Mijn kat jaagt, in de nieuwbouw.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Mijn kat jaagt, in de nieuwbouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 22:06

Lastig probleem,
ik heb een jonge kat (poes, 12 maand, gesteriliseerd, vorig jaar als zwerfkitten gevonden)
en die gedraagd zich als een wild dier, als een marter ofzo.
Is natuurlijk niet schuw, in tegendeel gaat nooit voor iemand aan de kant je staat er zo bovenop.
Normaal dier denkt toch wel 0,001 seconde na voor ze handelen, deze 0 seconden.

Vandaag een vogeltje, gister 2 muizen, en dat is wat ik nog meekrijg.
De buurt begint door te krijgen dat het mijn kat is, ik bedoel ik hoor van steeds meer kanten dat ie in alle tuinen loopt te jagen op de vogeltjes.

Ik heb haar tijdens het uitvliegen van de nestjes binnen gehouden, 2 keer uitvlieg periodes gehad.
Maar missch nu toch derde worp huismussen, want ze kwam met een musje aanzetten.

Binnen houden betekend dat ie de hele tijd dat ze wakker is gaat mauwen keihard en zeuren van ik wil naar buiten.
En achter muggen aan gaat of aan wil en ten koste van alles.
Binnen en dan door de ruiten kijken is leven in een glazen kooi, voor deze kat.

Ik zit dus te overwegen haar te proberen te plaatsen op een boerderij bijvoorbeeld, of manege zoiets.
Ze is dus gesteriliseerd, erg tam ook brutaal, spint altijd keihard :D en voor de rest, ze vangt het liefst de hele dag muizen.
Ik dacht misschien is dat beter.

Of heeft iemand hier de gouden tip.....

Wat ze al heeft:

2 belletjes aan het halsbandje, altijd als ze buiten zijn.
Binnenhouden als er jonge vogels uitvliegen of als vogels in de rui zitten.

Ben benieuwd..

BraveSpots

Re: Mijn kat jaagt, in de nieuwbouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:24

Tuin afzetten?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:29

Onze katten liepen ook eerst buiten
Maar na een niet zo leuke woordwisseling met de buurman uit veiligheid binnengehouden
Na een week aan een stuk gemauw was t over
Negeren dan houdt t vanzelf over en onze katten zijn daarnaast ook nog eens een stuk aanhankelijker geworden :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:32

hm dat zou je kunnen proberen wel een drama hoor die kat :D zelfs met belletjes, hang die kat een koebel om

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:33

Als je kunt de tuin afzetten, maar ik denk dat jouw kat wel manieren verzint om toch de tuin uit te komen. Ik denk een nieuw tehuisje op een boerderij of manege (wat je zelf al zei) is misschien toch het beste. Kan ze lekker haar gang gaan en volop buiten lopen muizen vangen. Verder heb ik ook geen oplossing. Binnen houden is geen optie. Heb er hier ook eentje die alles bij mekaar schreeuwt dat ze graag naar buiten wil. Gelukkig is deze te dom om muizen en vogels te vangen. Dus mag ze wel vaak naar buiten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:34

In je eigen tuin houden inderdaad :j
En anders kijken of je haar ergens anders kunt plaatsen. Het is niet fijn om daar gezeur over met je buren te krijgen, je hebt er gekken bij zitten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:36

Gaan de buren ook wat doen aan alle vogels die andere vogels vangen. Denk dat er meer vogels op worden gegeten door eksters en roofvogels dan door katten. Maar helaas heb ik niet een oplossing. Een jagende kat kan je moeilijk tegen houden. Misschien een iets grotere bel zodat hij is luidruchtiger is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:36

Lijkt me volkomen natuurlijk kattengedrag eigenlijk.. Alle katten die ik heb gekend waren zo als jong dier. Na een paar jaar gaat het scherpste er wat vanaf. Tja als je buurt daar moeilijk over doet zou ik elders een plek zoeken. Binnenhouden vind ik eigenlijk sneu voor het dier..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:39

Nou mocht de gouden tip er bij staan dan zal ik die ook zeker gebruiken.
Ik heb net zo'n jager. Zit hier alleen niet in een nieuwbouw wijk. Maar een dorp. Wel gewoon in een rijtjeshuis. Maar er is zoveel land om ons heen dat hij echt met alles thuis komt.
Heb begon klein met jonge vogeltjes, torretjes, muisjes. Nu gaat hij steeds groter.
Hij komt nu thuis met meerkoeten, eenden. Ik wordt er gek van hahahahha!
Kat heeft al een bel om zijn nek. Maar hij kan er gewoon mee lopen zonder dat het belletje te horen is.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:43

Ik heb een kat die vroeger op een pensionstal heeft gewoond. Hij ving daar idd jonge hazen, ratten, muizen, meerkoeten en zelfs Martens. Nu woont hij bij mij in een woonwijk. Is al op leeftijd 14 jaar, en het enige wat hij ooit heeft gevangen is 1 muis. Vliegende vogels heeft hij nooit gevangen gelukkig. Hij ligt onder de tuintafel te slapen terwijl de jonge merels op het gras rond hippen.

