Help! Kuikens!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boetjewoor

Help! Kuikens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:47

Hallo Bokkers,

Ik zit met een probleempje.
Het zit zo: op het weiland waar mijn pony staat is ook een kippenren, met Serama kippen (kleine kipjes)
Die kipjes hebben vandaag kuikentjes gekregen ( <3 ), en dat is niet de eerste keer. Het probleem is: de kuikens gingen vorig jaar dood..
Niemand (behalve ik, en ik heb totaal geen ervaring of kennis over kippen) kijkt echt naar ze om.

Er is geen electiciteit zodat er een lamp bij kan, ik mag ze niet mee naar huis nemen van mijn ouders om ze thuis te verzorgen.

Ofwel: ik ben heel erg bang dat deze super schattige kuikentjes weer dood gaan.

Wie heeft er een tip?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:50

Tip voor de volgende keer; eieren onder de kip weghalen :) als je niet wilt dat er kuikentjes komen omdat niemand ernaar omkijkt.

Maar opzich zou moederkip haar kroost toch wel warm moeten kunnen houden? Het is niet heel erg koud immers en als er geen tocht in het hok kan komen kunnen ze onder moeders vleugels zitten.
Pas wel op met water, dat er geen laag tupperware bakje oid is want ze kunnen verdrinken. Je kan in de dierenwinkels ook wel speciaal kuikenmeel kopen als voer, evenals waterbakken etc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-08-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kerstkransje

Re: Help! Kuikens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:53

Ik weet niet waar je woon, anders mag je ze wel komen brengen! Ik weet er wel raad mee.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:55

Als Petra te ver weg woont, en ik dichterbij woon, willen wij ze ook wel verzorgen! :)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:57

Ik woon in Bemmel, Gelderland.

En inderdaad, de volgende keer haal ik de eieren er onderuit.
Ja de moeder zit er wel op inderdaad, en tochten doet het ook niet in het hok. Maar alsnog waren ze vorig jaar dood gegaan. Nee heb volgens mij wel een goed systeempje gemaakt zodat ze niet kunnen verdrinken maar wel bij het water kunnen.. Brr ben zo bang dat als ik morgenochtend kom dat ze er niet meer zijn. Kan inderdaad het beste iemand zoeken/vinden die ze wil hebben en verzorgen.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:58

Wij wonen in zuid holland, op een boerderij dus plaats genoeg!
Laatst bijgewerkt door kerstkransje op 30-08-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:00

Ik woon ook in Gelderland, vlakbij Nijmegen. Dus redelijk dichtbij.
Ook op een boerderij met al 7 kippen en er kunnen er makkelijk nog bij :)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:02

Ik heb alleen geen rijbewijs of auto, dus ik kan ze niet komen brengen.. En dan wordt het misschien wel veel moeite/ver rijden. (behalve Nijmegen dan)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:03

Maar het probleem is niet dat ze er niet meer bij kunnen, het is juist wel gezellig als er meer kippen zijn. Het probleem is dus dat ik bang dat ze dood gaan doordat ze het niet warm genoeg hebben.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:03

Ja ff heen en weer is wel een eind dan kan KoetJJs ze beter nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:04

Voer je ze wel?
Want je hebt echt speciaal kuikenvoer voor deze kleintjes.

Warm blijven ze echt wel, normaal pak je alleen een warmtelamp als moeder er niet meer is (dus bijvoorbeeld bij kuikens uit een broedmachine). Als het hok tochtvrij is, zullen ze zich wel redden qua warmte.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:06

Ik zal straks als m'n vader thuis is vragen of 'ie ze zou willen, en ze dan wilt ophalen :) Denk het wel.
Want plek hebben we genoeg, en ervaring met kuikens ook.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:07

Kijk, dat wist ik dus niet. Dat is te koop bij dierenwinkels neem ik aan? Dan ga ik morgen dat voer halen! Lijkt me hoopvol..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:08

Is gewoon te koop, vrijwel overal.
Hornbach heeft het zelfs :)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:13

Nou dan ga ik dat morgenochtend meteen halen en geven. Ik als kippenleek krijg nu toch hoop dat ze blijven leven :). Tja en het is zo lastig om te zeggen: als het niet gaat, dan kan je ze alsnog op halen KoetJJs. Maar als ik doe wat jullie ook zouden doen, zou het toch goed moeten komen?

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:22

Wij zetten moeder met kuikens meestal apart met een warmte lamp erbij.
Hebben een kuikendrinkbakje en ook kuikenvoer.
Voer doen wij meestal op een deksel van een emmer oid. zodat ze er makkelijk bij kunnen (en op kunnen gaan staan als ze willen) en als ze wat groter zijn krijgen ze een kuikenvoerbak en een gewone drinkbak.
En zetten we ze buiten in een rennetje met kippenhok erbij. Zonder de moeder.
Als ze groot genoeg zijn gaan ze bij de rest van de kippen. :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:24

Denk je er wel om dat de eigenaar, ondanks dat hij er niet naar omkijkt, het misschien niet
grappig vindt dat jij zijn kippen weggeeft.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:29

Klinkt heel fijn KoetJJs, maar wat Bluebontje zegt, misschien moet ik het toch zelf proberen. Ik neem nu contact op met de eigenaar wat haar het beste lijkt :), als ze het prima vind dan mag je ze natuurlijk ophalen, al moet de moeder wel blijven.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:33

Is goed hoor :)
Als de eigenaar ze weg zou willen doen kunnen ze ook prima zonder moeder :)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:36

Oke :). De kipjes zijn namelijk heel tam, dus die wil ze sowieso wel houden. Het is een heel tam en vriendelijk ras, tevens het kleinste ras van de wereld. Dus je zult er dan wel leuke kipjes aan hebben. Ik laat het horen zodra ik iets hoor!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:42

In principe zou moeder ze warm moeten kunnen houden, helemaal in dit seizoen. Wat misschien meer een probleem is het eten en drinken. Kuikens hebben kuikenmeel nodig en het water moet veilig zijn zodat ze er niet in kunnen vallen. Als dat in orde is, water is veilig ze hebben kuikenmeel en moeder is fit zodat ze ze warm kan houden is er geen reden dat ze dood gaan behalve als er een ziekte heerst of de kuikens (bijv door veel inteelt) ongezond zijn.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:49

Drinken moet voor nu goed zijn, ik ga morgenochtend meteen kuikenmeel halen. Bedankt voor de tips, ik ga m'n best doen voor deze schattige pluizen. (KoetJJs hoor nog niks van de eigenaar)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:00

Serama's zijn kippetjes die niet veel kunnen hebben.
Ze komen oorspronkelijk uit Maleisië, waar het dus lekker warm is. Het zijn ook trage groeiers en zijn pas helemaal uitgegroeid als ze 1,5 jaar oud zijn.

Probleem is dus.. dat deze kippetjes vroeg in het jaar uitgebroed moeten worden. Dan hebben ze voldoende daglicht en zonlicht om te groeien.
Ze kunnen ook niet zo goed tegen de koude winters...

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:26

Dat klinkt inderdaad als een probleem, en als een goede rede voor mijn bezorgdheid.. He bah, er komt geen volgende keer, dan haal ik dus echt steeds de eieren weg..

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:50

Nou heb zo'n kuiken drinkbak gehaald, kuikenmeel, ze zitten tochtvrij in het hok onder moeders.