Waarom een specifiek dier wel helpen en een andere niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Waarom een specifiek dier wel helpen en een andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:40

Omdat ik dat in het topic niet mocht vragen, dan maar een eigen topic. Ik ben daar namelijk oprecht nieuwsgierig naar.

Waarom reageren mensen wél op een topic waarin iemand een nieuw baasje voor een dier zoekt en kijkt het dan niet naar de asiels waar het (zeker op dit moment) bomvol zit.
Is het omdat het diertje dan ineens meer gezicht krijgt?
Is het omdat dan openbaar wordt dat je een diertje hebt gered?
Is het omdat de eigenaar dan betrouwbaarder overkomt?
...?

Ik snap het echt niet.

Hopelijk kan iemand mij het inzicht geven waarom een dier wel snel van eigenaar kan wisselen als men een forum gebuikt terwijl de asiels vol zitten en sites als marktplaats ook vol staan met zielige dieren en nog triestere eigenaars.

En ja, ik heb een dier. Heel weloverwogen genomen. Zelfs zo weloverwogen dat er een stuk of 3 oplossingen zijn voor als hij hier onverhoopt toch niet kan blijven. Ook al zie ik daar geen enkele reden voor, nu niet en ook niet toen ik het dier aanschafte.

Wilawander

Re: Waarom een specifiek dier wel helpen en een andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:47

Als ik van mezelf uitga. Mensen waarbij je persoonlijk het dier afhaalt krijg je veel meer achtergrondinfo dan wanneer je deze uit het asiel haalt. Zo kan je veel sneller achterhalen of het zou kunnen klikken of niet. Wij hebben vroeger thuis altijd asieldieren gehad. Maar allemaal met een grote gebruiksaanwijzing. Niet erg maar deze moet je zelf ondervinden vaak. Met de nodige schade. Wat je particulier vaak minder hebt. (als deze eerlijk zijn).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:51

Dat begrijp ik, goed argument.

Maar... Marktplaats staat ook vol particulieren die een dier aanbieden. Waarom dan niet daar kijken en wel via een oproep op een willekeurig forum?
Neem je dan niet een enorm risico om ondoordacht een dier te nemen? Blijkbaar was je er niet naar op zoek, want anders had je binnen een paar uur op Marktplaats wel een beestje kunnen krijgen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:56

Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet op zoek bent naar een dier, maar er wel tijd/plek/zorg voor zou kunnen hebben. En ja, als er dan een dier op je pad komt dat hulp nodig heeft, kan een keuze snel gemaakt zijn. Niet omdat het jouw idee was, of in jouw plan lag, maar simpelweg omdat je het tegenkomt :)

.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:58

Ik denk dat wat Foaly aanhaalt voor een groot deel meespeelt. Als je geen dier erbij zoekt, ga je niet op sites van de asielen kijken. Maar als er dan wat op je pad komt wat je hulp hard nodig heeft en je hebt wel de ruimte, ondanks dat je niet op zoek was..... dan ga je toch overstag denk ik.

Het verschil zit hem dus in tussen 'op zoek gaan naar een dier' en 'een dier op je pad krijgen'. En dus tussen op zoek zijn, of toevallig wel plek hebben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:01

Maar we hebben het wel over een levend wezen, wat de nodige voorzorgsmaatregelen én blijvende zorg nodig heeft. Je wilt dus iemand helpen en stort je daarmee dus ergens in waar je niet zo heel goed over na hebt gedacht.
Dat vind ik eigenlijk best erg.

En waarom wil je dan zo wel iemand helpen, maar niet die ook schrijnende verhalen op Marktplaats niet? Iedereen weet dat daar genoeg hulp nodig is en daar wordt niet op gereageerd. Soort struisvogelpolitiek?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:04

Momenteel ben ik niet op zoek naar een nieuw huisdier. Moest dit echter toch het geval zijn, dan vang ik ook liever een dier op, waarvan ik nog achtergrondinformatie van kan krijgen of waarmee ik kennissen kan helpen.