Edit. Mischien kan je de buren uitleggen dat hij alleen de zwakke vogels vangt en zo dus de sterke overblijven en dat hij zorgt dat er geen muizenplaag komt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 22:52

@Ponyparadijs, precies, die van mij is nog in opleiding...
Hier helaas omringd door meest oudere mensen die overal volgehokjes hebben hangen en vogels voeren.
Heb ik weer :+

@ iedereen Het is idd natuurlijk gedrag, er komen ook meer en meer kraaien hier, die verjagen de katten soms letterlijk.
Maar deze kat is in gedrag wel echt anders dan de gewone huiskat, die ken ik namelijk en die hebben een andere state of mind.
Deze kat is gewoon apart, ik vind het wel echt boeiend en een leuk diertje, maar hem een levenlang binnen houden is echt geen optie.
Dan houd ik hem gevangen, dan kan ook vool altijd de achterdeur niet open staan enzo.

Een hek om de tuin kan echt niet, en zo ja dan gaat ie de rest van zijn leven proberen daar weer uit te ontsnappen.
Dit katje komt pas buiten sinds het begin voorjaar. En loopt met je mee naar de winkel als je niet oppast.
rent mee naast de fiets tot ie niet meer kan en gaat me dan keihard na mauwen.
Gewoon een apart karaktertje.

komt meestal helemaal bekaf thuis.
Missch is het dus toch een boerderijkat denk ik wel eens, maar aan de andere kant ik zou het katje liever zelf willen houden.
Maar weet niet of dat haalbaar is.

Mijn andere jonge kat (3) heeft ook wel achter vogeltjes aangezeten maar vangt ze niet.
En komt soms met een huisspitsmuisje thuis.
en soms met een kikker.
Beetje zoals je van de huiskat zou verwachten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:12

Weet je wat het ook is. De echt gezonde vogels kan een kat niet vangen. Daar zijn ze gewoon niet snel genoeg voor. Dus aan de andere kant doen die katten gewoon de mindere er uit selecteren zodat de vogels sterker worden. Natuurlijke selectie zou ik zeggen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:30

Gewoon lekker kat laten zijn. Als je gek met haar bent moet je haar gewoon houden en de vrijheid gunnen,als ze ouder wordt zal ze rustiger worden. Wij hebben 3 katten die allemaal in hun glorietijd muizen en vogels hebben gevangen. Nu zijn het ouwe draken waarbij de merels nog net niet een worm tussen hun voorpoten wegtrekken.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:56

Katten vangen nu eenmaal vogels daar kun je niks aan doen..
Heel de dag binnenhouden zou ik ook niet doen dat is zielig als ze eenmaal buiten heeft gelopen.

Ik zou haar gewoon los laten en tegen de mensen zeggen die er last van hebben om een emmer water bij de deur te zetten en die over de kat heen gooien zodra die in hun tuin komt dan leert ze het wel af denk ik.

Wat je wel kunt doen is je kat savonds pas buiten laten en smorgens binnen halen ( dan vlees geven dan leren ze de tijd) dan hebben mensen er mss minder last van omdat ze het niet zien :P
( of het luikje dan op slot dan overdag zodat ze binnen blijft)

Je zou ook nog extra speeltjes in/rondom huis kunnen zetten zodat ze meer in de buurt blijft

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:59

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:04

Tja, t'is nu eenmaal een kat he :+

Je wilt niet weten waar ze hier mee aankomen := Moet zeggen dat nu ze belletjes omhebben er wel veel minder vogels binnen liggen.
Maar dagelijks muizen in ieder geval en wisselend vleermuizen, konijnen (ja echt flinken!) af en toe een duif of spreeuw oid, ratten! (IIEEUUWW) en vast nog wel meer waar ik zo even niet aan denk :+
Oja kikkers! ook zo leuk...

Wat dat betrefd valt die van jou nog wel mee zo te horen :+

Enige wat je kan doen is zorgen dat de kat in jou tuin blijft als hij je buren tot last is. Zo niet, tja, lekker laten gaan, het blijven dieren en die hebben nu eenmaal een jachtinstinct.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:07

ponyparadijs schreef:
Ik heb net zo'n jager. Zit hier alleen niet in een nieuwbouw wijk. Maar een dorp. Wel gewoon in een rijtjeshuis. Maar er is zoveel land om ons heen dat hij echt met alles thuis komt.
Heb begon klein met jonge vogeltjes, torretjes, muisjes. Nu gaat hij steeds groter.
Kat heeft al een bel om zijn nek. Maar hij kan er gewoon mee lopen zonder dat het belletje te horen is.

