een kennel hebben met honden zonder stamboom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_luna_

een kennel hebben met honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:39

wij hebben een hondje chihuahua van 3 opgehaald wegens ziekte eigenaar
ze bleek een kennel te hebben met stamboomloze hondjes
en in het paspoort had ze ook een visite kaartje gedaan met een kennel naam
ik vraag me af mag ze een kennel hebben zonder stamboom hondjes ?
en kan je je dan ook registreren ?
of heeft ze dit gewoon gedaan met alle risicos vandien ?
vroeg het me onderweg naar huis af

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:44

Ja, dat mag.

Nee.

Ja, maar misschien heeft de fokker wel alles er aan gedaan om zoveel mogelijk afwijkingen te voorkomen.
(denk aan "goede" ouder dieren enz).

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:24

Brainless schreef:
Ja, dat mag.

Nee.

Ja, maar misschien heeft de fokker wel alles er aan gedaan om zoveel mogelijk afwijkingen te voorkomen.
(denk aan "goede" ouder dieren enz).

wist niet dat dit zomaar ongestraft kon

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:26

Ja alleen fok je dan niet met stambomen , iedereen kan zichzelf kennel noemen.

love_luna_

Re: een kennel hebben met honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:28

das makkelijk...
dat dat zoiets beschermd was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:26

Waarom zou dat niet "ongestraft" mogen?
Je bent in NL gewoon vrij om je dieren te laten voortplanten...

En op dit moment zijn er helaas bij waanzinnig veel rasverenigingen zó veel gezondheidsproblemen in gefokt, dat sommige rassen misschien niet eens meer te redden zijn en hierdoor misschien verboden zullen worden in de nabije toekomst.
Het kopen van een rashond is op 't moment bij veel rassen eerder een garantie voor een zieke hond, dan een kans op een gezonde hond.

Ken veel mensen die om die reden afstand hebben genomen van de rasvereniging en zelf verder zijn gaan fokken.
Dan maar zonder stamboom. Maar wel met verstand.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:29

Femke schreef:

En op dit moment zijn er helaas bij waanzinnig veel rasverenigingen zó veel gezondheidsproblemen in gefokt, dat sommige rassen misschien niet eens meer te redden zijn en hierdoor misschien verboden zullen worden in de nabije toekomst.
Het kopen van een rashond is op 't moment bij veel rassen eerder een garantie voor een zieke hond, dan een kans op een gezonde hond.

Ken veel mensen die om die reden afstand hebben genomen van de rasvereniging en zelf verder zijn gaan fokken.

Hoe weet jij nou zonder stamboom of je niet met lijnteelt aan het fokken bent? Of je geen honden gebruikt die al in de stamboom zitten.

En je mag jezelf misschien wel een Kennel noemen, maar daarvoor behoor je nog altijd een certificaat te behalen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:32

In Nederland is geen certificaat nodig en in buitenland zijn dat juist de grootste handelaren.
Bewust fokken zonder stamboom voor de gezondheid bestaat in mijn ogen niet.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:33

xx_Horsiex schreef:
Femke schreef:

Hoe weet jij nou zonder stamboom of je niet met lijnteelt aan het fokken bent? Of je geen honden gebruikt die al in de stamboom zitten.

En je mag jezelf misschien wel een Kennel noemen, maar daarvoor behoor je nog altijd een certificaat te behalen.

Dat hoeft dus niet want iedereen kan zich kennel noemen. Verder sluit ik me aan bij Femke. Geloof me mensen met aangeschreven kennel flikken hele vieze kunstjes(en natuurlijk niet iedereen).. een stamboom zegt niet zo veel meer tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:43

xx_Horsiex schreef:

Je hoeft 't niet op mij als persoon te betrekken, ik fok zelf geen honden ;)

In de rashondenfokkerij wordt er net zo goed gigantisch aan inteelt gedaan.
Ik durf zelfs te stellen dat er bij rashonden extreem veel meer inteelt voorkomt dan bij kruisingen en rasloze honden ;)

Tegenwoordig zijn er regels voor gemaakt, waardoor je niet meer bijvoorbeeld de vader mag gebruiken als dekreu, etc.
Maar iets verder weg in de lijn mag je nog steeds gewoon inteelt gebruiken, in de rashondenfokkerij.

Tja, broodfokkers zullen er inderdaad weinig om geven... Welke honden ze gebruiken.
Maar dat betekend niet automatisch dat íedereen die een kennel heeft of nestjes fokt gelijk aan inteelt doet of met ongezonde honden fokt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:49

Ik stel toch alleen maar een vraag aan je? Ik betrek het toch niet op jou??

Je weet het andes wel erg goed voor iemand die geen honden fokt, vindt de uitspraken die jij doet nogal overtrokken. Ik ken verschillende fokkers van verschillende rassen en er gaat heel wat werk in zitten om gezonde honden te verkrijgen. Er wordt door veel fokkers teruggekeken naar de 5de generatie zodat er geen lijnteelt in zit.

