Help! Kat plast ineens in huis ipv op de kattenbak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Help! Kat plast ineens in huis ipv op de kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:51

Zo'n 2 weken geleden ging ik mn huis schoonmaken en ineens vond ik een natte plek op mn vloer.. Ik snapte al niet waar het vandaan kwam.. Gaf het erop dat ik water geknoeid moest hebben met planten water geven.. Maar toen ik het ging opruimen leek het al op urine...
Maar verder niet meer over nagedacht..
Tot ik gister thuis kwam van het werk.. En weer op bijna dezelfde plek (Dit keer PAL voor de buitendeur) weer een plas lag.. En dit keer was ik er van overtuigd.. Dit moest 1 van mn 2 katten gedaan hebben...
Weer opgeruimd..
Kom ik net weer thuis.. WEER een plas op precies dezelfde plek.. Weer pal voor de buitendeur...

Ik heb nog niet betrapt welke van de 2 dit doet.. Maar ik heb ook geen idee waarom?! De kattenbakken zijn altijd schoon hier.. (Haal elke dag de viezigheid eruit en 1x pw helemaal schoon)
Wel valt me op dat 1 kat elke keer (Zo net ook nadat ik het schoongemaakt had) elke keer zit te krabben daar op de vloer???
En de andere kat wil daar nog wel eens raar gaan lopen doen met zn rug.. Op de een of andere manier gaat ie zn rug raar bol doen en zn staart gaat heel hard trillen.....

Weet iemand waarom ze dit doen?!?!

Dancer

Re: Help! Kat plast ineens in huis ipv op de kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:53

Zou het kunnen dat je deur een keer heeft opengestaan en er een vreemde kat geplast heeft? Wellicht proberen jouw katten nu hun geur te verspreiden?

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:54

Is het de voordeur? Waarschijnlijk willen ze hun territorium afbakenen door aan de binnenkant van de deur te plassen. Denk dat er katten van buiten langs/tegen de deur plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:54

Als eerste zou ik de urine laten testen. De kans is groot dat het om blaasontsteking gaat en met medicijnen is dat zo opgelost. Een kat doet zoiets niet expres.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:03

Dancer schreef:
Zou het kunnen dat je deur een keer heeft opengestaan en er een vreemde kat geplast heeft? Wellicht proberen jouw katten nu hun geur te verspreiden?

Nee volgens mij zijn er in onze buurt geen katten verder... Alleen hondjes van de buren, maar die komen nooit in mijn tuin.. (Zit schutting omheen..)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:04

Sanne9489 schreef:
Is het de voordeur? Waarschijnlijk willen ze hun territorium afbakenen door aan de binnenkant van de deur te plassen. Denk dat er katten van buiten langs/tegen de deur plassen.

Nee het is de achterdeur... Daardoor gaan hun wel eens naar buiten de tuin in.. Ze mogen nooit via de voordeur naar buiten.. Misschien dat het daar wat mee te maken kan hebben?

@ Wuis: Als het om blaasontsteking zou gaan dan zou er toch op meerdere plekken urine moeten liggen? En toch niet standaard op 1 plek??
Laatst bijgewerkt door Naamloos1 op 14-08-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:06

Iig de plekken schoonmaken met schoonmaakazijn zodat de geur helemaal weg is en er niet overheen geplast wordt. Verder zou het heel goed kunnen dat er 1 een blaasontsteking heeft dus hoop dat je de "dader" snel vind.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:09

ander kattenbak strooisel in de bak doen. of een extra bak aanschaffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:25

Er 'moet' natuurlijk helemaal niks. Eén van mijn poezen is ook gevoelig voor blaasontsteking. Ze heeft het al meerdere keren gehad. Maar ze plastte dan niet op meerdere plekken hoor. :n

Dus gewoon even urine laten testen, kost bijna niks en je hebt een hoop duidelijkheid.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:33

kost bijna niks??? pardon?? 35,- vind ik niet niks....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:34

suuzepuus schreef:
kost bijna niks??? pardon?? 35,- vind ik niet niks....

Even een stickje in de urine doen kost hier iets van 10 euro. Je hoeft immers niet met de kat langs te komen dus er komt geen consult etc overheen. En dan nog. Je moet iets medisch gewoon eerst uitsluiten.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:39

hoeveel kattenbakken staan er?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:48

Ik heb 2 kattenbakken voor 2 katten..

Ik heb net Mispoes gespoten op de plek... Hopenlijk dat dit al iets helpt..

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:08

Voor 2 katten kan je best 3 kattenbakken plaatsen, omdat ze niet graag plassen en poepen in de zelfde kattenbak. Maar dit is waarschijnlijk altijd zo geweest, daarom is een medische reden nu meer voor de hand liggend. Ik zou toch eens hun urine laten controleren. Als een kat met blaasontsteking in de bak plast, voelt hij elke keer pijn. Hij maakt dan eigenlijk een associatie met kattenbak = pijn. Daarom plast hij op een andere plaats.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 17:27

joketje schreef:
Voor 2 katten kan je best 3 kattenbakken plaatsen, omdat ze niet graag plassen en poepen in de zelfde kattenbak. Maar dit is waarschijnlijk altijd zo geweest, daarom is een medische reden nu meer voor de hand liggend. Ik zou toch eens hun urine laten controleren. Als een kat met blaasontsteking in de bak plast, voelt hij elke keer pijn. Hij maakt dan eigenlijk een associatie met kattenbak = pijn. Daarom plast hij op een andere plaats.