2 belletjes omdoen ;) bij mijn katten rinkelde 1 bel ook niet, 2 wel, dan rammelt het wat tegen elkaar aan.
Daarnaast hebben ze ook nog een adreskokertje dus het rammelt mooi (beesten zouden een nekhernia krijgen :'))

Overigens, las ik iets voer een grotere bel, juist een grote bel maakt minder lawaai, kleintjes (en dan helemaal 2) maken meer herrie.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:11

Ben je niet bang dat ie vast komt te zitten met zon bandje? ik durf mijn kat die geen om te doen..
chippen kan toch ook voor je adres.

Oh wij hebben zo'n vogel huisje in de tuin in de boom.. wat denk je? meneer klimt gewoon in de boom en zie je hem op zn kop hangen met 1 pootje in het vogelhuisje.. oeps
Wist niet dat ze zo lenig waren haha

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:26

mymy schreef:
Ben je niet bang dat ie vast komt te zitten met zon bandje? ik durf mijn kat die geen om te doen..
chippen kan toch ook voor je adres.

Oh wij hebben zo'n vogel huisje in de tuin in de boom.. wat denk je? meneer klimt gewoon in de boom en zie je hem op zn kop hangen met 1 pootje in het vogelhuisje.. oeps
Wist niet dat ze zo lenig waren haha

Er zijn tegenwoordig bandjes met speciale sluitingen, die schieten los als poezel vast komt te zitten.

Mijn kater zit volgens mij geregeld vast, want is al 3 keer zijn bandje verloren. Gelukkig 2 keer teruggevonden (in de bosjes).

En je kan moeilijk een belletje vastnaaien aan zn nek :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 11:29

De buren hebben mijn permissie om de kat te verjagen met plantenspuit of gwoon plens water, mijn naaste buurvrouw doet dat ook zeker wel.
Katje heeft alleen een korte termijngeheugen van een seconde :P
Nee hoor het is gewoon 1 die een uitdaging ziet in alles, bijv een keffend hondje, daar van veilige afstand naar staren zodat ie de hele tijd blijft keffen.

Ik zal dat huisdierenforum eens bekijken.
De katjes lopen ook nu gewoon weer buiten, als ik thuis ben kunnen ze er uit, dat is hoe ik het altijd doe en ik ben er het typ niet voor ze binnen te laten.

Ja zwakke vogels maar ook jonge vogels en ruiende vogels.
Ik hoop dat ze snel rustiger wordt.

Ze draagt al een hele tijd 2 belletjes van het meest rinkelende soort (althans van die winkel).

Het is wel een bandje die knapt als hij ermee komt vast te zitten.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:36

ponyparadijs schreef:
Weet je wat het ook is. De echt gezonde vogels kan een kat niet vangen. Daar zijn ze gewoon niet snel genoeg voor. Dus aan de andere kant doen die katten gewoon de mindere er uit selecteren zodat de vogels sterker worden. Natuurlijke selectie zou ik zeggen.

was het maar waar, katten richten een heleboel schade aan aan de NLse fauna -O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:38

ponyparadijs schreef:

Haha, geweldig! Nog even en hij komt met een reiger thuis.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:38

cam schreef:
Ik heb een kat die vroeger op een pensionstal heeft gewoond. Hij ving daar idd jonge hazen, ratten, muizen, meerkoeten en zelfs Martens. Nu woont hij bij mij in een woonwijk. Is al op leeftijd 14 jaar, en het enige wat hij ooit heeft gevangen is 1 muis. Vliegende vogels heeft hij nooit gevangen gelukkig. Hij ligt onder de tuintafel te slapen terwijl de jonge merels op het gras rond hippen.

Edit. Mischien kan je de buren uitleggen dat hij alleen de zwakke vogels vangt en zo dus de sterke overblijven en dat hij zorgt dat er geen muizenplaag komt

Mijnheer Martens?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:41

Van schreef:
ponyparadijs schreef:

was het maar waar, katten richten een heleboel schade aan aan de NLse fauna -O-

Gezonde vogels kunnen ze toch niet vangen of denk ik nou zo krom. Waarom richten ze een heleboel schade aan Van?

Bloodymary schreef:
ponyparadijs schreef:

Haha, geweldig! Nog even en hij komt met een reiger thuis.

Ik hoop het niet. Gelukkig is het kattenluik te klein om eenden en meerkoeten mee naar binnen te nemen maar anders had hij het gedaan hoor.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:54

Haha zie het. Type fout. Marter