Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:19

Mijn 4 jarige nichtje is van t weekend gegrepen door een hond.
Hond lag aan een paal bij de supermarkt (buiten), eigenaar was binnen.
Nichtje wéét dat ze geen honden mag aaien zonder dat ze het aan de eigenaar gevraagd heeft.
Ze liep dus eigenlijk een beetje zoekend (naar de eigenaar) rond. Haar vader roept haar (kom, eigenaar is er niet, dus laat het hondje maar), en op dat moment grijpt de hond haar in haar gezicht.
gevolg: Blauw oog, gaatje in haar neus (door en door), schram onder haar oog, en schram aan de andere kant van haar neus.
óntzettend veel geluk gehad IMO.
Telefoonnummer eigenaar is bekend bij de ouders (eigenaar kwam 2 minuten later naar buiten en heeft snel gegevens uitgewisseld zodat ze zsm naar het ziekenhuis konden.

Vraag is nu: Wat te doen? In het ziekenhuis zeiden ze tegen de ouders: Hier moet je wat mee doen hoor!. Maar wat dan? Behalve aangifte?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:21

Ik denk dat je alleen aangifte kunt doen (wat anders nog dan?)

En het wetsartikel huppeldepup bij de hand houden voor als ze zo'n niet meewerkende agent treffen die eigenlijk niet goed weet wat ermee te doen (artikelnr is op bokt te vinden)

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:22

Hebben ze de eigenaar al gebeld, om te vertellen hoe het is afgelopen? Ben wel benieuwd hoe hij hierop reageerd, en wat hij verder met de hond doet.

Mocht hij er een beetje lakoniek over doen, dan inderdaad aangifte.. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat die hond daar volgende keer weet voor de deur ligt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:24

Volgens mij gaan de gemeenten over bijtincidenten. Ik zou de gemeente waar je nichtje woont eens vragen of er een speciale afdeling is die hierover gaat. Zij luisteren naar het verhaal, brengen een bezoekje aan de eigenaar van de hond en beoordelen de situatie dan. Wat een rot situatie zeg voor je nichtje en haar ouders.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:25

Deed je nichtje niet iets waar de hond bang van werd? Want het is natuurlijk niet zeker dat de hond dit vaker doet of wat dan ook. Wat deed je nichtje dan in de buurt van de hond als het van haar ouders niet mocht? Ik vind het altijd een risico met dieren en kinderen, kinderen doen onverwachtse dingen en dieren kunnen heel onverwachts reageren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:27

Ik weet niet of er al contact is geweest met de eigenaar van de hond.

ferretery: Dat wordt ook niet gezegd, wel een beetje lezen.

Wat ze in de buurt van de hond deed: De eigenaar zoeken, hond lag vast, maar de riem bleek langer dan gedacht. Ze heeft de hond met geen vinger aangeraakt of rennend benaderd of wat dan ook. Hond zal ongetwijfeld zijn redenen hebben gehad, en ik neem ook aan (naief misschien) dat als het een bekende bijter zou zijn, hij niet voor de deur van een supermarkt zou liggen, en de eigenaar niet direct zijn gegevens zou geven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:28

Heeft iemand de signalen van de hond gelezen? Ouders vind ik daarin ook niet goed hoor, kind hoort bij honden weg te blijven en ouders hebben te laat ingegrepen. Aangezien hond vast lag was het kind gewoon te dichtbij.

Wat willen ze bereiken met aangifte?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:29

Niet om het een of het ander, als een hond vast ligt aan een lijn. Was dat dan een lange lijn of lag de hond kort? Kindje is dan toch behoorlijk dicht in de buurt geweest van de hond, lijkt me. Verhaal van dat rond lopen komt dan ook raar over. De eigenaar stond er niet naast, dus waarom dan toch in de buurt?

Gewoon een beetje hoe mijn gedachten stroken met het idee.

