Hoe vreselijk mensen kunnen zijn!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Hoe vreselijk mensen kunnen zijn!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:17

Bah, ik erger me er nog over. Hoeveel telefoontjes we deze week hebben ontvangen van mensen die een konijn bij ons wilde afgeven.
Wil jullie eens een paar redenen geven waarom mensen konijnen wegdoen.. en dit zijn enkel de smoesjes van deze week.

- Mijn zoontje is helaas allergisch.
- Kinderen kijken er niet meer naar om.
- Nieuw jong konijntje aangeschaft en moet plaats maken voor oud konijn van 2 jaar (deze mensen hebben we ook eens flink de waarheid gezegd).
- We gaan op vakantie en hebben geen oppas, dus doen we het konijn maar weg. (hallo er bestaan ook vakantieopvangen?)
- We verhuizen naar een appartement en konijn is gewend in een tuin dus kan niet mee.
- Heb me gerealiseerd dat een konijn hebben toch veel werk is, dus zoek goed tehuis voor mijn 3 jarige ram.
- Konijn is niet goed voor de fokkerij, gaat normaal naar dierenwinkel maar is nu 5 maanden en ze willen hem niet meer.
- Heb een oeps-nestje gehad en wil de jongen niet meer.

Vreselijk hoe laks mensen omgaan met hun dieren. Een dier schaf je toch voor altijd aan en niet voor een paar weken of een jaar? Als de schattigheid ervanaf is,... zijn ze niet meer leuk.

Nu zitten we dan propvol met twee mannetjes konijnen, een zwanger vrouwtje, drie vrouwtjes van 8 weken gedumpt in een doos in een bos, drie mannetjes gedumpt in doos in bos ook 8 weken, drie jonge hangoortjes van 7 weken en een nestje jonge hangoortjes van 5 weken waarvan de moeder zwanger kwam en we hebben nog héél veel cavia's.

Kunnen mensen nou echt niet eens nadenken voordat ze een dier nemen????

En maar pretnestjes fokken en fokken en fokken. Bah, daar erger ik me ook mateloos aan....

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:20

pfewww dat zijn veel konijntjes mensen denken vaak laks over dieren en zeggen ohhwww wat zijn ze schattig.
alleen ze vergeten wat erbij komt kijken.... erg zo'n mensen.
Laatst bijgewerkt door Woeps op 18-07-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:21

Ik vind het echt erg voor jullie
ik kom gauw is een keertje kijken bij jullie boerderijtje :D

Neem ik wel wat grote zakken voer mee voor ze
kost natuurlijk flink wat om die diertjes te voeren...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:22

Gelukkig zoeken deze nog een nette opvang ipv het dier gewoon buiten te dumpen ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:22

''Heb me gerealiseerd dat een konijn hebben toch veel werk is, dus zoek goed tehuis voor mijn 3 jarige ram.''

Vind dit toch nog wel een eerlijke nette reden hoor..
Wie zegt dat ze het diertje al die 3 jaar hebben?

Ik heb ook wel eens een fout gemaakt met een dier.

Die andere dingen.. tsja.. vakantieperiode..
Triest...

Maar JIJ maakt nog altijd zelf de keus om ze op te vangen of niet he.
Dus dan niet klagen over de drukte ;)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:23

Helaas blijft het gebeuren. Zo hebben wij vorige jaar ook ineens 3 cavia´s meer erbij omdat er een boodschappentas vol cavia´s was opgehangen aan een hek, gedumpt. Echt verschrikkelijk. Het ergste is vaak nog dat mensen het diertje dumpen voor hun vakantie en daarna weer een nieuwe aanschaffen, doe ze dan in een opvang...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:24

Tja, zo zijn er jammer genoeg heel wat voorbeelden...
Ik vind het altijd zo zielig dat mensen hun dier al heel lang hebben en dan moet het oude beestje opeens weg, echt raar hoor, je houdt toch van je dier?
Maarja, met deze weggooimaatschappij kunnen de dieren ook wel weg.
En dan moet je nog blij zijn dat ze de jullie bellen en ze niet in de glasbak gooien ;(

Dakotah

Daarom komen hier alleen dieren in en om het huis, die ik zelf leuk vind om te verzorgen/verschonen.
Zo wou mijn dochter een periode een rat, was populair in de klas.
Maar ik heb niks met ratten, en vind ze ook vies gewoon, dus die komt er niet in.
Want kinderen zijn er na een poosje toch op uitgekeken, en doen er niks meer mee.
Zo hen ik eens een verhaal gehoord van een kind, die haar konijn al een half jaar of een jaar dood was.
Moeder had hem gevonden, en dacht moet ik het zeggen of niet.
Had dus niks gezegd, en meisje of jongetje weet het niet meer, zag pas na ruim 6 maand dat er niks meer in het hok zat.

vuurneon

Wat is er mis met de reden dat er iemand allergisch voor is? Mijn allergie is ook opeens verergerd dus ik mag niet eens meer zelf de stal uitmesten en opstrooien :/ of helpen met hooien...

