Koi karpers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Koi karpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:02

Hallo!

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met koikarpers of verstand ervan :)..
Bij mijn vriend thuis hebben ze een vijver waar eerder alleen goudvissen en sluierstaarten in zwommen.
Het is de hobby van mijn schoonvader, maar mijn vriend en ik kunnen er ook samen uren na kijken.
Wij hebben al meerdere vissen gehaald, maar omdat we zo gecharmeerd zijn van koi's, hebben we er daar vooral aardig wat van gehaald. We kopen ze klein en ze groeien heel hard :).
De grootste is nu ong 20 cm. En hebben we gekocht toen hij/zij 8 cm was...

We hebben ook een hele aparte koi, met hele grote vinnen en staart ( een beetje een sluierstaart staart :p). Iemand enig idee wat voor soort koi dat zou kunnen zijn? Ik kan er wel een foto van maken?

Nou ik ben benieuwd na jullie verhalen en foto's van de koi's :D

Natas_jaa

Re: Koi karpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:05

Wij (vooral mijn vriend) is bezig met het aanleggen van een Koi vijver! Komt nog aardig wat bij kijken. Laatst al bij wat Koi centra wezen kijken en nog meer info verzamelen. Kennis van ons die al jaren koos heeft helpt ons met aanleggen.
Die Koi die jij bedoeld is een butterfly Koi. Ik vind ze ook erg mooi!
Hebben jullie ook echte Japanse Koi?

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:10

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:11

Oké, ik ga zo eens even googlen op de butterfly koi, bedankt! Ik vind ze ook echt geweldig.
Wat voor koi's komen er bij jullie in de vijver? En kopen jullie ze groot of klein?
Ik heb geen idee, hoe zie je het of het een Japanse koi is?

We hebben 3 ghost koi's (waarvan de grootste er 1 is) , de rest heb ik geen idee wat het is eigenlijk :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:16

wij hebben ook een vijver en er met moederdag 20 baby koi-tjes ingedaan
ze waren zo'n 4 cm lang en het was dus een zakje kleine visjes

inmiddels zijn we een paar maand verder en zijn er vissen bij die alleen al net zoveel vis zijn als toen dat zakje bij elkaar
ze groeien enorm
de eerste maand kwamen ze niet op het voer af, ze vraten zich dik aan de muggenlarven die in de vijver zaten
nu hebben ze eindelijk honger en komen ze eten

ik heb er één dood visje in het begin uitgehaald maar heb geen idee of alle 19 nog leven wat ze zwemmen zo druk heen en weer dat ik niet kan tellen

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:19

Wij kopen ze over het algemeen vrij klein, anders word het me te duur :+
De grootste die we gekocht hebben was zo rond de 35 cm, was ook gelijk de duurste.
Een japanse koi heeft vaak beter patroon en fellere kleuren dan een eurokoi, alhoewel er nu steeds betere eurokoi komen.
Als je wat foto´s post van je koi wil ik wel eens kijken of ik er een naam aan kan geven :o

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:24

Spatter, inderdaad, ze groeien zo hard als je ze voert! Wij hebben laatste ook 20 kleintjes gekocht, ze groeien heel snel. Op een paar na, maar die komen ook nooit als we ze voeren.

Ja, ik ga even foto's maken, wel met de iPad dus weet niet hoe duidelijk het gaat worden :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:31

wij hebben ze gekocht als japanse koi maar dat zegt nog niks, want dan kun je nog onduidelijke gevallen hebben, heb ik begrepen
ze beginnen hier nu een grote krijgen dat ik er iets van kan maken kwa kleur en type

op de foto krijg ik ze nog niet en ik ga ze niet met een net uit het water vissen
zogauw ze nog wat groter zijn komt dat vanzelf

heb er wel goudkleurige, wit met oranje, blauwe en één kleine witte tussen zitten, één met rode vlekjes waarvan ik de onderkleur nog niet kan plaatsen, lijkt blauwig
dan nog een paar ghost achtige

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:34

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:37

15 stuks.
En pas geleden ook nog 2 kleintjes gekocht, die zitten nu in de quarantainebak en gaan begin september de vijver in :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:45

Nou. Dat is niet makkelijk, fotos maken...

Afbeelding
Butterfly in het midden., en kleintjes onderin...
Afbeelding

Grootste ghost
Afbeelding

Witte koi
Afbeelding

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:47

Wat leuk een Koi topic! Van jongs af aan ben ik opgegroeid met kois.We hebben 3 grote vijvers, hebben veel koi's en mijn vader heeft zijn eigen webshop: www.koipleasure.com Dus verstand heeft hij er zeker van, en ik een beetje haha!

