Cavia's van één dag... hup naar de opvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Cavia's van één dag... hup naar de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:42

Gisteren toch weer iets meegemaakt...
's Morgens belde er een mevrouw op die graag cavia's af wilde geven.
Dus ik vroeg 'hoeveel heeft u er?'
'Ja het zijn er vijf en twee grotere mannetjes'.
'Hoe oud zijn ze?'
'Ja de mannetjes zijn 1 jaar en de ander 3 maanden en die vijf zijn vanmorgen geboren'.
'Hoe? vanmorgen geboren?'
'Ja, één dag oud. Ze hebben al vacht en kunnen al zien. Ze eten ook al, dus ze kunnen weg'.
'Ja, nee.. ze moeten zeker tot 4 weken bij de moeder blijven.. of tot ze 300 gram wegen.'
'Oh, ja.. maar ze moeten weg want mijn andere twee zeugjes zijn ook héél dik en mijn hok is niet groot genoeg'.

Uiteindelijk heeft ze de moeder met de vijf jongen gebracht, de vader en nog een ander jong mannetje wat dus nog een zoontje is van de vader. Ze had alles door elkaar lopen... en wist niet dat dat allemaal zo snel ging. Had totaal geen verstand van nestjes fokken en jonge cavia's...

Ben blij dat ze de moeder gebracht heeft... de andere twee zeugjes moeten dus nog bevallen,... maar die jongen brengt ze dan als ze 3,5 week oud zijn ongeveer....

Maar... dit is al de tweede keer in drie weken tijd dat iemand te jonge cavia's weg wil doen. Pas zag ik op de belgische verkoopsite cavia's te koop staan. Op de foto zagen ze er echt pasgeboren uit.. dus ik gemaild hoe oud ze waren en wanneer dat ik ze kon komen halen (wat ik dus niet van plan was, maar goed.. :P). Hij vroeg 5 euro per cavia. Uiteindelijk mailde hij terug dat ze twee dagen oud waren en helemaal zelfstandig. Dus ik terug gemaild dat ze zeker tot 4 weken bij de moeder moeten blijven. Dat wist hij, maar ze aten al zelf enzovoort.. en iemand kwam iemand kwam over een uur ze ophalen.

Dan nog iets.. iemand wilde twee konijnen gisteren afgeven. Mannetje en vrouwtje, zaten in aparte hokken. Nou prima. Kwamen ze aan met één doos. Zaten ze bij elkaar in die doos. Dus ik zeg van schrik 'ja maar nu is ze zeker zwanger!'. Oh nee, zei de vrouw lachend, heb niks achterin gehoord.

Snap echt niet hoe mensen met dieren omgaan. Totaal geen verstand, ... niks. Ze moesten eigenlijk cursussen geven 'hoe verzorg ik mijn huisdier' ofzo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:44

Sommige mensen! _-:( _-:( _-:(

Die zijn echt geen dieren waard, bah :r

Vraag me af wat hun iq is, te dom voor woorden zeg.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:10

Pfff. Waarom toch al dat (al niet bewust) vermeerderen ?! |o
Succes met de cavia's. Zijn ze wel gezond of?

Laptopmuis

Re: Cavia's van één dag... hup naar de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:33

Ze zijn erg klein, dus we voeden ze vanaf vanmorgen wel bij. Hebben vanmorgen melkpoeder gehaald bij dierenarts.
Krijgen 's morgens en 's avonds extra melk.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:35

Achgut :(:) ! Arme beestjes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:37

Jeetje hoe dom kun je zijn? zelfs mijn achterneefje van 4 snapt dat mannetje+vrouwtje heel gezellig wordt en er dan babykonijntjes komen....

Jammer dat je zo ver weg woont,ik zoek nog 2 leuke konijntjes....

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:48

Je hebt van die mensen, pffff.
Heb ook al eens gehad, mijn cavia's vechten de hele tijd.
Bracht ze ze langs. Twee volwassen kerels in een hamsterduna... euh goh waarom zouden ze toch vechten

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:02

Pffft echt sommige mensen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:05

|o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:06

Hoe dom kan een mens zijn 8)7 _-:(

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:21

hier snap je toch niks van

gelukig van jij de dieren op

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:12

een idioten heb je rond lopen he kan er in een week tijd een boek van vol schrijven wat we mee maken in de opvang. Te triest voor woorden meestal.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:41

