Het belang van een konijnkundige dierenarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een konijnkundige dierenarts?

Ja
12 (66%)
Nee
6 (33%)

Totaal aantal stemmen: 18

Geryon

Het belang van een konijnkundige dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:21

Konijneneigenaren, hebben jullie een konijnkundige dierenarts?

Het verbaast mij zo enorm dat mensen de moeite niet willen nemen om een konijnkundige dierenart te hebben. Het verbaast mij zo enorm dat mensen niet willen aannemen dat een konijnkundige dierenarts echt nodig is.

Waarom?

In de studie diergeneeskunde komt heel weinig voor over konijnen. Daarbij zijn konijnen eigenlijk wel een beetje rare diertjes. Hun darmen werken heel anders en zijn enorm belangrijk. Terwijl een hond bijvoorbeeld wel even zonder eten kan, gaat een konijn dood na twee dagen!

Hier mijn verhaal om het belang van een konijnkundige dierenarts aan te geven..

Het beste vriendje van mijn konijn overleed en daarom raakte mijn andere konijn van slag. Hij kreeg gas en een verstopping. Ik had toen wel een konijnkundige dierenarts maar die was er toen niet. Ik nam stom genoeg genoegen met een normale dierenarts..

Zij behandelde hem, ben er in de nacht heen gereden, die vorige avond en de volgende ochtend.
Weet je wat de behandeling was? Zij prikte holle naaldjes in hem om het gas eruit te laten lopen.
Op zich een prima behandeling die voor meerder dieren geschikt is, maar NIET VOOR KONIJNEN.

Weet je wat er dan gebeurd?
Dan klapt alles in, alle organen. En natuurlijk al de prikjes in het maagje zorgen voor pijn..

Tijdens de vierde behandeling gebeurde het.. Een GIL die door m'n hele botten heen ging. Ooit eens een konijn horen gillen? Dat wil je echt niet horen..
Heb hem toen METEEN in laten slapen en dit ging vrijwel direct. Al zijn kleine orgaantjes waren waarschijnlijk ingeklapt.

Andere fouten zijn ook wel: dwangvoeren terwijl het konijn helemaal verstopt zit, geen pijnstilling meegeven.. Vooral dat laatst wordt als onnodig gezien, terwijl konijnen gewoon NIET eten als zij pijn hebben..

Op mijn stage heb ik wel eens een normale dierenarts verbeterd tijdens zijn afspraak. Konijn had zichtbaar myximatose en de dierenarts kon het gewoon niet herkennen.. Hij wist wel dat het bestond maar zij dat hij er niet veel over wist en het nog op moest zoeken.
Ik moest de dierenarts vertellen welke medicijnen er nodig waren enz..

Ik wil hiermee aangeven dat een konijnkundige dierenarts voor een konijn echt nodig is en hoop dan ook dat er velen zijn die wel een konijnkundige hebben..

Wilawander

Re: Het belang van een konijnkundige dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:29

Ben zelf dierenartsassistente bij een normale dierenarts en die is zeer zeker kundig met konijnen. En zo ken ik er wel meer.
Veel mensen willen vaak geen geld aan een konijn uitgeven voor behandelingen dat is vaak eerder het probleem. Dan is de dierenarts vaak geneigd naar andere middelen te grijpen in de hoop dat het functioneert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:32

Kan me voorstellen dat dat ook een reden is. Jammer dat er zulke mensen bestaan..

Maar wat jij zeer kundig noemt kan misschien voor een ander niet kundig zijn. Wie ben jij om een normale dierenarts zeer kundig te noemen? Weet jij bijv. hoe elk probleem aangepakt moet worden? Wie weet denk jij dat zij kundig zijn terwijl zij een konijn niet goed behandelen en je dus niet beter weet.

Een dierenarts die geen pijnstilling mee geeft vind ik bijv. al niet kundig. En dierenarts die bij een verstopping zomaar dwangvoer mee gaat geven ook niet.

edit: trouwens geen aanval hoor! Ik wil er alleen mee aangeven dat mensen soms eigenwijs kunnen zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:20

Fok zelf met konijnen en weet aardig wat af van gezondheid en ziektes enz. ;) Dus denk dat ik wel beoordelen kan of een dierenarts er verstand van heeft of niet.
Vaak zijn de eigenaren eigenwijs en denken alles beter te weten dan de dierenarts. :D

Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar het is echt niet zo dat elke gewone dierenarts geen konijnen kan behandelen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:24

Mijn gewone dierenarts is volgens mij ook best 'goed'. Ik ben er al een aantal keer met de nijnen geweest voor oa schurft, castratie en een zware oorontsteking. Ik de laatste 2 gevallen kreeg ik pijnstillers mee, bij de oorontsteking ook dwangvoeding en altijd een hele hoop uitleg over hoe ik de hokken best kan behandelen, wanneer castratie best kan en waarom, waarom een konijn niet zonder eten mag,...
IK zoek altijd zelf ook een hoop op, en tot nu toe komt dat prima overeen met wat mijn dierenarts zegt :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:14

Geryon schreef:
Kan me voorstellen dat dat ook een reden is. Jammer dat er zulke mensen bestaan..