Moest ik op een willekeurige oproep reageren, dan is dit eerder omdat ik niet besefte dat er tijd en ruimte was voor een nieuwe huisgenoot, waardoor ik dus ook niet actief asielen bezoek en marktplaatse ed check op wat er in "de aanbieding" is.
zoals Lalidan al zei dus

Uiteindelijk zelfs al haal je een dier uit het asiel, waarom neem je dan juist dat ene dier en niet die 20 anderen? Da's eigenlijk dezelfde redenering. waarschijnlijk omdat die ene je qua ras, uiterlijk, karakter en of de leeftijd je toch iets beter ligt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:05

Foaly schreef:
Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet op zoek bent naar een dier, maar er wel tijd/plek/zorg voor zou kunnen hebben. En ja, als er dan een dier op je pad komt dat hulp nodig heeft, kan een keuze snel gemaakt zijn. Niet omdat het jouw idee was, of in jouw plan lag, maar simpelweg omdat je het tegenkomt :)

.

Eens ik heb 2 konijnen en een fleskitten opgevangen, wilde helemaal geen 4e kat, maar ze kwam op ons pad en was zodoende welkom. heb ook niets met konijnen, maar ze werden onder zulke zielige omstandigheden gehouden dat ze bij mij vast en zeker beter af waren

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:06

Wat een dom topic...je helpt niet alleen het dier maar ook de persoon. Ik vind het super dat je op deze manier een oplossing zoekt, en dat een (bv) kat niet eerst naar een asiel gaat (klein hokje+veel stress) dan weer naar een nieuwe eigenaar, mocht het niet klikken weer naar het asiel enze. Heb je enig idee hoeveel stress dat geeft bij een dier? Het zijn geen dingen die je uit gemakzucht maar even bij het asiel achterlaat?
Ik ben van mening dat als je een dier neemt er volledige verantwoording over moet nemen, ook als je zelf bijvoorbeen dakloos wordt. En dat je een bekend forum hiervoor gebruikt vind ik alleen maar goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:09

dat je het in het andere topic niet zou mogen vragen is discutabel, maar de vraag die je daar stelde voegde niet echt iets toe aan waar het om ging in dat topic...en idd ook niet echt vriendelijk naar de TS, die zo te lezen in een vrij moeilijk parket zit en opvang zoekt voor een geliefd huisdier omdat het niet anders kan...

en nee geen struisvogel politiek, maar gewoon een kwestie van ergens tegen aan lopen...
ik ben niet op zoek naar een huisdier maar mocht ik een bericht, vraag oid krijgen of ik iets of iemand weet die een dier zou kunnen op kunnen vangen dan kijk ik of ik het zou kunnen doen. maar ik ga er niet naar zoeken omdat ik dan straks 26 katten, drie dozijn konijnen, een kub kippen etc etc etc zou hebben ...
mensen helpen waar ze kunnen, binnen hun mogelijkheden, binnen hun eigen referantiekaders...
iemand die een konijn in nood opvangt, die kijk je toch ook niet scheef aan omdat ze dat ene konijn opvangen ipv alle konijnen in een straal van 50 km om hun eigen huis heen die een nieuw thuis nodig hebben?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:09

Wie zegt dat zo iemand er niet goed over nadenkt? Ik ga er vanuit dat mensen die zo'n dier opvangen er wel over nadenken voor ze het aanbieden.
Het verschil zit hem alleen in het feit dat je voor marktplaats en asielen op zoek moet zijn anders ga je niet op die sites kijken naar dieren. Dit dier komt bij toeval op je pad. Dáár zit het verschil hem in, verder niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:10

Sorry hoor maar niks beters te doen dan ergeren aan iemand die graag wil dat zijn beest op een goed plekje terecht komt?!

