Hond heeft gebeten (2e keer) wat te doen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Hond heeft gebeten (2e keer) wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:33

Als eerste, dit topic schrijf ik met tranen in m'n ogen...

Ik zal eerst even de situatie uitleggen:

Gisteren kwam ik thuis na een lekker dagje weg, ik kom binnen en Sjaak begroet me zoals altijd, hij komt eraan lopen, kwispelende staart, helemaal blij. Ik zeg eerst hallo tegen mijn moeder en zusje en daarna begroet ik Sjaak met een aai over zijn bol.

Ik ga even zitten en zie dat m'n zusje haar enkel in het verband heeft. Of ja, er zit een gaasje op en daar zit verband omheen. Dus ik vraag wat er gebeurd is, zowel mijn moeder en mijn zusje barsten in tranen uit en zeggen dat Sjaak, ons lieve, vrolijke, goed luisterende hondje (ruwharige teckel, 7 jaar), haar heeft gebeten. Ik was best wel in shock, want dit had ik niet verwacht, dus ik heb gevraagd wat er gebeurd is.

Mijn zusje was met hem aan het spelen. Gewoon zoals ze altijd doet, met zijn botje of touw, Sjaak kwispelde als altijd, volgens mijn moeder. Hij had zijn oortjes naar voren en sprong wat rond zoals hij altijd doet. En opeens hing hij in m'n zusje haar enkel. Ze heeft nu drie 'gaten' waar de wreef over gaat in de enkel. Deze gaten zijn an sich niet diep en ze zien er goed schoon uit, maar ze heeft wel veel pijn. Het probleem is, ze hebben dit niet zien aankomen, wij zijn redelijk ervaren hondenbezitters en we zien echt wel wanneer een hond agressief is, bang of boos en de tekenen dat zijn gemoedstoestand omslaat zien we ook gewoon, daarvoor kennen we Sjaak goed genoeg (hij is nu ruim een half jaar bij ons en daarvoor werkte ik met hem in het asiel). Toen hij beet was hij nog aan het kwispelen, oortjes erop en toen hij losliet was hij zich volgens mijn moeder van geen kwaad bewust.

Mede daarom vermoeden wij dat het een per ongeluk bijtincident was. En hier zit hem ook de problematiek, want hoe voorkom je dit... Wij hebben regelmatig mensen over de vloer en dat gaat met Sjaak erg goed, hij is heel mensgericht en vriendelijk. Maar wat als hij iemand anders bijt? Wij willen hem echt niet weg doen, maar mijn zusje is nu bang voor hem, mijn vader heeft er geen goed gevoel meer bij en mijn moeder heeft eigenlijk precies hetzelfde. Het vertrouwen is weg en het verstand zegt weg doen, want hoe ga je het jezelf vergeven als hij iemand anders bijt?

De eerste keer dat Sjaak beet (hij heeft mij in m'n pols gebeten), was uit pure boosheid. Toen hadden we hem net een paar weken uit het asiel en tijdens het afdrogen (waar hij een hekel aan heeft) heeft hij mijn pols gegrepen en wilde daarna voor mijn been gaan. Ik heb hem weggeduwd met mijn voet, foei geschreeuwd en hem bij zijn nekvel tegen de grond geduwd op zijn rug tot hij kalmeerde en zich 'overgaf'. Ik heb hem eventjes laten liggen zo, daarna heb ik hem losgelaten en zijn we naar de dokter gegaan. De littekens zijn nog aan het helen.

Dit boze gedrag heeft hij na bovenstaand incident nooit meer vertoond. Als we hem afdrogen gromt hij wel, maar met een kleine foei is dat over en laat hij het over zich heen komen. Ik ben er ook van overtuigd dat de beet bij m'n zusje niet uit agressie kwam of boosheid, maar dat het echt puur per ongeluk was.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen... Ik heb het asiel waar ik werk gebeld en ze gaan mij vanmiddag terugbellen, misschien dat zij een plan van aanpak weten of denken, nee, dit kan echt niet, hij komt terug bij ons. Nu zijn wij helemaal geen familie die snel dieren wegdoet, het tegenovergestelde zelfs, maar dit is al de tweede keer en beide keren waren het toch flinke bijtwonden en totaal verschillende omstandigheden. Nu het vertrouwen in de hond ook weg is, zit ik echt met mijn handen in het haar... Ik vertrouw Sjaak nog steeds, ik ben niet bang voor hem en dat ben ik ook nooit geweest.

