Agresieve hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Agresieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:26

Hey bokkers,

Bij ons in de straat woont een vrouw, ze heeft een hond en heeft hem nooit aangelijnd.
Prima als hij zich gedroeg, maar hij is ontzettend agresief.
Als onze kat op onze oprit zit, rent hij zo de oprit op en jaagt onze kat onder de auto, en de kat durft er het eerste halfuur niet meer onder vandaan.
Ook mijn broertje is wel eens aangevallen, hij zat lekker te stoepkrijten, komt die hond aangerend. Broertje gauw achter ons huis, hond bleef gelukkig daar.
Hij rent echt achter alles en iedereen aan, ook achter kleine kinderen bij ons uit de straat.
Toennet weer, ik was zo pissig dat ik de oprit opvloog en die vrouw echt boos aanstaarde.
Dan gaat ze lopen lachen en zegt ze hij doet verder niks hoor.
De helft van de tijd is ze bezopen, en dan overdrijf ik niet.
Ze heeft zichzelf en die hond gewoon niet in de hand.
Wat zij doet moet ze zelf weten, maar die hond is echt agresief, hij gaat voor je staan, keihard blaffen en springt nog net niet tegen je op.
Mijn vader heeft haar er wel eens op aan gesproken, en dan zegt ze hij doet niets hoor.
We zijn het echt super zat, straks pakt ie wel een keer onze kat of nog erger mn broertje of zusje of buurtkinderen.

Wat kunnen we hier verder nog tegen doen?
Zelf denkt ze dat ze niet 'fout' zit en blijft ontkennen dat ie gevaarlijk is.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:39

Als ik zo je bericht lees, heb ik niet het idee dat die hond agressief is. Wel is er waarschijnlijk aanlijnplicht in je wijk. Je zou de eigenaresse en anders de politie hierop aan kunnen spreken.
Een hond die achter een kat aan rent is vrij normaal, als ze voor je gaan staan blaffen hoeft dat ook niks met valsheid te maken te hebben, het is alleen niet netjes van de eigenaresse om dit niet te corrigeren.

Mijn hond zou ook achter katten aan rennen als hij los zou lopen, en blaft ook vaak naar mensen. Dit doet hij niet omdat hij agressief is, maar omdat hij wil spelen (of schrikt van een fietser die achterlangs rijdt ofzo)

hoogstwaarschijnlijk vindt de hond alles interessant (bijv het stoepkrijten en rennende kinderen), maar wordt dit niet gecorrigeerd. Meerennen is vervelend en blaffen ook, maar niet agressief bedoeld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:49

maar wat doet de hond dan? Behalve de kat opjagen en blaffen? Heeft hij wel eens gebeten?

Mijny

Re: Agresieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:59

Mijn hond loopt ook los, rent op mensen af, blaft naar mensen, gaat achter katten aan etc. Maar mijn hond is zeker niet agressief; het enige dat ze wil is aandacht. En tja dat ze achter katten aangaat is gewoon een spelletje voor haar, maar als ze eenmaal te kat kan vangen laat ze hem met rust. Dan is het spel voor haar afgelopen.

Eigenlijk heb ik, net als StableDoor, het idee dat de hond gewoon aandacht wil en niet echt agressief is. Echter vind ik het niet netjes van de eigenaresse dat ze de hond niet corrigeert als mensen het vervelend vinden. Als mijn hond naar iemand toegaat die bang is voor honden en die persoon geeft dat aan haal ik haar ook meteen weg.

Heeft hij wel eens iemand gebeten? Dan vind ik hem wel echt agressief, maar gewoon achter mensen aangaan is speelgedrag.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:20

Ik vind uberhaupt dat je honden gewoon aangelijnt moet houden als je er mee de straat op gaat. Ik vind niets asocialer/vervelender dan die blaffende springende honden. Er zijn ook gewoon mensen die niets met honden hebben :n en ik ben er dan ook echt niet van gedient als een wildvreemde hond blaffend op me af komt rennen. Dat moet ik niet hoeven aangeven, die hond moet gewoon bij mij uit blijven en daar hoort de baas voor te zorgen.