Dan is het toch fijn dat iemand de opvang benaderd?

Pretnestjes vind ik ook onverantwoord inderdaad...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-07-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Anderzijds is dit het zoveelste topic die komen klagen over mensen die hun dieren naar de opvang brengen. Het is heel erg vervelend en niet het meeste verantwoordelijk. Maar de andere opties zijn ook niet bepaald diervriendelijk (in het bos dumpen, de nek omdraaien, laten verhongeren e.d.) Jullie geven een goede andere mogelijkheid voor de mensen en hun diertjes door het diertje op te vangen. Wees daar dan ook trots op en wees blij dat ze ze komen brengen. Je kent de andere opties ook en wees blij dat de mensen daar niet voor kiezen.

Start geen opvang als je niet wilt dat mensen ze weg brengen voor opvang.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:29

Hou op schei uit en vaak zijn het niet eens oeps-nestjes, laterna als de kroost eraf moet is het ineens een oepsnestje.
Vreselijk hoe mensen met hun dieren omgaan.
Of van die mensen die op het laatste moment oppas zoeken voor hond of kat en ze uiteindelijk maar bij het eerste het beste droppen wat ze vinden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:30

Dakotah schreef:
Daarom komen hier alleen dieren in en om het huis, die ik zelf leuk vind om te verzorgen/verschonen.
Zo wou mijn dochter een periode een rat, was populair in de klas.
Maar ik heb niks met ratten, en vind ze ook vies gewoon, dus die komt er niet in.
Want kinderen zijn er na een poosje toch op uitgekeken, en doen er niks meer mee.
Zo hen ik eens een verhaal gehoord van een kind, die haar konijn al een half jaar of een jaar dood was.
Moeder had hem gevonden, en dacht moet ik het zeggen of niet.
Had dus niks gezegd, en meisje of jongetje weet het niet meer, zag pas na ruim 6 maand dat er niks meer in het hok zat.

Daar heb je ook heel erg gelijk in
meeste kinderen zijn na een tijdje uitgekeken
meestal al wel voordat ze een halfjaar verder zijn.. Het is ook een grote fout dat moeders en vaders konijnen en cavia's voor hun kinderen kopen... En tja het meest wijze is idd als er een dier in huis word gehaalt dat pap en mam er ook dol op zijn en hij niet aan zn lot over word gelaten ...

Wilawander

Re: Hoe vreselijk mensen kunnen zijn!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:41

Nou ja liever eerlijk zijn en afgeven dan dumpen ergens en sommige smoesjes vind ik nog niet eens zo raar. Kan aan mij liggen maar dit soort topics schieten de grond uit lijkt wel.

Tuurlijk zijn er een hoop mensen die laks zijn maar als ze zo eerlijk zijn dat ze ervoor uit komen vind ik het toch minder erg.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:18

Het is nog altijd beter dan de 8 dode konijnen die ik gisteren dood aan de kant van de weg vond ( met de kop los van de romp). Al begrijp ik je frustratie, mensen denken te makkelijk over de aanschaf, en het weg doen, van een konijn.. Het blijven ondergewaardeerde huisdieren helaas!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:24

Goof schreef:
Gelukkig zoeken deze nog een nette opvang ipv het dier gewoon buiten te dumpen ;)

dus dat

en of een kind echt allergisch is, kan jij niet over oordelen
of was het kind erbij toen ze hem kwamen brengen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:29

Ik weet dat je je er heel druk over kunt maken, maar ik denk dat je het beter los kan laten en je kunt focussen op de diertjes zelf.
Echt wees blij dat ze je gevonden hebben in plaats van ze bij de kinderboerderij over het hek te gooien of in het bos los te laten. Wees blij dat ze ze brengen in plaats van dat ze een zielig konijntje in een veel te kleine kooi laten verpieteren.

Ja, mensen zouden zich inderdaad beter moeten realiseren dat een huisdier behalve de aanschaf ook kennis en kunde met zich mee brengt. Een stukje inzet en verantwoordelijkheid naar het dier toe. Maar als dat ontbreekt... dan zijn ze veel beter af bij jou.

