Hoe konijnen (huisdieren) vangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blauw00gje

Hoe konijnen (huisdieren) vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:06

Oké, voel me dom :') maar ik heb toch een vraag voor jullie:

Mijn konijnen mogen elke dag los in de tuin. Ze vinden dit geweldig dus ik wil ze dit niet ontnemen. Als mijn vriend en ik samen thuis zijn, krijgen we (oké, vooral hij), ze wel gevangen maar alleen wil het me niet lukken. Één konijn springt zo zijn hok in maar de andere doet er alles aan om niet gevangen te worden. Hoe vangen jullie je konijn? En hoe heb je hem dat geleerd?

Ik heb 10 jaar één en hetzelfde konijn gehad maar die heb ik gekregen toen ze 1 was en toen was ze al opgevoed. Nou heb ik vorig jaar 2 zusjes van 12 weken oud gekocht maar deze moesten natuurlijk alles nog leren.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groetjes Mandy

Apple

Re: Hoe konijnen (huisdieren) vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:10

Als noodoplossing zou je nog een visnet/schepnet kunnen aanschaffen waarmee je ze kunt vangen in geval van nood :-)

Afbeelding

Heel vroeger (toen ik nog cavia's had en voordat deze waren opgevoed) gebruikte ik in nood soms het schepnet van mn vader om de cavia's weer uit de peterselie/aardbeien/willekeurige groente uit de groententuin te plukken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:57

Ik ging net zeggen, was misschien vroeg wel heel bruut, maar ik ving ze vaak met het schepnet, scheelt een hoop geren en opjagen en dus stress voor de dieren. eentje aan de ene kant en iemand andere kant met schepnetje en hop klaar

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:02

Eh, vaste ding/geluid/voer aan wennen. En anders met een grote boog erom heen en gewoon richting de goede kant (afscheiding waar het hekje van dichtkon zodat ze iig op de stenen plaats was) zwaaien.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:33

Mijn konijnen moesten het ook helemaal opnieuw leren. Zorg ervoor dat er iets lekkers klaarligt in het hok, zodat ze het niet 'erg' gaan vinden wanneer ze naar binnen moeten.
Ik pak meestal de bezem erbij, zodat ik ze makkelijker kan sturen. Daarbij gewoon zelf rustig blijven. Duurt het een half uur? Jammer dan. Liever een half uur rondjes door de tuin wandelen achter het konijn aan, dan dat ie enorm veel stress heeft.
Met een schepnet zou ik dus nooit doen.
Ik hoef nu alleen nog maar in m'n handen te klappen, en ze hupsen zo het hok in! Makkie! :)
Het kost misschien veel tijd, maar ik weet zeker dat ze op deze manier véél minder stress hebben dan wanneer je ze met het schepnet of iets wilt vangen!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 21:42

Apple schreef:
Als noodoplossing zou je nog een visnet/schepnet kunnen aanschaffen waarmee je ze kunt vangen in geval van nood :-)

[img]http://www.hengeldiscount.nl/images/schepnet__.gif[img]

Heel vroeger (toen ik nog cavia's had en voordat deze waren opgevoed) gebruikte ik in nood soms het schepnet van mn vader om de cavia's weer uit de peterselie/aardbeien/willekeurige groente uit de groententuin te plukken.

Dat is wel echt een noodoplossing want dat wil ik d'r eigenlijk niet aan doen.

Cemlys schreef:
Ik ging net zeggen, was misschien vroeg wel heel bruut, maar ik ving ze vaak met het schepnet, scheelt een hoop geren en opjagen en dus stress voor de dieren. eentje aan de ene kant en iemand andere kant met schepnetje en hop klaar

Het scheelt misschien een hoop stress met rond rennen maar ik denk dat het ook anders op te lossen is. Daarom wil ik het net nog even achter wegen laten.

Creatas schreef:
Eh, vaste ding/geluid/voer aan wennen. En anders met een grote boog erom heen en gewoon richting de goede kant (afscheiding waar het hekje van dichtkon zodat ze iig op de stenen plaats was) zwaaien.