En zoiets blijkt nog goed te werken, kat in kwestie is al 2 huizen aangeboden in een half uur tijd.. Dus wat zeur je! Elke kat is er 1 of ie wel of niet in een asiel zit... anders komt ie er op de 1 of andere manier toch wel terecht..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:10

Dreamybol schreef:
Maar we hebben het wel over een levend wezen, wat de nodige voorzorgsmaatregelen én blijvende zorg nodig heeft. Je wilt dus iemand helpen en stort je daarmee dus ergens in waar je niet zo heel goed over na hebt gedacht.
Dat vind ik eigenlijk best erg.

En waarom wil je dan zo wel iemand helpen, maar niet die ook schrijnende verhalen op Marktplaats niet? Iedereen weet dat daar genoeg hulp nodig is en daar wordt niet op gereageerd. Soort struisvogelpolitiek?

Ik denk dat de meeste mensen die op dergelijke oproepen reageren, wel mensen zijn die zelf ook dieren hebben of hebben gehad (als je geen hart voor dieren hebt, lees je zo'n oproep immers niet?), en dus weten waar ze aan beginnen. Tuurlijk, er wordt snel een keuze gemaakt, maar dat hoeft toch niet erg te zijn? Ik geloof niet dat ik je punt helemaal begrijp.

En de schrijnende gevallen op marktplaats... als je daar eenmaal aan begint, kun je wel bezig blijven. Ik denk niet dat het struisvogelpolitiek is, maar eerder gezond verstand en zelfbescherming om niet op ieder zielig verhaal in te gaan. Bovendien, als er écht écht écht hulp nodig is voor een dier, komt die er wel. Bovendien is een oproep hier op Bokt (bijvoorbeeld) persoonlijker, mensen kennen elkaar en weten in wat voor situatie zo'n persoon zit. Dan is het inderdaad makkelijker om te helpen, zowel het dier als de persoon.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:12

petitparis schreef:
Uiteindelijk zelfs al haal je een dier uit het asiel, waarom neem je dan juist dat ene dier en niet die 20 anderen? Da's eigenlijk dezelfde redenering. waarschijnlijk omdat die ene je qua ras, uiterlijk, karakter en of de leeftijd je toch iets beter ligt.

Maar als je een dier redt nav een oproep op een forum heb je daar ook geen keus in. Dan kun je nog beter een dier redden nav Marktplaats, want dat is dan gelijk aan het asiel-verhaal.

En daarnaast is degene die de oproep plaatste net zo onbekend als de willekeurige aanbieder op Marktplaats. Bokt is inmiddels zo groot dat niet iedereen elkaar meer kent.

CK88, ik zeg nergens dat je geen verantwoordelijkheid neemt als je een ander onderdak voor je dier neemt. Ik ben het namelijk met je eens dat je dit verplicht bent aan je dier als je er zelf niet voor kunt zorgen.
Maar ik verbaas me altijd over het hoge aantal mensen die hulp bieden als er een oproep staat (die overigens volgens mij op de Markt thuishoorde..), terwijl er dus nog zoveel andere schrijnende gevallen zijn.
En binnen een half uur aanbieden dat je een beest wel opvangt noem ik niet iets goed overdenken. Maar goed, daar valt natuurlijk ook over te discussiëren.

Is het dan echt ook voor schrijnende gevallen een kwestie dat een goede marketing ervoor zorgt dat er eerder hulp komt?