Dat de ts last heeft van die hond kan ik me dus goed voorstellen. Zou dan ook gewoon nog een keer er wat van zeggen en daarna opzoek gaan naar de plaatselijke wijkagent en er daar een melding bij maken :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:25

Eleionomae schreef:
Ik vind uberhaupt dat je honden gewoon aangelijnt moet houden als je er mee de straat op gaat. Ik vind niets asocialer/vervelender dan die blaffende springende honden. Er zijn ook gewoon mensen die niets met honden hebben :n en ik ben er dan ook echt niet van gedient als een wildvreemde hond blaffend op me af komt rennen. Dat moet ik niet hoeven aangeven, die hond moet gewoon bij mij uit blijven en daar hoort de baas voor te zorgen.

Alleen zul je altijd mensen tegen komen die daar maling aan hebben. Zonde van de energie om je eraan te ergeren zou ik denken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:31

Ja en die mensen kunnen van mij dan ook echt een grote bek verwachten op het moment dat die hond bij mij in de buurt komt :+ Sterker nog ik heb een hond gehad die mij echt aanviel en waarvan de baas gewoon niet reageerde, nou dan ben ik ook niet lief meer voor de hond. Dan zal ik nu wel weer een dierenmishandelaar zijn maar ik heb gewoon echt helemaal niets met honden en dat is nog zachtjes uitgedrukt _O-

Er zijn ook mensen die zich ergeren aan katten die bij je in de tuin schijten, daarom hou ik mijn kat dus ook binnen :j

Maargoed ik kan me dus heel goed voorstellen dat de TS zich niet veilig voelt in die situatie met die vrouw en haar hond en een melding doen bij de wijkagent lijkt me dan ook niet verkeerd :n zeker niet als er meer mensen zijn die er last van hebben.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:38

Waar ik woon komen over het algemeen bekenden langs die haar kennen en ook willen aaien, daar gaat ze dan naartoe. Kwispelend in een drafje, afwachtend of die persoon haar ook echt wilt aaien. Blaffen doet ze alleen als er een andere hond bij is. Ik weet niet of dat is om hem te waarschuwen, of omdat ze gewoon bang is. Op vreemden gaat ze meestal niet snel af.
Ze loopt los langs de straat als mijn moeder in de voortuin aan het werken is, maar blijft dan ook bij haar. Als ze wegloopt hoef je haar ook maar te roepen en ze komt weer terug. Echt op de straat loopt ze ook niet los, alleen op het veld. De hond moet wel luisteren en de baas moet ingrijpen, zeker als je de hond vervelend vind en de vrouw er al op aangesproken hebt.

Zeker als het een vreemde is roep ik mijn hond dan ook terug en ik vind het zeker niet normaal dat de baas niets deed toen die hond je aanviel, Eleionomae. Als de hond echt agressief is, overlast bezorgd en er aanlijn plicht is vind ik het ook niet gek als de TS het meld bij de wijkagent.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:01

Voor zover als ik kan beoordelen is die hond echt niet agressief hoor. Jammer dat dat er meteen van gemaakt wordt.
Achter katten aanrennen en achter wegrennende kinderen is en blijft natuurlijk gedrag voor een hond.
Als de hond voor je gaat staan blaffen en niet eens tegen je opspringt bewijst al dat het geen onvriendelijke hond is.

Maar dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het behoorlijk irritant is dat deze hond wel jullie oprit oprent om daar te doen wat hij doet. Dit zou niet mogen. Daar zou ik 'agressief' van worden :D
De eigenaresse zou hem moeten corrigeren en hem bij zich moeten houden. Ik zou het inderdaad ook gewoon melden bij een wijkagent, als in gesprek gaan met de dame in kwestie niet helpt.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:40

De politie erover inlichten ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:44

xMarloes schreef:
De politie erover inlichten ;)

" politie ik ken een hond die een kat op heeft gejaagd. Nee nee verder niks gebeurd alleen dat de kat een beetje is geschrokken"

Denk dat ze belangrijkere dingen te doen hebben :+

Honden horen aangelijnd idd, al maak ik me er ook schuldig aan dat 1 van mn honden vaak losloopt (blijft wel bij mij lopen). Ze mogen bijna nergens meer los, en ik irriteer me vaak genoeg aan gedrag van andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:44