Maar wat jij zeer kundig noemt kan misschien voor een ander niet kundig zijn. Wie ben jij om een normale dierenarts zeer kundig te noemen? Weet jij bijv. hoe elk probleem aangepakt moet worden? Wie weet denk jij dat zij kundig zijn terwijl zij een konijn niet goed behandelen en je dus niet beter weet.

Een dierenarts die geen pijnstilling mee geeft vind ik bijv. al niet kundig. En dierenarts die bij een verstopping zomaar dwangvoer mee gaat geven ook niet.

edit: trouwens geen aanval hoor! Ik wil er alleen mee aangeven dat mensen soms eigenwijs kunnen zijn.

In tegenstelling tot jij natuurlijk _O-
Onvoorstelbaar dat jij je konijntjes ueberhaupt aan de incompetentie van dierenartsen durft bloot te stellen, je hebt er zelf overduidelijk veel meer verstand van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 23:24

Zijn inderdaad uitzonderingen. En zijn inderdaad eigenaren die denken het beter te weten of eigenaren die geen dure behandelingen willen.

Gaat mij er alleen om dat een normale dierenarts gewoon soms verkeerde of te weinig kennis heeft van het konijn. Waarom niet gewoon een konijnkundige dierenarts nemen?

Ik ben blij dat ik inderdaad meer verstand van konijnen had dan die ene dierenarts die ik verbeterde.. En aan de incompetentie van normale dierenarts durf ik mijn konijnen inderdaad niet meer bloot te stellen. :D

Zoveel verhalen gehoord en gelezen van verkeerde behandelingen door een niet konijnkundige dierenarts.. Geen goede medicijnen, te weinig medicijnen etc. etc.

Waarom niet in het belang van je konijn een konijnkundige dierenarts nemen? Ze zijn er niet voor niets en ze hebben niet voor niets die naam.

Dierenartsen gaan na hun studie écht niet voor niets nog cursussen doen voor konijnen. Mijn eigen dierenarts heeft zelf gezegd dat ze dat deed omdat ze veel te weinig leerde over het konijnen en die cursussen in haar ogen echt wel nodig waren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:27

Maar dan hebben ze altijd nog meer kennis dan iemand van 17 jaar zonder enige ervaring. Niet rot bedoeld maar zo is het wel. Beter een dierenarts met minder kennis dan geen dierenarts. Het is niet altijd mogelijk naar een konijnendeskundige te gaan. Vaak wachten mensen te lang en is het avond of nachtwerk of weekend. Dan ben je blij met waar je trecht kunt. En een basis hebben ze allemaal. En als dat dan een keer een pijnstiller is totdat er wel iemand beschikbaar is dan is dat nog altijd beter als niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:29

Ik heb heel erg veel informatie van de fokker meegekregen en heb nogsteeds dezelfde dierenarts als voor mijn konijntjes van 10 jaar terug (tenminste, daar kunnen we nogsteeds heen ookal hebben we geen diertjes meer) en deze is volgens mijn ouders wel konijnkundig ja.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 23:33

Maar ik zeg toch ook niet dat ik meer ervaring en kennis heb? Beetje jammer dat dan meteen gedacht wordt.

Ik wil alleen aangeven dat ik het jammer vind dat mensen geen konijnkundige dierenarts willen nemen. Je wilt toch het beste voor je konijn neem ik aan? Ik vind het te zot voor woorden. Als je kan kiezen tussen een normale dierarts en een paardenarts kies je toch ook het laatste voor je paard?

Waarom een normale dierenarts nemen als een konijnkundige meer kennis heeft? Die cursussen zijn er niet voor niets.

Een normale dierenarts komt tot bepaalde problemen aan mijn konijn. Met gas, verstopping of ziekte mooi niet :n

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:35

Waarom geen konijnkundige dierenarts? Heel simpel: omdat die nu eenmaal niet voor het oprapen liggen...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:49

Idem dito voor ratten, jemig wat kunnen dierenartsen domme beslissingen maken. En altijd verkeerde dosis medicijnen en antibiotica.

Gelukkig heb ik een "rattendierenarts".
Rijd ik graag 20 minuten voor, ipv die ene hier in de straat op 2 minuten lopen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:01

Maar wat verstaan jullie onder een konijnkundige dierenarts dan? Moet een dierenarts speciale cursussen hebben gevolgd om als konijnkundig bestempeld te worden?

