Hond in appartement, ras? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Hond in appartement, ras? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:11

Ik woon in een appartement, op 1 hoog, zonder balkon, met lift.

Wie heeft een hond in een appartement? Hoe gaat dat met de buren?

Welk ras zou geschikt zijn?

Persoonlijk denk ik aan een wat kleiner hondje, niet kefferig aangelegd.
Mogelijk shih tzu, boomer oid?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:15

Een boomer is eigenlijk gewoon een kruising, boomer zegt dus niks over het karakter van het hondje. Je kunt een hondje best op een appartement houden zonder balkon als je maar genoeg beweging en uitdaging geeft. Wij hebben er drie (let wel een appartement met 3 slaapkamers) en ik neem ze minstens 3 keer per week mee naar bos/strand/hondenpark en train met ze. Shih-tzu's zijn over het algemeen wel rustig en vrij makkelijk qua opvoeding. Zelf hebben we malthezers en een poedel, de malthezers zijn rustiger maar de poedel is zo slim...ik wil niks anders meer(we zijn ook allergisch dus kunnen niet elke hond nemen).
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-07-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:15

Ten eerste, ben je veel thuis? Wat wil je er mee? Ik vind bv Tibetaanse spaniel erg leuk en een gezond ras,daarbij heeft niet iedereen er een.

Klasien

Re: Hond in appartement, ras? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:17

Ik ben alleen en veel thuis. Ik wil gezelschap en een reden om er op uit te gaan. Hele lange wandelingen zullen niet gaan, naast de fiets of scootmobiel kan wel. Een energiebommetje is niet handig voor mij ;) Ik ben gek op Jack Russels, maar dat ras is waarschijnlijk te energiek en vooral te blafferig, ben ik bang.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:20

In iedergeval niet te groot ras. Ik vind spaniels zelf wel aardig formaatje voor apartementen. En wat kohtje zegt: wat wil je er mee (bereid) doen? Goed uitlaat mogelijkheid in te buurt en kans voor ze om lekker los te gaan? Wil je een wat oudere hond uit het asiel, beginnen met een pup?

Oriënteer jezelf, ga naar shows om een betere indruk te krijgen van zo'n ras i.p.v. via een internetfilmpje, plaatje of tekst (hoewel je een goede 'selectie' kan maken van wat voor soort rassen je aanspreekt bij het programma 101 Dogs van Animal Planet, verdiep je dan in die rassen). Spreek eigenaren aan etc. Tenminste, ik zeg dit nu wel. Maar zo zou ik het doen :+
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 30-07-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:21

kohtje schreef:
Ten eerste, ben je veel thuis? Wat wil je er mee? Ik vind bv Tibetaanse spaniel erg leuk en een gezond ras,daarbij heeft niet iedereen er een.

Die zijn inderdaad heel erg leuk!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:23

Ik zou graag een hond ouder dan een jaar willen. Hoeft geen ras te zijn, een kruising mag ook.
Dogs 101 kijk ik regelmatig :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:32

Ik heb een bijzonder energieke jachthond (Welsh Springer Spaniel, stokmaat 48,5 cm & 25 kilo zwaar) in een appartementje van 65m2 en dat gaat prima. Het is ontzettend afhankelijk van wat je met je hond onderneemt en hoe je hond zelf ook is. Die van mij is momenteel vrij weinig alleen thuis, en als ie alleen moet blijven ga ik voordat ik de deur uit ga eerst een uur lekker wandelen. Gewoon aangelijnd. Als mijn lief 's avonds uit z'n werk komt gaan we steevast even naar het uitrengebied (met de auto) en daar vertoeven we dan ook een uur of langer :) Dagelijks doen we eea aan trainen en ik róep altijd wel dat Ollie zo makkelijk is, maar ik denk ook wel dat ie zo makkelijk is omdat ie gewoon goed bezig gehouden wordt :) In huis merk ik amper dat ie er is, behalve dan dat ie graag gezellig bij mij op de bank kruipt om te kroelen ;) Hij ligt eigenlijk meestal ergens languit, stuitert in huis weinig en is echt een gezellig huishondje, maar ik moet 'm wel echt voldoende uitdaging bieden :)

Ik beschouw het flatwonen zelfs wel een beetje als een voordeel, want ik MOET met die hond naar buiten. Ik kan niet zeggen "ach, ik heb niet zo'n zin, ik gooi 'm wel even in de tuin" :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:05

Klasien schreef:
Ik ben alleen en veel thuis. Ik wil gezelschap en een reden om er op uit te gaan. Hele lange wandelingen zullen niet gaan, naast de fiets of scootmobiel kan wel. Een energiebommetje is niet handig voor mij ;) Ik ben gek op Jack Russels, maar dat ras is waarschijnlijk te energiek en vooral te blafferig, ben ik bang.