Ik laat ze eerst los en tegen de tijd dat ik ze terug wil hebben in het hok, geef ik ze eten. Verder is het enige wat is af te sluiten in onze tuin het konijnenhok zelf. Maar omdat ze in het hok niet samen kunnen zitten, kan er maar 1 zelf in springen en de andere moet dan gevangen worden.

xJolien schreef:
Mijn konijnen moesten het ook helemaal opnieuw leren. Zorg ervoor dat er iets lekkers klaarligt in het hok, zodat ze het niet 'erg' gaan vinden wanneer ze naar binnen moeten.
Ik pak meestal de bezem erbij, zodat ik ze makkelijker kan sturen. Daarbij gewoon zelf rustig blijven. Duurt het een half uur? Jammer dan. Liever een half uur rondjes door de tuin wandelen achter het konijn aan, dan dat ie enorm veel stress heeft.
Met een schepnet zou ik dus nooit doen.
Ik hoef nu alleen nog maar in m'n handen te klappen, en ze hupsen zo het hok in! Makkie! :)
Het kost misschien veel tijd, maar ik weet zeker dat ze op deze manier véél minder stress hebben dan wanneer je ze met het schepnet of iets wilt vangen!

Dat lekkers zit dus goed. Volgens mij doe ik het precies hetzelfde als jij. De ene gaat zo het hok in als je er achter aan loopt en in je handen klapt maar de andere niet. Deze zit ook boven in het hok dus moet sowieso opgepakt worden. Als ze al beneden het hok in springt, kan ik d'r niet uit het hok halen want dan ontsnapt ze weer.
Als het lang duurt maakt dat niet uit maar het lukt gewoon helemaal niet. Ze valt mij ook aan als ik met mijn hand het hok in ga. Als ik dan rustig blijf proberen gaat het wel elke keer wat beter maar als ik dan 5 minuten later terug ben, zijn we weer terug bij het begin.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:46

Klinkt als een voedster hahaha.

Maar kan je niet een stukje bij de kooi wel afzetten met wat hekwerk (standaard, te duur te verkrijgen bij winkel :') )
Want als je haar aanleert dáár iig in/heen te gaan, afsluiten en dan zijn de meters die je moet overbruggen al een stuk kleiner!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:06

Creatas schreef:
Klinkt als een voedster hahaha.

Maar kan je niet een stukje bij de kooi wel afzetten met wat hekwerk (standaard, te duur te verkrijgen bij winkel :') )
Want als je haar aanleert dáár iig in/heen te gaan, afsluiten en dan zijn de meters die je moet overbruggen al een stuk kleiner!

Echt verschrikkelijk, haha!

Dat kan misschien ook wel. Nou is onze tuin gelukkig niet zo groot maar het is groot genoeg voor haar om elke keer de benen te nemen. Net of ze het gewoon expres doet :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:11

Gewoon vangen! Inderdaad desnoods met een net vangen als je het nog niet hebt aangeleerd dat ze op comando komen. Niets zieligs aan! Beter in één keer goed dan er constant achteraan lopen.

Verder veel oefenen, aanhalen etc. en altijd zorgen dat er wat lekkers in de kooi staat als ze terug gezet worden. Dat kan ook een lekkere kruidenhooi zijn of stukje groente ofzo (niet gelijk aan snoepjes denken).

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:15

Neuh, je moet vooral denken in prooidier/roofdier- reacties volgens mij.. Zij is wellicht minder tam/iets eigenwijzer.. Maar je torent ook nog eens meters boven haar uit! En met wat pech dan ook nog eens de zon in je rug. Vandaar dat je meer bereikt met het 'dwingen op afstand' (dus het gewoon achter haar gaan staan en de ruimte terugnemen door haar richting hok te sturen), jezelf helpen met een afgebakend stuk daar is niks mis mee ;)

Vangnet zou ik echt alleen als allerlaatste redmiddel doen... Ze moet gewoon leren wat bepaalde dingen (standaard geluidje bijv) betekenen... en dat kunnen ze heel goed.

Probeer dan wel echt hetzelfde aan te houden. En niet opjagen, ga desnoods halverwege op je kont zitten, maar zij gaat iig níet meer naar het stuk tuin áchter jou! (te bewerkstelligen door heel simpel op tijd je arm op te tillen bijv).