Ik probeer inzicht te krijgen waarom dit helpt. Als het om marketing gaat, kunnen asiels en andere particulieren daar dus wat van leren om ervoor te zorgen dat de trieste beestjes eerder een fijn plekje hebben.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:16

Als een asielhond vanavond met zijn leuke koppie op tv komt met de oproep of iemand hem wil hebben staan er morgen ook 100 nieuwe baasjes voor hem klaar. Wat je zegt, `marketing`dus. En heel slim als iemand daarvoor gebruik maakt van zo`n groot forum als dit. Dat je oproep dan niet op de juiste plek staat, maar daar waar meer mensen het lezen lijkt me dan ook bewust gekozen. Zeker in dit geval, waar er haast bij was.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:19

Natuurlijk heb je wel een keus: ja of nee. Alleen hangt die keuze dan niet af van ras, leeftijd of weetikveel (of iig minder), maar van je eigen omstandigheden. En hoewel Bokt inmiddels groot is, is het toch een redelijk samenhangende eigen 'club'. Je helpt niet iemand, je helpt een Bokker in nood en dat maakt het al een stuk persoonlijker.

Wat noem jij goed overdenken dan? Een nacht erover slapen? Is dat nodig als je snel kunt nagaan of je plek hebt voor (nog) een kat, of je daar tijd voor hebt en of je dat wel wilt? Volgens mij kun je daar prima in een uurtje uit zijn.

En marketing... zo kun je het noemen. Ik ben van mening dat asiels en opvangen heel wat te verbeteren hebben in hun marketingstrategie, en dat er veel meer dieren geholpen zouden kunnen worden door middel van goede campagnes en goede voorlichting. Maar dat is een andere discussie. Ik zou wat de eigenaar van de kat heeft gedaan geen marketing willen noemen, maar eerder het vragen om hulp aan iedereen die ze kent. Dat er toevallig op Bokt zo snel gereageerd wordt is alleen maar goed, maar voor hetzelfde geld was het op Marktplaats ook gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:23

Bekijk het eens vanaf de andere kant:
Door een dier direct al bij de eigenaar te halen, hoeft 't dier niet het asiel in!
Scheelt weer een plekje in het asiel voor een ander dier waarvoor echt geen andere oplossing is gevonden door de eigenaar.

Wij hebben een paar maanden geleden ook hier via bokt een herplaatsertje gevonden.
Waren absoluut niet op zoek naar een extra hond. Maar we hebben wel de tijd en ruimte om 't dier op te vangen en een fijn leven te geven.

Eigenaar blij.
Wij blij.
En het dier zeker. Want die heeft niet eerst ook nog een tussenstop hoeven maken in een asiel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:24

Dreamybol schreef:
Maar als je een dier redt nav een oproep op een forum heb je daar ook geen keus in. Dan kun je nog beter een dier redden nav Marktplaats, want dat is dan gelijk aan het asiel-verhaal.

En daarnaast is degene die de oproep plaatste net zo onbekend als de willekeurige aanbieder op Marktplaats. Bokt is inmiddels zo groot dat niet iedereen elkaar meer kent.

in zo'n geval zal het verhaal dat erachter zit de doorslag geven, maar er is altijd wel een reden waarom je op d ene oproep reageert en op de andere niet.
We zijn mensen geen matrix met alleen een ja of nee functie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:25

het gaat niet om marketing, maar gewoon over ergens tegen aan lopen ...
mensen die niet op zoek zijn, kijken niet op marktplaats en sites van asiels. maar komen op een andere plaats een oproepje tegen, de buurvrouw spreekt ze aan etc en kijken dan of dat diertje er misschien toch niet bij past en als de conclusie is "vooruit, past wel" dan word er ja gezegd.

ik ga ook niet bij een asiel kijken omdat ik geen dier erbij zoek nu, word het in mijn schoot geworpen dan kijk ik of ik het dier kan helpen... maar zo ga ik ook niet voor een dier van een particulier betalen, ik zie op MP ook voldoende verhalen staan van zielig, zielig met spoed een nieuw thuis nodig blablabla maar de nieuwe eigenaar moet wel een x bedrag aftikken...dat is voor mij een no go, want je moet als barmhartige dierenvriend maar afwachten wat voor problemen je er bij krijgt en wat voor kosten daar aan hangen ...