Eigelijk spoor je met die uitspraken aan om puppies bij broodfokkers of marktplaats fokkers te halen want die zijn volgens jouw mening veel gezonder.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:52

Een officiele kennelnaam moet via de Raad van Beheer worden aangevraagd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:19

En lijnteelt hoeft niet verkeerd te zijn. Mijn ouders hebben 40 jaar honden gefokt en vroeger deed je lijnteeld(ja ook wel eens met opa) en outcross. Mijn ouders hebben altijd hele goede honden gefokt die nog gezond oud werden ook. Ooit hoop ik weer verder te gaan onder onze kennelnaam maar op het moment is goed fokken niet leuk meer want volgens vele is het nooit goed genoeg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:39

je mag jezelf gewoon een kennelnaam geven als je met honden fokt...net zo goed als je jezelf een stalnaam mag geven als je met paarden fokt..

visitekaartjes maken is ook heel simpel en een website maken ook..

zie niet in waarom dat verboden zou moeten zijn?

als je met stamboom gaat fokken via raad van beheer moet je een officiele kennelnaam aanvragen die ook geregistreerd staat,een kennelnaam die je aan jezelf geeft omdat je hondjes fokt is geen geregistreerde naam en kan dan ook door alles en iedereen gebruikt worden.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:40

Joh er zijn mensen die aangesloten zijn bij raad van beheer die je gerust broodfokkers kan noemen. En er zijn mensen zonder officiele kennelnaam omdat ze maar eens in de twee jaar een nest fokken. En andersom natuurlijk, het zegt echt niet zoveel meer tegenwoordig.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:44

er is een verschil tussen fokken en vermeerderen :j
klinkt meer als broodfok.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:46

spicegirl schreef:

Bedoel je eens in de twee jaar een nestje fokken? Dat noem ik geen broodfok :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:46

spicegirl schreef:

En waar maak je dat uit op?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:28

Fokken zonder stamboom om de gezondheid te verbeteren is imo geen fokken maar gewoon vermeerderen want je kunt dan niks verbeteren. Je hebt geen gezondheids eisen, geen testen, helemaal niks.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:54

Gezondheidseisen zijn niet zo moeilijk te vinden en ook stamboomloze honden kun je laten onderzoeken en testen hoor.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:59

-O- Een hond met stamboom geeft je echt geen garantie hoor.

En zelfs geen garantie dat de stamboom daadwerkelijk bij de hond hoort ..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:07

Wilawander schreef:
Fokken zonder stamboom om de gezondheid te verbeteren is imo geen fokken maar gewoon vermeerderen want je kunt dan niks verbeteren. Je hebt geen gezondheids eisen, geen testen, helemaal niks.

Ooooh is dat zo?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:18

Nee natuurlijk is dat niet zo. Zo hebben wij een Cane Corso teef uit Italië. We zouden haar stamboom nagestuurd krijgen en dit gaat helaas niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk komt de stamboom waarschijnlijk en hopelijk wel, maar mocht het niet zo zijn, en wij zouden er een nestje mee fokken, krijgen de pups geen stamboom.

Onze Brenda zou natuurlijk aan de gezondheidseisen voldoen wanneer ze pups zou krijgen, net als wanneer we mét stamboom zouden fokken. Het enige verschil is, dat de pups geen stamboom zouden hebben omdat we haar stamboom maar niet krijgen.

Dus wat is het verschil dan? Alleen de stamboom, verder is alles exact hetzelfde wat betref de pups. Alleen mag ik ze dan opeens geen Cane Corso meer noemen, want een hond zonder stamboom kan nooit een rashond zijn. En dan vermeerder ik opeens, omdat de pups geen stamboom hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:23

Waarom zou dat niet mogen?????

En waarom mogen de fokkers van kennels (proffesionals) dan wel ongestraft zieke zwakke honden fokken. Dat is wat ze tegenwoordig doen. Teveel inteelt en misvormingen erinfokken. Zelfs van duitse herders met extreem lage heupen en noem maar op.

En ze hebben zelfs een stamboom.

Dat is pas misdadig.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:42

Diablo schreef:
Nee natuurlijk is dat niet zo. Zo hebben wij een Cane Corso teef uit Italië. We zouden haar stamboom nagestuurd krijgen en dit gaat helaas niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk komt de stamboom waarschijnlijk en hopelijk wel, maar mocht het niet zo zijn, en wij zouden er een nestje mee fokken, krijgen de pups geen stamboom.

Onze Brenda zou natuurlijk aan de gezondheidseisen voldoen wanneer ze pups zou krijgen, net als wanneer we mét stamboom zouden fokken. Het enige verschil is, dat de pups geen stamboom zouden hebben omdat we haar stamboom maar niet krijgen.

Dus wat is het verschil dan? Alleen de stamboom, verder is alles exact hetzelfde wat betref de pups. Alleen mag ik ze dan opeens geen Cane Corso meer noemen, want een hond zonder stamboom kan nooit een rashond zijn. En dan vermeerder ik opeens, omdat de pups geen stamboom hebben.

De prijs :j