg, mijn pony stond toen bij een boer en die was vergeten de bak weg te halen, omgedonderd in de stal, pony klein beetje gegeten)
we hebben toen gebeld met de fabriek en die vertelde ons dat ze de helft van het gewicht op moeten eten willen ze dood gaan... dat is alsnog heel wat!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:36

misschien dat de gezondheid en leeftijd van een dier er ook wel mee te maken heeft? En verwondingen natuurlijk. Als het bloed niet meer stolt en ze lopen een verwonding op dan lopen ze gewoon leeg. Misschien als ze zich flink stoten dat ze dan ook wel meer problemen krijgen dan een 'blauwe plek' of bloeduitstorting?