Ligt eraan hoor. Ik woon in een flat en heb een boerenfox kruising uit het asiel. Qua energie en formaat zit die op hetzelfde level als een jack Russel. In huis is hij rustig en ik heb de buren regelmatig gevraagd of ze hem hoorde blaffen als ik weg ben, maar dat is gelukkig niet het geval.
Tuurlijk geeft hij soms wel een blaf en slaat hij aan als de bel gaat, maar als ik dan zeg dat het klaar is houd hij ook meteen weer op.

Wel wandel ik veel met hem en als ik minder tijd heb fiets ik met hem. Daarbij ga ik veel naar losloopgebieden en dan raakt hij al een hoop energie kwijt door lekker heen en weer te rennen.

Ga eens bij een asiel kijken, daar kennen ze de honden en weten ze ook wel wat eventueel bij je zou passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:27

Ik sluit me helemaal bij de post van Neej aan. :j Wij hebben ook een energiebommetje (Kelpie) in een appartementje, maar het geeft geen enkel probleem. Ik maak dagelijks minstens twee lange wandelingen met hem, train met hem, hij gaat mee naar werk/paarden, hardlopen etc. Buiten is hij de energie zelve maar in huis ligt hij meestal languit op zijn kleed. :+

Neej schreef:
ik róep altijd wel dat Ollie zo makkelijk is, maar ik denk ook wel dat ie zo makkelijk is omdat ie gewoon goed bezig gehouden wordt

Dat geldt hier ook. :j Natuurlijk zijn sommige rassen energieker dan andere, maar ik geloof echt dat veruit de meeste gedragsproblemen voortkomen uit verveling, zowel mentaal als fysiek. Nu is het misschien niet de ideale keuze om een grote Dog in een flatje te houden, maar in principe is de tijd die je aan je hond kunt besteden van groter belang dan je woonruimte. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:30

Heb een viszla en een dalmador op een flat, welliswaar bg maar alleen een balkon, ga wel 4x per dag wandelen waarvan 2x ongeveer 5 tot 10 km en ze zijn heel vaak lekker mee naar het bos

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:33

AngelSpirit schreef:
In iedergeval niet te groot ras. Ik vind spaniels zelf wel aardig formaatje voor apartementen. En wat kohtje zegt: wat wil je er mee (bereid) doen? Goed uitlaat mogelijkheid in te buurt en kans voor ze om lekker los te gaan? Wil je een wat oudere hond uit het asiel, beginnen met een pup?

Oriënteer jezelf, ga naar shows om een betere indruk te krijgen van zo'n ras i.p.v. via een internetfilmpje, plaatje of tekst (hoewel je een goede 'selectie' kan maken van wat voor soort rassen je aanspreekt bij het programma 101 Dogs van Animal Planet, verdiep je dan in die rassen). Spreek eigenaren aan etc. Tenminste, ik zeg dit nu wel. Maar zo zou ik het doen :+

De grote heeft er wel een beetje mee te maken maar wij hebben een 60 vierkante meter. En wij hebben een redelijk grote hond, net ietsjes groter als een gemiddelde labrador dus houd het +/- 50 cm. Van zijn grote hebben wij absoluut geen last, ook is hij erg rustig voor een 8 maanden oude pup. Ik zou iedereen wel een Golden Retriever x New Foundlander aan willen raden. Hij is welliswaar groot, maar ontzettend lief, redelijk rustig (iedere hond heeft wel eens zijn dolle 5 min) verder ook ontzettend leergierig.
Voor n foto laat maar weten.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:17

Mijn hondje is geschikt, die ligt bijna de hele dag te maffen :') (kruising)
Volgende week krijgen we een jack russel pup erbij <3 <3

Maar ik heb ook al een jack russel gehad in een flat en daarbij ook nog een kruising witte herder/schotse collie. Ze moeten wel veel bewegen, dus goed veel wandelen en eventueel fietsen als het gaat :j Blaffen naar de bel deden ze wel, maar als ik weg was niet... Nooit geen klachten gehad van de buren om ons heen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:23

Ik heb zelf chihuahua's.. heerlijke beestjes..
Niet altijd blafferig, gewoon kijken hoe ze zijn bij de fokker, en hoe je ze zelf op voet.
Met 2 hondjes zijn ze makkelijk alleen te laten.