Hij komt meteen met de bek wijd los op je afgestormt, hij rent gewoon bijna dwars door je heen.
Hij rent niet alleen achter wegrennende kinderen aan, ook als mn zusje gewoon in de voortuin zit te spelen springt hij zo over de bosjes en ontbloot zn tanden.
(Ik weet wel wat het verschil is tussen spelend en aggresief, tijdje honden gehad ;) )
Mijn overbuurman heeft hem al eens op de motorkap vd auto gehad, hij wou wegrijden van de oprit, hond vond de buurvrouw die net uit huis kwam zeer interessant en sprong zo op de auto.
Hij gaat echt grommend voor je staan.
Niemand durft bij hun de oprit op.
Als mn ouders zien dat ze die hond weer gaat uitlaten rennen ze al zowat het huis uit om zusje en broertje 'te beschermen'
Dat vind ik niet echt normaal, kinderen horen toch gewoon veilig buiten te kunnen spelen...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:16

Zo omschreef je het in je eerste post ook niet. Al vind ik het dan met het agressieve nog steeds meevallen, maar ik zie de hond ook niet in het echt natuurlijk.
Je moet op je eigen terrein wel rustig kunnen leven dus als dat niet kan, dan dus in gesprek of de politie waarschuwen. Al vrees ik dat die erg weinig gaan doen, zolang er niks feitelijks gebeurt. Die zullen je namelijk ook aanraden eerst nog eens met mevrouw in gesprek te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:29

We zijn al een aantal keren met haar in gesprek geweest, ook anderen uit de straat.
Ze wil niets aannemen, ze zegt maar hij doet niks hoor, en dat blijft ze gewoon volhouden.
onze buurvrouw vindt hem ook agresief, ze heeft zelf ook 3 honden, maar zij zegt ook agresief gedrag en speels gedrag zijn 2 verschillende dingen.
En dan nog, een hond van een ander hoort gewoon niet op andersmans terrein te komen.
Die vrouw had voor deze hond een ander, die liep ook altijd los maar rende niet zo plots op jan en alleman af. Wel hadden we altijd stront van hem in onze tuin liggen, daar hebben we toen ook wat van gezegd maar dan zei ze nee hoor dat is ie van mij niet. Terwijl we de hond meerderemalen gewoon hebben zien zitten poepen in de tuin.
Ze wil gewoon naar niemand luisteren, haar mening is de waarheid, ga je een discussie met haar aan dan loopt ze weg. En ze vindt het nog grappig ook...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:49

Als er een aanlijnplicht is in jullie buurt kan je gewoon een klacht indienen bij de wijkagent, dan zullen ze vaker controleren op loslopende honden of kan je bellen als je hem weer los ziet lopen. Onze buren hadden ook een hond die altijd los liep, toen daar klachten over kwamen werd er ook regelmatig gecontroleerd of hij nog steeds losliep. Terwijl die hond geen overlast veroorzaakte, het beest was 16 en liep nog niet niet met rollator en had al 2 jaar niet meer geblaft :'). De hond in het verhaal van TS zorgt ook nog eens voor overlast of hij nu daadwerkelijk agressief is of alleen opdringerig het is gewoon vervelend.

Als je kinderen trouwens leert om gewoon stil te blijven staan kan de hond ze ook niet achterna zitten :Y) . Het is ook dom om weg te rennen van een hond, 9 van de 10 honden gaan mee rennen. En zelfs de langzaamste hond haalt een kind dan met gemak in....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:56

Dan ga je m zelf aanpakken, zorg ervoor dat ie het niet leuk meer vind om in je tuin te komen.