M'n zusje wilde haar cavia's in een kleine caviakooi doen, gelukkig heb ik haar aan het verstand kunnen peuteren dat dat véél te klein zou zijn na een maand of 3.
Nu heeft ze dus gelijk een kooi van ik denk 110-120cm lang gekocht. :)

Maar idd als je soms kijkt naar wat mensen voor kooi hebben...
Huisgenote van me had 1 ratje en die zat in een kooi van 30x20x20cm ofzo, heb haar een ruimere kooi van mezelf gegeven (80x60x80cm geloof ik) maar daar wilde ze niets van weten want het diertje kwam er toch genoeg uit.
Kennis van me heeft 2 ratjes en die had wel belangstelling bij mijn kooi en heeft deze ook opgehaald toen, is ook niet al te ruim, maar wel beter dan een hamsterduna oid.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:58

O wat erg... Hoe kun je nou een rat in een kooi zo klein houden ;( Zit dat diertje al alleen en dan ook nog zo klein...

En dat verhaal van TS ook :n Ongelooflijk...

Veel mensen denken ook van, ach, het is 'maar' een konijn/cavia. Terwijl die dieren misschien nog wel lastiger te houden zijn dan katten/honden. Voornamelijk omdat ze het niet/minder snel laten zien als ze niet lekker in hun vel zitten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:26

Nu moet ik zeggen dat sommige dierenwinkels er ook aan meewerken... Verkopen ze twee vrouwtjes of twee mannetjes. Mensen denken dat zonder te controleren en dan liggen er opeens jongen in het hok. En daar willen ze natuurlijk vanaf. Hoor deze schrijnende verhalen wel meer van andere opvang houders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:43

(sommmige) Dierenwinkels.. :r

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:47

Mira283 schreef:
Nu moet ik zeggen dat sommige dierenwinkels er ook aan meewerken... Verkopen ze twee vrouwtjes of twee mannetjes. Mensen denken dat zonder te controleren en dan liggen er opeens jongen in het hok. En daar willen ze natuurlijk vanaf. Hoor deze schrijnende verhalen wel meer van andere opvang houders.

Maar ligt daar niet deels ook de verantwoordelijkheid van diegene die de dieren koopt? Ik bedoel, als ik een auto/tv ga kopen, vertrouw ik ook niet in de verkooppraatjes van de verkoper. Maar bij een dier ligt dat dan ineens anders? Ergens begrijp ik 't wel, ergens vind ik 't ook raar.

En natuurlijk ben ik van mening dat dierenwinkels goede informatie en goede spullen zouden moeten verkopen! Maar deels ligt hier toch ook een grote verantwoordelijkheid voor de consument zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:48

Jeetje! Natuurlijk zien cavia´s er al behoorlijk ´af´ uit....... maar dat zijn ze niet! Ik heb zelf ook jarenlang kneusjes uit de opvang in huis gehaald en wil er nu eigenlijk mee stoppen, maar door dit soort verhalen breekt mijn hart en wil ik er het liefst nog 20 in huis halen :o

Mensen denken echt niet na voor ze iets kopen. Bij een cavia is het nog relatief ´makkelijk´ want hee, die gaan op tijd dood (als je er niet goed voor zorgt). Maar met andere beesten zoals katten (die men dan niet laat castreren) of paarden zie je het ook. Het lijkt wel of mensen steeds makkelijker dieren kopen en met ze omgaan alsof het wegwerpvoorwerpen zijn. Lekker makkelijk....

Wel supergoed dat je ze opvangt TS!!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:51

Ongelovelijk toch dat mensen zo klakkeloos dingen aan nemen die een dierenwinkel zegt enkel om te verkopen. Ik had laatst nog iemand die van mijn nestje wel doordacht gefokte cavia's een zeugje wou. Ik vraag altijd goed door wil beslist niet hebben dat ze alleen komen te zitten. De vrouw was zwaar beledigd dat ik haar niet 1 wou verkopen ging ze wel naar de dierenwinkel daar vroegen ze dr niet om en kon dus best ongelovelijk.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:00

Wij vangen ook cavia's op. Pas werden er bij ons ook cavia's gebracht. De man die ze bracht had ze gekregen van een collega. 8 zeugjes en 4 beertjes. Er was er 1 die boven de 200 gram zat. De rest was nog lichter. Ook kregen we een groep met zeugjes, jah 2 beren en een zeug, dat zeugje was dus ook al hoog en breed gedekt.

Verder komen er cavia's die onwijs dik zijn en de nagels een dubbele looping maken zo lang. Merk dat mensen vaak ongeinformeerd een dier aanschaffen of het weer wegdoen alsof het een paar oude schoenen zijn.