Wat moet ik hier nu mee... ;(? Wat zijn de opties? Ik heb al nagedacht over een cursus, maar welke? Sjaak luistert goed, hij komt als hij wordt geroepen, gaat netjes zitten wanneer dat gevraagd wordt, hij wacht netjes op de mat tot wij zijn eten neerzetten en komt dan na toestemming zijn eten opeten, hij bedelt niet, hij is niet opdringerig. Hij is soms wat knorrig en vindt niet alles even leuk, maar welke hond heeft dat niet?

Wij gaan minimaal vijf keer per dag met hem wandelen, op het renveld mag hij lekker loslopen en met andere honden spelen, in het bos loopt hij ook los, hij gaat mee naar mijn paard, waar hij het heerlijk vindt, naar mijn vriendin om met haar honden te spelen en te dollen. Godver, wat is dit moeilijk... Mijn moeder zit ook met de handen in het haar, die tweestrijd, wel of niet... Verstand zegt weg, hart zegt blijven.

Het voelt wel prettig om zo even mijn verhaal te doen... Ik ben benieuwd wat jullie eventueel aan tips hebben :). Bedankt voor het lezen.

Doriine

Re: Hond heeft gebeten (2e keer) wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:36

Mijn ouders hebben sinds 3 maanden een beagel uit het asiel van nu anderhalf jaar en hun zijn eigenaar nummer 4. die beet ook uit woede , met eten spelen en noem het maar op. het schijnt als je trekspelletjes doet met een touwtje zo'n hond het verkeerd kan opvatten(hierdoor heeft mijn vader ook 2 x het ziekenhuis ) weet niet of jullie ook touw trekken?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:38

Ik zou Sjaak laten beoordelen door een gedragsdeskundige. Wellicht dat degene kan verklaren waarom de hond dit doet. Zodra je weet waarom is het eenvoudiger om een oordeel over de hond te vellen!

Dewii

Is er niet iets medisch aan de hand? Onze hond vroeger vertoonde ook opeens agressief gedrag, en het bleek dat hij een hersentumor had..

ylva538

Als hij niet anders deed dan normaal bij je zusje lijkt het mij meer perongeluk want als je aan het spelen bent kan je misschien wel perongeluk bijten en als hij ook niet anders deed dan normaal lijkt het mij niet met opzet!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:40

Doriine schreef:
Mijn ouders hebben sinds 3 maanden een beagel uit het asiel van nu anderhalf jaar en hun zijn eigenaar nummer 4. die beet ook uit woede , met eten spelen en noem het maar op. het schijnt als je trekspelletjes doet met een touwtje zo'n hond het verkeerd kan opvatten(hierdoor heeft mijn vader ook 2 x het ziekenhuis ) weet niet of jullie ook touw trekken?

Nee, we doen geen trekspelletjes. Het is meer het touw heen en weer bewegen of weggooien zodat hij hem probeert te pakken of ophaalt, zelfde met het botje.

Dewii schreef:
Is er niet iets medisch aan de hand? Onze hond vroeger vertoonde ook opeens agressief gedrag, en het bleek dat hij een hersentumor had..

Sjaak vertoont geen agressief gedrag. Hij is medisch helemaal in orde, verder.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:41

ylva538 schreef:
Als hij niet anders deed dan normaal bij je zusje lijkt het mij meer perongeluk want als je aan het spelen bent kan je misschien wel perongeluk bijten en als hij ook niet anders deed dan normaal lijkt het mij niet met opzet!

Daar zijn wij het ook over eens, het was waarschijnlijk geen opzet. Maar zoals ik al uitlegde, hoe ga je voorkomen dat dit vaker gebeurt? We zagen het niet aankomen, en iets wat je niet ziet aankomen, kan je niet voorkomen.