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:56

De driekleur koi op de 1e foto lijkt me een sanke.
Je butterfly is een ghost en de witte lijkt me een shiro muji.
Moeilijke foto´s inderdaad.

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:55

Bij ons komen er eerst nog drie Eurokoi in. Die had mijn vriend nog bij zijn ouders. Hij heeft particulier nog twee Japanse koi gekocht van nu ongeveer 35 cm. Over een poosje willen we er twee bij kopen. Jumbo nog iets ;) Die schijnen echt mega te worden. En dan een paar keer per jaar een mooie vis. Mijn vriend gaat met zijn eurokoi en de andere twee eerst even "oefenen". Om te kijken of alles oké blijft. En hij de vijver goed houd komen er wat "duurdere" vissen in. Het is zijn eerste echte Koi vijver en is veel te bang dat hem in het begin z'n vis allemaal dood gaat.
Wij zijn van plan om in augustus naar een Koi show te gaan kijken! Is in de buurt van Venlo geloof ik!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:48

vanmorgen waren ze al vroef actief dus al gevoerd en zowaar zag ik de steur heel even boven komen

steur hebben we er tegelijk ingedaan maar nog 1 keer gezien en daarna niet meer
wist eigenlijk niet zeker of het beestje nog leefde dus opgehouden met steurvoer naar de bodem te laten zakken(is zinkvoer)
nu komt hij koi voer mee eten al blijft hij wel op afstand

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:36

Wij hadden ook drie steuren! Alleen die zijn er alle drie door katten/reigers uitgepakt... Eeuwig zonde.
Laatst vertelde iemand ons dat steuren en koi niet samen gaan. Omdat steurvoer niet goed zou zijn voor koi?? Ik zie wel vaker dat deze twee samen gehouden worden. Dus ben benieuwd!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:45

ik heb zinkend steurvoer, dat geef ik via een pvc pijpje direkt op de bodem, daar komen de koi's niet
de koi's hebben half drijvend en drijvend voer en komen aan de opppervlakte om te eten

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:18

klopt! Alleen iemand vertelde dat kois soms zo brutaal zijn dat ze het zelfs bij het pvc buisje weg aten! :+ Het werd hem mede daarom afgeraden.
Vind steuren echt super mooi! En zou er dan ook graag wat bij in willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:21

ik denk dat het scheelt dat onze vijver 3 m diep is en de koi's nog heel klein natuurlijk, nu zo'n 10/15 cm

bij een ondiepe vijver hoort ook eigenlijk geen steur maar als ik zie hoe groot koi's kunnen worden, snap ik dat het soms problemen geeft

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:08

Al een wat ouder topic maar verder niemand op bokt met Koi vissen?? :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:56

Wij hebben sinds vorige maand geen koi meer, ivm tijdgebrek. Wel waren we helemaal weg van de doitsu varianten en dan met name de kumonryu, en de beni kumonryu. Een variant die wat onbekender is, en door veel liefhebbers niet zo geliefd omdat de tekening nogal eens veranderd. Onze vijver is net dicht en nu komt er een stukje kunstgras in voor de hond. Maar we blijven de koi wel leuk vinden hoor!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:13

Mijn vader heeft ook een vijfer met koi vissen.. zal binnen kort even wat foto's maken. Allemaal gekocht als kleintjes en nu allemaal aardig groot!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:02

Afbeelding

Onze bluppies :)
Om te beginnen hebben we 2 goudvisjes en 2 algenetertjes gehaald, om toch wat leven in de vijver te hebben. Leeg is ook zo leeg.
Na een aantal weken hebben we deze 7 koi's gehaald en een steur.
6 kleinere van dit jaar en 1 grotere van een jaar oud.
Deze is al redelijk handtam dus leert de rest hoe het moet en dat is een heel mooi gezicht.
S'ochtends en s'avonds als we ze eten geven wiebelen we eerst met de vingers in het water.
De grote kwam na een paar dagen wennen al naar je vingers toe en nu komen de meeste met hem mee.
Eerst even de vingers aanraken en dan eten :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:11

Wij hebben ook koi's, vrij grote er tussen zitten ook alleen is de pomp kapot, dus het water is smerig, en in 2meter diep water zie je ze dan niet meer := ik maak wel even een foto wanneer ik eten geef, zitten ze allemaal mooi boven.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:40

Dat was voor ons ook een reden om te stoppen, de vijver was ruim twee meter diep, super voor de vissen maar voor ons dus niet. Het was of een andere maken, of stoppen.. Je kunt ze ook heel goed tam krijgen met een babyflesje ;-)