We hebben nu nog 2 beertjes zitten van 7 maand. Zo sneu, de fokker verkocht ze aan een gezin. Die wou ze niet meer hebben en verkocht ze na een paar weken. Toen ook die mensen de diertjes weer zat waren zijn ze aan mijn nicht gegeven, voor haar dochters. Helaas wouden de kinderen liever een hamster, dus de cavia's moesten weer weg. Maar dat zit bij hun er in, mijn andere nicht ( zus van die van de cavia's ) had net een konijntje, maar nu wou ze een pup dus het konijn mocht gratis opgehaald worden.

Vind het echt walgelijk...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:42

_Tara_ schreef:
O wat erg... Hoe kun je nou een rat in een kooi zo klein houden ;( Zit dat diertje al alleen en dan ook nog zo klein...

En dat verhaal van TS ook :n Ongelooflijk...

Veel mensen denken ook van, ach, het is 'maar' een konijn/cavia. Terwijl die dieren misschien nog wel lastiger te houden zijn dan katten/honden. Voornamelijk omdat ze het niet/minder snel laten zien als ze niet lekker in hun vel zitten.

Hier ben ik het mee eens.
Maar bedenk eens even. Er zijn minimale maten voor huisvestingen van hamsters/cavia's/konijnen. Dierenwinkels geven niet het goede voorbeeld, die hebben 1) De dieren meestal te klein zitten en 2) Ze verkopen kleine huisvestingen. Men denkt dan dat dat het standaard is om dieren te houden. (En nee, ik scheer niet alle winkels over één kam. Er zullen vast goede tussen zitten).

Konijnen en cavia's zijn inderdaad lastig te houden. Ik heb ze zelf ook en het is echt heel wat anders dan bijvoorbeeld een hond.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:58

In dierenwinkels net zo.
Mijn zoontje mocht een cavia uitzoeken, een vrouwtje, want we hadden al een vrouwtje. (bij de dierenspeciaalzaak)
Afijn 2 week later, komt ie van bed, en roept mij.
Mama mijn cavia is aan het bevallen.
Ik zo ja hoor tuurlijk.
Dus van bed en inderdaad 2 jonkies.
Echt belachelijk, beestje was nog maar een week of 5 of 6 toen we haar kochten.
Vriendje van hem vertelde, dat zij dat ook hadden gehad, volgens mij zelfs zelfde winkel, en dat ik die jongen gewoon terug kon brengen.
Dat heb ik uiteraard niet gedaan.
Heb 1 zelf gehouden en de andere weggegeven.
Lekker makkelijk voor de dierenwinkel, jonkies worden leuk mak gemaakt in een gezin, vervolgens gratis teruggebracht, en weer lekker verkocht.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:08

Hier precies het zelfde Dakotah ! Ik heb ze zelf ook gehouden en een verdieping op de andere kooi geplaatst.. Gelukkig zijn ze allemaal dametjes en gaat het prima met elkaar..

Echt erg hoe mensen met dieren om kunnen gaan...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:56

_Tara_ schreef:
Mira283 schreef:

Maar ligt daar niet deels ook de verantwoordelijkheid van diegene die de dieren koopt? Ik bedoel, als ik een auto/tv ga kopen, vertrouw ik ook niet in de verkooppraatjes van de verkoper. Maar bij een dier ligt dat dan ineens anders? Ergens begrijp ik 't wel, ergens vind ik 't ook raar.

En natuurlijk ben ik van mening dat dierenwinkels goede informatie en goede spullen zouden moeten verkopen! Maar deels ligt hier toch ook een grote verantwoordelijkheid voor de consument zelf.

Het is meestal een opwellling en een cavai is makkelijk. Een leek weet echt niet hoe die een mannetje en vrouwtje uit elkaar houd wat geslacht betreft. Ik zeg ook niet dat ALLE dierenwinkels zo zijn! Maar het grootste gros helaas wel!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:06

Ik heb ook wel eens cavia's uit de winkel gehaald.
Gelukkig zelf wel enig verstand van cavia's.

Vraag ik dat meisje daar (anders moest ik die cavia zelf gaan onderzoeken) is het een mannetje of een vrouwtje? Zegt ze: Een vrouwtje, want kijk.. ze heeft tepels.. :') Te triest voor woorden.
Dus zelf maar even bekeken en het bleek inderdaad een vrouwtje, maar dus ook mooi zwanger.. Zo koop je 1 en krijg je 4!

Sterkte met mams en de beebs ;)