Hond heeft wond aan poot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Hond heeft wond aan poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 07:49

Ons hondje heeft sinds een paar dagen een klein wondje aan haar poot ( waarschijnlijk opgelopen door het stoeien met zusje)
Nu maakt ze het steeds erger met likken en knabbelen aan haar poot.
Gisteren hebben we er een verbandje om gedaan, dat ging goed, maar uiteindelijk schuift ze hem naar beneden zodat ze er weer bij kan.
Zo krijgt het geen kans om te genezen. Wat nu? Toch naar de dierenarts? Misschien dat zo'n lampenkap werkt, als ze die niet molt.
Kun je die ook los kopen bij dierenarts?

Avalon87

Re: Hond heeft wond aan poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:46

Niemand?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:49

heb je het al een keertje geweekt in warm water met soda?
Ik heb bij een dierenwinkel een soort van 'schoentje' gekocht (verschillende maten hebben ze daarvan) en die doe ik aan wanneer ze een wondje hebben.
Heb zelf een hele fijne zalf van bach bloesem (onstekingsremmend en herstellend) en die doe ik er op voordat ik ze uit ga laten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:53

grote kans dat het een hotspot wordt. Ik zou het minimaal 2 x per dag ontsmetten met betadine en toch proberen dat hij er zo min mogelijk aan komt.

Een kap kan je kopen bij de dierenarts maar ik vraag me af of dat dat nut gaat hebben, honden kunnen behoorlijk lenig zijn wat dat betreft en een poot is natuurlijk vrij makkelijk aan te komen.

Je zou hondenschoenen kunnen proberen maar ligt er een beetje aan waar het wondje precies ziet.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:57

Toen onze hond door glas zijn zooltje flink kapot had heb ik het pootje ingepakt met Snogg (zelfklevend, elastisch)verband, dit verkopen ze als horeca pleisters.
Dit krijg je normaal ook bij de DA, alleen is deze een stuk goedkoper.
Verder heb ik er een sok eroverheen gedaan en met (duk)tape vastgezet. (maar volgens mij heb jij dan babysokjes nodig zo te horen)

Blijft goed zitten :-)

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:57

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 12:57

Dankjewel voor de reacties. het zit net op een rotplek, bij haar hak. Ik ga zo even langs de dierenwinkel om te kijken of ze hier een schoentje voor hebben.

AngelofLove schreef:
grote kans dat het een hotspot wordt. Ik zou het minimaal 2 x per dag ontsmetten met betadine en toch proberen dat hij er zo min mogelijk aan komt.

Een kap kan je kopen bij de dierenarts maar ik vraag me af of dat dat nut gaat hebben, honden kunnen behoorlijk lenig zijn wat dat betreft en een poot is natuurlijk vrij makkelijk aan te komen.

Je zou hondenschoenen kunnen proberen maar ligt er een beetje aan waar het wondje precies ziet.

Ik denk eerlijk gezegd dat het al een hotspot is. Het is rood en rond en ong zo groot als een 2euro munt.

Dus voorlopig 2 keer per dag weken in de soda/betadine en toch proberen af te dekken met iets?
Gaan we proberen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:11

Weken is zeker goed. Persoonlijk vind ik soda fijner, is minder 'bijtend' dan betadine. Zou het niet de hele dag afdekken, want zonder geneest het veel beter. Alleen wel proberen dat ze er niet aan blijft likken (lekker makkelijk zeggen :P )
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, anders zou je er mijn zalf op kunnen doen, heb ik echt super ervaringen mee.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:06

Je kan ook kindersokjes (Hema) kopen en deze met tape ombinden. Honingzalf werkt heel goed, een paar keer per dag insmeren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:40

Denk dat het verstandiger is het even door de dierenarts te laten ontsmetten en inpakken dan schuift het ook niet weg. Als ze eenmaal likken blijven ze dit doen en geneest het niet en heeft ontsmetten en zalven totaal geen zin.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:42

Ik ga haar pootje lekker in de soda zetten en met plijstertape een sokje bevestigen.
Ik zit idd ook in tweestrijd met wel en niet afdekken, want het moet drogen voor het geneest. Echter krijgt het nu de kans niet om te genezen, want ze zit er steeds aan. Je kunt het ze zo moeilijk uitleggen he, dat ze er voor hun bestwil vanaf moeten blijven! We proberen het gewoon, als het niet verbeterd toch maar even langs da met t arme dier.

