Wat kan ik hier aan doen? (loslopend konijn)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Wat kan ik hier aan doen? (loslopend konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:33

Bij mijn appartement en het appartement ertegen over hebben we een gezamelijke tuin. Deze is aan de kant van de drukke weg afgesloten met een hek. De andere kanten zijn allemaal afgesloten met een heg. En je kan het terrein op twee plekken oprijden.

Nu loopt er sinds kort een wit konijn met bruine vlekken bij ons in de gezamelijke tuin, t beestje vind het volgens mij prima. Ligt vaak lekker languit in het gras en hupst alle kanten op, gelukkig (nog) niet de weg op.

Maar wat kan ik er mee doen, het weer is nu al niet denderend maar wordt er straks niet beter op.
Kan t beestje niet laten lopen.
ik ben er al eens naar toe gelopen om te kijken of ie benaderbaar is en ik kon tot op een meter afstand komen, dus vangen moet te doen zijn.
Maar wat als ik hem gevangen heb, kan hem nou niet echt op mijn balkon zetten.
Het beestje heeft heerlijk de ruimte nu en geniet daar zichtbaar van.

Wie heeft er tips?
Heb eigenlijk ook nog niet verder gezocht hoor naar mogelijk heden, maar omdat er best veel bokkers zijn die het vast wel weten hoop ik hier tips te kunnen krijgen.

Stoof

Re: Wat kan ik hier aan doen? (loslopend konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:35

Misschien naar een opvang brengen of zelf een hok maken op je balkon? Zou hem niet laten zitten, als je tot op 1 meter kan komen zal hij wel niet helemaal wild zijn.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:36

kun je niet in die gezamelijke tuin een ren kopen die zet je er over heen, dan heeft hij ook ruimte en lekker zijn/haar gras, zou ik wel doen en dan ondertussen flyers neer hangen van wie die is, persoonlijk heb ik het beestje liever in een ren die tijd dan plat op de weg straks;)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:38

ik zou gewoon een gezamelijk nachthok neerzetten. Zoeken ze zelf wel dat schuilplekje op. Ik heb hier ook konijnen gewoon los in mijn tuin lopen, ze hebben de ruimte maar als het slecht weer wordt zoeken ze de ren op en gaan warm in het stro liggen. Definitief opsluiten zou ik niet doen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:59

Ik heb een balkon van 1,5 vierkante meter waar een bakje staat en verder geen plek is. Dat is helaas geen optie.

Ik wil ook echt niet dat ie onder een auto komt vandaar hier mijn vraag.

Werkt dat echt een hok neer zetten? Dat ie daar dan in gaat zitten met slecht weer?
Ik zat er al aan te denken, idd met een lekkere dot stro erin en wat voer en een bakje water. Maar wist niet of dat dit wel echt zou werken.

Een grote ren zou voor mij zeker een optie zijn, maar ik zit met de VVE en de andere bewoners. Ik ga het in de groep gooien maar er zitten een aantal zuur pruimen tussen dus of het gaat lukken weet ik niet.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:28

ja dat werkt prima hoor, zo doen ze dat ook op kinderboerderijen op van die konijnenheuvels.
Een konijn graaft een hol of gaat in een hok ziitten, hier is het hok ook bezet met slecht weer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:39

Amivedi is het eerste wat je moet doen en het konijn vangen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:06

waarom moet het konijn gevangen worden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:00

Omdat het een tam konijn is en daar niet hoort? :?

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:58

Ja dat snap ik dat ie daar niet hoort, maar neemt amivedi hem wel aan als ik hem gevangen heb?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:00

Amivedi is gewoon een site waar je hem op kan zetten voor vermiste/gevonden dieren..
www.amivedi.nl

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:13

Oh oke, maar ik kan t konijntje nergens onderbrengen als ik hem vang dus dat is geen optie.
Heb het al rond gevraagd maar ook niet in mijn omgeving kan dat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:15

Dan vangen en konijnenopvang in jouw buurt bellen en vragen of je hem mag brengen als dat niet kan bel je de dierenambulance. En je kunt het sowieso op Amivedi zetten.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:26

saskiakefie schreef:
Omdat het een tam konijn is en daar niet hoort? :?

Waar staat dat het daar niet hoort? :?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:36

Omdat een tam konijn niet los hoort te lopen? :)*

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:38

nou daar ben ik het niet mee eens. Hier achter is een natuur gebied waar het barst van de tamme konijnen, die laat ik lekker lopen, en dat doet god zij dank iedereen, hebben we geen bemoeiallen al sjij bij nodig.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:50

bij mij voor de deur loopt ook al jaren een koppeltje van 1 wild konijn en 1 tam konijn (gezien de kleur) Ze doen het al jaren goed, beter zo dan ze naar een opvang doen waar ze opgesloten worden.
Maar het is denk ik wel een goed idee om als het mogelijk is om een soort van nachthok neer te zetten. Dan kan het konijn daar zelf in gaan zitten als ie het buiten even niet zo lekker vind.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:00

Heb 2 nijnen, zelf een pracht van een schuilhok ontworpen en gebouwd, maar ze zitten er liever onder dan in, al zeikt 't van de regen :D Dus een afdakje, evt laag tafeltje was in ons geval ook al voldoende geweest. Had mij een hoop tijd en geld bespaard :P
Die van ons graven ook als gekken, dus zorgen sowieso wel voor een beschutte plek :j
Een beetje nijn redt zichzelf wel toch. Het gaat niet van de ene op de andere dag vriezen, dus hij kan geleidelijk wennen aan andere temperaturen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:33

En ergens heb ik ook zoiets van ook al gaat hij op den duur dood: beter lekker een poos buiten in van alle vrijheid geleefd en lekker rond kunnen lopen ipv van 'veilig' in een hokje gestopt waar hij de rest van zn leven 3 huppels naar links en 2 huppels naar rechts kan doen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:56

xRomana schreef:
nou daar ben ik het niet mee eens. Hier achter is een natuur gebied waar het barst van de tamme konijnen, die laat ik lekker lopen, en dat doet god zij dank iedereen, hebben we geen bemoeiallen al sjij bij nodig.