Mijn dierenarts heeft me altijd heel goed geholpen als het om ziektes bij mijn konijnen gaat. Geen idee of hij hier speciale cursussen voor gevolgd heeft en eerlijk gezegd maakt mij dat ook niet uit. Ben voor verschillende problemen met mijn konijnen langs geweest en kan merken dat hij verstand van zaken heeft. Verder staat hij open voor suggesties van mijn kant en als hij het ook niet zeker weet zal hij dit ook eerlijk zeggen en doorsturen. Dit maakt mijn dierenarts voor mij een konijnkundige dierenarts, niet een papiertje of een vermelding op konijnen.nl :) Daarnaast heb ik de afgelopen jaren verschillende dierenartsen in het weekend bezocht met gas, verstopping enz. Ook altijd heel goed geholpen. Dus nee, het stempel 'konijnkundig' doet mij niet zoveel.'

Natuurlijk zijn er dierenartsen waar ik mijn konijn absoluut niet aan zou willen toevertrouwen. Dat verhaal van je konijn die behandeld is met naalden tegen gas is heel akelig en ik durf met mijn opgedane kennis ook wel te stellen dat dit ontzettend fout was. Net als dierenartsen die konijnen laten vasten voor operaties, of verkondigen dat een konijn onder narcose brengen ontzettend risicovol is tov van katten en honden. Maar nogmaals, ik denk dat de meeste 'normale' dierenartsen in dit tijdperk echt heel goed op de hoogte zijn van konijnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:09

Nee , maar na meerdere dames en heren castraties is het enigzins vertrouwd. Ze zijn hooguit wat laks

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:36

Hannanas schreef:
Idem dito voor ratten, jemig wat kunnen dierenartsen domme beslissingen maken. En altijd verkeerde dosis medicijnen en antibiotica.

Gelukkig heb ik een "rattendierenarts".
Rijd ik graag 20 minuten voor, ipv die ene hier in de straat op 2 minuten lopen.

Altijd leuk, andere referentiekaders. Twintig minuten rijden als een hele inspanning beschouwen.
Hier moeten mensen geregeld 150 kilometer rijden om een dierenarts te bereiken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:46

Ik heb de ervaring dat onze DA denkt dat ie deskundig is, maar het niet bleek te zijn.
Voor een enting ofzo ga ik niet omrijden naar een andere DA, omdat ik de stresstijd zo kort mogelijk wil houden.
En hier in Nederland heb je nu eenmaal meer keuze dan op die ijsklomp van jou Kuggur. ;)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:47

Ben wel benieuwd wanneer een da konijnkundig is dan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:50

@Marantom: Ja zeker in het deel waar ik woon, erg dun bevolkt. Dat "ijsklomp" valt trouwens behoorlijk mee, net een ongelovelijk warme en vooral droge periode achter de rug, desastreus voor de hooioogst trouwens.

Enfin, back on topic: zeuren over de vermeende incompetentie van dierenartsen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:52

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:02

Wij zien in de praktijk, grove schatting, 5 konijnen per maand?
De meeste eigenaren komen vrijwel altijd te laat en mensen geven in deze tijd gewoon minder uit aan hun huisdier.
Waar ligt dan de onkunde....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:04

Mar77 schreef:
Ben wel benieuwd wanneer een da konijnkundig is dan.

Ik eigenlijk ook.
Ik ga altijd uit van onderzoek en diagnose door de DA en moet er maar op vertrouwen dat dat klopt.
Ben immers niet kundig op diergenezingsvlak, daar heb ik de DA toch voor?
Dat kan dus een keer hardstikke mis gaan, zoals bij mij, maar bij fout 3 dan mag ik me de deskundigheid van de DA best af gaan vragen.
En recensies op gaan vragen bij een andere DA is ook weer zoiets. ;)

Ik ben hier eigenlijk snel klaar mee: elke DA heeft er meer verstand van dan ik en het kan wel eens mis gaan. Punt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:33

Het probleem is dat veel mensen denken alles te weten en ook menen dat een dierenarts niks weet en dan nog de vele mensen die veel te lang wachten en hopen op een goedkoop wonder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:34

Wilawander schreef:
Het probleem is dat veel mensen denken alles te weten en ook menen dat een dierenarts niks weet en dan nog de vele mensen die veel te lang wachten en hopen op een goedkoop wonder.

Maar daar gaat dit topic niet om ;)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:46

Wilawander schreef:

Yup en dan heb je de bron internet nog en de nodig thuiscursus zelfdokteren....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:55

Toch heeft Wilawander gezegd waar het wel vaak om draait. :j
Wie beoordeelt de DA als konijnkundig?
De eigenaar van het konijn? Is die wel konijnkundig?

Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring van nu 30 jaar konijnen houden.
Voorkomen is beter dan genezen, maar veel eigenaren herkennen idd een ziektebeeld niet op tijd of hebben er geen geld voor over.
Of dat echt iets financieels is of 'toch niet zo'n liefde voor t dier' laat ik in het midden.