Wel is mijn ervaring dat grotere honden binnen rustiger zijn dan kleintjes.. juist omdat de kleintjes kunnen rennen door de kamer

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 07:54

Ik wil de hond graag veel mee nemen in mijn niet zo grote auto, dus mijn voorkeur gaat toch uit naar een niet al te grote hond.
Thuis hebben we altijd rottweilers gehad, heerlijke honden maar niet geschikt voor in een appartement ;)

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:06

Ik heb thuis een heel klein dak terras. Kan de hond absoluut niet op wegens de open trap richting toch een aardig drukke weg. Dus een klein beetje een zelfde soort situatie. Wij hebben 2 hondjes een vlinderhondje maar die is aardig druk en een cavalier king charles spaniel. Ik heb het bos dicht bij dat scheelt heel veel met de druktemaker. De king charles is een ideale hond heerlijk rustig en makkelijk in de omgang.. Maar ook zeker weten met speelse momenten. Misschien is dat wat voor je?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:09

Wij hebben vroeger altijd een dwergkees gehad, Boris, is uiteindelijk 19 jaar geworden. Schat van een beest. Zit alleen wel veel onderhoud aan qua kammen. Nu heeft m'n moeder 2 klein blijvende kruisingen (boomertjes) allebei heel lief en een kruising Galgo (van 40 kg) ook een schat van een beest maar we zijn blij dat we met hem niet meer in een flat wonen ;)
Ik zou zeggen kijk eens rond op internet ( bijv. http://www.dierenasiels.com of ik zoek een baas , marktplaats) en kijk wat voor een hond je aanspreekt.

Wij hebben zelf een cockerspaniël waarvan je ook niet merkt dat hij er is. Alleen met uitlaten heeft hij genoeg energie over ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:23

Ik heb een labrador in mijn flat.
Nou is hij heel lui aangelegd en totaal niet actief, dat is natuurlijk wel mazzel hebben met een hond die nu 2,5 is.
Ik loop ook niet bijzonder veel, natuurlijk wel 3x per dag een aardig eindje maar geen uren.
Op zondag gaan we wel altijd lekker ff naar het strand.
En we zijn hem aan het leren om hem mee naar stal te nemen, maar hier is hij nog wel over enthousiast.
Over het algemaaen is hij van half 9 tot hal 3 alleen thuis en dat gaat prima.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:33

Ik woon ook in een appartement en heb een jack russel. Ze is wel heel druk, maar als ik haar elke dag een paar uur mee naar buiten neem, ligt ze daarna lekker te slapen. Ze blaft alleen voor de bel, ik krijg nooit klachten van de buren. Ze zeggen zelfs dat ze haar nooit horen als ze eens alleen thuis is.
Het kan dus wel, een jr, maar wel veel beweging geven, want ze hebben een duracelbatterij!! haha

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:05

Vraag jezelf gewoon af of je een hondje (wat voor 1 dan ook) een plezier doet met jouw leefomgeving.
Is het voldoende, kan je vaak genoeg met hem/haar uit?
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 01-08-12 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:07

Ik woon ook in een appartement en heb een kruising tussen een chihuahua en dwergpincher. Gaat prima en onwijs leuk karakter, heb hem al 6 jaar <3

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:11

Toen wij nog op een appartement woonden hebben wij Isa genomen (korthaar Chihuahua). Ideaal hondje voor op een appartement. Super lief, vindt alle mensen leuk, lekker knuffelig en heeft natuurlijk niet zo super veel ruimte nodig.
Ze was toen nog niet blafferig.
Toen we gingen verhuizen naar een hoekhuis hebben we een tweede hond erbij genomen, sindsdien blaffen ze de hele buurt bij elkaar als er bijv. iemand aan de deur komt. Haha.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:29

Ik heb een labrador x boxer. Een redelijk grote hond van zo´n 35 kilo en ook op een appartement. Erbij gezegd: mijn appartement is vrij groot. Ik heb een grote patio en een dakterras waar hij is als ik niet thuis ben. Verder hou ook ik hem 3 keer per dag goed bezig. ´s Ochtends gaan we een half uur los, in de middag 1-2 uur (afhankelijk van hoe warm het is) en ´s avonds gaan we weer een half uur op pad. Tussen de ochtend en middag wandeling ben ik zo´n 2-3 uur weg. Dan thuis, middagwandeling en dan ben ik zo´n 7-8 uur weg. Daarna hele nacht en groot deel van de ochtend weer thuis. En eerlijk is eerlijk, het gaat ontzettend goed. Ondanks dat hij veel energie heeft raakt hij dat toch wel voldoende kwijt. Het is namelijk geen vervelende stuiterbal als ik thuiskom o.i.d.
Een rastip heb ik niet voor je, maar hopelijk geeft deze info je wel het idee dat het mogelijk is, want dat is het wel degelijk

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:52

Klasien schreef:

Jack russells zijn heus niet allemaal blafferig, kwestie van opvoeden. Kwa conditie en bouw juist uitermate geschikt voor naast de scootmobiel, neem dan geen korbeel, maar een mooie normaalbenige.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 18:46

Wat betreft de jack russells en blafferigheid, ik ken 2 mensen met JR, de ene heeft een reu, de ander 2 teefjes. De teefjes zijn totaal niet blafferig, de reu wel. Ik vind JR echt geweldige hondjes, maar vanwege de blafferigheid weet ik niet of ik het wel aan durf. Zeker omdat ik dan een hond vanaf 1 jaar wil. Is dat echt een kwestie van opvoeden?