Petpa schreef:
Ik zou Sjaak laten beoordelen door een gedragsdeskundige. Wellicht dat degene kan verklaren waarom de hond dit doet. Zodra je weet waarom is het eenvoudiger om een oordeel over de hond te vellen!

Dit staat inderdaad bovenaan de lijst :).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:43

Lastige situatie. Zeker omdat je niet weet waardoor hij getriggerd wordt.
Zoals Petpa zegt een gedragsdeskundige er naar laten kijken, proberen het gedrag uit te lokken zodat je weet waardoor het ontstaat. Misschien kun je daarna samen met je ouders en zusje een verantwoorde keuze maken.
Als ze daar niet voor willen gaan, is de optie of hem weg doen naar mensen die heel veel ervaring hebben met honden zoals Sjaak of in laten slapen omdat hij niet 100% betrouwbaar is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:45

Wij zijn nu inderdaad aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn, gisteren wilde mijn vader hem nog weg hebben, vandaag is hij al wat milder omdat hij ook wel doorheeft dat het per ongeluk was.

Wij willen hem niet zomaar wegdoen, gelukkig kan ik vanuit het asiel op hulp rekenen. Ik verwacht vanmiddag een telefoontje, zodra ik die gehad heb, zal ik hier posten wat de mogelijkheden zijn.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:48

Ook ik ben weleens gebeten door mijn eigen hond die een zwaar leven heeft gehad. Achterna werd gezeten door een paar mensen doen we hem een jaar hadden en toen ik hem wilde aanhalen in blinde paniek mij beet, daarna nog verder in de stress zat door dat incident. Ja het kan gebeuren. Heb hem dan ook niet gestraft, omdat onze hond vroeger dus danig is mishandeld dat ik hem dat niet kon kwalijk nemen. Ik zou hem even na laten kijken door de dierenarts op eventuele pijn. En je zusje een prik laten halen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:49

Tja..............

Misschien heeft ie wel een nare ervaring gehad bij het afdrogen en over te hard in de enkels bijten terwijl ie nog vriendelijk uitzag en kwispelde, dan denk ik gewoon dat het uit speelsheid was maar daarbij te hard beet, mogelijk te vroeg weg uit nest (verkocht) waardoor ie niet geleerd heeft om niet te hard te bijten ofzo.

En vergeet niet........ het is een klein hondenras, vaak worden ze te veel verwend en te veel van hun gepikt, en dat krijg je er niet zomaar uit, die zal moeten leren dat wat eerst wel mocht bij jullie niet mag, kost ook tijd.

Het is geen speelgoed he voor kinderen, zeker niet als je het dier nog niet zo goed kent en niet weet wat het meegemaakt heeft voordat ie bij jullie kwam.

Zo te lezen is het geen rothond, want toen je m aanpakte begreep ie het wel en deed ie het niet meer.

Niet alle honden vinden al te veel lichamelijk contact fijn, net als bij jou, je wilt toch geen wildvreemde dat jou gaat afdrogen na een douche.

Daar gaat gewoon wat tijd overheen, vergeet nooit dat ie als volwassen hond van 7 jaar bij jullie terechtkwam en dat het natuurlijk niet meteen perfect gaat, dat gaat met de jaren.

Weet ik alles van, zelf ook hond van 6 jaar uit kennel en een grote hond uit asiel, en echt je moet het de tijd geven en vertrouwen hebben, dan zijn het de beste en de liefste/ dankbaarste honden wat er is.

Ik zou het dier er niet om wegdoen, maar ervoor gaan.

Iets wat allang en breed volwassen is gaat natuurlijk niet meteen van een leien dakje.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:55

@ Buffelo; tetanus heeft ze gehad. Wij weten weinig van Sjaak zijn verleden, wel dat hij bij zijn vorige eigenaar súper is opgevoed, die man heeft heel veel werk in hem gestoken. Wat er voor zijn vorige eigenaar met hem is gebeurd weten wij niet en ik denk niet dat wij daar ooit achter komen.