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:06

Zo'n panelen rennetje vind ik echt ideaal om loslopende konijnen te vangen :) Als je de hekjes zo neerzet dat er slechts een kleine opening ontstaat richting het hok kan je ze heel rustig die kant op drijven, zodra ze door de opening zijn snel de opening dichtschuiven. Eenmaal in zo'n klein panelenrennetje moet het niet moeilijk meer zijn om ervoor te zorgen dat het konijn zelf het hok in springt. Probeer dit op vaste tijden te doen en zet altijd wat lekkers in het hok neer. Na een tijdje zal je die hekjes niet eens meer nodig hebben.

Mag ik vragen hoeveel brokjes je geeft? Ze hebben echt maar een kleine hoeveelheid nodig per dag. Hier hebben ze de brokjes dan ook in 10 minuten op. Rond voertijd hoef ik maar richting de kooi te lopen en ze komen aangestormd, voertijd is hier echt een feestje :P

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:00

Creatas schreef:
Neuh, je moet vooral denken in prooidier/roofdier- reacties volgens mij.. Zij is wellicht minder tam/iets eigenwijzer.. Maar je torent ook nog eens meters boven haar uit! En met wat pech dan ook nog eens de zon in je rug. Vandaar dat je meer bereikt met het 'dwingen op afstand' (dus het gewoon achter haar gaan staan en de ruimte terugnemen door haar richting hok te sturen), jezelf helpen met een afgebakend stuk daar is niks mis mee ;)
Vangnet zou ik echt alleen als allerlaatste redmiddel doen... Ze moet gewoon leren wat bepaalde dingen (standaard geluidje bijv) betekenen... en dat kunnen ze heel goed.

Probeer dan wel echt hetzelfde aan te houden. En niet opjagen, ga desnoods halverwege op je kont zitten, maar zij gaat iig níet meer naar het stuk tuin áchter jou! (te bewerkstelligen door heel simpel op tijd je arm op te tillen bijv).

Ze rent als het kan gewoon dwars door mij heen. In een grote ruimte kan ik haar dan niet tegen houden. Ik zal dus, zoals eerder gezegd, een kleinere ruimte moeten creëren.

De tijd er voor nemen doen we ook wel maar ik denk dat ik nóg meer geduld moet hebben :o

Linea schreef:
Zo'n panelen rennetje vind ik echt ideaal om loslopende konijnen te vangen :) Als je de hekjes zo neerzet dat er slechts een kleine opening ontstaat richting het hok kan je ze heel rustig die kant op drijven, zodra ze door de opening zijn snel de opening dichtschuiven. Eenmaal in zo'n klein panelenrennetje moet het niet moeilijk meer zijn om ervoor te zorgen dat het konijn zelf het hok in springt. Probeer dit op vaste tijden te doen en zet altijd wat lekkers in het hok neer. Na een tijdje zal je die hekjes niet eens meer nodig hebben.

Mag ik vragen hoeveel brokjes je geeft? Ze hebben echt maar een kleine hoeveelheid nodig per dag. Hier hebben ze de brokjes dan ook in 10 minuten op. Rond voertijd hoef ik maar richting de kooi te lopen en ze komen aangestormd, voertijd is hier echt een feestje :P

Het zelf het hok in springen ging dus niet omdat ze boven in het hok zit. Denk dat ik haar er toch maar weer in laat springen en dan naar boven verzet.

Ik heb inderdaad te veel brokjes gegeven. Hier gaan we dus ook mee aan de slag. Hooi hebben ze onbeperkt dus ze zullen geen honger hoeven lijden.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:05

Ik drijf hem met gespreiden armen naar zijn hok toe en roep dan 'hop' En dan spring hij zelf in zijn hok.
In het donker is hij vaak bang (als ik vergeten ben zijn hok dicht te doen, en hij zit nog buiten) Dan drijf ik hem in een hoekje en pak hem gewoon op. Of als hij nog naar mij toe wil komen pak ik hem op die manier op.
Als hij in de bosjes zit achter gebruik ik een visnetje om hem daar weg te jagen. Maar ik zou hem er nooit mee vangen. (als hij in de knoop komt kan hij gemakkelijk iets breken)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:08

Zo zielig is een netje niet. Hier lopen ze in de voliere en als ik eens vogels moet vangen zitten ze tot grote ergernis regelmatig in het netje.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:08

Beetje zout op het staartje strooien doet wonderen :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:06

Inderdaad ook zorgen dat je konijn zelf in het hok kan springen of eventueel een loopplank maken. Oppakken zorgt steeds voor veel stress waardoor het best kan zijn dat het konijn helemaal geen zin heeft om in het hok te gaan.