Edit; lees al dat de lijn langer was dan gedacht, maar dan nog. Het zal geen looplijn van 8 meter zijn geweest want dan had die hond het halve winkelplein overgelopen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:30

Gewoon zorgen dat kinderen niet in de buurt van honden kunnen komen. De hond had niet mogen bijten. MAAR je oom had ook moeten zorgen dat een klein kindje niet zo dicht bij een hond had kunnen komen. Ik ga er vanuit dat wanneer ik mijn hond ergens vast leg dat ouders hun kind niet op bijtafstand laten komen.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:31

Ik heb alles gelezen hoor, maar ik bedoelde dat ook niet op die manier ;)

Nee inderdaad zo'n hond hoort daar dan niet te liggen, de eigenaar zou misschien wel kunnen verklaren of dit vaker gebeurd is. hebben jullie de hond nooit vaker zien liggen bij die supermarkt?

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:32

als het een bekende bijter zou zijn neem ik aan dat de hond niet voor de deur zou liggen. kan het zijn dat je nichtje de hond in zijn ogen aan heeft gekeken? veel honden zien dit als een bedreiging. het is niet goed te praten maar kan wel een reden zijn en veel jonge kinderen doen dit (onbewust)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:36

Botte reacties weer door met het vingertje naar de ouders te gaan wijzen. Ze zijn zich net kapot geschrokken.omdat hun.dochtertje in haar gezicht is gebeten en dan is het opeens hun schuld. Ongelukken gebeuren en na het verhaal van ts gelezen te hebben schijnt het dochtertje heel goed te weten geen onbekende honden te mogen aaien.
Ik zou als ouders zijnde eerst even met de eigenaar van de hond praten, bij een botte boer zou ik aangifte doen en bij iemand die spijt betuigt oid het laten voor wat het is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en als ouders zijnde kun je helaas niet overal snel genoeg bij zijn. Hoop dat de kleine meid er snel weer helemaal bovenop komt!

eenitraM

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:40

Aangifte? :=

Schijnbaar was dat nichtje toch te dicht bij gekomen of heeft ze dingen gedaan die niet mochten. IMO is er altijd een regel; geen wildvreemde honden aanhalen.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:40

Je kunt contact opnemen met je verzekering.
Je kunt de eigenaar van de hond namelijk aansprakelijk stellen voor alle geleden schade en de nog komende schade die voortvloeit uit dit ongeval (iedereen heeft een aansprakelijkheidsverzekering als het goed is, dus hij is daarvoor verzekerd). Zo kunnen ouders van het kind benzinekosten naar het ziekenhuis etc. vergoedt krijgen...
Laatst bijgewerkt door xShellie op 27-08-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:41

Ik vind het anders ook niet terecht om stappen te willen ondernemen naar de eigenaar van de hond, beest lag vast en je kunt er toch vanuit gaan dat er dan niemand zo dichtbij komt...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:41

Kimbers dat klopt, maar ik als hondeneigenaar denk dan ook gelijk aan wat gaat er gebeuren als er aangifte gedaan wordt? Man ik zou ontzettend bang zijn dat mijn hond in een of ander traject mee moet gaan doen met allemaal rare onderzoeken en dat terwijl ik weet dat mijn hond normaal braaf is naar mensen.

Dat er terugkoppeling moet zijn met de eigenaar van de hond dat is een ding wat zeker moet. Dit om te kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Misschien reageert de hond zonder baasje in de buurt heel anders als normaal.

Ik ben alleen van mening dat aangifte erg zwaar klinkt terwijl de eigenaar van de hond er niks aan kan doen als er mensen te dicht bij komen (natuurlijk korter aanbinden als het te lang was of als hond niet te vertrouwen is niet bij een winkel vastleggen).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:43

Zou zeker even contact opnemen met de eigenaar van de hond, al is het alleen maar voor de aansprakelijkheid. Hij is aansprakelijk voor de gemaakte en te maken kosten :-) En, als het goed is, dan wordt dit gedekt door zijn AVP :-)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:46

Caira schreef:
Ik vind het anders ook niet terecht om stappen te willen ondernemen naar de eigenaar van de hond, beest lag vast en je kunt er toch vanuit gaan dat er dan niemand zo dichtbij komt...