Hoeveel procent van de konijnen in Nederland worden wel niet alleen gehouden? Hoeveel mensen hebben zich nou werkelijk verdiept in het houden van die dieren? Ik denk zeker dat 80% alleen gehouden wordt. En van die 80% zal ook nog eens 80% zich niet eens realiseren dat een konijn een groepsdier is. Zolang de dierenwinkels maar vanalles verkopen wat los en vast zit, zonder goede voorlichting te geven, wordt het grote gros ook niet wijzer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:45

Tsja allergie kan echt snel erger worden. Oeps nestjes komen voor als de verkoper van de konijnen zeker weet dat het 2 vrouwtjes zijn en opeens zijn er jongen. En geen tijd meer kan ook nog, je zult maar meer werk of verder weg zitten en minder tijd hebben voor je konijnen. En een buitenkonijn verplicht in een hokje op een appartement neerzetten is ook niet diervriendelijk.

Het kan zijn dat deze redenen meer gaan wegen tegen de tijd dat er vakantie is. Of het is idd vanwege de vakantie. Maar beter aanmelden bij de opvang dan dumpen, doden, niet meer eten geven of als slangenvoer wegdoen. als je hier niet tegen kunt moet je alleen konijnen gaan opvangen die gedumpt zijn , dat worden er vanzelf meer dan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:50

@TS
Heb je een "officiële" konijnenopvang?
Dan, vind ik persoonlijk, dat je niet mag/kan oordelen over mensen die (om welke reden dan ook) een gezond beestje komen brengen.
Het is wat anders als een beestje doodziek/verwaarloost binnen komt.

Als de opgenoemde redenen allemaal smoesjes zijn (in jouw ogen) wat is dan wel een normale reden om een beestje te brengen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:59

Ik heb ratten gehad, en op een gegeven moment kocht ik twee vrouwtjes. Kleine twee weken later (denk ik, is al jaren geleden..) had ik er ineens 14 jonkies bij! Tja, als ik ze zwanger mee krijg...

Heb er drie jonkies gehouden en de moeders, 6 ratjes weggegeven aan vriendinnen en broertje, en dus nog steeds 3 over.

Heb toen de dierenwinkel gebeld, en die namen ze 'terug'. Ik netjes de twee vrouwtjes van het mannetje gescheiden, en ze daarheen gebracht (Ik kreeg er zelfs nog 2.50 per stuk voor?) en ze vroegen gelijk: is er 1 ziek, omdat ie apart zit?

"Neehoor, dat is het mannetje..' Gooien ze ze zo weer bij elkaar in het hok -O- Tja, zo krijg je idd zwangere vrouwtjes mee ja, en nu dus blijkbaar van hun eigen broertje..

Dus tja, het ligt niet altijd alleen aan de mensen, maar ook de 'handelaren'..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:04

We hebben een mini opvang. Zijn eigenlijk een kinderboerderij, maar nemen dus wel konijnen aan van mensen waarvan we echt weten dat ze de waarheid vertellen of waarvan we weten dat de konijnen het niet goed hebben bij hem of haar thuis.
Ook kijken we vaak op marktplaats en halen daar konijnen vanaf die echt in piepkleine hokjes gehouden worden of waarvan de kooi zo vies is dat je ziet dat die minstens 3 weken niet schoongemaakt is.
Ook vangen we dus konijnen op die gedumpt zijn en door de dierenambulance worden opeghaald.

En ja.. veel mensen vertellen smoesjes.
Als je een konijn afgeeft van 3 jaar oud en je zet hem in het hok. Je geeft hem nog een laatste aai over je bol. Je hebt er zogezegd geen tijd meer voor. Plots kijk je naar links en zie je daar in het hok konijntjes van 4 weken oud. Je vraagt aan diegene van de opvang of je daar ééntje van kunt reserveren.. want die zijn zo leuk!!!

Of. Je kind is allergisch. Kind komt mee en mag konijn niet aanraken. Moeder zet hem in het hok en geeft hem nog een aai. Tekenen afstandsverklaring en loopt naar buiten.
Drie minuten laten zit het kind tussen de vlaamse reuzen de konijntjes te aaien en te knuffelen. Moeder staat er lachend bij met de camera.
Allergie plots over?

Nu in de vakantie doet iedereen opeens massaal het konijn of de cavia weg.
Veel wegens tijdgebrek.. maar als je konijnen per twee houd in een mooi ruim hok.. hoeft dat konijn echt niet geknuffeld te worden. In tegendeel, konijnen worden niet eens graag geknuffeld en opgepakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:10

Ik kan ook een paard een knuffel geven, of een konijn even aaien in de buitenlucht. Maar laat mij niet voor een konijn zorgen of te lang in de buurt; allergenen gaan vrolijk mee op kleding etc en dat maakt mij ziek. Nee, niet die 3 minuten want ik heb vooral last van een late allergische reactie. Betekend dus dat ik na 12 uur een reactie krijg op dieren.
Dus oordeel daar echt niet te snel over, dat ik konijn aai omdat ik die zo lief vind betekend niet dat ik erg echt voor zou kunnen zorgen vanwege allergie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-07-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:12

Ik zou het als ik jou was toch iets anders gaan bekijken.
Elk mens wat zijn overtollige huisdier(om welke reden dan ook) naar een opvang brengt, heeft nog iets van fatsoen in zich. Ze betalen afstandsgeld en weten dat er goed voor het beestje gezorgd wordt.

