Voor het eerst geloof ik dat ik hier een topic plaats. Ik hoop dat het goed staat!
Een jaar of 4 geleden hebben wij twee Siamese katten 'geadopteerd'.
Ze zaten bij mensen op zolder. Deze mensen keken er verder weinig naar om, omdat 75% van het gezin allergisch was voor katten.
Bij hun vorige thuis kwamen ze niet buiten, nu hebben ze ruim 1600M2 tot hun beschikking en ze hebben ook nog een stukje groentetuin van de buurman geterroriseerd(wat hij overigens niet erg vind
).Zodra er bezoek komt, duiken ze onder de bank, wat ze eerst bij ons ook deden. Ze zijn dus erg eenkennig en worden gauw bang. Niet alleen voor mensen, maar ook voor andere katten, grote vogels en honden.
Dit is dan ook het probleem:
Vrijwel alle mensen die met regelmaat bij ons langskomen, hebben honden.
Om de een of andere vreemde reden kan geen enkele hond eventjes een paar uur alleen thuis zijn.
Alle honden komen dus mee naar ons huis.
De katten doen wij dan meestal naar buiten, want anders zien we het gedonder wel weer aankomen: de honden maken de katten ontzettend bang.
Als het regent, zijn we genoodzaakt, ze in één van de slaapkamers te doen, die ze ook niet kennen.
Als er een verjaardag aankomt van één van ons, dan doen we de katten vanaf ongeveer een week van tevoren steeds even langer in één van de slaapkamers, zodat ze een beetje kunnen wennen, maar echt wennen doen ze niet.
Probleem opgelost zul je nu denken.
Nee.
Het eerste probleem is nog niet opgelost of het tweede probleem doet zich al voor:
De katten weer naar binnen doen.
Het ruikt naar andere mensen en natuurlijk vooral naar hond(want geloof me: de ambipur sensor gaat nooit af als er honden langslopen
).Het duurt altijd een dag of drie voordat de katten weer volledig onder de bank vandaan komen.
Wij vinden het ontzettend vervelend voor onze twee belhamels, vooral omdat ze al erg oud zijn, en wij ze een zo relaxt mogelijk leventje willen bieden, met zo min mogelijk stress.
Als het nou 1x per jaar was dat er honden langskwamen, dan hadden wij het niet zo'n probleem gevonden, maar de katten worden ouder en de stress wordt elke keer meer als er een hond in huis is geweest. En het punt is dat we zeker elke maand bezoek krijgen in de vorm van een hond.
Als we buiten kunnen zitten, is er niks aan de hand en lopen de katten zo om de hond heen. Maar binnen worden ze ontzettend bang van de hond.
Nu willen we in het vervolg graag de mensen verzoeken om de hond thuis te laten. Maar hoe zeg je zoiets?
Heel erg bedankt voor het lezen en voor je evt. antwoord!

genoeg honden die prima in een auto kunnen blijven
Heb zelf honden en ben gek van ze maar dat zou dus nooit in me op komen. Tis niet omdat jij de hond binnen hebt dat anderen dat ook willen. Gewoon zeggen dat de hond niet uitgenodigd is. En als ze dan niet komen, sja, graag of niet toch?