voorbeeldje; een hoogdrachtige teef die met spoed weg moest, waren genoeg goede!! opvang adressen voor, maar de persoon wilde een flink bedrag voor de teef , toen hij door kreeg dat dat niet ging gebeuren omdat de nieuwe eigenaars maar moesten afwachten of en hoe het bevallen zou gaan met een hond die op het punt van bevallen verhuist zou moeten gaan worden etc, kon de hond opeens wel blijven en waren alle dingen die een punt waren voor herplaatsing geen enkel probleem meer . dat die hond tijdens het bevallen misschien alleen in huis zat en ten tijde dat de pups er bij zaten ook door de weeks de hele week alleen zaten over dag was opeens ook geen issue

en op het moment dat ik wel op zoek ben naar een dier, dan sla ik ook standaard een aantal aanbieders over...import zielige hondjes uit spanje, portugal en griekenland etc blok ik...er zijn hier in nl genoeg dieren in het nauw en ik ben van mening dta het probleem van de import dieren in het land van herkomst opgelost moet worden.
dat is voor veel mensen al onbegrijpelijk dat ik die keuze maak...maar ja, iets met principes.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:28

Als je beste vrienden ineens van het ene op andere moment een kanarie ofzo moeten afstaan is er een grote kans dat je wel een plekje hebt voor het kooitje. Maar dat wil nog niet zeggen dat je anders heel marktplaats zou afstruinen op zoek naar kanaries.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:30

Van de fokker van mijn kat kreeg ik mijn kat niet mee na de 1e bezichtiging. Zij wilde er zeker van zijn dat ik hem écht graag wilde hebben. Ik zag de advertentie op zondag, besprak het 's avonds met mijn man (dat maakt het overdenken al een stap 'lastiger' dan wanneer je natuurlijk alleen woont en gewoon in je eentje de beslisisng kunt nemen), ik belde maandagmiddag de fokker. Ging dinsdag kijken, moest woensdag laten weten of ik het deed en mocht hem toen donderdag halen.

Maar misschien ben ik daar uniek in.

In geval van 'nog' een kat is het overdenkproces misschien makkelijker, je weet iets beter waar je aan begint. Al geloof ik niet dat je in een half uur stil hebt gestaan bij de dubbele kosten die een tweede kat meebrengt. De risico's die een tweede kat waar je op dat moment nog niets van weet (verleden, entingen, da-verleden) en als je geen karakter kent, hoe weet je dan of het gaat matchen?

Misschien denk ik wel te veel na. -O-

Ergens hoop ik gewoon dat mensen die de TO van dat topic wilden helpen nu ook verder gaan kijken om een ander dier te helpen. Dat ze zo enthousiast geworden zijn van het idee van een beestje (erbij) nemen dat ze nu ook die dieren uit een asiel of Marktplaats gaan bekijken.
Dan zou zo'n topic toch als een geslaagde marketingtruc ingezet kunnen worden...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:31

CaPrIoLe`79 schreef:
Als je beste vrienden ineens van het ene op andere moment een kanarie ofzo moeten afstaan is er een grote kans dat je wel een plekje hebt voor het kooitje. Maar dat wil nog niet zeggen dat je anders heel marktplaats zou afstruinen op zoek naar kanaries.

Maar voor je beste vriendin kijk je toch sowieso anders? Voor haar zou ik best haar kanarie even willen opvangen tot zij een goede oplossing heeft, hoewel ik panisch voor vogels ben.. Voor een vreemde pieker ik daar niet over.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:35

Citaat:
In geval van 'nog' een kat is het overdenkproces misschien makkelijker, je weet iets beter waar je aan begint. Al geloof ik niet dat je in een half uur stil hebt gestaan bij de dubbele kosten die een tweede kat meebrengt. De risico's die een tweede kat waar je op dat moment nog niets van weet (verleden, entingen, da-verleden) en als je geen karakter kent, hoe weet je dan of het gaat matchen?