Hoe? dat moet je maar met je vader gaan bespreken, er zijn zat dingen te bedenken, jammer maar dan moet de eigenaar m maar bij zich houden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:12

amykimmie schreef:
Hij komt meteen met de bek wijd los op je afgestormt, hij rent gewoon bijna dwars door je heen.
Hij rent niet alleen achter wegrennende kinderen aan, ook als mn zusje gewoon in de voortuin zit te spelen springt hij zo over de bosjes en ontbloot zn tanden.
(Ik weet wel wat het verschil is tussen spelend en aggresief, tijdje honden gehad ;) )
Mijn overbuurman heeft hem al eens op de motorkap vd auto gehad, hij wou wegrijden van de oprit, hond vond de buurvrouw die net uit huis kwam zeer interessant en sprong zo op de auto.
Hij gaat echt grommend voor je staan.
Niemand durft bij hun de oprit op.
Als mn ouders zien dat ze die hond weer gaat uitlaten rennen ze al zowat het huis uit om zusje en broertje 'te beschermen'
Dat vind ik niet echt normaal, kinderen horen toch gewoon veilig buiten te kunnen spelen...

ik vind dit verhaal behalve totaal anders dan je openingstopic zichzelf ook erg tegenspreken.

Rent hij nou door je heen (enthousiasme en lompheid) of gaat hij grommend voor je staan (agressie)?

Ontbloot hij zijn tanden met oren in de nek en een diepe grom:
Afbeelding

of laat hij zijn bek open hangen waardoor je zijn tanden goed ziet?:
Afbeelding.

Dat maakt nogal uit namelijk. Ook voor je staan en blaffen en voor je staan en grommen zijn twee totaal verschillende dingen.

Dat je honden hebt gehad zegt trouwens niet dat je iets van hondengedrag af weet (laat staan van een ander ras), de meeste mensen die ik ken met honden hebben geen flauw idee wat ze doen. Het is een wonder dat het zo vaak goed gaat en dat veel honden van die lieve lobbessen zijn. Als jouw theorie klopt (als je honden hebt weet je dus iets van honden) zou dat betekenen dat je buurvrouw ook iets van honden weet, maar zo klinkt het niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:18

Mja, maar denk niet dat hij zin heeft om een hoog hekwerk ofzo te plaatsen in onze(!) tuin. Vind gewoon dat we fatsoenlijk mogen leven op ons terrein, zonder dat anderen overlast bezorgen.
Klinkt misschien ego, maar heb weinig zin om de hond van een ander te mijden en zelf de tuin op te geven.
Heb mn broertje en zusje ook wel gezegd dat ze stil moeten blijven staan, broertje doet dat wel maar als hond dan weg is, is ie helemaal over zn toeren. Die hond is bijna net zo groot als hem...

En sallandval, ik weet vrij veel over het gedrag van honden. De desbetreffende hond is een zoon van de 'stalhond'. De hond waar mn pony op stal staat. Ze reageren precies hetzelfde bij vreemden. Verschil is dat de stalhond in zijn terretorium is, dus het 'recht' heeft om dat te beschermen. De hond uit de straat is ver buiten zn terretorium en valt gewoon alles aan wat hij tegen komt.
Qua plaatje lijkt hij op de bovenste.
En de onderste is een blije, speelse hond ;)

Bij katten rent hij ze gewoon omver. Mensen gaat hij grommend voor staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:19

nogmaals de vraag, hoeveel mensen zijn er al gebeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:20

0, dat willen we graag zo houden, dus zoek ik een manier om te verkomen dat er mensen of andere dieren gebeten worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:23

maar als die hond daadwerkelijk zo agressief was als jij zegt dan zouden er toch al tientalle slachtoffers moeten zijn?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:23

Sorry, maar ik heb nog steeds niet het idee dat de hond agressief is, eerder onopgevoed.

Is het grommen wel echt grommen? Mijn Golden Retriever bromt: dan heeft hij het meestal naar zijn zin of hij is gewoon aan het 'praten'. Veel mensen verwarren dat met grommen.

Wat voor hond is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:25

Een appenzeller.
Waarom er nog geen tientalle slachtoffers zijn, mevrouw roept altijd net op tijd haar hond terug.
Maar het gaat een keer mis. En moet ik dan wachten tot mn zusje gebeten wordt, of mn kat doodgebeten?
Hij gromt echt vals en hard.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:25

Er is al een paar keer gezegd in het topic. Bel de wijkagent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:26

Ga ik morgen gelijk doen!