Netje is inderdaad niet echt zielig voor noodgevallen, maar als een konijn dagelijks los loopt in de tuin is het zelf terug springen in het hok natuurlijk een veel meer ontspannen manier.

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:26

als ons konijn los liep in de tuin
dan deden we altijd met een lange bamboe tak
in de nek leggen en dan bleef die stil liggen en kon je hem zo pakken

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:50

Wildgirl schreef:
Beetje zout op het staartje strooien doet wonderen :j

Oja, het oude zout trucje! Hoe kon ik die nou vergeten te melden die werkt altijd! Dat is één van de eerste dingen die ons geleerd is op school (dierverzorging) :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:17

wat? Zout op het staartje gooien? :')
en dan?

Ik vind het nogal logisch dat je konijn niet terug gaat want als ze wel terug gaat wordt ze alsnog opgepakt, en wat wil je ze niet? Juist opgepakt worden. Heeft niks met eigenwijs te maken of voedster. Voedsters zijn misschien wat gevoeliger maar ik vind het generaliseren om het typisch voedster te noemen. Je zult dan toch iets moeten vinden dat ze zelf in het hok kan springen, en hoezo zit ze apart maar lopen ze wel samen los?? Of je moet een reismandje heel leuk gaan maken en gaan trainen dat ze er zelf in wilt en dit niet erg vind. Op pakken is geen optie dan gaat ze nooit terug. En altijd wat lekkers leggen in het hok is sowieso een goeie.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 23:16

Dat zout heb ik nog nooit van gehoord.

Ze leven apart omdat ze echt enorm vochten. Het zijn 2 zusjes uit hetzelfde nest, met hetzelfde karakter. Ze willen allebei elkaar de baas zijn. Ze vochten tot wonden aan toe en op advies van de dierenarts houd ik ze nu apart. Ik heb een jaar lang van alles geprobeerd maar niets hielp. Het hok is te klein om samen in te leven omdat ze elkaar dan niet uit de weg kunnen gaan. In de tuin kunnen ze dat wel en kunnen ze wel samen los.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:21

oow oke. Niet vervelend bedoeld, maar heb je weleens overwogen om 1 voedster naar de opvang te brengen en er een ex ram voor terug te nemen? Heb je gelijk dit probleem niet en hebben ze allebei continue een vriendje/vriendinnetje en een groter hok. :)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 23:25

Dat heb ik zeker overwogen. Ik heb zelfs al contact gehad met de kinderboerderij maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om er 1 weg te doen.. Ze hebben het zo fijn als ze samen los zijn en ik weet niet hoe ze met andere konijnen is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:26

Wij lieten vroeger onze konijntjes ook in de tuin.
Moesten ze naar binnen, dan dreven we ze rustig met een schepnetje oid richting het luikje van het hok. Op den duur ging dat steeds makkelijker, tot ik alleen maar naar het hok hoefde te wijzen, dan was het al gesnopen en gesnapt haha. :) Gewoon veel doen dus, ook konijnen kun je trainten.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 23:28

Dat klopt. Heb vandaag een clicker gekocht waar ik mee aan de slag wil gaan. Ik ben benieuwd hoe ze dat op pakt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:36

Gypsy schreef:
Wij lieten vroeger onze konijntjes ook in de tuin.
Moesten ze naar binnen, dan dreven we ze rustig met een schepnetje oid richting het luikje van het hok. Op den duur ging dat steeds makkelijker, tot ik alleen maar naar het hok hoefde te wijzen, dan was het al gesnopen en gesnapt haha. :) Gewoon veel doen dus, ook konijnen kun je trainten.

Klopt :D :D