Ik vang al jaren weggegooide kittens op voor het asiel, gewoon op straat gezet omdat ze ziek zijn en de gein van een nestje er dan snel af is. Doodzieke kittens van 3,4,5 weken oud, graatmager met wormenbuikjes en diarree.
Als oud vuil afgedankt. Wat zijn dat dan voor mensen die dat kunnen? Ik ben al gauw gestopt met daarover na te denken (Ik doe het nu 4 jaar). Het enige wat telt is dat jij nu de verantwoording op dat betreffende beestje mag hebben en kan zorgen dat hij beter wordt en een goede herstart kan maken. De mensen die hun overtollige kittens bij het asiel afgeven en daarvoor een aardig bedrag moeten betalen, daar heb ik dan toch meer respect voor.

Als mensen met achterdocht worden behandeld bij wat voor opvang dan ook, dan komen ze gewoon niet meer, omdat je ze aanspreekt op hun schuldgevoel en geweten. en dat willen mensen niet.
Probeer die (begrijpelijke) gevoelens niet op de eerste plaats te zetten, maar gewoon blij te zijn dat het beestje wat bij jou gebracht wordt meer geluk heeft dan de rest.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:17

trollenranch schreef:
Ik zou het als ik jou was toch iets anders gaan bekijken.
Elk mens wat zijn overtollige huisdier(om welke reden dan ook) naar een opvang brengt, heeft nog iets van fatsoen in zich. Ze betalen afstandsgeld en weten dat er goed voor het beestje gezorgd wordt.

We werken zonder afstandsgeld :P.
5 Kilometer bij ons vandaan is nog een opvang. Deze vragen 15 euro afstandsgeld per konijn. Meestal zeggen we dan 'daar is ook een opvang, maar daar kost het wel 15 euro'. Dan zeggen ze 'nee, dan zet ik ze liever gratis op marktplaats'.

Tjah.. en als je het konijn dan een paar weken erna in de dierenambulance ziet zitten.. dan begint het je toch echt te koken.

Denk dat als wij afstandsgeld vroegen 9 van de 10 konijnen bij ons niet hier gezeten hadden, maar in een bos beland waren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:28

vuurneon schreef:
Wat is er mis met de reden dat er iemand allergisch voor is? Mijn allergie is ook opeens verergerd dus ik mag niet eens meer zelf de stal uitmesten en opstrooien :/ of helpen met hooien...

Dan is het toch fijn dat iemand de opvang benaderd?

Pretnestjes vind ik ook onverantwoord inderdaad...

Allergie is bijna nooit zo erg dat je geen dieren meer kunt houden, zeker geen konijn wat buiten gehouden wordt hoor, je hebt er ook genoeg medicijnen voor, je moet je wel aanpassen, kleding gelijk wassen enz. (misschien is het bij jou buiten proporties, maar gewoonlijk wordt de allergie op den duur minder als je juist de oorzaak niet uit de weg gaat)
Ik ben zelf ook allergisch, voor paarden en honden, ik heb ze lekker toch en doe ze er niet voor weg.
Het scheelt wel veel hoe je ze houdt.
Als je last hebt met opstrooien/hooien is dat maar een heel klein aspect, je kunt ook op zaagsel overgaan daar zitten geen schimmels in en waarom mag je niet uitmesten?
Hooien, daar ben ik ook allergisch voor, maar ik koop gewoon pakken voordroog dus daar heb ik ook geen last van.

Trollenranch, ik ben het wel met je eens, maar het is natuurlijk wel omgekeerde wereld, eigenlijk moeten we de mensen toch kunnen aanspreken, want anders veranderd er nooit iets, na de vakantie nemen ze er weer één....jammer genoeg kan dat niet, want dan voelen ze zich gekwetst, dat willen we niet want dan dumpen ze ze ergens.
Dus moeten we nog aardig zijn ook, ik zou ze liever eens flink de waarheid zeggen en een verbod geven om dieren te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:33

Miranda zelfs buiten kun je er goed last van hebben. Onze 2 dump konijnen hebben we helaas om die reden ook een ander plekje moeten geven. Die zaten buiten, waren beiden geen knuffelkonijnen dus het contact bleef beperkt tot eten geven, hok verzorgen en eens per week lichamelijke controle. Medicijnen had ik al maar werkten niet genoeg. Ik liep op een gegeven moment met een permanente bijholteontsteking, benauwdheid en gigantische jeuk rond. Dat is niet leuk meer. :n .