@Ragdollcat; Sjaak is inderdaad geen rothond, hij is heel vriendelijk, ook naar andere mensen/dieren toe. Mijn zusje is 16 en weet heel goed dat Sjaak geen speelgoed is, zo behandelt ze hem dan ook niet. Ook de dochters van mijn oom weten prima dat Sjaak een dier is en dat ze hem met rust moeten laten als hij dat wil.

Het punt is dat we hem altijd vertrouwd hebben, er zit geen kwaad in. Maar nu is het vertrouwen wel kwijt (behalve bij mij) en dat vind ik zo jammer...

Ik ga met mijn ouders de optie van gedragsdeskundige overleggen, dat vind ik een goede. Ze zijn nu nog aan het werk, dus vanavond gaan we overleggen. Wij willen hem echt niet zomaar weg doen, maar we willen risico's ook uitbannen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:57

Dan was er mogelijk iets gebeurd waardoor je hond wel beet en een dier liegt niet die reageert vanuit instinct.

Bijv. bij het spelen en hond bijt omdat men beweging maakte dat op schoppen lijkt en dus beschermt de hond zichzelf door te gaan bijten, kijk dat kan van alles zijn.

Lastig he, konden ze maar praten, dan was er gelijk veel duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-08-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:59

Bedoel je die beet bij mij of die beet bij m'n zusje? Want die beet bij mij is geen issue meer, dat is aangepakt, daar hebben we ons overheen gezet en dat is nooit weer gebeurd.

Wij denken namelijk dat de beet bij m'n zusje per ongeluk was, dat hij voor het bot wilde gaan, maar haar pakte. Hij liet namelijk meteen weer los. Toch vinden met ouders het lastig daarmee om te gaan, want ook per ongeluk bijten is niet de bedoeling, het was geen schamp namelijk, maar echt doorbijten.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:07

Persoonlijk zou ik gewoon niet met de hond spelen, kan je ook geen verkeerde signalen afgeven. In het vuur van het spel kan een hond soms raar reageren. Of je moet echt weten wat je doet. Vertrouw je hem niet met anderen, dan gewoon even apart. Ik vind het allemaal nog niet zo dramatisch eerlijk gezegd. Voor de rest lijkt het me een goede hond. Tja een hond kan ook een fout maken, dat is gewoon zo bij levende wezens.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:23

Mijn oude hond heeft mij ook al eens gebeten tijdens het spel, en dit was ook niet zachtjes. We waren ook met een touw aan het spelen, aanhalen enzo en ipv van in het touw te bijten, had ze mijn hand vast. Omdat ze zo in het spel opgaat, beet ze ook wel best door. Ze liet ook wel meteen los door mijn reactie.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:26

Weg doen lijkt me in dit geval geen optie, laten euthanaseren wel.
Je zult de risico's in dit geval goed tegen elkaar af moeten wegen; ik ben heel rechtlijnig hierin, bijten uit angst is overkomelijk alle andere bijtincidenten niet, tekkel of deense dog.
Sterkte!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:34

Dank je.

Inslapen vind ik voor Sjaak geen optie, hij is echt ontzettend lief en ik vind het een heel definitief besluit voor een ongeluk, wat kan gebeuren.

Mijn zusje is hem overigens nu aan het uitlaten, dat wil ze zelf. Dus dat is ook al een stap in de goede richting.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 14:21

Zonet gebeld door het asiel waar Sjaak vandaan komt en waar ik zelf werk.

Ik heb het adres gekregen van onze vaste gedragstherapeute, ik ga haar zo een mail sturen zodat zij eens kan komen kijken hoe het gaat en of ze nog tips heeft.

Ik heb afgesproken dat we niet meer met Sjaak spelen op de manier waarop mijn zusje dat deed, niemand niet. Dus niet meer met de speeltjes in de hand spelen, een balletje weggooien buiten is geen punt.

Ik heb net ook met mijn vader gebeld en hij staat achter het plan. Hij heeft zelf vandaag ook nagedacht en is er ook wel over uit dat dit geen bewuste beet was, een ongeluk. We zijn allemaal dol op het hondje en gaan er nu gewoon voor, met de therapeut :).

