Honden niet welkom ivm bange katten, hoe zeg je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Honden niet welkom ivm bange katten, hoe zeg je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:11

Hallo allemaal!

Voor het eerst geloof ik dat ik hier een topic plaats. Ik hoop dat het goed staat!
Een jaar of 4 geleden hebben wij twee Siamese katten 'geadopteerd'.
Ze zaten bij mensen op zolder. Deze mensen keken er verder weinig naar om, omdat 75% van het gezin allergisch was voor katten.
Bij hun vorige thuis kwamen ze niet buiten, nu hebben ze ruim 1600M2 tot hun beschikking en ze hebben ook nog een stukje groentetuin van de buurman geterroriseerd(wat hij overigens niet erg vind ;) ).
Zodra er bezoek komt, duiken ze onder de bank, wat ze eerst bij ons ook deden. Ze zijn dus erg eenkennig en worden gauw bang. Niet alleen voor mensen, maar ook voor andere katten, grote vogels en honden.
Dit is dan ook het probleem:
Vrijwel alle mensen die met regelmaat bij ons langskomen, hebben honden.
Om de een of andere vreemde reden kan geen enkele hond eventjes een paar uur alleen thuis zijn.
Alle honden komen dus mee naar ons huis.
De katten doen wij dan meestal naar buiten, want anders zien we het gedonder wel weer aankomen: de honden maken de katten ontzettend bang.
Als het regent, zijn we genoodzaakt, ze in één van de slaapkamers te doen, die ze ook niet kennen.
Als er een verjaardag aankomt van één van ons, dan doen we de katten vanaf ongeveer een week van tevoren steeds even langer in één van de slaapkamers, zodat ze een beetje kunnen wennen, maar echt wennen doen ze niet.

Probleem opgelost zul je nu denken.
Nee.
Het eerste probleem is nog niet opgelost of het tweede probleem doet zich al voor:
De katten weer naar binnen doen.
Het ruikt naar andere mensen en natuurlijk vooral naar hond(want geloof me: de ambipur sensor gaat nooit af als er honden langslopen -O- ).
Het duurt altijd een dag of drie voordat de katten weer volledig onder de bank vandaan komen.
Wij vinden het ontzettend vervelend voor onze twee belhamels, vooral omdat ze al erg oud zijn, en wij ze een zo relaxt mogelijk leventje willen bieden, met zo min mogelijk stress.

Als het nou 1x per jaar was dat er honden langskwamen, dan hadden wij het niet zo'n probleem gevonden, maar de katten worden ouder en de stress wordt elke keer meer als er een hond in huis is geweest. En het punt is dat we zeker elke maand bezoek krijgen in de vorm van een hond.
Als we buiten kunnen zitten, is er niks aan de hand en lopen de katten zo om de hond heen. Maar binnen worden ze ontzettend bang van de hond.

Nu willen we in het vervolg graag de mensen verzoeken om de hond thuis te laten. Maar hoe zeg je zoiets?

Heel erg bedankt voor het lezen en voor je evt. antwoord! :)

Grapjasjes12

Re: Honden niet welkom ivm bange katten, hoe zeg je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:12

Euh: Gelieve de honden thuis te laten? :D

Kunnen de honden niet in je tuin blijven? Zo lang hoeft dat toch niet? :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:13

Ik zou gewoon zeggen 'onze katten hebben erg veel stress van de honden, zouden jullie ze in het vervolg thuis willen laten?'

Soms moet je t niet moeilijker maken dan het is :D
Ik zou daar als hondenbezitster geen probleem van maken als me dat gevraagd zou worden hoor, als je ergens te gast bent zorg je ervoor dat je geen overlast veroorzaakt aan de gastvrouw/heer

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:14

Dat willen de mensen niet want dat schijnt zielig te zijn. Wel vind ik het sneu voor de hond als het regent.
Daarbij blijft het bezoek vaak wel een paar uurtjes om lekker bij te kletsen :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:15

Gewoon zoals je het hier uitlegd, ook aan hen. Moeilijk, maar hopelijk begrijpen ze het wel. Ik snap je punt heel goed en zou ook niet meer met hond bij je komen. Ik heb zelf 3katten, daardoor hoef ik ook niet zo snel honden op bezoek. Dan staat de hele boel hier op stelten!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:15