Hmm oke... Misschien morgen dan toch ff de DA bellen.. Dan maar beide ff door de inspectie.. Geen idee welke van de 2 haha.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:05

Mijn kater plaste ook buiten de bak en op 1 plek. Urine onderzocht en hij bleek blaasgruis te hebben. Ik zou dus wel wat urine laten onderzoeken.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 16:41

Vandaag niks gevonden.. En had dus gespoten met de mispoes.. Er lagen ook netjes plasjes in de kattenbak.. Dus ga er vanuit van allebei..
Ik wacht nog even een dagje af..

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:00

Hoe ging het vandaag?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:23

Het ging een paar daagjes goed.. Maar vandaag weer misse boel..
DA gebeld, en nu heb ik speciaal kattengrind ff mee.. (plastic korreltjes) En nu moest ik ze ff allebei apart zetten.. En zodra er geplast is die urine opvangen uit de kattenbak.. (Wordt nu dus niet opgenomen aangezien het plastic korreltjes zijn) Van beide goed apart houden en terugbrengen naar de DA..
Die gaan het onderzoeken, en kijken of er kristallen inzitten? Zo niet.. Is het een gedragsprobleem..

Dus nu maar ff afwachten..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:41

Heel goed dat je eerst medische zaken uitsluit want een blaasontsteking of gruis kan dit zeker wel veroorzaken. Veel mensen geloven dit niet omdat ze vaak maar 1 of enkele plekken uitzoeken, maar bij een zeer groot gedeelte van onzindelijke katten is er wel een medische oorzaak. Als je dat niet meteen aanpakt kan het veranderen in een gedragsprobleem.

Toch zijn er een paar dingen waardoor ik neig naar een gedrags'probleem'. Je zegt dat er eentje steeds op die plek krabt en de ander sproeit (rug bol en trillende staart is namelijk sproeien). Dit doen ze niet zomaar! Als dit bij deuren gebeurt komt het meestal door andere katten in de buurt. Dat je geen andere kat hebt gezien, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Sproeien, krabben en plassen zijn namelijk allemaal bedoeld om territorium af te bakenen. Als ze dit eerder nooit deden en nu ineens allebei wel, dan is er duidelijk iets bij die deur verandert, ook al zien wij dat niet.

Eerst de dierenarts afwachten en als het niks medisch is, dan kan je verder met het gedragsprobleem (wat nog niet heel makkelijk op te lossen is, ik zou je aanraden om goed advies in te winnen en desnoods een gedragstherapeut in te schakelen want hoe langer ze dit doen, hoe moeilijker je er vanaf komt)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:49

Bedankt voor je tip Zwerte! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:58

Naamloos1 schreef:
Dancer schreef:

Nee volgens mij zijn er in onze buurt geen katten verder... Alleen hondjes van de buren, maar die komen nooit in mijn tuin.. (Zit schutting omheen..)

zit je snachts ook voor de deur om te kijken of er indd geen andere katten zijn? want meestal komen de katers laat in de avond hun markeer ronde doen, ik heb precies het zelfde gehad katten gaan er alleen via de achterdeur uit, de bakken worden iedere dag en stinkbeurt leeg gehaald en toch weer bij de voordeur zitten plassen, nu was het bij ons ook een kater van 2 deuren verderop die zijn plekje deed markeren dit roken mijn katten en reageren door op hun beurt hun territorium af te bakenen met jawel urine ! ik heb de kater met een emmer water bedankt vanuit de badkamer en is nooit meer hier komen sproeien!

gebruik ook een feromoon blocker en niet alleen azijn want de feromonen blijven hangen aan de kleinste urine molecuul die achterblijft en daar gaan ze alsnog overheen piesen om het laatste luchtje te verdrijven, een feromoon blocker kun je verkrijgen bij de betere speciaal zaken je hebt ook lucht puffers die je kan plaatsen bij de voordeur ( flesje met opgevoerde lucht en door middel van een sensor gaat hij af, dus kat loopt naar jou voordeur voorbij de sensor, sensor geeft een pufje lucht... kat schrikt ...weg kat! zijn ook verkrijgbaar met een vies (citroen (is vies voor katten) luchtje)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:09

Mijn kater Felix had ineens een periode dat hij constant op bed plaste.
Hij is zeer gesteld op hygiëne dus vond dit erg vreemd van hem.
Na een paar dagen realiseerde ik me dat ik nieuw kattengrit in de bak had gedaan, van een ander merk.
De dag dat ik het oude kattengrit (duurder merk) weer kocht en de kattenbak hiermee vulde, was het probleem direct verholpen.

Dus daar kan het eventueel aan liggen, als je ander grit erin hebt gedaan dan normaal.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:12

Ik heb geen ander kattengrind in de bakken.. Dus dat is het niet..

Ik heb vanavond van allebei de katten urine opgevangen, ligt nu in de koelkast.. (Lekker haha) Morgen gelijk maar ff naar de DA brengen, en dan zullen we wel zien wat er uit komt...

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:11

Ik ben benieuwd!
Mijn kat had het zelfde en die kreeg kort daarna een verstopte plasbuis. Gelukkig ben jij er dan optijd bij !