Jammer dat er altijd nog mensen zijn die zo denken. Ik weet wel dat als er vrijwilligers een vangactie houden voor tamme konijnen, ze geregeld lastig gevallen worden door buurtbewoners die ook de mening hebben dat de konijnen lekker met rust gelaten worden. Ze zijn immers gelukkig? Maar eenmaal gevangen wordt duidelijk dat ze veelal in een slechte conditie zijn, broodmager, drachtig, verkracht door wilde konijnen enz. Tamme konijnen horen gewoon niet in de vrije natuur..

knuffeldier schreef:
En ergens heb ik ook zoiets van ook al gaat hij op den duur dood: beter lekker een poos buiten in van alle vrijheid geleefd en lekker rond kunnen lopen ipv van 'veilig' in een hokje gestopt waar hij de rest van zn leven 3 huppels naar links en 2 huppels naar rechts kan doen.

Een klein hokje is dan ook niet de manier waarop een konijn gehouden zou moeten worden. En een goede opvang zorgt ervoor dat konijnen altijd een soortgenootje krijgen en een ruim verblijf. Met als groot verschil ten opzichte van in het wild lopen dat het veilig is en dat het konijn een fijn onbezorgd leventje kan hebben. In plaats van continu te moeten vechten voor zijn leven.

Wat betreft van het konijn van TS, ik zou idd proberen hem te vangen. Eenmaal gevangen is de dierenambulance in de meeste gevallen wel bereid om hem op te komen halen :)Of eventueel rechtstreeks een konijnenopvang benaderen. Krijgt ie lekker eens schoon en veilig plekje om tot rust te komen en meestal duurt het niet lang voordat ze herplaatst worden bij een verstandige baas :P

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:01

knuffeldier schreef:

Een goede opvang zal zo'n huisvesting nimmer nooit goed keuren! Die eisen een grote ren voor konijnen.
Punt is dat tamme konijnen het vaak in deze tijd prima doen, maar in de winter dood gaan.. En dat is een pijnlijke dood.. dan zou mijn voorkeur toch echt uit gaan naar een goede opvang die streng in eisen is van huisvesting en samen met een maatje. We krijgen veel gedumpte konijnen binnen en die zien er lang niet altijd goed uit en hadden niet veel later gevonden moeten worden..

Ik zou inderdaad adviseren dit konijntje asap te vangen nu deze nog een goede conditie heeft :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 05:41

heb je al gebeld naar de dierenambulance of plaatselijk asiel of je hem na vangen daar af kan leveren of door op kan laten halen? Wij doen dat namelijk wel maar niet elke dierenambu rijd voor konijnen helaas.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:30

dierenfan schreef:
heb je al gebeld naar de dierenambulance of plaatselijk asiel of je hem na vangen daar af kan leveren of door op kan laten halen? Wij doen dat namelijk wel maar niet elke dierenambu rijd voor konijnen helaas.

Weet je dat uit eigen ervaring of van andere mensen gehoord? Want ik ken 2 dierenambulances en zij rijden voor egels, een duif, konijnen, eigenlijk alles. Dus naar mijn mening valt het wel mee, én je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Ik had even geen zin om te reageren op de posts over dat een konijn los beter af is. Ik heb weleens per ongeluk mijn hok open laten staan, konijnen zijn eruit gesprongen en eentje lag al dood en gewond in de tuin de volgende ochtend..
Daarbij komt dat het een nogal menselijke gedachte is dat ze het leuker vinden om los te lopen. Ja even zal best wel maar op den duur is het erg vermoeiend en gevaarlijk.
Het instinct is voor een groot deel weg. Ze weten niet meer welke planten ze kunnen eten, dus eten ook giftige planten, ze zijn gewend om veel te drinken, kan dat daar ook? Voor een roofdier vluchten ze minder snel weg. Mijn konijnen mogen elke dag in een grote ren lopen die aan hun hok vast zitten. Dit doen ze ook wel een tijdje maar daarna gaan ze weer lekker terug naar hun eigen hok hoor.. :) Dat is toch hun veilige huis.
Jullie zien het gewoon veel te zwart wit, of in een klein hokje alleen of in de vrije natuur....

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:39

Een tam konijn in het wild betekend vrij snel het einde van zo'n dier, hoe gezellig het er ook uit ziet!

Ze zijn niet gemaakt om in het wild te leven, instinct is weg, zijn vanwege hun kleuren een ontzettend makkelijke prooi etc. Je wilt niet weten hoeveel tamme konijnen de dierenambulance afgelopen winter dood gevonden heeft. Uitgehongerd....

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een konijn in het wild gelukkiger is!

Aan TS, probeer het konijn te vangen en naar een opvang te brengen nu hij/zij nog fit is :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:49

Oow wat ik nog vergeten was is dat tamme konijnen dus niet weten wat ze kunnen eten en er niet voor gemaakt zijn om alleen maar mals gras te eten (wilde ook niet maar die zoeken daarom ook moeilijk te verteren planten op) hierdoor werken hun darmen te weinig en krijgen ze diarree en/of eten ze hun bd keutels niet op waar de belangrijkste stoffen inzitten. Kan een tijdje goed gaan, maar is misschien ook wel de reden dat ze zovaak vermageren. Ook door het makkelijk verteerbare gras kunnen ze weer verstopping krijgen.