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:38

Dat de hond een kwispel liet zien en de oortjes er op had zitten, kan net zo goed een hele andere betekenis hebben dan die jij hier aan geeft TS. Als jullie er van overtuigt zijn dat het per ongeluk was, dan zou ik me er verder niet al te veel van aantrekken, maar wel goed op blijven letten (of gewoon niet zulke spelletjes doen). Maar nogmaals, een kwispel en oortjes naar voren kan ook iets heel anders betekenen.

Succes! Ik hoop dat jullie er uitkomen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:42

Deze hond weer doorschuiven naar een ander en het probleem wéér verplaatsen vind ik niet kunnen ten opzichte van de hond. Mijn keuze zou zijn: òf een gedragstherapeute laten helpen en zelf het vertrouwen proberen terug te krijgen. Maar nooit de hond nog laten spelen of wat dan ook met vreemden. Dus vastleggen als er bezoek komt.

Of gewoon euthaniseren. Zo'n hond is imo beter af als dode hond dan als voor de zoveelste keer gedumpte hond. Gewoon eigen verantwoording nemen dus.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 14:50

Estera schreef:
Dat de hond een kwispel liet zien en de oortjes er op had zitten, kan net zo goed een hele andere betekenis hebben dan die jij hier aan geeft TS. Als jullie er van overtuigt zijn dat het per ongeluk was, dan zou ik me er verder niet al te veel van aantrekken, maar wel goed op blijven letten (of gewoon niet zulke spelletjes doen). Maar nogmaals, een kwispel en oortjes naar voren kan ook iets heel anders betekenen.

Succes! Ik hoop dat jullie er uitkomen.

In dit geval was het echt speels kwispelen, dat verschil zien we wel :). Het was echt een ongelukje van hem uit.

slimmerik schreef:
Deze hond weer doorschuiven naar een ander en het probleem wéér verplaatsen vind ik niet kunnen ten opzichte van de hond. Mijn keuze zou zijn: òf een gedragstherapeute laten helpen en zelf het vertrouwen proberen terug te krijgen. Maar nooit de hond nog laten spelen of wat dan ook met vreemden. Dus vastleggen als er bezoek komt.

Of gewoon euthaniseren. Zo'n hond is imo beter af als dode hond dan als voor de zoveelste keer gedumpte hond. Gewoon eigen verantwoording nemen dus.

_San87_ schreef:
Zonet gebeld door het asiel waar Sjaak vandaan komt en waar ik zelf werk.

Ik heb het adres gekregen van onze vaste gedragstherapeute, ik ga haar zo een mail sturen zodat zij eens kan komen kijken hoe het gaat en of ze nog tips heeft.

Ik heb afgesproken dat we niet meer met Sjaak spelen op de manier waarop mijn zusje dat deed, niemand niet. Dus niet meer met de speeltjes in de hand spelen, een balletje weggooien buiten is geen punt.

Ik heb net ook met mijn vader gebeld en hij staat achter het plan. Hij heeft zelf vandaag ook nagedacht en is er ook wel over uit dat dit geen bewuste beet was, een ongeluk. We zijn allemaal dol op het hondje en gaan er nu gewoon voor, met de therapeut :).

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:17

Misschien vind de hond jullie zulke lieve baasjes <3 dat hij jullie zo lekkerrr vind :9
even met de hond langs martin gaus misschien :)*

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:24

Alsjeblieft niet langs martin gaus :')

Mooi dat je zusje alweer met de hond is gaan lopen. Volgens mij zijn jullie allemaal gek.op dat hondje, maar de schrik zit er natuurlijk nu wel even in.
Ik denk ook.inderdaad dat het een vergissingsbijt was. Hoop dat jullie eruit komen. Succes!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:25

Ik denk dat ik zelf op sterven na dood moet zijn voor ik Martin Gaus als reddende engel zal accepteren :').

Ik heb een gedragstherapeute gecontacteerd, ik wacht haar reactie af.