Natuurlijk moet je er vanuit gaan dat er mensen (en inderdaad ook kinderen) langs lopen bij een supermarkt, het is geen verlaten gebied. Als eigenaar moet je zelf inschatten of je hond op zo'n plek zonder toezicht alleen kan zijn. Trouwens wie zegt dat het kindje te dichtbij is geweest, we waren er toch niet bij met z'n allen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:47

zelfde soort sitatie, ander dier. Een aantal jaar terug stond mijn merrie te grazen op een wedstrijdterrein aan een lang touw aan de trailer. Ik stond rustig mijn spullen op te ruimen toen er een klein kind op mijn paard afvloog en om haar achterbenen hing. Bij mijn merrie kan dat (godzijdank) maar voor hetzelfde geld had ze uitgehaald en was er iets verschrikkelijks gebeurd. Vader was ook echt over de rooie, gelukkig zag hij in dat dit niet mijn verantwoording was maar de zijne...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:47

Of aangifte een goede stap is waag ik te betwijfelen. Wat wil je daarmee bereiken? Bovendien lijkt mij dat aangifte niet mogelijk is aangezien de eigenaar van de hond geen strafbaar feit gepleegd heeft. Het zou anders zijn indien de eigenaar de hond heeft opgehitst om te bijten, maar daar is geen sprake van. Natuurlijk kun je het wel melden bij de politie of de gemeente zodat onderzocht kan worden of er maatregelen genomen moeten worden die ervoor zorgen dat toekomstige bijtincidenten door deze hond voorkomen worden.

Indien de ouders willen dat de schade vergoed wordt, is aangifte doen niet de goede weg. Als je schadevergoeding wil, moet je de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen en vergoeding van de geleden schade eisen. Het eisen van schadevergoeding is een civiele procedure en geen strafrechtelijke.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:57

Caira, ik vind de situatie niet vergelijkbaar. Jij was bij een paardenevenement. Mensen die daarop afkomen zouden moeten weten dat ze de kinderen goed in de gaten moeten houden.
Als hondeneigenaar mag je er niet van uitgaan dat iedereen die in de supermarkt komt, voldoende van honden weet. Dus als je niet je handen voor je hond in het vuur durft te steken, hoort je hond daar niet zonder toezicht te zijn. Al staan er tien kinderen omheen om de hond te aaien, de baas van de hond is verantwoordelijk.
Het is een heel vervelend incident. Het kind kan wel voor de rest van haar leven littekens in haar gezicht hebben. Ik zou zeker aangifte doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:05

Op het hondenforum staat het verhaal wat er dan gebeurt met je hond, ik weet niet of dat nou eerlijk is tegenover het dier.

Je kunt nooit 100% zeker zijn hoe een dier reageert, als ouder moet je je dat ook beseffen!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:06

Stef, ben eigenlijk wel benieuwd wat voor soort hond het is? Het in de ogen kijken is al genoemd en kan een serieuse reden voor de hond zijn om de aanval in te zetten, het ene ras reageert hier sneller op dan het andere. ;) Bij één van mijn overleden doggen hoefde ze dit ook echt niet te doen, ging hij niet mee akkoord. Heeft de hond eerst nog gegromd voordat hij haar greep?

Aangifte doen gaat mij persoonlijk iets te ver maar zou het wel melden bij de politie, mocht het dan nog een keer gebeuren dan zijn ze op de hoogte dat het voor deze hond niet de eerste keer was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:09

Ik vind aangifte nogal ver gaan, in mijn ogen is dit echt stomme pech, een heel vervelend voorval.
De hond lag netjes aangelijnd, een kind hoort niet in de buurt te komen, ik denk niet dat je de eigenaar iets kunt verwijten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:13

Ik zou mee laten wegen hoe de eigenaar reageert. Is deze meelevend, vraagt naderhand nog eens of het goed gaat, koopt hij een aardigheidje voor de schrik?
Reageert deze persoon op de manier zoals hierboven, zou ik het erbij laten. Hij zal er zelf ook wel erg van geschrokken zijn en zal als hij een beetje slim is zijn hond voortaan wat beter in de gaten houden.