Dan zoeken de mensen een andere oplossing, hun probleem hoeft jouw probleem niet te zijn toch?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:16

Inderdaad :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:17

hebben jullie een halletje? Gewoon zeggen; joh, onze katten zijn 3 dagen overstuur
als er honden binnen zijn geweest. Je mag je hond best meenemen, maar dan moeten
ze wel in het halletje blijven. Dan kunnen de hondeneigenaren zelf wel hun keuze maken.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:17

Ik denk dat als je het gewoon uitlegt er niemand een probleem mee heeft. Ik ken meerdere mensen die graag hun honden meenemen, maar gewoon onder het mom van als hij mee kan is het handig en anders kunnen ze vaak prima alleen thuis blijven. Mocht het nou echt een probleem zijn evt de honden aan een riem in de tuin?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:17

@Mars: bedankt voor je reactie!
Een goede zin inderdaad. Maar ik ben bang dat mensen dan gaan vragen waarom ze eerst wel altijd mee mochten.
Ik vind het gewoon erg moeilijk te zeggen. Maar als de katten er zoveel stress van krijgen, heb ik liever dat ze allemaal thuis blijven dan dat ze allemaal komen. Maargoed, dat zeg je natuurlijk niet :D

EDIT:
@Mars en Amber_: Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het in het vervolg proberen!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:18

Ja we hebben een flinke hal(in vergelijking met veel andere huizen :D )
Dat is ook een goede oplossing! Bedankt voor de tips!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:19

Zeg maar dat ze hun hond in de auto kunnen laten. dat ze hem uit kunnen laten wanneer ze willen maar dat ze niet in huis of tuin komen :)

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:20

Die honden kunnen best een paar uurtjes alleen zijn, dat is gewoon een kwestie van opvoeden.
Ik heb zelf ook twee honden, maar geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om mijn twee honden mee te nemen naar vrienden die katten hebben. Punt 1 het is het territorium van de katten, punt 2 eigenaar is nog altijd baas. Als jij vindt/denkt dat jou katten daar stress van hebben, heeft de hondeneigenaar zich maar aan te passen. Jouw huis, jou regels.
Ik heb ook de regel dat niet iedereen zomaar zijn hond meeneemt naar ons. Honden die ze gewend zijn prima, en dat zijn er maar een paar. De rest zorgt maar gewoon dat zijn hond thuis blijft.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:21

@Lifaya: Maar kan dat wel met een hond?
Uitlaten kan hier volgens veel mensen prachtig. Wij vinden ons bos niet bijzonder, maar mensen die hier maar af en toe komen, vinden het prachtig :P
Tuin mogen ze wel komen, als ze maar aan een lijn zitten. Anders ben ik bang dat de hond opeens de weg op loopt oid.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:23

Maar het is jullie huis toch?
Jammer,maar ik zou precies hetzelfde hebben.Ik heb ook katten en wil geen honden van iemand anders in huis,sorry,maar dan hebben mijn katten stress.

Nu gaan de honden van een ander voor jouw katten,omdat ze niet alleen thuis kunnen blijven.
Maar jouw katten hebben er drie dagen stress van.Je kiest toch voor je eigen dieren?

Kunst is om het op een manier te vertellen dat ze niet boos worden....want je hebt het al een poos goed gevonden.Sommige mensen zullen wat meer moeite hebben daarmee ben ik bang.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:26

moelly schreef:
@Lifaya: Maar kan dat wel met een hond?
Uitlaten kan hier volgens veel mensen prachtig. Wij vinden ons bos niet bijzonder, maar mensen die hier maar af en toe komen, vinden het prachtig :P
Tuin mogen ze wel komen, als ze maar aan een lijn zitten. Anders ben ik bang dat de hond opeens de weg op loopt oid.

mijn nicht laat de hond meestal in de bench als ze bij ons op bezoek komen en wandelen er dan gewoon om het uur even mee :j genoeg honden die prima in een auto kunnen blijven :P

en anders paal in je tuin planten waar iedereen hun hond aan kan bindden :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:28

Gewoon zeggen dat het voor je katten niet kan.
Mensen kunnen dan de keuze maken ofwel niet bij jullie op bezoek te komen, of zonder hond.

