Mensen met een gehandicapte hond/kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Mensen met een gehandicapte hond/kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:28

Daar mijn moeder sinds een paar dagen een gehandicapt hondje heeft gekregen, ben ik nieuwschierig naar meer mensen met een gehandicapt huisdier.

Het hondje van mijn moeder, een schattig chihuahua teefje van 1,5jaar is een half jaar geleden uit de handen gesprongen van de toenmalige eigenaresse, waarbij ze haar voorpootje had gebroken.
Helaas was dit dichtbij het elleboog-gewricht, en na 2 weken spalken is er voor gekozen om het pootje te amputeren.
Ze red zich uitzonderlijk goed met 1 voorpootje, ze is erg snel en zo enorm vrolijk!
Mijn moeder is dolgelukkig met die kleine meid, en hoewel het een beetje een vreemd gezicht is, went het wel en je ziet duidelijk dat het hondje er vrijwel geen last van heeft.

Dus wie heeft er nog meer een gehandicapt huisdier, door trauma of aangeboren en hoe doen jullie huisdieren het?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:22

Ik heb een Abessijn (poes) met een kromme voorpoot. Deze is gebroken geweest (vermoedelijk) bij een auto-ongeluk. Hoe het precies is gebeurd weet ik niet omdat ze een herplaatser is. Pootje was al deels genezen toen ze bij mij kwam, en in het begin liep ze ook op 3 pootjes. Nu gebruikt ze ze alle vier weer, maar de ene functioneert toch niet 100%. Ze kan de nagels niet uitslaan, maar heeft er geen pijn van. Ze springt en doet naar hartelust en is kampioen muizen vangen :D. Ze kan alleen geen bomen klimmen, en mag niet te zwaar worden omdat ze dan de poot overbelast. Mocht ze in de toekomst toch problemen krijgen, door verkeerd belasten of bvb in de rug, dan gaan we op amputatie over :(:) , maar tot op heden redt ze zich prima.

JesdaJinn

Re: Mensen met een gehandicapte hond/kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:43

Ik heb een Duitse Herder met een verlamd achterpoot, wat wel goed kan komen. Voor meer vragen kan je PBen, want moet nu snel weg xD

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 17:50

Ik heb jouw verhaal gelezen jesdapower, wat gaan jullie doen wanneer de zenuwbeschadiging niet herstelt?
Sommige mensen kiezen ervoor een dier in te laten slapen wanneer er een keuze is door bijv. amputatie.
Dit kan ik me best voorstellen, zeker als een dier al op leeftijd is.
Maar nu ik het hondje van mijn moeder mee maak, en ik zou ooit voor zo'n keuze komen te staan, dan zal ik een amputatie zeker niet bij voorbaat afwijzen.
Ja, het ziet er wat onbeholpen uit, maar het hondje in kwestie is zo enorm vrolijk dat wij vermoeden dat het hondje er eigenlijk geen last van heeft.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:02

ik heb een maltezer met 3 pootjes, pootje is de 1ste keer gebroken bij het schouder gewricht, dit is toen geopereerd, ze redde zich er toen prima mee, helaas een jaar later heeft iemand haar laten vallen, en toen brak het zelfde pootje weer, maar nu bij het knie gewricht.

toen hebben we maar besloten om het pootje te amputeren, omdat het anders altyd zwak blijft , ze heeft er geen last van en red zich prima.

en bij toeval kwam ik ook bij toeval aan een poes met 3 pootjes, ze zocht een goed tehuis, en ik vond het wel uniek om een hond en kat te hebben met 3 pootjes.

foto van mijn hondje staat wel in mijn profiel.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:09

Ik heb een kat met 1 achterpootje, in de andere achterpoot zat zo'n groot abces dat het kiezen was tussen de kat of het pootje.. Het beestje is inmiddels bijna 16 en loop al zeker 10 jaar zonder pootje. Ze red zich nog perfect, al is onze bank er wel mee aangegaan. Ze zet gewoon haar nagels in de bank om erop te klimmen :+. We hebben 4 katten en ze is de actiefste van het stel.
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 14-08-12 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:11

Hier een kitten met dwerggroei en een Flat chest. Ow en hij is ook nog doof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:19

Berner met verlamde achterpoot. Kan er wel op lopen. Hij loopt ietsjes mank. Maar heeft er geen gevoel in.
3 jaar terug ongelukje gehad (weten oorzaak niet) en is 6 week verlamd geweest.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:21

Ik ken een poes, met 3 pootjes, 2 voor en 1 achter!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:21

Mijn poes heeft 3 gescheurde kruisbanden. Daarvan zijn er 2 geopereerd maar helaas heeft het niet echt geholpen. Ze rent scheef en kan niet meer zo goed springen als wat een kat hoort te doen. Haar broertje heeft ook 1 gescheurde kruisband maar bij hem is alles goed genezen gelukkig. Hij springt nog supersoepel!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:25

Sneeuwmaan schreef:
Hier een kitten met dwerggroei en een Flat chest. Ow en hij is ook nog doof.