Ik zei in 5 minuten al ja tegen de fleskitten en dan haal je je echt behoorlijk wat op je hals qua voeding, risico's energie en mogelijke gedragsproblemen en laat staan wellicht hoge dierenartskosten, maar het beestje werd me aangeboden (door mn schoonmoeder die haar bij kennissen had gezien en zij weet dat ik geen 'nee' kan zeggen) en waar plaats is voor 3 katten, kon wat mij betreft dan ook een 4e.

Betekent niet dat ik iemand ben die niet goed nadenkt, te weinig nadenkt of wat dan ook

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:45

Ik denk dat asiels bewust niet teveel aan marketing doen, om te voorkomen dat mensen die hond of kat komen ophalen vanwege het schattige koppie en de lieve oogjes, om na 3 weken tot de conclusie te komen dat een husky niet past in een flatje, of dat die kat écht niet goed met kinderen overweg kon.

Nu is Bokt een forum waar nogal veel dierenliefhebbers en moraalridders rond paraderen, waardoor de kans op dergelijke mislukte plaatsingen kleiner is. Zelfs als iemand hier zou zeggen "Joh, ik woon op een flat maar ik wil je husky wel in huis nemen!" zijn er direct 20 Bokkers die vertellen hoe idioot dat wel niet is. En er zijn hier ook nog relatief veel mensen met een grote tuin of een boerderij, die best ruimte hebben voor een (extra) kat of hond, ook als ze daar niet echt naar op zoek waren.

Betere marketing levert dus meer plaatsingen op, maar ook meer verkeerde plaatsingen - en asiels zullen niet het geld hebben om iedereen nauwkeurig te screenen die op zo'n oproep afkomt.

Waarom mensen er dan hier wel op reageren terwijl ze anders niet op zoek waren?
Inderdaad, omdat het dan zo uitkomt. Wij willen geen kat, maar stel dat de kat van mijn ouders weg moest zou ze wel hierheen komen. Het kán best wel, alleen willen wij het liever niet. Maar de keuze tussen 'geen kat en zij naar het asiel' of 'deze kat een fijn huis kunnen bieden' is dan snel gemaakt. Dat zal voor veel mensen zo werken, ook bij onbekende dieren.

Het dier wordt een individu met een verhaal, in plaats van één van zovelen. En dan is de keuze niet meer 'geen kat/hond/kanarie of eentje van de honderden uit het asiel' maar 'geen kat/hond/kanarie of deze éne arme kat/hond/kanarie een veilig huis bieden'.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:28

Hier de starter van het andere topic.
In dat topic een opmerking plaatsen van waarom zouden we hem redde en een ander niet
vond ik niet geplaatst.
Als je een oproep leest hoef je het dier nog niet te redden.

Zelf heb ik de kat ook opgevangen nadat hij buiten te leven kwam.
Evenals 2 honden die ik nog een mooie tijd heb kunnen geven.
Helaas ben ik zelf in een situatie beland waarin ik moest kiezen tussen samen op
straat of een huisje vinden voor mijn kat.
Dit kon ik toen der tijd niet voorzien en sommige gebeurtenissen liggen buiten je macht.

De reden om hier een oproep te plaatsen was het feit dat hier mensen met een groot hart voor dieren zitten.
Mensen met boerderijen waar nog wel een plekje voor een kat is.
Deze oproep wel na alle andere opties nagegaan te zien.

vrienden, bekenden, Marktplaats, via opvangen en dierenartsen en zelfs asiels welke geen plek hebben.

Ik ben blij met de reacties die ik gehad heb, want nu raakt deze kat niet dakloos, hoeft niet te zwerven
en het verzacht het verdriet dat ikmijn maatje kwijt ben.
Want vergeet niet, ook in zulke situaties en eigenlijk juist in deze situatie is het knap moeilijk
en pijnlijk om je maatje weg te moeten doen.

Waarom hij wel en een ander niet? Elke kat verdient een baasje, een warme plek. Dus andersom, waarom andere katten wel en hij niet?