Hier mogen mensen gewoon hun hond meebrengen, maar mee naar binnen kan ook even niet, we zitten midden in de verbouwing, hebben al heel weinig plek nu, en zelf een paar grote honden.
Maar ze hebben buiten meer als genoeg plaats om te spelen...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:29

Maar met dit weer laat je toch geen hond in de auto hoop ik? :)

Nee hoor hond kan gewoon thuis blijven... Zou wat zijn als jij op visite gaat en je 2 katten meeneemt. Denk toch dat ze gek staan te kijken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:31

anderen hun hond is jouw verantwoordelijkheid niet. Vind het best onbeschoft ook eigenlijk om gewoon de hond mee te nemen. :? Heb zelf honden en ben gek van ze maar dat zou dus nooit in me op komen. Tis niet omdat jij de hond binnen hebt dat anderen dat ook willen. Gewoon zeggen dat de hond niet uitgenodigd is. En als ze dan niet komen, sja, graag of niet toch?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:31

Geloof dat het bezoek voldoende keuzes heeft.
Bij lekker weer de hond gewoon buiten aan een lijn, indien slecht weer in de hal of in de auto.
Prima toch? Wel even zorgen idd dat je dan iets hebt om de hond aan vast te maken buiten.
Met een hond ben je op veel plaatsen niet welkom, dus neem aan dat de hondenbezitters het wel zullen begrijpen.
Het is al heel wat dat de hond überhaupt mee kan komen, thuis laten is de standaard.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:32

Met dit weer kan je prima een hond in een auto laten in een bench met de achterbak deur open of alle ramen open ;) en dan om het uur even wandelen en water geven etc. Je moet natuurlijk niet de auto in de volle zon parkeren enzo. Maar dat kan een honden eigenaar ook wel bedenken :)

Daarbij zijn verjaardagen vaak rond borreltijd, uurtje of 4/5 en dan is het toch al wel afgekoeld in NL :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:35

Traber schreef:
Je kiest toch voor je eigen dieren?

Dat is natuurlijk wat de eigenaren van die honden ook doen.
Moest ik weten dat iemand katten heeft die er helemaal van in de stress raken als ik een of meer van mijn hondjes meeneem dan ging ik daar waarschijnlijk niet zo vaak naar toe.
Zou de hondjes thuis laten dan, maar dat ging ik niet al te vaak doen ten kosten van mijn eigen dieren.
Ik zou zeker niet willen dat hun katten stress hebben ervan, maar ook niet dat ik mijn honden alleen moet laten zitten.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:35

Mensen kunnen toch onmogelijk boos worden als je uitlegt dat het voor de katten ontzettend veel stress veroorzaakt (tot dagen na het bezoek) en dat je zeker met hun leeftijd wat meer rust voor ze wil. Het zijn dierenvrienden, die snappen dat heus wel (en anders niet, maar dan laten ze de hond ook thuis dat is niet jouw probleem)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:36

lifaya schreef:
Met dit weer kan je prima een hond in een auto laten in een bench met de achterbak deur open of alle ramen open ;) en dan om het uur even wandelen en water geven etc. Je moet natuurlijk niet de auto in de volle zon parkeren enzo. Maar dat kan een honden eigenaar ook wel bedenken :)

Daarbij zijn verjaardagen vaak rond borreltijd, uurtje of 4/5 en dan is het toch al wel afgekoeld in NL :)

Weet niet hoe warm het is in nl :') zit in Noorwegen.
Maar mijn hond als ik die zou hebben zou nooit zo lang in de auto blijven. En een achterbak/ raam open is in de buurt waar ik normaal woon in Nederland bijna 100% gejat. Nee hoor de hond blijft lekker thuis tenzij diegene me uitnodigt en zegt dat ik de hond mee kan nemen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:37

Ik vind het sowieso heel bijzonder wanneer mensen hun hond meenemen op visite.
Ik heb ook een hond gehad die toen ze ouder was niet meer alleen thuis kon zijn zonder de buurt bij elkaar te blaffen.
Gelukkig heb ik een auto die ingericht is op honden en dan blijven ze daarin.
Mocht ik langer weg gaan of het zou te warm zijn,dan bleef ik of thuis of ik bracht haar naar een vriendin.

Dus ik vind het heel normaal dat jij zegt dat je het niet meer wilt.
Je zit bovendien toch ook niet op een huis vol haar van een hond van een ander te wachten?
Echte vrienden snappen en respecteren je heus wel.