Is het dan niet beter om zo'n beestje in te laten slapen? Van een flat chest hebben ze echt veel last toch?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:38

Wij hebben een kat met een geamputeerde voorpoot. Hij is nu 13, het is 2 jaar geleden gebeurd.
Wat er precies is gebeurd weten we niet, hij liep al een paar weken af en toe een heel klein beetje mank als hij rende, we waren er al mee naar de dierenarts geweest maar die kon niks vinden en vond het niet nodig om foto's te maken. Vast een spiertje of bandje.
Waarschijnlijk heeft hij bij het afspringen van een kleine verhoging zijn voorpoot gebroken, dit bleek een pathologische breuk (geen normale breuk, niet door een trauma oid) en ze vermoedden een tumor. Zijn pootje is toen geamputeerd. Het tumorweefsel is onderzocht, maar daar bleken geen kankercellen in te zitten.. Wat het nou geweest is weten de artsen niet, maar er was wel iets met het bot aan de hand op die plek.
Vroeger was het een heel actieve kat, hij is wel veranderd en blijft nu altijd in de buurt van de tuin. Als hij een lang stuk wil lopen moet hij soms tussendoor even zitten. Maar hij is nog steeds erg speels en lijkt nog erg van zijn leventje te genieten.

Vanmiddag had hij een muis :D
Afbeelding

(niet helemaal zelf gevangen.. onze andere kat vangt soms een muis voor hem, hij brengt ze wel levend.. iets verzwakt zodat hij er nog even mee kan spelen := )

We hebben ook nog een poes met HCM, een hartafwijking, maar daar merk je niet zo veel aan behalve dat ze wat sneller moe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:43

Mijn ouders hebben een kat met een scheef koppie , door hele diepe oormijt. Beestje leefde op het randje maar op nachtmerries (mauwend wakker worden) na functioneerd ze prima , ook een poes die klein gebleven is loopt er rond. Is een kater met een vrouwenmekker ook gehandicapt?_/-\o_

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:46

Ik heb een hondje gekend wat een rolstoel had.
Een jackje, ouder hondje.
Beestje kon zich er vreselijk goed mee redden!
Enige is dat hij niet zelfstandig kon plassen en dat je daar mee moest helpen. :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:48

moonfish13 schreef:
Enige is dat hij niet zelfstandig kon plassen en dat je daar mee moest helpen. :)

Nee echt? 1 die kon rijden?

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:00

Wij hadden onze kat uit het assiel.
Bij zijn vorige eigenaar was hij in een "lollige bui" vanaf het balkon naar beneden gegooid om te kijken of katten echt op hun pootjes terecht kwamen... :n
Dat kwam hij wel maar zo hard dat alle 4 zijn pootjes gebroken waren, uiteindelijk belandde hij in het assiel, z'n achterpootjes waren altijd erg stijf en z'n voorpootjes heel erg krom. Hij had moeite met lopen of ergens op springen en kon zichzelf niet goed wassen dus z'n vacht raakte erg in de war.
Het is nooit een echte knuffelkat geweest, maar we konden hem wel borstelen en op z'n koppie wilde hij wel graag geaaid worden. Uiteindelijk is hij 21 geworden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:08

amado7 schreef:
moonfish13 schreef:

Nee echt? 1 die kon rijden?

Verlamde achterpoten, achterlijf in een rolstoel, voorpootjes lopen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:08

okee! Apart! Fijn dat hij zich dan kon redden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:09

Afbeelding
Zo'n rolstoel had het beestje, alleen dan kleiner.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:12

Ik heb een kitten grootgebracht met een hazelip. Geen open verhemelte, alleen zijn lip.
Moeder was door de pil heen zwanger geworden. Maar Siep (spreek je uit als fiep haha) is nu ruim een jaar en zij is een hele goede jager.Zonder flesvoeding had ze het niet overleefd

Afbeelding

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:22

Goh dat is appart. Alleen het lipje? Hoe ziet ze er nu uit dan?

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:24

Onze britse korthaar heeft een knikstaart direct aan het begin vd staart en loopt wat scheef en kan niet hoog springen.
De moeder wou hem opeten na de bevalling en dat heeft het veroorzaakt waarschijnlijk.
Wij vermoeden tevens dat hij ook geestelijk niet 100% is, hij heeft wat aparte trekjes.
In vergelijking met onze 'goede' brit, dat is zn volle broer.

Gekocht bij de fokker, we hadden hem al gekozen voordat het verteld was.
Kon het niet over mn hart verkrijgen dat hij misschien geen nieuw huisje kreeg, en we hadden hem al uitgekozen bovendien.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:25

Hoop niet dat je er dan ook voor betaald hebt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:26

Vlakbij de pony's woont een border collie. Ik was daar ik weet niet hoeveel keer al voorbij gereden zonder dat ik doorhad dat het beestje 3 poten had......... Altijd maar aan het rennen door het land. Hebben die eigenaars ook door omstandigheden moeten laten amputeren, maar die hond redt zich meer dan goed! Weet ook van een kat die een poot heeft moeten missen. Het is echt fantastisch hoe snel dieren zich leren te redden in bepaalde omstandigheden!
Toppie vind ik het troudens dat je ouders voor een dier met een mankemend hebben gekozen en het diertje zo een fantastische kans hebben gegeven! +:)+

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:27

Jawel, een kleine vergoeding voor de entingen en chip, verder niets.
Eigenlijk niets in vergelijking met zn broer.