offtopic: Kentaro, wat een prachtige shiba's heb je op je profiel! ( zijn toch shiba's he als ik me niet vergis?)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:42

edit: Waarmee pakt de da het dan in waardoor het niet schuift? Nadeel lijkt me dat het dan ook niet kan luchten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:48

Die weet precies hoe het verband moet zitten. Waardoor het blijft zitten. Als je dit niet kent heeft het weinig zin zelf te doen zeker bij moeilijke plekken.
Het is eerst belangrijk dat het schoon is. Een vieze wond heelt niet. Likken is altijd een vieze wond.
Onder verband mits het goed schoon is heelt het veel sneller. Ondanks dat er geen lucht bij kan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:51

Ik zou gewoon even een kap ophalen, dan kan de wond luchtdrogen en kan ze er niet bij. En als je dan toch bij de DA bent kan die meteen naar de plek kijken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:53

(dank je wel :D Zijn inderdaad shiba's)

Willander, is het zo dat een wond altijd vuil is als ze likken?? (wel goed om te weten :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:54

Als je een kap wil aanschaffen: verschillende dierenwinkels hebben ze gewoon liggen (vaak achter de kassa).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:56

Ze hebben tegenwoordig ook van een heel soepel materiaal!! (bij de dierenspeciaalzaak) Vind ik stukken prettiger dan zo'n plastic die ze bij de dierenarts hebben!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:58

Kentaro schreef:
(dank je wel :D Zijn inderdaad shiba's)

Willander, is het zo dat een wond altijd vuil is als ze likken?? (wel goed om te weten :) )

Een hondentong is nooit schoon en bevat vele bacteriën denk maar even aan het likken onder de staart, ze eten graag van alles enz. Dus ja een wond waar ze bij kunnen heelt zelden netjes en snel.
Ook de omgeving hoeft niet schoon te zijn dus inpakken is zeker verstandig al dan niet met een kraag i.v.m. verband kapot eten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:01

:o Dat begrijp ik wel, ik dacht dat jij met jouw post bedoelde dat wanneer een hond likt aan een wond, het betekend dat de wond vuil is :P (zeg maar net als wanneer ik zelf sterilon gebruik op een wond. Als deze schoon is, prikt het niet, wanneer de wond vuil is prikt het wel) :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:57

Kentaro schreef:
:o Dat begrijp ik wel, ik dacht dat jij met jouw post bedoelde dat wanneer een hond likt aan een wond, het betekend dat de wond vuil is :P (zeg maar net als wanneer ik zelf sterilon gebruik op een wond. Als deze schoon is, prikt het niet, wanneer de wond vuil is prikt het wel) :D

Oh oke hahaha :D was dan langs elkaar heen.

Honden likken inderdaad om te reinigen maar 9 van de 10 keer is dat averechts.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:02

shadow19871 schreef:
Dankjewel voor de reacties. het zit net op een rotplek, bij haar hak. Ik ga zo even langs de dierenwinkel om te kijken of ze hier een schoentje voor hebben.

AngelofLove schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat het al een hotspot is. Het is rood en rond en ong zo groot als een 2euro munt.

Dus voorlopig 2 keer per dag weken in de soda/betadine en toch proberen af te dekken met iets?
Gaan we proberen!

Onze hond heeft laatst nog een hot spot gehad. de dierenarts heeft toen alle omliggende haren weggeschoren en we kregen het advies 2 x per dag ontsmetten met betadine en daarna honingzalf erop smeren en zorgen dat ie het er niet weer vanaf likt :D Was een paar dagen goed opletten of ie er aanzat maar na 3 dagen zat er al een korstje op en na 7 dagen was het gewoon weer een mooie huid :-)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:12

Weet iemand waar je honingzalf kunt kopen?
Lijkt me wel handig om in huis te hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:14

o.a. bij de apotheek.
Waarschijnlijk ook bij een kruitvat, etos e.d.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:14

Ik heb het bij de apotheek gekocht maar niet iedere apotheek heeft het.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:15

Ah ok!
Tis dus een algemeen middeltje.
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Ik zal eens gaan kijken, bedankt!